Specificaties 3,7" display, 3G-support, geen geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Nokia Lumia 800 Zwart Review

Tiemen_S 11 december 2011, laatste update op 11 december 2011, 5.194 views

Nokia Lumia 800 Zwart

Pluspunten

• Hub interface
  • Nokia Music (groter pluspunt dan gedacht)
  • Nokia Drive
  • Bereik
  • Scherm
  • Bouwkwaliteit in algemeen
  • Gebruiksgemak
  • Stabiliteit
  • Bluetooth luisteren naar muziek (waarschijnlijk de gewone 2.1 ervaring, maar is voor mij nieuw!)

Minpunten

• Integratie 3rd party diensten in Hubs kan nog net wat beter
  • Bing diensten nog niet uitgewerkt in Nederland
  • Te weinig gradaties schermhelderheid
  • USB poort klepje moet voorzichtig behandeld worden
  • Camera witbalans keuze ietwat gek in het donker
  • Nu nog vrij duur

Introductie
Ik heb de Nokia Lumia 800 nu net een week en ben dusdanig verrast dat ik mijn ervaringen graag even wil delen. Dit is mijn eerste review op Tweakers.net ooit, maar een algemeen primeur zeker niet. Om even een kader te schetsen: hiervoor heb ik een HTC Touch Pro2 gehad voor 2 jaar en dat ding functioneerde niet meer naar behoren. Ik moest een nieuw toestel en na al 3 maanden verscheidene fora en nieuwsfeeds gevolgd te hebben, koos ik volmondig voor de Lumia.

Lockscreen

Eerste impressies
Ik nam hem mee uit de Hi winkel en kon nauwelijks wachten om de SIM-kaart erin te stoppen. Dit heb ik uiteindelijk snel tussendoor kunnen doen op de uni en ik werd aangenaam verrast door een vooropgeladen batterij (niet vol, maar ~50%). Je zet hem aan en je wordt vriendelijk begroet en mag wat dingetjes instellen. Ik houd niet zo van het Nederlands in mijn OS, dus de OS-taal staat lekker Engels en mijn schrijf/spreektaal in het Nederlands. Ik wist niet dat dat zo gescheiden kon, aangename verrassing nummer 2! Binnen no-time kreeg ik de tiles te zien, maar het echte spelen kon pas thuis, ik had een drukke dag. Wat me van het korte testen is bijgebleven is: móói scherm, vloeiende interface en de people hub werkt leuker dan verwacht! Hier even een fotootje van de spullen uit de doos die aan bod komen. De koptelefoontjes staan er niet op, ik gebruik die namelijk toch niet ;).

What's in the box

Featureset
Zeg het er maar meteen bij: ik ben geen specs-jager. Ik koos bewust voor de 1.4 GHz Lumia omdat ik er 2 jaar mee door moet, maar ik heb geen 32 GB nodig en NFC vind ik al helemaal een gimmick op dit moment. Daar kijk ik over 2 jaar nog wel eens naar, in het geval dat het aanslaat.
  • De belangrijkste features van elke WP7 telefoon zijn natuurlijk de Hubs en die zijn prachtig gemaakt en geďntegreerd. Ze zijn mooi, ze werken fantastisch, maar ze kunnen nog nét wat beter. Zo zou ik hopen dat het makkelijker moet worden voor developers om hun IM-variant aan te bieden in de Messaging Hub (*kuch* WhatsApp *kuch*). Ik vind het namelijk jammer dat je toch nog wat aparte apps moet houden voorlopig, terwijl die Hubs zo briljant zijn.
  • Ook de People Hub kan nét wat beter, omdat bijvoorbeeld Facebook Pages prima weergegeven kunnen worden, maar je Facebook Groups zijn niet te synchroniseren, dus daar zie je ook geen updates van. Daarnaast blijft de Hub ervaring echt wel een dikke plus ten opzichte van niet-WP7 toestellen. Het is namelijk echt een genot om al je feeds in één enkele "what's new" feed te kunnen zien voor iedereen, per groep of zelfs per contactpersoon. Heb je even genoeg van al het getwitter, vink hem uit en je ziet alleen nog de rest! Noem de Facebook Groups een verbeterpunt, meer wil ik er niet van maken.
  • De volgende feature die ik behandel is de Nokia Music applicatie die speciaal is toegevoegd aan de Nokia toestellen. Of je nu muziekliefhebber bent of niet, deze applicatie is echt waar een echt goede toevoeging!
    Er zitten een aantal opties in: my music, mix radio, mp3 store, gigs en settings. Hiervan zul je de mp3 store het minst zien denk ik. My music spreekt voor zich, dat is de muziek die je hebt gesynchroniseerd met Zune naar je device.
    Mix radio is echt een geweldig pluspunt! Klik je hierop, dan kun je uit "mixes" kiezen. Je kunt dan per genre en vervolgens uit een dozijn subgenres een "mix" kiezen, wat een lijstje is met gouwe oude platen en wat nieuwere muziek die je misschien nog niet kent uit dat subgenre. Dit lijstje gaat hij dan gratis(!) streamen over WiFi of mobiel internet en ik kan hier echt van genieten. Hoor je dan een nummer dat je leuk vindt, klik op downloaden (of de hele lijst tegelijk) en je hebt hem een week lang op je telefoon. Na die week kun je hem gewoon weer downloaden, dus in principe kun je alles gratis blijven doen.
    De gigs optie is er wel een die echt voor muziekliefhebbers gemaakt is. Deze laat een lijstje met optredens in de buurt (tot 50 miles) zien. Ik kijk hier maar heel af en toe naar, maar voor wie graag optredens bezoekt. Je hoeft er maar een aan te klikken en je ziet perfect het "who when where" van het optreden.
    Nokia Music hoofdscherm
  • Nokia heeft het niet bij één app gelaten, ook hebben ze hun eigen merk navigatie toegevoegd aan het systeem. Of het aan de app, telefoon, OS of combinatie van ligt weet ik niet, maar zelfs binnenshuis krijg snelle GPS fixes, wat een hoop frustraties kan voorkomen. Het idee is dat je een kaart van hun server af trekt (gratis), een stem download (gratis) en aan het navigeren kunt slaan zonder verder internet gebruik. Dit laatste kan echter nog niet, omdat hij zijn bestemmingen zoekt in een online database. Dit is jammer, want verder is het echt een puike applicatie, maar op deze manier is het buitenlands gebruik nog relatief duur. Ik moet hier wel meteen bij zeggen dat Nokia heeft gezegd dat offline navigatie het doel wordt van deze app, dus ik verwacht binnen korte tijd een update waarmee het adresboek ook offline geďntegreerd wordt. Navigatie werkt goed, interface is clean, prima app!
  • Toch nog een klein minpuntje op het OS in Nederland in het algemeen: de Bing services zijn nog niet voldoende geďntegreerd. Omdat de Zune Marketplace hier nog niet volledig is opgezet, is de native Bing Music Search (AKA Shazam/Soundhound alternatief) uitgeschakeld. Ook Bing Local Scout geeft in mijn woongebied (Eindhoven en omstreken) geen resultaten, wat voor mij als "Local" dan ook niet nodig hoort te zijn, maar het geeft geen vertrouwen dat het op reisbestemmingen wel gaat werken. Neemt niet weg dat ik hier positief in sta, want Microsoft zal er alles aan doen om deze services wel te laten werken, aangezien deze geld (Zune Pass aankopen) opleveren en natuurlijk de customer satisfaction verhogen!
Dit zijn toch wel de key features waar ik iets over te zeggen heb. De rest werkt gewoon prima en daarvoor wil ik je verwijzen naar de gewone WP7 reviews!

Bereik
Dit vind ik echt een pluspunt van de Nokia Lumia 800. Of het nu komt door de speciale behuizing of een goede antenne: ik woon in een slecht bereikbaar gebied voor bijna alle providers (dorpje dat precies in een blinde vlek van de omliggende zendmasten valt), maar heb tot nu toe áltijd bereik gehad. Ik zit binnen, tussen de muren, het huis staat in een bos, slecht bereikbaar gebied en toch altijd bereik! Dit is dan geen vol internet, maar vaak nog wel een paar streepjes G. Dit is nergens voor nodig aangezien ik thuis toch WiFi heb, maar even voor het idee.

Accuduur
Ik merkte dat tijdens het testen, spelen en instellen dat de batterij toch al vrij snel achteruit liep, maar dit is niks meer dan normaal. Als je door de People Hub heen blijft klikken en non-stop bereikbaar bent op de Chats, dan ben je eigenlijk non-stop een hoop data aan het ophalen en versturen. Dit kost gewoon hartstikke veel batterij, maar dat wordt vanzelf wat minder aangezien je vanzelf wat matigd in het gebruik. Ik kom er de dag best mee door, vooral als ik even de Chats offline zet en niet om de 5 minuten maar om het uur een keer op mijn Hub groepen wat updates lees. Mijn advies: zet de chats uit zolang je niet aan het chatten wil slaan, scheelt een hoop! Daarnaast zou er van mij nog wel een extra gradatie schermhelderheid bij mogen tussen "Low" en "Medium". Medium is al best wel fel (High is gewoon dodelijk voor je ogen) en het kost gewoon batterij. Al met al prima batterij, doet echt niet onder voor de andere toestellen.

Gebruiksgemak
Overal op het internet schijnen de reviewers het ook al te hebben gezegd. Het gebruiksgemak is hoog! Ik was er zelf wat gematigder over, maar het werkt echt makkelijk. Er zijn wel wat dingetjes die je na een dag of 2 pas doorhebt. Bijvoorbeeld je "cursor" in een schrijfvak ergens plaatsen moet niet met tappen op de goede plek, maar op je scherm vasthouden tot hij verschijnt boven je vinger. Ook het kopiëren-plakken en woorden toevoegen aan het woordenboek duurde bij mij even (tappen op woord dan kun je toevoegen, tappen op woord en linkergrens of rechtergrens verslepen en op "kopiëren" knopje klikken doet het kopiëren). Voor dit soort handige features die je niet meteen nodig hebt, verwijs ik je door naar de "...i'm WP7" applicatie die een hele lijst van dit soort features uitlegt in duidelijke taal.

Design
In het geval van de Lumia 800 moet je er echt van houden en ik doe het helemaal. De vier hoeken kunnen wel wat onhandig vasthouden de eerste keer, maar je went jezelf snel de 'juiste' houding aan voor dit toestel. Het design is echt superstrak en ik ben echt enthousiast over de integratie van het scherm in de behuizing en de bolling van het scherm in het algemeen. Persoonlijk vind ik het USB klepje wat overdreven, maar het zal zo zijn reden gehad hebben. Er zit een siliconen hoesje in de verpakking, maar ik vond het zonde om die erop te zetten. De voornaamste prijs die je voor het design betaalt, is dat hij kan wiebelen wanneer hij plat op tafel ligt. De achterkant is namelijk niet precies plat maar ook subtiel gerond naar de zijkanten toe. Ietwat onhandig, maar als je het echt nodig hebt, dan doe je er alsnog het siliconen hoesje omheen en dan blijft hij lekker plat en vol rubbergrip liggen.

Bouwkwaliteit en afwerking
Oer en oer degelijk toestel, dat is toch wel wat er aan opvalt. Ik heb filmpjes op youtube gezien dat er een sushi mes op het scherm wordt gezet en hoe zeer dit ook doet aan je ogen, het scherm heeft dan niks. Dat is ook de reden dat er echt geen schermbeschermer bij dit toestel zit. Ook het siliconen hoesje lijkt mij onnodig want dit krasvrij plastic is echt krasvrij. Het ziet eruit alsof je je nagel erin kunt zetten, maar dat gaat je echt niet lukken. Toch is het een duur gadget, dus mocht je naar een wat lompere locatie toegaan, dan is je hoesje misschien goed voor je gevoel van veiligheid. In de afwerking vind ik dat Nokia toch wat heeft laten liggen met de USB poort. Deze zit achter een fragiel ogend klepje en ik heb al in verscheidene reviews gezien dat mensen hem te ver hebben doorgebogen en daar zit je dan mooi wel mee. Aan de andere kant, de meeste mensen proberen hun stekker nog wel eens in het donker in het device te stoppen en dat klepje voorzichtig openmaken lukt dan wel, maar de stekker in het gaatje krijgen niet. Bij toestellen zonder klepje zit ook vaak een zone met krassen rond de USB poort. Bij de Lumia zullen die dan achter het klepje zitten. Het buigt echt niet krom van een klein duwtje, maar leg hem wel op een fatsoenlijke plek weg als je hem oplaadt. Dus doe wat voorzichtig, vooral met het klepje.
Dan nog over het scherm: ik heb nog nooit zo'n mooi scherm gezien! Nu moet ik toegeven dat ik ook bijna weiger naar Samsung te kijken, maar veel beter dan dit hoeft het toch niet. Zwart is nagenoeg even zwart als de omlijsting!

Stabiliteit en betrouwbaarheid
Ik heb nog niks gehad dat niet functioneerde, dus hier verdient de Lumia gewoon de volle punten!

Opnamekwaliteit
De camera doet wat onder voor die van de HTC Titan en ikzelf vond ook dat hij in het donker soms wat vreemde keuzes maakt m.b.t. de witbalans. Over het algemeen zijn de foto's toch een dikke prima waard en is het sharen gewoon een eitje, dus ik ben hier tevreden. Verwacht gewoon geen wonderen van een telefoon die er slank uit moet zien en toch een camera moet behuizen, "echte" camera's zijn niet voor niets een maatje groter. Prima voor Facebook en Twitter doeleinden, voor de echte kwaliteitsfoto's verwijs ik je toch naar een echte camera of een telefoon waar in het design wel de toezegging is gedaan voor een dikke bult rond de lens/flitser.

Eigen toevoegingen
  • Ik gebruik mijn telefoon onderweg altijd i.c.m. de Creative WP-300 Bluetooth headphones. Waar ze met mijn HTC Touch Pro2 de hoge frequenties niet goed doorgeseind kregen, is het geluid met de Lumia echt super. Het zal nog steeds niet zo goed zijn als het speciale geluidsprotocol APT-X, maar met de Bluetooth 2.1 van de Lumia komt het een heel eind moet ik zeggen.
  • Ook het maken van ringtones gaat prima, maar iets anders dan normaal. Normaal gooi je een MP3 naar je device en kun je bij je ringtones alles kiezen. Windows Phone doet dat net wat anders. Kies je MP3, maak er zelf een kort geluidsfragment van en sla het op met als genre "RINGTONE". Op deze manier laat je Zune player hem ook niet zien in je muzieklijst, maar kun je hem wel netjes instellen! Het is anders en wat mij betreft zelfs eerder een pluspunt dan een minpunt (vanwege het niet per ongeluk tegenkomen van je ringtone tijdens "alles afspelen")
    Het instellen van een ringtone
  • De Outlook ervaring op de Lumia was ik ook zeker over te spreken, maar door wat vreemde instellingen op de TU/e Eindhoven kan ik net niet alles gebruiken waarop ik had gehoopt. Zo hoopte ik SharePoint workspaces in te kunnen stellen, maar mocht je dit willen gebruiken, dan hang dit echt af van je bedrijf zijn instelling omtrent authorisatie. Geen beperking van het device, dus geen pro of con waard. Denk eraan dat je géén categoriëen mee kunt geven aan je afspraken op je telefoon en ook kun je alleen de hoofdagenda van elk account synchroniseren en niet alle agenda's tegelijk.
Met wat onderhandelen bij de verschillende aanbieders kom je meestal een heel eind. Bij Hi heb ik het als student zo ver geschopt dat ik bijna ongelimiteerd mijn gang kan gaan qua internet (ik reis toch van WiFi naar WiFi, dus 650 MB is genoeg) en SMSen en ik ben gemiddeld voor ¤30,- per maand klaar. Een mooie prijs al zeg ik het zelf! Los is het natuurlijk altijd nog vrij duur. Het had ietsje lager gemogen, maar het is nu echt nog een gloedjenieuw toestel en de feestdagen staan voor de deur. Het lijkt me niet meer dan logisch dat de prijs nu wat hoog wordt gehouden en dat er rond kerst een stel mooie acties aan komen, maar dat zeggen ze nu natuurlijk niet.

Tikkeltje hoog, maar hij is ook pas net uit hč.

Los: ik zou even wachten tot de kerst/nieuwjaar,
Met abbo: probeer je telefoon gratis of toch ¤20,- eraf te praten, dat lukt met wat volharding en zeggen dat je twijfelt! Of natuurlijk ook wachten op de feestdagen, dan komen er waarschijnlijk net zo goed acties.

Heb jij ook een Nokia Lumia 800 Zwart?

@tomxlr
Meestal gewoon een dag. (van ongeveer 7:00 tot 0:00). Ik zit wel veel op WiFi (thuis en uni), dus 3G wordt weinig aangesproken. Ik stuur dan wat berichtjes, doe wat in internet (apps) en check wat feeds. Onderweg (2x 1 uur) luister ik muziek, zij het vanaf de Nokia Music app of gewoon een gesynchroniseerde podcast/album. Mijn Outlook wordt om het uur binnen gehaald en Live Mail alleen handmatig (nooit). Je moet er vanuit gaan dat in het begin alles zo nieuw en gaaf is dat je hem veel te veel gebruikt, maar dat wordt vanzelf wat minder.
Is dit die telefoon die gepromoot werd dood Deadmau5 in London?
Naar mijn idee was dat een 'flop'.

Maar als ik dit zo lees is het dan nog een redelijk product.
Het is die telefoon ja. Het is een flop als je het aan een stel Android fanboys vraagt. Die vinden een toestel goed als het NFC heeft, op zijn minst 2 processors etc.. Deze telefoon is degelijk op zijn Nokia's, kan met zijn 1.4 Ghz echt wel goed vooruit en heeft een prachtig scherm.

WP7 heeft namelijk veel minder processorkracht nodig omdat de GPU veel meer aangesproken wordt en applicaties alleen wat services in de achtergrond kunnen aanspreken, maar niet echt blijven "draaien". Hun "status" wordt bevroren en onthouden en weer opgeroepen als je hem weer opent. Sommigen vinden dit stom, ik vind het slim, want op die manier spaar je veel processorkracht en geheugen.

Ook de marketplace wordt vaak als minpunt gezien, maar dat valt in mijn ogen ook reuze mee. Ik heb op dit moment namelijk niet echt apps die ik mis ofzo. De gewone gadget of tool apps zijn er wel en de game-hits als Angry Birds en Plants vs. Zombies zijn ook al aanwezig. Ik las laatst dat ook Wordfeud al in development is.

Ik had de telefoon zelf ook niet gekozen als hij slechter zou zijn dan de Android concurrentie. Aangezien ik op de universiteit ook veel met Microsoft-services aan de gang moet, is het alleen maar fijn als je telefoon ook op hun OS draait.

Excuses voor de lange reactie :p. Ik weet niet eens of dit de punten waren die tot het "flop" oordeel behoorden O-) .
Wat is je idee dan?
BTW Deze telefoon is nu al 2 weken het best verkochte telefoon van KPN ;)
Klopt ja! Denk dat dat ook deels komt omdat de Lumia 800 nu wel de beste optie is in zijn afmetingen zeg maar. De Radar is de mid, Lumia de high end. Wie naar KPN gaat heeft volgens mij toch genoeg centen op zak, dus easy choice!
Ben ook echt dik tevreden over het toestel, echt een job well done van Nokia :).
Ik heb gehoord dat tethering er niet in zat en dit met een update zou komen, heb jij al een update hier van gehad?
Ik heb net als alle toestellen met WP7 afgelopen week een update gehad, hier zat dit helaas nog niet in (misschien wel de basis hiervoor, maar nog niet ge-enabled). Het goede nieuws is dat er morgen om 19:00 een Nokia specifieke update verwacht wordt:

In diverse posts op het internet staat dat Nokia momenteel plant om in december/januari het volgende te fixen:
-Echte offline navigatie
-Internet tethering (<-- deze verwacht ik morgen, omdat het slechts wat driver/optie enablen is)
-Batterij verbeteringen

Dit laatste zeg ik erbij omdat het schijnt (niet zeker!) dat de Lumia 800 niet goed weet dat zijn batterij groter is dan hij nu denkt en dat hij hem sneller op kan laden dan hij meestal doet (rapid charging wanneer stopcontact gebruikt wordt ofzo). Gerucht:
Dit doet overigens niets aan mijn huidige ervaring af met de batterij die nu al prima werk levert. Het kan alleen maar beter worden he :).
Als je Engels insteld als Search Taal zijn wel alle search opties beschikbaar (visual search is erg gaaf, zoeken op tags, barcodes, dvd's en boeken!).

Local Scout werkt idd niet, erg jammer.
Vision werkt inderdaad gewoon zoals het zou moeten, in ieder geval op QR-codes krijg ik zonder moeite een fix. Barcodes heb ik nog niet geprobeerd, moet dat bij bijna iedere barcode lukken? Ik heb inderdaad ook mijn search taal op UK staan, maar als ik hem op Dutch zet dan blijft Vision ertussen staan hoor? Dan verdwijnt Local Scout gewoon, maar Voice en Vision blijven voor zover ik weet.
By the way, Bing Music is dan toch nog steeds niet beschikbaar?
Al met al prima batterij, doet echt niet onder voor de andere toestellen.
kun je een indicatie geven hoe lang je met je batterij doet bij het door jou eerder genoemde verbruik?

[Reactie gewijzigd door tomxlr op 5 december 2011 19:07]

zie hieronder voor mijn reactie (verkeerde reply knop :+ )
Ziet er inderdaad netjes en overzichtelijk uit!
Zeer nette review. Goed gedaan.