Specificaties Rad. HD2900 XT (740MHz), 512MB DDR3 - Bekijk alle specificaties

HIS H290XT512DV-R Review

dreameater 8 augustus 2007, laatste update op 11 augustus 2007, 1.603 views

HIS H290XT512DV-R

Pluspunten

• Beste Prijs/Performance verhouding
  • Goede prestaties
  • Leuke Feature set
  • Korter als 8800 GTX

Minpunten

• Ontwikkeld veel warmte
  • Relatief hoge geluidsproductie in stress
  • Slecht leverbaar

Drivers en compatibiliteit Score: 4
Op zoek naar een nieuwe kaart
4 Weken geleden een nieuwe pc aangeschaft en daar hoort natuurlijk een stevige
3D kaart in. Natuurlijk keek ik eerst naar de 8800 GTX / GTS kaarten omdat die verweg het populairst waren. Maar net op het moment dat ik mijn pc wou gaan aanschaffen deed een andere zeer interessante kaart zijn intrede.
De HD2900 serie van ATi , meteen veel reviews gelezen en daaruit bleek dat de kaart een tikkeltje beter presteerde als de 8800 GTS 640 MB.
Omdat de kaart een veel betere Prijs/Performance gehalte heeft ben ik bij deze kaart uitgekomen.

Aankomst van mijn kaart( verpakking )
Omdat de 2900XT vrij slecht leverbaar was in het begin moest ik hem bij een andere shop bestellen. Ik heb voor de HiS gekozen omdat deze het best leverbaar was.
Ik heb hem besteld voor 379,- bij Komplett.nl.
Toen de kaart binnen kwam, had ik de rest van mijn pc al gebouwd dus ik kon niet wachten.

De verpakking was in eerste instantie minder groot als verwacht, maar zag er zeer leuk uit. Kaart zat goed verpakt en er zaten genoeg ''extra's'' bij de kaart.
Zo zat er een HL2 Episode 2 voucher bij, 2x DVI --> VGA converter, TV-out kabeltjes, en een HDMI converter. En een leuke stikker van Ruby!
De kaart zelf zag er super uit met zijn witte vlammetjes.
Gelukkig was de kaart niet zo lang als ik verwacht had.

Na het bekijken de kaart in mijn kast geprikt wat overigens niet zo heel spannend was.

Prestaties
Natuurlijk meteen 3dmark 06 gedraaid en van deze score was ik erg onder de indruk. Ik haalde 10.180 Punten in de eerste run. Deze score is nu verbeterd omdat ik mijn CPU op 3.0 Ghz heb geclocked, Resultaat 11.080.
Zeker niet verkeerd lijkt me!

Warmte en Geluids Productie
Het kleine nadeeltje van deze kaart T.o.v de G80 kaarten.
De kaart produceert gewoon weg veel warmte.
Hij verstookt zo rond de 180 Watt in stress mode dus een goede PSU is vereist, ik draai hier op een Zalman ZM600- HP en dit gaat perfect.
Je merkt duidelijk dat je kamer warmer word als je gaat gamen, als je de hand achter de kaart houd voel je echt warme lucht.(Leuk voordeel in de winter )

De geluidsproductie is in idle modus echt stil , mijn Coolermaster 12 CM fans komen er boven uit.
Pas als je gaat gamen dan hoor je de kaart inderdaad ''opspinnen'' maar voor mij blijft het geluid nog steeds binnen de perken. Vooral ook omdat als ik aan het gamen ben een headset draag.

Beeldkwaliteit
De beeldkwaliteit is beter als mijn vorige kaart( 6800 GT).
Maar dit is misschien niet helemaal waar omdat ik nu ook een Samsung 206 BW gebruik.
In games kunnen de AA en andere eyecandy gewoon lekker aangezet worden en dit levert mooie plaatjes op!

Modbaarheid
Kan ik op dit moment nog niks over zeggen.
De Thermalright HR-03 doet binnenkort zijn intrede. Misschien ga ik die er nog opzetten zodat het allemaal net wat stiller wordt.

Drivers
Ik was Nvidia drivers gewend, nu maak ik gebruik van ATi drivers en dat ik wel even wennen.
Het installeren ging vrij simpel , meteen de hele CCC erbij opgezet.
Eigenlijk geen problemen tegen gekomen.
Ik maak gebruik van versie 7.7.
Ik weet dat 7.8 beta ondertussen is uitgebracht , maar die gebruik ik niet omdat ik geen goede ervaringen heb met beta software.
Wel weet ik dat er nog best veel te winnen valt qua performance in de drivers van deze kaart.
Men spreekt ook over een boost in de 7.8 drivers.

Ik vond het leuk om deze eerste review te schrijven en hoop dat mensen hem kunnen waarderen.
Kritiek is altijd welkom!

Heb jij ook een HIS H290XT512DV-R?

Leuke review. Ik heb sinds kort ook een HD2900 XT, de asus versie. Misschien al tegengekomen in de lijst ;) Er was geloof ik geen snelheidsverschil qua kaarten, HIS vs Asus? Vraag me wel af waarom deze een tikkeltje duurder is. Ik betaalde 360eu en kreeg dan als extra stalker er nog bij (die coupon wat jij hebt zat hier ook bij). Ik heb er wel zo'n lelijke stalker sticker op :9 en jij die mooie vlammen ;)
-Korter dan 8800 GTX :+
Ontwikkelt veel warmte
Er zit geen snelheids verschil in de kaarten , Alleen het probleem is dat ik hem in de periode kocht dat ze zeer slecht leverbaar waren , en toen Komplett er nog 8 op voorraad had hebben hun denk ik de prijs wat verhoogt.

Hazzur Grapjas :P

[Reactie gewijzigd door dreameater op 8 augustus 2007 12:09]

Ja dat probleem had ik ook, toen ik eindelijk m'n keuze had gemaakt. Maar bij cool-prices hadden ze er nog op voorraad (die Asus versie iig), zowel met als zonder games bundle. Heb je die over het hoofd gezien ;)?
Voorzover ik weet heb ik toen echt alle , maar dan ook echt alle shops opgezocht en of gemaild of ze een 2900 XT konden leveren.
Bij mij moest het wel binnen 2 weken want mijn pc kon ik 2 dagen erna ophalen bij Azerty ;)
Stond inderdaad overal in backorder, in de eerste weken. Ik heb de mijne toen ook met een beetje mazzel kunnen ophalen bij CD-romland in Breda, waar ze er nog twee hadden. De leverbaarheid was de eerste tijd slecht!