Specificaties Chipsetkoeling - Bekijk alle specificaties

Pluspunten

• Koelprestaties
  • Compatibiliteit
  • Uiterlijk

Minpunten

• Installatie-gemak

Geluidsproductie (min) Score: 5
Geluidsproductie (max) Score: 5
Koelvermogen Score: 5
Koelvermogen:
Omdat mijn chipset z'n eigen temperatuur niet goed uit kan lezen, kan ik hier geen eigen ervaringen plaatsen.
Het is drie maal zo klein als een ThermalRight HR-05, de helft van de prijs, en koelt zelfs iets beter, als je de HR-05 passief laat natuurlijk.
Op mijn eigen moederbord merk ik dat de CPU-koeler die vlak naast deze heatsink zit minder warm wordt aan die kant bij dezelfde inspanningen, wat dus kan komen door de betere koeling ten opzichte van het standaard blok dat niet echt gemaakt is om door airflow geholpen te worden.
Als je het waaiertje goed bekijkt, kan het ook weinig anders dan goed koelen; het heeft veel bladen, zit goed in elkaar, en heeft ook nog perforaties in de bladen. Daarbij kan het in elke gewenste richting gezet worden, zodat jouw airflow er doorheen kan blazen :P

Geluidsproductie:
Passief.
Verder ook geen losse bladen die gaan resoneren, of scherpe randjes die kunnen fluiten. 0dB voor dit koelertje dus.

Installatie- gemak:
Wat een prutswerk.
De twee verschillende soorten beugels moet je zelf nog op de plaats zetten voor jouw moederbord. Dit is op zich helemaal niet zo gek, maar de manier waarop het gebeurt; twee schroeven en twee boutjes van ongeveer 3mm doorsnede is wat minder. Deze moeten erop gezet worden, zodat ze nog geen halve slag vast zitten, en vallen er snel af. Wanneer dit gebeurd is moet je ze in sleufjes schuiven, en aandraaien. Dan moet je passen met je moederbord, en nog een paar keer draaien om het vast te krijgen. Het klinkt niet zo ingewikkeld, maar zelfs voor een pro-prutsende tweaker is het een vervelend klusje, wat anders opgelost had kunnen worden.

Compatibiliteit:
In principe past het zonder enige modificatie op alles met enigzinds nabije mounting holes of loops. Wanneer je bereid bent zelf wat beugeljes aan te passen kan het ding werkelijk overal op, maar dit zal enkel nodig zijn voor videokaarten/RAID-kaarten, waarvoor deze koeler eigenlijk niet is.

Modbaarheid:
Zoals al aangegeven kun je het koelertje met elk soort beugeltje installeren, zolang er maar een klein schroefje doorheen past.
Daarbuiten kunnen ook bladen afgeknipt en gebogen worden om het in kleinere plaatsen passend te maken, en kan er mooi een 60mm fan voor gemonteerd worden.

Prijs:
Voor ¤7, maar in de pricewatch zelfs ¤5,50 is dit een enorm goed koelertje. Volgens reviews van 'de grote sites' presteerd het vergelijkbaar aan de alom bekende ThermalRight HR-05 (niet de IFX, die is groter, nieuwer en beter), en is het minder dan één derde van de prijs hiervan.
Voor dit kleine bedrag is het gewoon een leuk speeltje, en een mooie koelere chipset :)

Heb jij ook een Zalman ZM-NBF47?

Nee sorry hij koelt zeker niet beter als een HR-05 ik heb laatst in een duidenlijke review gelezen dat de HR-05 het chipset 6-10 graden koeler houd ;)
En ik het tegengestelde. En ik heb wél een link naar het artikel: http://www.madshrimps.be/...&artpage=1980&articID=473

Verder lees ik hier dat de HR-05 inderdaad iets beter koelt, maar zeker geen 6-10 graden, zoals jij zegt.

Van diverse andere mensen hoor ik dat ze aan elkaar gewaagd zijn (mits beide passief gebruikt), en ik denk dat dat wel ongeveer klopt.

[Reactie gewijzigd door bnbaz op 8 augustus 2007 17:36]