Specificaties Tower, 6 interne + 5 externe bays - Bekijk alle specificaties

AOpen M602 Review

Rolla 4 december 2011, laatste update op 4 december 2011, 425 views

AOpen M602

Pluspunten

• Goede airflow
  • Oogt strak
  • Voeding wordt meegeleverd

Minpunten

• Optische drive kan niet schroefloos gemonteerd worden met behoudt van het afdekplaat/klepje
  • Maar 1 afdekklepje wordt meegeleverd
  • Standaard wordt een basic screwless kit meegeleverd i.p.v. full srewless kit
  • Voeding te zwak voor een krachtig systeem

Reden van aanschaf
Omdat ik opzoek was naar een nieuwe harde schijf en en de goederen en inventaris van een bekende computerwinkel werd geveild op een onlineveilingsite ben ik eens gaan kijken. Naast de door mij gezochte harde schijven werd er een kavel aangeboden met 2 stuks nieuwe AOpen M602 behuizingen. Na gekeken te hebben op de site van AOpen leken het mij degelijke behuizingen en besloot ik ook een bod te doen op de behuizingen.

Doordat alleen de kavel met behuizingen mij gegund werd was de vraag wat ik er mee moest doen. Ik had gehoopt op de veiling nog aan harde schijven te geraken en een socket 1155 moederbord, naar die kavels werden mij niet gegund.

Omdat ik hier nog een AMD systeem stond welke was voorzien van een AOpen ES45F behuizing heb ik besloten deze helemaal leeg te halen en alles in een van de nieuwe behuizingen te bouwen, omdat de nieuwe behuizing mij degelijker lijkt.

De behuizing zelf.
Na het open van de doos zie er dat er plastic om de behuizing zit en de behuizing tussen 2 stukken piepschuim zit. Aan de voorzijde van de behuizing zit ter bescherming een plastic folie. Na deze verwijderd te hebben zie ik dat in het bovenste 5 1/4 een afdekplaatje zit die een optische drive afdekt, zodat de voorkant strak blijft ogen. Gelijk valt het eerste minpuntje op; er is maar 1 afdekplaatje meegeleverd, terwijl er 4 sloten zijn.

Aan de voorzijde zit bovenop een verhoging waar twee audio- en usbaansluitingen te vinden zijn. Handig voor het aansluiten van een hoofdtelefoon, camera of externe harde schijf. Deze kun je dan bovenop de behuizing plaatsen.

De zijpanelen zijn makkelijk te verwijderen zonder schroevendraaier en gelijk valt op dat ik het zijpaneel geen air duct zit. In plaats daar van is plaats voor 2 stus 120x120mm of 140x140mm koelers. Zijpanelen voelen verder degelijk aan.

Binnen in de behuizing tref ik een voeding die maximaal 400 watt levert en een zakje met schroefjes, afstandsbusjes en een basic screwless kit aan. Verder zie ik een verwijderbare rack voor harde schijven en vast rack. Daarnaast biedt deze behuizing de mogelijkheid om een 2,5 inch harde schijf in te bouwen.

In de behuizing is ruimte voor:
3.5" : 1/5 (external/internal)
5.25" : 4/0(external/internal)
2.5" : 0/1(external/internal)

De basic screwless kit wordt standaard meegeleverd en bevat:

CD-ROM locking bar 1
FDD locking bar 1
3.5” HDD slide bar 2
3.5” HDD locking bar 0
ADD-ON card locking bar 1

In mijn geval voldoende, maar ik had toch liever gezien dat AOpen een full screwless kit standaard mee had geleverd.

De full screwless kit is een optie en bestaat uit:

CD-ROM locking bar 4
FDD locking bar 1
3.5” HDD slide bar 2
3.5” HDD locking bar 3
ADD-ON card locking bar 1

De voeding die in mijn geval meegeleverd is levert maximaal 400 watt (350 watt continu) en beschikt over:

24 pins ATX Stekker (1x)
4 pins stekker (1x)
Molex stekker (2x)
stekker voor diskettestation (1x)
Sata stekker (2x)

AOpen had er beter voor kunnen kiezen om de behuizing standaard zonder voeding te leveren en dan voor een paar tientjes minder aan te bieden. Voor iemand die een losse videokaart wil plaatsen om te gaan gamen is de voeding niet toereikend.

In de achterzijde zijn 3 sloten niet voorzien van een afdekplaatje. Ik ga geen losse uitbreidingskaarten plaatsen en had graag gezien dat deze sloten afgedekt waren.

Assemblage
De bijgeleverde voeding ga ik niet gebruiken en heb ik vervangen door de voeding uit de ES45F behuizing daar deze oorspronkelijk uit een AOpen H700 behuizing komt. Deze voeding is 400 watt en is voorzien van meer aansluitingen.

Tijdens het monteren van een harde schijf, dvd-speler en cardreader liep ik tegen een paar kleine minpuntjes aan.

De harde schijf heb ik aan weerskanten voorzien van een hdd slide bar en daardoor kon ik de harde schijf zo ik het rack schuiven en klikt deze vervolgens vast.

De dvd-speler heb ik schroefloos gemonteerd met het gevolg dat deze te ver naar achteren zat en ik het knopje van het afdekplaatje niet kon gebruiken. Wil je het afdekplaatje kunnen gebruiken dan zul je de dvd-speler met schroeven moeten monteren, omdat hij of te ver naar achteren of te ver naar voren uit steekt. Ik heb het afdekplaatje weggelaten, zodat ik de dvd-speler toch schroefloos kon monteren.

De cardreader wilde ik ook schroefloos monteren, maar dan zat de voorkant van de cardreader niet gelijk met de behuizing. Deze heb ik gelijk met de behuizing laten uitsteken en met schroeven vast gezet.

Eind conclusie
Voor het geld wat deze behuizing moet kosten krijg je een degelijke behuizing met veel ruimte. Voor een krachtig systeem zal de meegeleverde voeding niet toereikend zijn en kun je beter een exemplaar nemen zonder voeding en er zelf een degelijke voeding in zetten. Verder ben ik te spreken over de meegeleverde screwless kits. Het monteren van optische drives, harde schijven wordt daardoor zeer eenvoudig.

Heb jij ook een AOpen M602?