Samsung SpinPoint P120 SP2504C, 250GB Review

Nilssiej 6 augustus 2007, laatste update op 6 augustus 2007, 535 views

Samsung SpinPoint P120 SP2504C, 250GB

Pluspunten

• Stabiel
  • Niet teveel geluidsproductie
  • Niet teveel warmteproductie
  • Zeer snelle harde schijf voor 7200 rpm
  • Goedkoop

Minpunten

• Je hoort hem soms een heel klein beetje ratelen, dus niet voor de échte stiltefreaks

Ik ben erg positief over deze harde schijf. Ik draai hem op dit moment in Single mode, dus zonder RAID, en in SATA150 mode, omdat mijn moederbord nog geen SATA300 ondersteund (ware het niet dat dat tegenwoordig nog niet zo'n probleem is)...

Ikzelf was niet echt onder de indruk toen ik zag dan Samsung ook harde schijven produceerde, en had niet verwacht dat de harde schijf zo goed is. Vooral voor de prijs hoef je echt niet te klagen, de Samsung Spinpoint2504C behoort tot de laagste prijsklasse, alleen de Maxtor 250 GB was goedkoper, ware het niet dat deze harde schijf betere reviews had waardoor ik heb besloten deze harde schijf aan te schaffen.

De harde schijf was niet met onnodige verpakkingen, uitgebreide handleidingen en dat soort poespas, nee, gewoon in van dat bubbeltjesplastic verpakt.

Bij het benchmarken was ik, in positieve zin verrast. De gemiddelde leessnelheid is bij mij maarliefst 61.6 MB/s, volgens HDTach. Niet slecht dus. Random access time is wel redelijk, met 14.0 ms...

Warmteproductie is bij mij redelijk. De harde schijf wordt passief gekoeld. Nu, met een kamertemperatuur van 23 graden, is de harde schijf 36 graden. Echter heeft deze schijf met het warme weer nooit de 40 gepasseerd, en met normale temperaturen heeft deze harde schijf een temperatuur van zo'n 33 ŕ 34 graden. Overigens merk je bij deze schijf nauwelijks of hij stressed of idle is, de temperatuur blijft bij mij vrijwel gelijk.

Geluidsproductie is redelijk, als hij bijvoorbeeld aan het scannen is of een spel aan het laden is hoor je hem wel, maar niet echt hard. Hij is dus niet muisstil, maar het is niet zo'n lawaaierige harde schijf waarbij je bij iedere actie de harde schijf hoort knesperen.

Overigens had ik toen ik in het begin mijn computeronderdelen aanschafte, instabiliteit in mijn PC, maar dit kwam door een defect geheugen. Sinds die eruit is, is de PC nooit uitgevallen en daarom ben ik van mening dat deze harde schijf erg stabiel is...

Kortom: Voor een schijf met goede kwaliteit, snelle leessnelheid en niet te veel geluid- en warmteproductie, die ook niet al te duur is, is de Samsung Spinpoint SP2504C een goede oplossing

Heb jij ook een Samsung SpinPoint P120 SP2504C, 250GB?