Bekijk alle uitvoeringen

Fractal Design Define R3 Black Pearl USB 3.0 Review

Koen B. 3 december 2011, laatste update op 24 december 2011, 5.830 views

Fractal Design Define R3 Black Pearl USB 3.0

Pluspunten

• bouwkwaliteit en afwerking
  • over alles is nagedacht
  • strak design
  • goede koeling
  • stil

Minpunten

• kleine waterkoelingsgaten
  • lange frontpaneldraden

Inleiding + Reden van aanschaf
Omdat mijn onlangs aangeschafte Be Quiet Dark Rock Pro C1-CPU koeler met zijn 166mm te groot voor mijn oude behuizing was, moest er bij deze koelings-upgrade ook een nieuwe behuizing komen. Omdat ik geen 'gamers-achtige-look' wilde (lees: veel kunststof, grills, led-fans ed.) hebben, vielen er al veel behuizingen waar deze koeler in paste af. Na de specificaties van de overgebleven behuizingen vergeleken te hebben, kwam ik op deze behuizing uit. Omdat ik altijd graag voor het kopen van de gebruikerservaringen op deze site gebruik maak, heb ik besloten deze keer ook een steentje bij te dragen door het schrijven van deze uitgebreide review.

Eerste indruk + Closer look
De eerste indruk kreeg ik al toen ik de doos van de koerier ontving: zwaar! Met een gewicht van iets meer dan 12 kg had deze arme man dus net niet de arbo wet overschreden. Na het uitpakken had ik al snel door dat iedere kilo garant staat voor een kilo kwaliteit.
Iets wat me ook direct opviel is dat de behuizing een stuk groter oogt dan op de productfoto's, vooral in de diepte. Of dit nou een voor of een nadeel is kan ik niet zeggen, want hierdoor passen er wel videokaarten met een lengte van maximaal 290mm in.
De binnenkant van de kast is mat zwart gespoten en vrijwel overal voorzien van geluiddempend materiaal met een zeer hoge dichtheid. Daarnaast is de kast zowel aan de voorkant als aan de onderkant op de plaatsen waar intake-fans ge´nstalleerd kunnen worden (eentje is in de voorkant al ge´nstalleerd), voorzien van stoffilters. In de achterkant is de tweede 120mm bijgeleverde fan te vinden.
Aan de bovenkant en in het zijpaneel kunnen ook een 120/140mm fan ge´nstalleerd worden, maar zijn uit de doos voorzien van een afschroefbaar plaatje geluiddempend materiaal. Voordeel is niet alleen dat er dat als je geen fan hebt geinstaleed er geen stof in komt en het systeem in theorie stiller zou moeten zijn, maar ook dat de koelgaatjes van de buitenkant minder opvallen, iets wat ik zelf altijd erg irritant vind.
Achter het frontpanel kan je van de voorkant de 5,25" afdekplaatjes eenvoudig verwijderen, zodat je er gemakkelijk een optische drive in kan installeren. Ook zijn er aparte 'deurtjes' voor de intake-fans.
Om de geluidsdemping compleet te maken is de kast voorzien van mooie aluminium voetjes, voorzien van een foam-laagje, net zoals je bij high-end versterkers ziet.
5,25" afdekplaatjes eenvoudig te verwijderen.

Meerdere installatiemogelijkheden voeding en uitschuifbare stoffilter.

Installatie
Misschien wel de reden dat ik voor deze behuizing gekozen heb: de handige harde schijf-brackets die je zonder schroeven in de behuizing schuift waarop je zowel een 2,5” ssd als een 3,5” hdd kan installeren. Mooie is dat je de hdd op rubberen ringen schroeft, waardoor de trillingen gedempt worden.
In een van deze brackets zat een stijlvol doosje met een glanzend zwarte schroevenset. Daar zitten 32 schroeven in, zodat je precies alle 8 hdd's kan installeren. De PCI-slots aan de achterkant zijn net als de zijpanelen al voorzien van wederom zwarte thumb-screws, en in het doosje zitten er nog 8 bij zodat je ook de voeding en de vrije 5,25”-bay kan vastschroeven zonder schroevendraaier. Uiteraard vind je in dit doosje ook de benodigdheden voor het installeren van een moederbord, alsmede een kleine hoeveelheid tie-wraps en een fancontroller voor 3 fans die je in een PCI-slot kan installeren.
Installeren van moederbord is overigens wel echt een genot, door het grote gat in de plaat waar je hem opschroeft, kan je eerst het moederbord installeren, dan alle kabeltjes mooi aansluiten en dan pas je CPU-koeler. In het geval van mijn big-tower levert dat wel degelijk voordeel op.
De voeding kan op twee manieren ge´nstalleerd worden: met de fan aan de onderkant (dus dat die koude lucht zuigt door de stoffilter van onder de kast), of met de fan aan de bovenkant (zodat die 'warme' lucht vanuit de kast zuigt). Ik heb gekozen voor de tweede optie, zodat de voeding gelijk de videokaart koelt.
Een reden om hem andersom te monteren kan zijn dat je een heel zware voeding nodig hebt die dus goed met koude lucht gekoeld moet worden, of dat je niet de airflow in je kast weel be´nvloeden.
Kabelmanagement mag in deze kast geen probleem opleveren: de uitsparing achter het moederbord is zo'n 15mm breed en er zijn bevestigingsmogelijkheden voor tie-wraps aanwezig (Jammer genoeg was de 8=pin moederboard kabel van mijn voeding tekort, waardoor deze niet 'achterlangs' kan). Enige wat problemen op kan leveren is dat de bedrading van het frontpanel redelijk lang zijn, maar hiervoor geldt: mensen die zich eraan storen hebben er minder moeite mee deze bedrading in te korten dan dat mensen die wel lange kabels nodig hebben er moeite mee hebben deze kabels te moeten verlengen.
Ander puntje dat problemen kan opleveren zijn de gaten voor externe waterkoelingsmogelijkheden, deze hebben slechts een diameter van 18mm. Gelukkig maar dat je aan de bovenkant een grote radiator kwijt kan.
Zowel 2,5" als 3,5" schrijven kunnen op de brackets ge´nstalleerd worden.

Jammer van de 8-pins moederbordkabel.

Kabelmanagement: enkel de lange frontpanel-kabels zijn lastig wegtewerken.

Koelprestaties
De koelprestaties van deze kast kan ik moeilijk vergelijken met haar directe concurrenten aangezien ik deze niet in mijn bezit heb, wel kan ik vertellen dat er zeker geen koelingsprobleem is. Terwijl ik deze review schrijf, zie ik in het Open Hardware Monitor-venster hiernaast dat mijn CPU 25 graden is met een core-temperatuur van 24 graden Celcius. Dik in orde dus. De casefans heb ik ingesteld op 950 rpm, de cpu-fans op 1250rpm (zodat ze niet boven het geluid van de voeding uit komen, die al erg stil is) en omgevingstemperatuur lag tussen de 19 en de 20 graden.
Omdat idle-temperaturen van een (gelappedde) Phenom II X4 955 waarschijnlijk niet zo interessant zijn, heb ik hem ook 15 minuten door Prime95 gehaald en de maximale temperaturen genoteerd.
Deze proef heb ik herhaald met de processor overgeclocked op 3,8 Ghz (wat voor mijn C2 toch wel de maximale stabiele toestand is), de resultaten heb ik weergegeven in onderstaande grafiek:

Zoals u kan zien is het koelen van de overgelockede 955 een lastige klus, ik ben benieuwd in hoeverre de resultaten beter zijn als ik twee 140mm fans aan de bovenkant installeer.

Hoewel ik eerst lang twijfelde over de aanschaf (heel eerlijk, +/- 90 euro is gewoon veel geld voor een behuizing), heb ik er na het uitpakken geen seconde meer spijt van gehad. De kwaliteit van de materialen is erg hoog, alsmede de kwaliteit van de schroeven en schroefdraad. Over alles van deze behuizing lijkt nagedacht te zijn. In combinatie met de installatiemogelijkheden, de geluidsdemping en het strakke design kan ik niet anders dan deze behuizing 5 sterren toe te kennen.

Heb jij ook een Fractal Design Define R3 Black Pearl USB 3.0?

Ik heb hier trouwens ook de voeding omgekeerd ge´nstalleerd, met de ventilator naar de bodem. Dit loste voor mij ook het probleem op van kabels die net te kort waren om mooi via de achterkant weg te werken.
Ook wel interessant omdat de voeding dan geen warme lucht uit de case binnentrekt en trager kan draaien om hetzelfde te koelen(zoals Koen en Jorcool al zegden). Vooral als je met deze case een stille HTPC/fileserver wil maken.

Verder nette review, sluit mooi aan bij mijn ervaring met deze case.

[Reactie gewijzigd door oddy op 29 december 2011 05:40]

Je kan de frontpanelkabels toch gewoon verbergen in het kabelmanangement gedeelte? Zo'n probleem lijkt me dat niet...

4 sterren, echt een mooi review met mooie foto's!

Waarom heb je de voeding eigenlijk met de fan naarboven gericht? Zuigt hij alleen maar warme lucht aan....

[Reactie gewijzigd door JBee op 3 december 2011 19:36]

Probleem is niet het juiste woord, maar door de lengte heb ik ze nu voor een deel ondergebracht in de ruimte waar anders een 2e intake-fan ge´nstalleerd kan worden + dat ik ze met een kleine omweg langs de hdd-bays moet laten lopen, waardoor er weer minder ruimte voor de hdd-bekabeling is. Nogmaals, het is niet echt een probleem, maar het verdient wel een puntje van aandacht. Zodra mijn mdpc-x-sleeves binnen zijn zal ik sowieso alle bedrading op maat maken :)

Dat van de voeding stond wel in de review beschreven (juist zodat ik de 'warme' lucht van mijn videokaart af kan voeren).
Je kabelprobleem is wel elegant op te lossen door een verlengkabel te gebruiken.

Kost je wel weer Ą 8,00 maar dat moet je er dan maar voor over hebben :)

nette, goede, duidelijke review.

Alleen een extra stukje over de geluidsproductie zou mss leuk zijn, aangezien deze kast echt gemaakt is om stil te zijn.
Wat is eigenlijk het verschil tussen deze black pearl en de gewone black die al een tijdje mee gaat ? Is dit de opvolger ?
De Define R3 USB3.0 heeft zoals de naam al aangeeft een USB 3.0 poort aan de voor/bovenkant, voor de rest geen verschillen met de gewone Define R3.
Arghhh koopkbrievels!!!.... must resist..

Ik bedoel, bedankt voor u review, zeer duidelijk en informatief!
Hahaha. Very understandable.
Waarom niet je kabels van het frontpanel pas achter je mobotray naar beneden laten gaan? Op je mobotray zitten allemaal gaten om kabelbinders te bevestigen.
Verder zijn alle kabels van het frontpanel te verwijderen. Ze zitten niet vast gesoldeerd maar maken gebruik van een connector. Ik heb zelf de SATA- en geluidskabel verwijderd. Ik gebruik ze nooit en ik kan ze altijd terug plaatsen.
Ohja, je 8 pin connector kan gewoon achterlangs hoor. Er zit boven de CPU cooler nog een gat, maar nog strakker is om de kabel door het CPU 'gat' terug in de kast te steken, en dan tussen je mobo en mobotray naar je moederbord te leiden.
SHUT UP AND TAKE MY MONEY ! !

Nog wel ÚÚn vraagje, de front I/O's en Power knop, zijn deze ook degelijk uitgevoerd?