Sandisk Cruzer Edge 16GB Zwart Review

Maestro.mosjuh 3 december 2011, laatste update op 17 november 2015, 2.890 views

Sandisk Cruzer Edge 16GB Zwart

Pluspunten

• Goede prijs/capaciteit verhouding

Minpunten

• Meegeleverde 'handige' software (gelukkig simpel te verwijderen)

Update 03-12-2011 23:00 - wijziging doorgevoerd i.v.m. nieuwe snelheidstest
Update 06-12-2011 17:00 - Productfoto's toegevoegd op advies van user Henshin

Afgelopen week was deze stick bij de mediamarkt in de aanbieding (11 euro voor 16gb). Ik zat al een tijdje te wachten op een mooie prijs/capaciteit verhouding en heb dan ook direct 2 van deze sticks besteld. Ik wil heb voornamelijk gebruiken voor het meenemen van films en deze elders af te spelen. Schrijfsnelheid is niet heel belangrijk en de leessnelheden van de (USB2.0) sticks van tegenwoordig is vaak gelimiteerd door andere grenzen dan de snelheid van de geheugenstick (en voldoende voor het afspelen van films).

Eerste indruk
Zo uit de verpakking stelt de stick niet teleur. Zowel in opgeborgen toestand als in werk-modus voelt de stick stevig genoeg aan voor dagelijks gebruik. Echter, hij voelt ook weer niet zo stevig dat hij bijvoorbeeld dienst kan doen aan de sleutelbos. Ik vermoed dat het kunststof dan toch te snel stuk zou gaan.
Bij het aansluiten op de laptop word de stick snel gevonden en beschikbaar. Helaas (maar te verwachten) staat er weer een heleboel 'handige' software op de stick (iets meer dan 50Mb in totaal) welke gelukkig met een snelle format makkelijk te verwijderen is ;)

Prestaties
De belangrijkste reden dat ik deze review schrijf is om de prestaties weer te geven. Dat is immers 1 van de belangrijkste eigenschappen voor aankoop.

Test op mijn Dell laptop (Latitude E6500)
Schrijfsnelheid: bij het kopiŽren van een bestand van 1,22Gb blijft (na de initiŽle burst) de snelheid hangen rond de 4,2Mb/sec.

De leessnelheid volgens HD-tune:

Op mijn 2e systeem zijn de lees en schrijf-resultaten (ongeveer) gelijk.

Na een eerste format van de stick kreeg ik rare resultaten (de 1e 10% van HD-tune gingen op halve snelheid). Dit komt vermoedelijk door een foute/andere instelling. Na nogmaals de stick te hebben geformatteerd kreeg ik wel andere/betere resultaten. Het is natuurlijk niet uit te sluiten dat het een uitleesfout van HD-tune is/was.
De (Windows 7) instellingen bij de 'goede' format: snel formatteren uit, Fat32 en default allocation size.

• Dell Latitude E6500
  • En een zelfbouw computer
  • Windows 7 x64

Heb jij ook een Sandisk Cruzer Edge 16GB Zwart?

Ik weet de exacte snelheden van usb bus niet. Maar die trage start lijkt op een usb1.0 start? Waar later overgegaan word naar usb2.0?
Dit zou aan het teststation kunnen liggen en hoeft niet aan de usb stick te liggen.

Goede review. Ik zou verder niet kunnen zeggen wat je nog meer kunt vertellen over een usb stick.
Het vreemde is dus dat ik het op 2 systemen heb getest (een Dell-laptop en een zelfbouw-desktop met een - ik meen - Asus moederbord. Beide een systeem met een Intel Core 2 Duo proc.)

Het verhaal word vreemder, een niet geformatteerde stick laat wel continu hoge read-snelheden zien bij HD-tune... Ik ga nog even op onderzoek uit.
Review is geŁpdatet - 'probleem' lag waarschijnlijk aan het formatteren. Nogmaals geformatteerd met andere instellingen en nu geeft HD-tune consistente resultaten.
Hoe is de bouwkwaliteit van de stick? Ben zelf ook nog opzoek naar een aantal sticks o.i.d
Ik heb ze net gekocht, dus over betrouwbaarheid kan ik nog weinig zeggen. Wel is het zo dat ik voor SanDisk heb gekozen vanwege de goede naam. Ook word de stick geleverd met 5 jaar garantie van SanDisk.

Edit - en bouwkwaliteit is kort besproken in de review

[Reactie gewijzigd door Maestro.mosjuh op 4 december 2011 12:33]

Nette review. Alleen jammer dat je er geen foto heb bijgedaan.
Je hebt gelijk w.b. de foto's - alsnog toegevoegd
Heb deze stick voor mijn opa gekocht, weet niet of jij dit ook hebt.
Je moet met je duim echt kracht zetten zodat de connector niet terug springt. Anders kun je hem gewoon niet inpluggen :?

heb jij hetzelfde?
Ik begrijp wat je bedoeld - soms is het inderdaad nodig om je duim op het rode gedeelte te houden om hem in een USB poort te stoppen. Echter in de uitspraak 'je moet echt kracht zetten' kan ik mij totaal niet vinden, dat probleem heb ik niet. In de meeste USB poorten kan ik hem op elk gewenste manier inpluggen (door bijvoorbeeld alleen de zijkant en niet het rode gedeelte vast te houden).

Ik vermoed dat het te maken heeft met toleranties in de USBpoorten en dat hij in de ene poort inderdaad makkelijker gaat dan de ander.
Dat was inderdaad een beetje raar verwoord door mij, ik denk inderdaad dat de kracht die nodig is om de connector weer terug laat schuiven iets te laag wordt ingeschat in het design. Er zou iets meer nodig moeten zijn zodat hij bij het inpluggen dit euvel zich niet voordoet. Denk dat dit gewoon een design fout is of iets dergelijks.