Scythe Mugen Review

Robbels 6 augustus 2007, laatste update op 6 augustus 2007, 2.208 views

Scythe Mugen

Pluspunten

• Patsfactor
  • goede koeling
  • stil
  • mooi glimmende base

Minpunten

• installeren is wat lastig als het mobo in je hand ipv de kast zit.
  • handleiding veel aziatische taal.

Geluidsproductie (min) Score: 5
Geluidsproductie (max) Score: 5
Koelvermogen Score: 5
Dit is mijn 1e review dus ik hoor graag jullie mening.
Sinds afgelopen vrijdag deze koeler in huis samen met een Q6600, een MSI P6N moederbord daarbij nog 4 gig ram (2X2gig G-Skill.)

Koelpasta
Daar het geheel nieuw was ging het vrij goed, ik had alles netjes klaargelegd enzovoorts processor nieuw uit doosje plug en pray op et mobo. de koelpasta van de scythe erop gedaan, deze vond ik echter niet veel bijzonders een beetje een wit prutje en daar ik betere had liggen die ertussen gesmeerd.

Monteren
Vervolgens komt het monteren dat vond ik toch wel lastiger als had gemogen maar dat komt misschien vooral omdat ik het mobo los in men handen had in plaats van dat het al vast in de kast zat geschroefd. Ik moest namelijk redelijk wat kracht zetten om de pinnen door het mobo heen te "prikken" waarna deze vast klikt. De pinnen erdoorheen is niet zozeer het probleem maar het binnenste pinnetje zover
dat hij de buitenste lipjes vastzet achter het mobo was wel wat lastiger.
Installatie tijd daardoor iets meer als 5 min inclusief koelprut.

In kast bouwen
Vervolgens mobo met koeler (enorm ding) in de kast gezet. Daarna de fan erop geklikt dat is werkelijk kinderlijk simpel. Ik vermoed eigenlijk dat deze fan helemaal niet nodig is maar dat zal ik nog wel hierbij noteren als ik dat getest heb daar ik nu op werk zit. Wellicht ook een fotootje ervan al kennen we bijna allemaal deze koeler wel.

Temps
Warmte is idle 27 graden met een Q6600 eronder OCen nog niet geprobeerd dat komt binnenkort. Stressed geef ik de temps vanaaf wel even door.

Patsgehalte
Al met al een erg fijne koeler als hij eenmaal is ge´nstalleerd. Tevens een mooi pats gehalte zo van de mijne is lekker groter :P.

Geluidsproductie
geluidsproductie ben ik zeer tevreden over daar hij niet boven de andere koelers uitkomt. (nieuwe kast komt eraan Silverstone TJ09) En ik waarschijnlijk de fan eraf kan halen omdat hij sowieso genoeg koel vlak heeft met een lichte air flow in de kast.

accessoires
Over de verschillende beugels ook dat is wederom kinderlijk eenvoudig de handleiding gaf netjes aan welke ik nodig had. (even gecontroleerd met de handleiding want ik wist ze zelf al)

Manuela
Handleiding is wat klein en veel chinees Koreaans wat zou het zijn wat erop stond. Ik moest dus wel even zoeken naar de juiste taal nu weet ik niet of dat ik engels of Nederlands heb gelezen allemaal 1 pot nat dus ja.

Modden
wat modbaarheid betreft het is erg makkelijk om hier een andere fan op te zetten die wellicht stiller is of juist veel krachtiger voor maximale lucht gekoelde OC prestaties. Koeler base was erg mooi glimmend dus wat dat betreft heb ik hem niet gelapt. Misschien dat ik dat nog wel doe als ik men andere mobo heb daar deze tijdelijk is maar misschien heeft het te weinig nut daar het al erg netjes is. Jullie misschien hierover een mening?
Met het geheugen had ik bij mijn bord geen problemen om te installeren ruimte genoeg. Tevens hadden alle andere componenten genoeg ruimte om geen hinder van de koeler te hebben.
Zoals in de reacties hier beneden te lezen hier de link waar je eventueel / aan te raden de bevestigingsmethode kunt wijzigen van de koeler aan het mobo. Zoals ik al aangaf ben ik ermee aan het stoeien geweest en ik ga dit bij vervanging van het mobo ook zeker doen. Daar ik dan ook wel wat aan het klokken ga.
Klikerde Klik.

prijs was trouwens 37.90 bij Zercom zelf daar opgehaald afgelopen vrijdag samen met de quad en het mobo. Deze prijs vond ik dus goed gerechtvaardigd daar ik in het verleden duurdere heb gehad...

Heb jij ook een Scythe Mugen?

Opzich goede Survey alleen je zou even een paar ''kopjes'' kunnen gebruiken, daar wordt het geheel wat overzichterlijker van. ;)

Verder zou ik zelf nooit passief gaan draaien met een Quad Core, denk sowieso dat dat niet zo 1 , 2 , 3 lukt :Y)
Kopjes gedaan zoals je ziet.

De reden dat ik deze review neerzette is omdat ik de andere review met dezelfde titel zag staan en dat was 6 regels ik dacht dat kan ik beter!

Passief kan het proberen he deze verbruikt minder watts als mijn oude X2 4600 volgens mij en die draaide ook 100% passief.

@ Flipjack foto's gaf ik ook al aan dat ik die wel doe als ik thuis ben zelfde geld voor de temps.
passief gaat goed met deze koeler! 48 graden idle en tegen de 60 stressed(heetste core van de 4) op een Q6600 in een CM stacker :)
Op zich een goede review, wat ik wel mis zijn leestekens (komma's!) en kopjes. Als je deze dingen nog toevoegt, is het geheel een stuk makkelijker te lezen.
Temperaturen komen er nog aan, zei je, we wachten in spanning en misschien kun je nog wat foto's toevoegen?

Verder schiet dit in ieder geval niet aan lengte tekort, wat we tegenwoordig vaak zien op T.net.

EDIT: Alles al aangepast, zie ik (graag nog wel even komma's) en hij is inderdaad stukken beter als die andere die ik ook voor deze gelezen had. Het kon ook haast geen toeval zijn dat er twee reviews van hetzelfde product kwamen op ongeveer hetzelfde tijdstip. :P

[Reactie gewijzigd door Flipjack op 6 augustus 2007 14:34]

leestekens even bekeken en geheel overgelezen nu is het geloof ik al een stuk beter.

enne bedankt allebei voor de input.
Ik ben allang blij dat je iets met de opmerkingen gedaan hebt :Y)
Aan slechte reviews hebben we natuurlijk helemaal niets, je gaat dat soort dingen vaak pas lezen als je ergens over twijfelt. Aan allemaal superkorte, slecht te lezen, niet onderbouwde reviews heb je dan niets.

Oh en er schiet me nu nog net iets te binnen, misschien ook wel leuk om toe te vogen onder het kopje 'modden'. De bevestiging van de Scythe Infinity op socket 775 in nogal problematisch, omdat de pinnetjes het gewicht (bijna een kilogram) eigenlijk niet goed kunnen houden, staat er op XtremeSystems een 'mounting mod': http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=117054
Misschien is het leuk om naar die mod te verwijzen.
zou er graag naar verwijzen maar bij mij in ieder geval werken de fotos niet :| ... en bij een ander ook niet na navraag...

Maar ik zie dat ik dus niet de enigste ben die het monteren op 775 niet helemaal lekker vond gaan.

Aan de hand van de tekst kan ik echter wel mijn eigen bolletje laten ratelen en ik denk dat ik toch nog eens een fatsoenlijkere base bevestiging ga maken... resultaten krijg je snel genoeg te zien denk ik.
http://www.thetechreposit...1c53ee0b87e0c4a91a37&t=16 via deze link heb je wÚl foto's bij het (zelfde) artikel.

Goeie survey!
dank je staat erbij :D woei
bij mij deden de foto's het inderdaad ook niet meer... had de link namelijk opgeslagen op mn harde schijf. Nu heb ik m weer met foto's ;)
Deze zocht ik ook al erg lang , Wou namelijk deze mod gaan uitvoeren op mijn Scythe Ninja.
Schijnt dat je Themalright LGA 775 Bolt-Thru-Kit ook kunt gebruiken voor Scythe Infinity en Ninja?
Dank je dit is een stukje makkelijker en voor dat geld eurotje of 8 zag ik in de us ofzo.
Bijzonder nette review over deze geweldig koelende koeler. Heb er zelf ook een aantal gemonteerd (zelfs in een Aopen QF50D, krappe boel), maar de installatie is inderdaad een beetje onhandig. Het moederbord eruit halen vond ik wel noodzakelijk, en dat is toch best een hoop werk.

Ik vind het jammer dat de koeler standaard met van die push-out pinnen werkt, een backplate waarop de koeler geschroeft zou worden lijkt mij beter (ook met oog op gewicht en formaat). Andere nadelen zijn het snijvermogen van de koel'ribben', de ietwat slappe bevestiging van de ventilator en de goedkope koelpasta die meegeleverd wordt.
Wat zou dan een goed alternatief zijn voor deze koeler? Goede bevestiging die tegen een stootje (transport) kan is een must :)