Specificaties 42" Full HD 3D LCD TV met 1 tuner - Bekijk alle specificaties

LG 42LW5500 Review

biert1982 4 april 2012, laatste update op 4 april 2012, 4.115 views

LG 42LW5500

Pluspunten

• Prijs t.o.v. aangeboden mogelijkheden
  • Passieve 3D
  • Aansluitmogelijkheden

Minpunten

• Internetmogelijkheden beperkt

Inbrandgevoeligheid Score: 5
Algemeen

De LG 42LW5500 is een 42" Full HD Cinema 3D LED-tv met Smart TV, TruMotion 100Hz, 2D naar 3D converter, Picture Wizard II, DLNA en Wi-Fi. Het kleinere broertje van deze Tv de 42LW4500 is een goede keuze als je geen gebruik zult maken van de DLNA of de Smart TV functie van de TV.

Aanschaf

Op het moment van aanschaf (28 November) lag de prijsstelling van de Tv van 718 Eur bij Redcoon als laagste prijs en met een aantal aanbieders een paar tientjes hoger. De tv heb ik aangeschaft bij Plasmadiscounter.nl voor 749 Eur welke zorgde voor 7 3D-brillen ipv de 2 die standaard geleverd worden. De 5 overige brillen zitten in een partypack doos waar ze netjes zijn uitgestald. Bij LG loopt ook een actie van een cashback (http://www.lg-stream.nl/c...nde-actievoorwaarden.html) van 50 Euro bij aanschaf van een tv van 42"' bij een daarvoor geselecteerde zaak. Op de site van LG staat in de voorwaarde voor de cash-back actie dat internetaanbieders zijn uitgesloten, maar Plasmadiscounter zou hier volgens henzelf een uitzondering op zijn (Bol.com is overigens ook een uitzondering). Ik heb tot op heden nog niets vernomen over het eventueel terugkrijgen van de 50 Eur. Zodra dit duidelijk is zal ik dit via deze review mededelen. Door deze cash back actie samen met de mogelijkheid van 7 brillen was voor mij de reden deze winkel te kiezen om deze Tv aan te schaffen.

Unboxing

In de doos bevind zich de voet bestaande uit twee losse delen, de tv, 3D-brillen (2 of 7), gebruiksaanwijzing en (standaard) afstandsbediening.

Aansluiting randapparatuur
AV in Ja (x1)
HDMI/HDCP-ingang Ja (x4)
USB 2.0 Ja (x2)
RF in Ja (x1)
Scart 1 (full wired, RGB) Ja (x1)
Scart 2 Nee
Component in (Y,Pb,Pr) + audio Ja (x1)
Digitale audio uit (optical) Ja (x1)
RGB In (D-sub 15-pins) Ja (x1)
PC audio-in Ja (x1)
Hoofdtelefoon uit Ja (x1)
CI-slot Ja (x1)
RS232C (control / SVC) Ja (x1)
LAN (wired) Ja (x1)
WiFi B/G/N 802.11 (Built-in) Nee
WiFi ready (via optionele dongel) Ja

Bij het aansluiten van randapparatuur merk ik dat sommige HDMI kabels wel werken voor apparaat a, maar niet voor apparaat b. Ik heb niet kunnen achterhalen of dit aan de kabel ligt of aan het apparaat of aan de tv. Een HDMI v1.4 kabel schijnt niet op de playstation te werken, maar wel op de HD-Recorder. Voor de PS3 heb ik een HDMI 1.2 kabel die bij de HD-Recorder zat. Deze werkt verder goed.

Playstation
De tv heb ik gebruikt samen met een Playstation 3 via een HDMI aansluiting. Mocht je geen HDMI hebben is het ook mogelijk om via component of scart de Playstation aan te sluiten. De games die ik tot nu toe heb gespeeld zijn God of War 3 en LA Noire. Bij deze spellen is reactievermogen niet zozeer van belang als bij een FPS game dus over inputlag kan ik nog geen gedegen uitspraak doen. Op internet kon ik niet zoveel informatie vinden over inputlag van deze tv. Wat wel eens terugkwam in verschillende topics is het samenspel tussen de Playstation 3 en een LG tv welke niet altijd even goed zou zijn. Mijn ervaringen tot nu toe bewijzen echter het tegendeel. Nog geen problemen ondervonden.

HD-Recorder

Naast de Playstation gebruik ik deze tv ook voor het bekijken van het gangbare TV aanbod. Zelf heb ik een abonnement lopen via Onsbrabantnet. Omdat ik tevens interactieve TV heb via deze provider is het mogelijk uitzendingen terug te kijken via de diverse tv gemist mogelijkheden. Dit betekent dat mijn TV is aangesloten op een HD-Recorder Amino 532 (http://www.onsbrabantnet....ties%20Amino%20M532_2.pdf) die zit bij mijn internetabonnement van Onsbrabantnet. In de specificaties staat dat deze werkt met HDMI 1.2a welke niet zou functioneren met 3D content volgens wiki (http://en.wikipedia.org/wiki/HDMI). Ik kan echter uit ervaring melden dat het mogelijk is om 3D content af te spelen via deze HD-recorder met deze Tv.

Magic Motion Remote

LG heeft ook een afstandsbediening ontwikkeld welke als muis is te gebruiken op de Tv. Deze afstandsbediening zou vooral voor de browser een meerwaarde moeten vormen. De afstandsbediening voert echter niet zo vloeiend de beweging uit als je met een muis op een computer werkt. Dit zorgt ervoor dat je je best moet doen om de afstandsbediening te richten op de knop die je nodig hebt om zodoende de juiste activiteit te starten. De afstandsbediening werkt in samenwerking met een USB-ontvangststation waardoor je 1 van de 2 aanwezige USB aansluitmogelijkheden opoffert. De meegeleverde kabel van het ontvangstation is niet lang genoeg om het ontvangstation onder de tv weg te zetten. Het ontvangstation bevat klittenband aan de achterkant welke op een klittenband voetje kan worden gedrukt welke los wordt meegeleverd. Dit voetje is aan de ene kant met een 3M lijm oppervlak te bevestigen aan de Tv.

Smart TV
LG zet de TV in de markt als een smart TV wat in het geval van LG wil zeggen dat je op de tv bepaalde apps kan gebruiken evenals een browser.

3D Ervaring
De LG 42LW5500 komt met de mogelijkheid om 3D te bekijken. De Tv maakt gebruik van passieve 3D. Tot nu toe heb ik wat content bekeken via een Demo 3D kanaal alsmede de feature om van 2D content 3D content te maken. Het vergelijkingsmateriaal dat ik heb is beperkt tot een winkel demo van actieve 3D Tv. LG adverteert dat de 3D ervaring eenzelfde is als in de bioscoop. Omdat ik nog geen 3D films in de bioscoop heb bekeken kan ik dit bevestigen noch ontkennen.

Wat betreft 3D ligt het er voor mij heel erg aan welke content er op dat moment wordt afgespeeld. Voor veel content biedt het weinig extra's voor mij. Om de 2D naar 3D conversie te testen heb ik God of War 3 een tijd gespeeld om te ervaren of dit meerwaarde heeft. De diepte die aan het beeld wordt toegevoegd is vrij beperkt en hangt logischer wijs af van hetgeen te zien is op het scherm. Je kunt je afvragen of een bedrag van een 100 tot 150 Euro het waard is om deze feature erbij te hebben.

Kijkbeleving
De Tv lijkt bij normaal beeld goed te werken. Bij het kijken van voetbalwedstrijden kan het zijn dat het beeld de bal niet scherp weergeeft. Het beeld neemt in scherpte af rond de bal. Ook is het bij het kijken van voetbalwedstrijden of sommige spelers wat meer geaccentueerd zijn tov het gras. Dit uit zich in een soort rode waas over de spelers. Ik heb enkel vluchtig wat wijzigingen gedaan om te kijken of het beeld erop vooruit gaat. Tot nu toe nog geen succes.

Door de beeldinstellingen handmatig aan te passen gaat het beeld er wel op vooruit. Het lijkt echter soms nog wel of dat het beeld net een heeeel klein beetje achterloopt op het spel (lees: bal). In snelle spelsituaties heb ik er soms moeite mee het beeld prettig te kunnen volgen.

Voor standaard TV programma's is dit een utistekende TV voor weergave van HD beelden. Vergeleken met ander TV's ligt de kijkervaring op een vergelijkbaar niveau.

Edit 4/4/2012:
Na wat langer gebruik te hebben gemaakt van deze TV kan ik zeggen dat het probleem bij het bekijken van voetbalwedstrijden weg is. Na eens zorgvuldig de instellingen van de TV te hebben doorlopen is de weergave zoals deze moet zijn. Via een snel TV menu zijn beeldinstellingsvoorkeuren op te slaan zodat tussen het kijken van een regulier TV programma of Live voetbalwedstrijd met enkele drukken op de afstandsbediening te wisselen is van weergaveprofiel.

Door de positionering in mijn huiskamer maak ik wel eens gebruik van de mogelijkheid om de TV te draaien. De mogelijkheden om de TV te draaien zijn beperkt. De kijkhoek heeft echter weinig effect op de kijkbeleving. Het beeld is nog steeds goed ook al zit je schuiner voor de TV.

De TV wordt zoals hierboven gemeld voor verschillende inputbronnen gebruikt. De mogelijkheden om te schakelen tussen deze inputbronnen kan via een menu waarin deze bronnen worden vermeld. Men kan ook een icoon categorie toevoegen zodat makkelijk te zien is welke aansluiting waarvoor wordt gebruikt. Zo staat er bij mijn HDMI 2 aansluiting een spelcomputer icoon, bij mijn HDMI 3 aansluiting een mediacenter icoon en bij HDMI 4 een computer icoon.

Tablet
Omdat ik deze Tv ook eens op mijn tablet heb aangesloten (via mini HDMI) kan ik hier nog even wat toelichting plaatsen. De TV laat de videos afgespeeld op de Tablet (TF101) gelijk op volledig scherm op de TV zien wat gebeurt in het naviagtie menu van de tablet, maar ook wanneer een Youtube filmpje wordt opgestart. Voor deze laatste toepassing gebruik ik dit wel eens om gemakkelijk Youtube video te kunnen bekijken.

Overige Informatie:Edits:
10/12/2011 Toevoeging kijkbeleving
27/01/2012 Wijziging kijkbeleving

Heb jij ook een LG 42LW5500?

Kijkbeleving
Ik weet niet war voor een input signaal je gebruikt maar dit kan ook het gevolg zijn van het niet hebben van HD input i.c.m. compressie van het annaloge/SD signaal
Als het goed is zijn alle uitzendingen in HD kwaliteit. Ik zou echter niet weten op welke manier ik bij een specifiek programma zou kunnen controleren of het werkelijk HD content is en niet een gecompressed signaal.