Specificaties 17,3" (1920x1080), 500GB (hdd) - Bekijk alle specificaties

Asus G73SW-TZ140V Review

deepcage 2 december 2011, 588 views

Asus G73SW-TZ140V

Pluspunten

• Goede prestaties
  • Goed geluid
  • Mooi vormgegeven
  • Wordt niet te heet
  • Groot duidelijk scherm
  • Hoog contrast
  • Genoeg HDD opslagruimte

Minpunten

• Groot stroomblok
  • Zwaar (4+ kilo)
  • Batterij is zo leeg (zelfs op powersave)
  • Atheros 150N netwerkkaart
  • ASUS Software pakket voor-geinstalleerd

Een geweldige gaming laptop, als je qua prijs niet bij een Alienware laptop van Dell terecht wilt komen. Deze laptop is in principe gelijk aan een van de betere Alienware computers, alles draait er geweldig op (tot nog toe). De laptop heeft 2 grote heat-outlets aan de achterkant. 1 voor de schijf en processor. De andere outlet is voor de grafische kaart, welke voor een GeForce GTX460 Mobile uitvoering, erg netjes presteert. Helaas kan ik dit alleen maar gevoelsmatig zeggen, ik heb geen moeite met iets langere loading times bij spellen.

Qua FPS zit het voor mijn gevoel ook goed, bij de meeste games haal je het minimum van 30FPS makkelijk. Ok... bij spellen zoals Elder Scrolls 5 Skyrim of Battle Field 3 zul je met de settings op max, iets lagere FPS halen dan met een echte GFX kaart, maar voor de prijs die je voor dit pakket betaalt, is het zeer zeker de moeite waard.

Gamen op de batterij is overigens niet aan te raden, zelfs film kijken met alles op powersaving en brightness op het laagste is niet voldoende om fullscreen een 720p film te kijken. Althans niet als je ook het einde van de film wilt zien. na grofweg 50-60 minuten geeft de batterij reeds aan dat er nog maar 10% in de batterij zit. Deze laptop is dan ook meer een desktop-replacement. Bedoel om wel mobiel te zijn, maar dat je hem wel overal aan de stroom hangt.

En als je op vakantie gaat en je föhn vergeten bent, dan zet je gewoon een goeie game op en binnen een minuut of 10 heb je genoeg warmte die uit de outlet van de GTX460M komt om je haren mee te drogen.
Nadeel hierbij is weer dat de laptop redelijk zwaar is, dus niet echt geschikt om op je arm mee te werken. Of je moet gewichtheffer van hobby zijn, dan kan het mischien nog.

Verder nadeel is de ASUS software die mee geinstalleerd komt. Ik maakte de fout om deze eraf te gooien. Resultaat: de backlit toetsen van mijn toetsenbord werken niet meer fatsoenlijk, alleen als de computer al is opgestart, dan doen ze het, echter voor het inloggen in windows, geen licht onder de toetsen, zeer hinderlijk in het donker. Echter die ASUS software doet meer dan alleen de verlichting op je toetsen regelen. Er zit ook een heel shareware spellenpakket van een of andere Popcap-Wannabe-Firma op. Klein minpuntje dus hier.

Verder is er een Atheros netwerkkaart op geinstalleerd die niet zoals de huidige 300N-standaard, geen 300N, maar slechts 150N aankan. Er zijn geen nieuwe drivers te vinden en het is mij tot nog toe ook niet gelukt de kaart beter te laten presteren. Ook het wifi bereik is bar slecht. Maar goed... wie speelt er tegenwoordig niet via de LAN verbinding? Je wilt wel ook raak-schieten zonder dat je voor lag moet compenseren. (toch eigenlijk een minpuntje dus).

Tot slot nog een stukje over de beeldkwaliteit en on-board geluid, ik wilde toch nog met iets positiefs afsluiten en dat het beeld erg goed is, mag gezegd worden. 1080p films zien er gewoon verbluffend uit. Het beeld is goed helder te maken voor als er overdag naar gekeken wordt en ook 's avonds bij een lagere brightness is het goed te doen. Het geluid van de laptop is ook redelijk goed. Er zit een mini-subwoofer aan de onderkant vooraan de laptop. Het is geen super bass, maar voor een laptop meer dan ik gewend ben. Ook op hogere volumes toch goed naar te luisteren. (een headset of surround set is natuurlijk wel altijd beter)

Heb jij ook een Asus G73SW-TZ140V?

Misschien nog wat benchmarks toevoegen? Het is tenslotte een GAMING-laptop ;D
Ja ik heb de software ondertussen ook alweer gedownload, echter hij werkt niet pre-login. Dat is het vervelende. Toen ik hem kocht werkte het backlit toetsenbord wel voordat ik in windows inlogde. Dus je wachtwoord in het duister in tikken is nu ietsie lastiger (zelfs met blind typen)
dat probleem heb ik ook. Er moet ingelogd worden als je backlight wilt.
Oh en wat benchmarks betreft, daar heb ik deze laptop niet voor gekocht, ik game erop en dat gaat zoals gezegd fantastisch. Goed... skyrim loading screens zijn wel vervelend, maar als ik 15 seconden moet wachten dan is dat al aan de lange kant.
Ik heb deze lappie ook maar dan met 720m en 5870m. Geweldig!
Je software voor backlight van toetsenbord kan je downloaden op de site van asus rog.

Succes!