Zalman ZM-GWB8800 Ultra,GTX Review

spookmineer 12 juni 2008, 3.498 views

Zalman ZM-GWB8800 Ultra,GTX

Pluspunten

• Stil
  • Prestatie
  • Nagenoeg geen warmte van de kaart in de kast

Minpunten

• ...geen

Geluidsproductie (min) Score: 5
Geluidsproductie (max) Score: 5
Koelvermogen Score: 5
Mijn oude PC was niet meer stiller te krijgen dan hij al was, en zou nauwelijks in staat zijn de nog uit te brengen nieuwe games te kunnen weergeven.

Tijd voor een gehele upgrade.

Stilte
Sinds oktober 2006 ben ik mij vreselijk gaan ergeren aan de geluidsproductie van mijn (oude) PC. Als je eenmaal een product hebt vervangen / gemod om deze stiller te krijgen, komt er een ander onderdeel als luidste in beeld. Dat gaat door tot je niet verder kan, en gek genoeg is het aanschaffen van high end/semi high end een goede optie om je PC stiller te krijgen.

Prestatie
Stilte is mooi, maar ik wil tegelijkertijd geen concessies doen aan de prestaties. Ik ben een fervente gamer, helaas wordt de community steeds kleiner en zal ik uiteindelijk toch overstappen naar een ander spel. Een upgrade moet dus ook potentie hebben, geschikt zijn om de nieuwere spellen zonder problemen te draaien.

Al mijn hardware is toegespitst op prestatie en stilte, en om de juiste balans te vinden heb ik hier en daar wel concessies moeten doen, maar over het geheel genomen is dit een krachtige, stille PC geworden.

Installatie
Doordat ik mijn vorige kaart (FX 5950 Ultra - wie kent em nog?) gemod heb, wist ik ongeveer wat me te wachten stond. Ik kan mij voorstellen dat het schroeven en prutsen aan een ¤ 500 kaart wat zweet met zich mee kan brengen als je dat voor de eerste keer doet.

Het verwijderen van de stock koeling is in zoverre lastig, dat de thermal pads en de TIM de koeler tamelijk goed laat kleven aan de kaart. Veel schuiven/draaien van de koeler ten opzichte van de kaart brengt uiteindelijk soelaas. Probeer niet de koeler van de kaart af te trekken, op een gegeven moment laat deze gewoon los.

Voor het verwijderen van de standaard TIM en thermal pad restjes heb ik ArctiClean 1 & 2 gebruikt. Met deze combinatie verrwijder je de TIM en thermal pad "lijm" geheel, en wordt het oppervlak vetvrij gemaakt.
Voor het contact tussen nieuwe koeler en kaart heb ik Arctic Céramique gebruikt.

De gebruiksaanwijzing is overzichtelijk, geen problemen met het installeren van de koeler.
In eerste instantie heb ik de koeler niet optimaal geïnstalleerd: de temperaturen waren veel te hoog.
Op advies van iemand anders: draai de vier schroeven direct boven de GPU zo vast als mogelijk, totdat de schroefdraad ophoudt en de schroeven niet verder kunnen. Draai daarna de overige 5 schroeven aan (niet te vast) zodat ze de rest van de koeler onder veerspanning klemmen. Op deze manier wordt de GPU optimaal gekoeld, en trekt de kaart niet krom.

De koeler zal op elke 8800 GTX / Ultra passen. Het blok is veel kleiner dan de standaard koeler.

Resultaten
Allereerst de temperaturen van de stock koeling:
Idle: 60 / 50 °C (core / ambient)
Load: 83 / 67 (core / ambient)

Hier wordt een van mijn redenen voor deze koeler duidelijk: zelfs als de 8800 GTX deze temperaturen aankan, is dit voor mijn gemoedsrust te hoog. De case fan draait niet snel, dus warmte (die voor een groot gedeelte in de kast wordt gebracht), zal de overige componenten (o.a. CPU) onnodig warm maken.
De CPU is luchtgekoeld, de videokaart is de enige component die wordt gekoeld middels de Reserator 2.

Resultaten waterkoeling:
Idle: 45 / 39 °C (core / ambient)
Load: 64 / 53 (core / ambient)

Met deze koeler zijn de temperaturen onder belasting iets hoger dan de idle temperaturen met stock koeling (!!)

Opmerking
Alle temperaturen zijn gemeten met NVidia's "Smoke" demo. Deze demo belast de videokaart voor de volle 100% en kan windowed worden uitgevoerd, dus de temperaturen zijn gemakkelijk te volgen (RivaTuner).
Ik heb ook tests gedaan met de "Human head" demo en 3DMark06 en er zijn geen noemenswaardige temperatuursverschillen.
Vanwege waterkoeling is het belangrijk het systeem voor een langere tijd te belasten, de temperaturen onder belasting zijn na 1 uur en 15 minuten genoteerd. De idle temperaturen zijn na nog eens 1 uur genoteerd (de temperaturen vlak na opstarten zijn veel lager, maar geven een verkeerd beeld omdat de temperaturen dan nog niet in balans zijn).

Het enige dat hoorbaar zal zijn, is de pomp en (eventueel) de ventilatoren van de radiator.
Modbaarheid zal nagenoeg nihil zijn, misschien dat de waterconnectors aangepast kunnen worden, maar hier is niet echt reden toe.

Ten opzichte van andere waterblokken weet ik niet of deze koeler beter functioneert of niet. Ik heb gekozen voor deze (aluminium) koeler omdat de Reserator 2 ook van aluminium gemaakt is, een koperen koeler zou problemen met galvanische corrosie kunnen veroorzaken.

Mijn wensen waren:
- betere koeling dan stock
- stil
Deze wensen zijn zeker uitgekomen!

Met deze koeler wordt verreweg de meeste warmte buiten de kast gebracht (of je nu een reserator of een actief gekoelde radiator gebruikt), de interne componenten worden dus niet opgewarmd door de videokaart.
Gevolg: de CPU en kast fan (beide Scythe S-Flex E), in combinatie met een fan controller, draaien nu beide op 600 RPM (!)
Onder belasting bereikt mijn CPU een temperatuur van 41 °C (ongelooflijk, mijn vorige CPU was idle 44 °C met een veel luidruchtiger fan).

Met deze koeler kan een 8800 GTX meer dan voldoende gekoeld worden, in stilte, en beïnvloedt de andere componenten nauwelijks.

Toevoeging (11-06-2008):
Sinds een paar weken heb ik een Eheim 1046 pomp aan de loop toegevoegd. Reden hiervoor was, dat de reserator zichzelf twee maal in 1 week had uitgeschakeld. Nog een week later hield de pomp (?... zie onder) er helemaal mee op.

Ik heb nog geen tijd gehad om er achter te komen wat er nu precies aan de hand is - het zou ook kunnen zijn dat de "flow control" de boosdoener is.
Met de nieuwe pomp is de waterflow constant, de "impeller" aan de voorzijde (de rotor die ronddraait en aangeeft dat het systeem functioneert) draait echter niet meer, maar de prestaties zijn hetzelfde als voorheen.
De standaard pomp is niet verwijderd, deze beïnvloedt de prestaties met de nieuwe pomp namelijk niet negatief. Als de pomp wordt verwijderd, moet de verbinding tussen "in" en het radiator deel worden hersteld met een kort stukje slang, en je kunt hier vrijwel onmogelijk bij. Gewoon laten zitten, die standaard pomp.

Doordat de nieuwe pomp zich buiten het elektrisch systeem van de reserator bevindt, blijft de koeling werken, maar ik heb wel de reset knop aan de voorkant moeten afplakken om het alarm af te kappen. Dit werkt ten dele: het systeem registreert geen flow, geeft 1 keer een alarmbiep, en na 5 seconden "start" hij weer op. Na een poosje herhaalt zich dit.
Ik denk dat ik de voorkant openmaak om deze irritante biepjes uit te schakelen, of misschien is de stroomtoevoer van de reserator uitschakelen ook voldoende.

Dus: systeem nog steeds in gebruik, maar met een extra pomp.

Heb jij ook een Zalman ZM-GWB8800 Ultra,GTX?

Mooie survey, erg uitgebreid en goede fotos! top!
Nette survey, ik ga ook de P182 en de reserator 2+GTS uitbreiding een dezer dagen kopen. Verbaasd me wel dat je voor stilte gaat en dan toch de CPU koelt met een fan.

Is deze fan echt niet hoorbaar? Misschien dat ik dan ook alleen de graka aansluit op de reserator en dezelfde fan aansluit...
Is toch een scythe die ik daar zie op je cpu???

dan is die zeker stil!!! ik heb de infitity, kwam van een zalmann 9700 af en dat is echt een geluidsmonster in vergelijking met de scythe infitity.

écht hoor die infiitniy is nog niet eens hoorbaar op zijn hardst!!!! ;)
Super survey! :Y)

Dat blok ziet er echt superstrak uit, vind het alleen op zo'n moment jammer dat je geen interne waterkoelings setup hebt.
Maar opzich die reserator is geen lelijk ding.
Lang geleden dat ik zo'n leuke survey heb gelezen! Top.
DJMurtz: Een fan op 600 toeren is nagenoeg onhoorbaar (in sommige gevallen is het "windgeruis" wel hoorbaar, maar dan moet je er erg dicht bij zitten). De fan op de CPU en de fan aan de achterzijde van de kast zijn beide niet hoorbaar (600 RPM is < 19 dB(A) op 1 meter).
Zelfs met een aparte loop voor het waterkoelen van de CPU heb je alsnog een kastventilator nodig om de overige componenten te voorzien van airflow. 2x fan op 600 RPM of 1x maakt niet zoveel verschil.

Op dit moment zijn mijn harde schijven wel hoorbaar (Samsung SpinPoint T166 HD321KJ). Dit zijn een van de stilste HDD's van dit moment, ik moet nog een oplossing zoeken voor het stiller maken hiervan.

Bedankt voor de positieve reacties!
Een goede oplossing hiervoor is de Scythe Quiet Drive, een harddisk behuizing.
Deze heb ik zelf ook en het geluid wordt heel goed geisoleerd. Ook de temps blijven netjes. Ik heb alle 2 mijn hd's hierin opgeborgen en de temps worden max 41 graden zonder een koeler erop! Verder prima survey.
Dat met die pomp is nou niet echt iets waar je zo gemakkelijk mee om zou moeten gaan, had dat apparaat toch rma gestuurd! zo maak je het jezelf alleen maar moeilijk... maarrr daar zijn we tweaker voor }>

Goed review die een duidelijk beeld schept van het product, ik vind de gpu koelen ook al heel lang iets moois, maar wat mij betreft is dat een te dure oplossing voor de tijd die ikzelf met zon vga-kaart doorbreng, ik upgrade mn vga redelijk vaak en dan is waterkoeling voor mij te duur :'( kwa de prijs en het verlies in korte tijd op zon blok dan ;)

[Reactie gewijzigd door Frietjemet op 12 juni 2008 11:06]

Mooie review.

Ik vind je keuzes zo hier en daar wel apart. Als ik op waterkoeling over zou gaan, zou ik de hele mik-mak erin betrekken en niet alleen de GPU.

Dat je geen flow constateert lijkt mij logisch. Een pomp werkt met roterende compartimenten. Ieder compartiment komt eerst langs een input, waar hij zich "volzuigt" met vloeistof en als hij dan doordraait , komt hij bij de "output" waar hij zich leeg perst. Als zo'n pomp stilstaat, vormt het een perfecte "dam", m.a.w. er komt niets in en er gaat niets uit.

Des te verwonderlijker dat het nog werkt, volgens mij zou de boel moeten gaan koken.

Hoe oud is de Zalman? Zit hij niet meer in zijn garantie.... Maar ja dan gelijk het grote nadeel van waterkoeling.... geen Reserator, geen bruikbaar systeem. Hoe komt een tweater dan nog zijn dagen door :? 8)7

De fittingen van je koelblok zijn gemaakt van messing, dus galvanische corrosie kun je nog steeds krijgen.

Nette review btw, zou alleen alles WC maken.

[Reactie gewijzigd door Oxellaar op 14 juni 2008 21:25]