Specificaties 10,1" (1024x600), 250GB (hdd) - Bekijk alle specificaties

Packard Bell DOT SE-765NL Review

ShitHappens 30 november 2011, laatste update op 1 december 2011, 1.717 views

Packard Bell DOT SE-765NL

Pluspunten

• Licht
  • Goedkoop
  • Ziet er nog best aardig uit
  • Wordt niet extreem warm en blijft stil

Minpunten

• Af en toe aan de trage kant
  • Feedback muisknoppen

Een week geleden is mijn laptop defect gegaan, deze kan deze week aangeboden worden voor reparatie. Dit kan echter een tijdje gaan duren, en in verband met mijn opleiding kan ik echt niet lang zonder laptop zitten. Als, soort van, wanhoopsdaad heb ik een paar dagen geleden deze netbook gekocht, om toch verder te kunnen.

Deze review is dus geschreven op basis van enkele dagen gebruik.

What's in the box??
In de doos, in de vorm van een koffertje en voorzien van productafbeeldingen, trof ik het volgende aan:
* De netbook zelf
* Oplader in twee delen + handleiding
* Een quick-start guide
* Handleiding, garantieinformatie en dergelijke.

Door het ontbreken van een CD-drive is er dus geen recovery-CD meegeleverd. Dit zal op een verborgen partitie staan.
De oplader is opgebouwd uit 2 delen: de stekker zelf moet namelijk apart worden aangesloten. Is in een kleine handeling gedaan, geen enkel probleem dus.

Eerste indruk en algemeen: goed
Mijn eerste indruk was (uiteraard) "aah wat lief/klein/schattig": door zijn schermformaat van 10.1" valt deze in het niets naast mijn laptop (16") en desktop (19"). Accu erin schuiven was geen enkel probleem, waarmee ook de tweede aangename verrassing kwam. Het apparaat voelt namelijk best stevig en solide aan, maar weegt niet veel zwaarder dan mijn toetsenbord (!). Optillen door 'm tussen twee vingers te klemmen kost geen enkele moeite. Echter, het nadeel van dit gewicht is dat je het deksel amper open kunt krijgen zonder daarbij de hele netbook op te tillen. Enige voorzichtigheid is dus geboden.

Featureset: voldoende
Aansluitingen
We blijven nog heel even aan de buitenkant. Rondom de laptop zitten verschillende aansluitingen: 3x USB, VGA, LAN, stroom, koptelefoon en microfoon, en een SD-kaartslot. Voor een simpele netbook in deze prijsklasse is dit vrij acceptabel. HDMI zou bijvoorbeeld een mooie toevoeging zijn, of zelfs als vervanging van de VGA-poort.
De harde kern
In die kleine zwarte behuizing huist een Intel Atom N570 als CPU. De grafische taken worden afgehandeld door een Intel GMA 3150. Dit model uit de DOT serie heeft de kleine harddisk: 250GB, van Western Digital. In het kader van de energiezuinigheid, draait deze op 5400RPM. Aan draadloos netwerk is ook gedacht: b/g/n worden ondersteund.
Input en output
Het 10.1" beeldscherm heeft een resolutie van 1024*600, een 16:9 beeldverhouding dus. Voor dit formaat een prima resolutie. Het scherm is glossy afgewerkt. Het is een LED LCD, welke in de donkerste stand in een verlichte omgeving nog prima te lezen is. Kleurweergave is in orde, wellicht is PB daar zó van overtuigd dat PhotoShop Elements wordt meegeleverd.
Het toetsenbord bevat alle benodigde toetsen, bedrukt met een lettertype dat doet denken aan Century Gothic. Typerend voor netbooks is echter dat het gebruik van de Fn-toets noodzakelijk is om de F-toetsen te gebruiken. Deze bevatten standaard functies om bijvoorbeeld volume en schermhelderheid te regelen.
Softwarepakket
Windows 7 Starter staat al geďnstalleerd, waar PB wat extra software aan toegevoegd heeft. Onder andere eerder genoemde PS, maar ook Office 2010 Starter, een aantal spelletjes en utilities. Deze laten zich prima verwijderen in het configuratiescherm.

Prestaties: voldoende
Een CPU als deze, plus 1GB geheugen, plus Windows 7 Starter is eigenlijk net niet de meest handige combinatie. Praktijkvoorbeeld: bij het openen van Windows Explorer wordt dat venster half geopend, om vervolgens op "reageer niet..." te springen. Dit gebeurt overigens soms, niet altijd. Verder, iets als Word werkt wel, maar niet zo soepel. Het enige spelletje wat ik heb kunnen proberen, is Patience, wat wel goed gaat.
Wat wel goed werkt, is als client dienen voor Extern Bureaublad.

Bovenstaande ervaringen zijn gebaseerd op Windows 7 Starter. Ik vul deze review later aan met ervaringen icm Ubuntu

Bouwkwaliteit en robuustheid: goed
Tijdens het gebruiken heb ik niet het idee dat er iets gaat afbreken. Het geheel is netjes afgewerkt. Strafpuntje echter voor het toetsenbord: de toetsen komen af en toe wel een beetje fragiel over.

Ergonomie : goed
OK, de toetsen komen soms een beetje fragiel over, maar voor de rest valt er prima op te werken. Nadeel van het trackpad is dat de muisknoppen hel weinig feedback geven (ik mis een "klik"). Het scherm kan bijna helemaal plat gekanteld worden, dus deze is naar eigen voorkeur goed aan te passen.

Warmte- en geluidsproductie : zeer goed
Warmte? Tijdens normaal gebruik amper last van. Aan de linkerkant zit wel een fannetje, daaraan is wel te voelen dat er warmte ontstaat. De fan hoor je ook pas zodra je deze in je oor steekt, want anders hoor je het niet.

Mobiliteit en accuduur : goed
Mobiel? Jazeker, bij wijze van spreken zou de DOT in je broekzak passen. Af en toe merk je niet eens dat je 'm mee hebt. Helaas is de accu maar een 3-cells, welke 2 tot 4 uur mee gaat afhankelijk van de belasting.

Prijs: zeer goed
In de winkel heb ik er ¤209 voor betaald, voor een tientje goedkoper kun je bij meerdere webwinkels terecht. De prijs is wel mooi in verhouding met wat je ervoor terug krijgt. Wie een paar tientjes meer te besteden heeft kan gaan voor een model met grotere HDD.

Tja, een netbook is en blijft een netbook. Ik zal er nooit fan van zijn, maar ik kan hier prima mee leven. Toch zal ik met smart wachten op de dag dat m'n laptop gerepareerd is :P

Heb jij ook een Packard Bell DOT SE-765NL?

Bedankt voor je informatieve review.
In de winkel heb ik er ¤209 gehaald
Deze zin zal alleen even moeten aanpassen.
Bedankt! Zal het zo even aanpassen, kennelijk ben ik niet zo heel helder meer om half 5 's nachts.
Ik heb deze netbook ook aangeschaft. Het is een fijn dingetje.. maar pas op met het bestellen. De netbook wordt meestal geleverd met een 6-cell accu. Alleen ik heb ook als "ShitHappens" een 3-cell accu. Lees goed wat de leverancier op z'n site zet over het aantal cellen van de accu. Bij mij stond het er niet bij, dacht dat het standaard was... maar nee! 50 euro goedkoper dan de normale aanbieders, alleen dat kwam door de vervangende accu van 6 naar 3 cellen.