Specificaties 128GB 2.5" (SATA-600) @ 520/320MB/s - Bekijk alle specificaties

Samsung 830 series Notebook Upgrade Kit 128GB Review

Irminsul 29 november 2011, laatste update op 30 november 2011, 2.456 views

Samsung 830 series Notebook Upgrade Kit 128GB

Pluspunten

• Snel
  • Makkelijk te installeren
  • Compatibel met compacte laptops door 7mm behuizing

Minpunten

• Iets duurder dan vergelijkbare SSD's in de markt

Reden van aanschaf

Ik was op zoek naar een SSD voor mijn Lenovo Thinkpad E325. Deze laptop is standaard uitgerust met een erg trage Hitachi 320 GB 5400 rpm schijf. Omdat mijn behuizing enkel een 7mm schijf ondersteunt kwam ik uit bij de Samsung Solid State Drive 830 series van 128GB. Ik ben erg tevreden over mijn aanschaf.

Verpakking

In de verpakking zit uiteraard de SSD, software van Samsung, Norton Ghost en een USB naar SATA kabel zodat je je HDD kan klonen naar je SSD. De SSD is uitgevoerd in mat geborsteld staal en is zeer mooi om te zien, jammer dat hij binnen in je laptop zit. ;)

Installatie

Ik kon mijn laptop makkelijk open schroeven en de SSD, nadat ik mijn HDD eruit had geschroefd zo vast zetten met de houder die mijn huidige schijf aan mijn laptop vast maakt. Ik heb voor een schone Windows installatie gekozen in plaats van mijn huidige schijf te klonen.

Prestaties

Ik gebruik deze SSD in een laptop die niet de snelste is ( http://tweakers.net/price...5-(nwx2fmh).html#tab:info ) Ik heb enkel 2 GB extra RAM in mijn laptop geplaatst.

De algemene indruk is heel goed, alle programma's laden heel snel en de laptop is ook stukken sneller opgestart. Hierdoor voelt de laptop gelijk een stuk sneller aan en dat maakt het gebruik erg prettig.

Tijdens het uitvoeren van de CrystalMark benchmark werd mijn CPU ook flink belast, ik weet niet of dit van invloed is op de uitkomsten.

Eerst wat algemene info:

Benchmark:

SSD Life ook geprobeerd, enkel gaf dit programma aan dat de SSD geen informatie over de levensduur geeft. Al maak ik mij hier niet zo druk om, ik heb de schijf immers gekocht om te gebruiken.

Edit:

Op verzoek ook AS SSD screenshot toegevoegd

Ik zie dat de resultaten in deze nieuwe versie iets beter zijn.

Ik ben zeer tevreden over mijn aanschaf. De schijf voldoet aan wat ik ervan verwachtte, Chrome start op zonder enige vertraging, Word is binnen 2 seconden gebruiksklaar en na het Windows aanmeldscherm is de laptop ook vrijwel direct gebruiksklaar. Ik ben geen poweruser, ik gebruik mijn laptop voor wat studiewerk en browsen en ik merk dat het werk sneller en daardoor prettiger gaat. Ik heb ook een game geÔnstalleerd, hierin had ik bijna geen laadschermen, alles laadde direct.
Bijkomend voordeel is dat dit naar mijn weten de beste 7 mm SSD is die nu op de markt is, dus met name voor eigenaren van netbooks/compacte (sub)notebooks is dit een zeer interessant product. Een Crucial M4 van 9,5 mm past bijvoorbeeld niet in mijn laptop.
Nadeel is dat de SSD iets duurder is dan laatsgenoemde, enkel biedt Samsung nog wat extra's aan in de vorm van software en een USB naar SATA plug.

Al met al vind ik deze SSD de dikke 5 sterren waard.

Heb jij ook een Samsung 830 series Notebook Upgrade Kit 128GB?

Reviews door de redactie

Aangezien je een clean install hebt gedaan zou W7 ahci moeten overnemen (als ahci was ingesteld voor installatie). Je kunt even in de registry kijken of dit zo is:

[Reactie gewijzigd door lampekap06 op 29 november 2011 21:34]

Ik heb het even nagekeken en ahci is inderdaad ingesteld. Als ik echter in apparaatbeheer bij de eigenschappen van de ssd kijk zie ik enkel verwijzingen naar IDE... Erg vreemd weer. De driver van de AHCI controller is wel geinstalleerd zie ik.
Vind het erg raar, vind ook geen verdere info op internet. AHCI was al ingesteld voor de installatie, aangezien ik dit zelf niet heb veranderd (bios stond al zo ingesteld)

Overigens staat TRIM wel aan, ik heb dit ook nagekeken. Is TRIM enkel mogelijk in ahci of ook in ide?

[Reactie gewijzigd door Irminsul op 29 november 2011 21:58]

Draai anders eens AS-SSD en voeg de screenshot toe aan je review. Dat geeft een hoop extra informatie, ook over AHCI en IDE.
Heb het toegevoegd. Zoals ik eerder zei is te zien dat AHCI niet aan staat.

TRIM staat wel aan:

[img]http://i.imgur.com/6PWQF.png[/img]
Ik zie in je screenshot hierboven (http://i.imgur.com/x7U1h.png) toch msahci staan? Waaruit leid jij de ide instelling af?

En die query zal in principe alleen "1" geven als je zelf de trim opdracht uitzet. De "0" wil niet perse zeggen dat er ook daadwerkelijk effectief getrimmed wordt. Ohja, ik denk dat trim ook in ide mode wel zou moeten werken.

[Reactie gewijzigd door lampekap06 op 30 november 2011 02:22]

Omdat bij het voorgaande screenshot van Trishul msahci - OK staat.
Mss dat het gewoon anders staat weergegeven in de oudere versie die jij gebruikt (?)
Je hebt helemaal gelijk... Ik schaam me dood haha.

Kijk, de resultaten zijn ook beter.
"Wat mij opvalt is dat deze resultaten aanzienlijk lager zijn dan de resultaten in de review die Tweakers gepubliceerd heeft. Wellicht ligt dit aan het verschil in de specificaties van het overige systeem." > Ja de kans is groot dat dit door de Brazos chipset komt die niet al te krachtig is. Je zou wel kunnen proberen of speciale AMD drivers betere resultaten opleveren. Bedankt voor de review.

Hoe zit het met de accuduur?
Ik gok een datalimiet vanwege sata 2 i.p.v 3. ;)
Zelfs in een fusion netbook moet je toch hogere snelheden kunnen halen. Ik haal met m'n crucial M4 64GB bv. dit in een hp dm1: http://gathering.tweakers.net/forum/view_message/36646228 Het AMD fusion platform heeft namelijk gewoon sata-600, dus hij moet zeker wel een hogere leessnelheid dan 300MB/s kunnen trekken, al helemaal omdat dit de 128GB versie is.
Staat de controller soms in ide modus i.p.v. ahci? Dat scheelt nogal namelijk bij ssd's, en is ook handig voor de werking van TRIM. Met AS SSD benchmark kun je aflezen of je in ahci of ide modus de ssd draait.

Verder bedankt voor je praktijk review, ga in december waarschijnlijk deze halen voor in m'n desktop, maar dan natuurlijk de desktop bundel met bracket.
@Philflow Ik heb even specifieke AMD drivers geinstalleerd (Catalyst Control Center) maar ik merk geen verschil. Verder ging mijn accu bij normaal gebruik al ruim 5 uur mee, dus hier merk ik niet echt verschillen in.

@Trishul Ik heb even een AS SSD benchmark uitgevoerd (http://i.imgur.com/x7U1h.png) en ik zie inderdaad dat mijn schijf in IDE modus draait. Echter in het bios staat de sata modus wel op ahci ingesteld. Iemand enig idee waar dit aan kan liggen?
Heb zojuist mijn SSD binnen gekregen.
Hier even een screenshot van AS SSD voor mensen (net als ik) die nog met sata 300 zitten.

System specs :
C2D E8400
Gigabyte X38-D6Q
4 GB
W7 Ultimate X64

Welnee, en ziet er netjes uit verder ;)