Specificaties 4,27" display, 3G-support, met geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Samsung Galaxy S II i9100 Zwart Review

PurpleMadness 5 maart 2012, laatste update op 5 maart 2012, 3.536 views

Samsung Galaxy S II i9100 Zwart

Pluspunten

• Uitstekend scherm
  • Goede developers community
  • Krachtige hardware
  • Stevig

Minpunten

• Bouwkwaliteit toch niet helemaal 100%
  • Lijkt kwetsbaar
  • Simplistisch design niet voor iedereen
  • Touchwiz ook niet voor iedereen

Ik heb mijn Samsung Galaxy S II (in het kort: SGS2) eind november gekocht. Na een jarenlang zwoegen met een resistief touchscreen op mijn featurephones, allereerst de LG Cookie (verschrikking) en daarna de Samsung Star (was redelijk goed voor een featurephone) besloot ik dan eindelijk een smartphone te nemen. Ik zocht naar een Android toestel, omdat ik al wat ervaring had met Android app development d.m.v. de emulator en ik hier graag mee verder wilde gaan. Na een paar keer gespeeld te hebben met een aantal Android telefoons van vrienden besloot ik voor de SGS2 te gaan. Die was naar mijn inzien op dat moment het beste toestel dat er op de markt was en als je het mij vraagt is dat op moment van schrijven nog steeds zo. Ik heb het toestel los gekocht, en vervolgens voor niet veel geld een sim only abonnement besteld bij Simyo. Zo ben ik een stuk goedkoper uit dan met een regulier abonnement, heb ik gewoon internet op m’n telefoon met redelijke snelheid en heb ik niet enorm hoge maandelijkse lasten. Wel heb ik meteen 450 euro moeten neerleggen, wat aan de hoge kant is, aangezien ik nooit meer dan 100 euro uitgegeven heb voor een telefoon, maar het is het voor mij meer dan waard.
Verder sprak mij het modden en customizen van de ROMs ook erg aan. Aangezien dit toestel een rijke dev community heeft op bijvoorbeeld XDA, komt dit ook goed van pas. Ik heb er op het moment van schrijven dan ook een ICS rom op geflashed, daar later meer over.

De telefoon zelf
Er zit in het toestel een 1.2 GHz dual core processor van Samsung’s eigen fabriek. De Samsung Exynos processor/soc. Hierin zit een Mali 400 GPU, samen met 1GB RAM. Deze soc is echt een krachtpatser, je kunt er vanalles tegenaan gooien en hij zal het draaien. Waar de meeste smartphones onderuit gaan gaat de SGS2 vrolijk verder. Dit is n van de beste kanten van het toestel.
Hij is heel dun (8mm), heeft een werkelijk schoonheid van een scherm, en ik vind hem er persoonlijk heel fraai uitzien, met de typische simplistische look van Samsung.

Featureset
Ik zocht een toestel dat meer kan dan alleen maar bellen. Die heb ik gevonden. Met Android heb je heel erg veel mogelijkheden tot je beschikking, en hier maak ik dan ook graag gebruik van. Speakers zijn prima. Het toestel heeft 2 camera’s. Een 8 megapixel camera aan de achterkant, en een 2 megapixel camera aan de voorkant. Ik moet zeggen dat ik de front camera in de paar maanden dat ik het toestel heb, nog nooit heb gebruikt. De rear camera wel. Die schiet hele mooie plaatjes, en ik heb mijn compact camera ook meteen weggegeven. En dan het scherm. Het prachtige Super AMOLED Plus scherm. De naam klinkt een beetje als een paar knullige marketingstermen op een hoopje gegooid maar het is echt een zeer mooi scherm. Zwart is echt zwart, het is prima te zien in de buitenlucht vanwege de goede helderheid, en de kijkhoeken zijn heel groot. Het enige minpuntje dat ik kan bedenken is een soort blauwe waas als je onder een hoek kijkt. Maar dat is voor mij vrijwel helemaal verwaarloosbaar.

Bereik
Ik heb hier weinig op aan te merken. Via Simyo zit ik op het KPN netwerk, en heb eigenlijk vrijwel overal 3g/h+ verbinding. Ik reis veel door Nederland, en pas als ik op het platteland in Groningen zit met de trein krijg ik pas een GPRS icoontje. Maar dat ligt meer aan het netwerk van KPN dan aan de telefoon zelf. Gewoon prima dus.

Accuduur
Tja, wat moet je hier tegenwoordig nog op zeggen. Het enige minpunt van een smartphone als je het vergelijkt met een featurephone. Ze gaan namelijk maar een dag mee (en dan moet je nog geluk hebben). Daarom ga ik het ook maar niet vergelijken met een featurephone, maar met andere smartphones. Dus ik ga uit van een dag als optimale accuduur, waarbij je hem gewoon ’s nachts aan de lader hangt. De SGS2 houdt het makkelijk een dag uit, bij redelijk gebruik. Ik heb nog maar n keer gehad dat hij voor het eind van de dag echt helemaal op was, en dat was na vrij intensief gebruik toen ik hem net had. En verder doet ‘ie het prima.

Gebruiksgemak
Maar het blijft wel Android. Android is niet de populairste als het gaat om gebruiksgemak. Nu ben ik wat meer technisch ingesteld als developer, maar ik kan heel goed begrijpen dat de gemiddelde mens die wat minder technisch ingesteld is hier nog best wel wat moeite mee kan gaan krijgen. Mijn moeder heeft hetzelfde toestel gekocht, na jaloers te worden van mijn SGS2. Na veel vragen en proberen is ze er uiteindelijk wel uitgekomen hoe je het een en ander kunt doen, maar ik denk dat ze er zonder hulp niet zo makkelijk van af was gekomen. En dat soort dingen heb je bij bijvoorbeeld een iPhone dan weer niet. Maar het gaat hier om mijn mening, en daarom toch een goede score.

Design
Het design is natuurlijk ook een kwestie van smaak. Persoonlijk vind ik het een heel mooi toestel, lekker dun en een lekker groot scherm. Wat ik minder vind is de witte SGS2, waarbij je alle fratsen aan de bovenkant van het scherm ziet zitten. Daarom heb ik voor de zwarte gekozen, waar het allemaal gewoon n geheel is. Het ziet er allemaal bij elkaar gewoon erg mooi uit.

Bouwkwaliteit/afwerking
Dit is een veel besproken onderwerp bij de SGS2, en ik moet zeggen dat het toestel er op het eerste gezicht eruit ziet alsof je hem zo in tween breekt. Dit is zeker niet het geval. Het toestel is zeer licht door het gebruikte plastic, maar ook zeer sterk. Ik heb geen persoonlijke ervaring met laten vallen of diepe krassen, dus ik kan hier waarschijnlijk niet 100% correct over oordelen. Maar mijn moeder heeft hem al eens van een meter hoogte op de plavuizen laten vallen, en hier is hij zonder een krasje vanaf gekomen. Waar ook veel over gesproken wordt is de zeer dunne en flexibele batterijklep. Deze lijkt heel erg kwetsbaar en het voelt alsof je hem zo in tween breekt. Dit is niet het geval. Je kunt hem vrijwel dubbelvouwen, en er gebeurt niets mee. Maak je daar dus geen zorgen over. Het scherm is van het type Gorilla Glass, en zou dus goed krasbestendig zijn. Maar geen glas is 100% krasbestendig, dus kijk vooral uit met zandkorrels in je broekzak. Het enige minpunt is dat mijn volume knop sinds kort begint te piepen en te kraken. Geen ramp, maar verwacht je toch niet van een toptoestel. De achterkant met een batterij klepje met een soort van textuur erop is echt heel fijn om vast te houden. Het zorgt voor een goede grip.

Beeldkwaliteit opname
De rear camera maakt mooie plaatjes. De flitser is niet heel veel bijzonders, want het blijft een flitser met een klein richtgetal, dus korte afstand. Maar voor gewoon normaal kiekjes maken van alledaagse dingen werkt het perfect. Een beeld zegt meer dan duizend woorden, dus hier aantal voorbeelden van foto’s op de volledige 8 megapixel grootte:

Stabiliteit en betrouwbaarheid
Dit is voor mij prima. Android heeft wel een paar vastlopers gehad, maar dat is verder helemaal niet erg en door de snelle opstarttijd van de SGS2 is dit even om je heen kijken en verdergaan.

Custom ROMs en TouchWiz, Samsung’s eigen schil
Er zijn veel verschillende meningen over TouchWiz. De een vindt het verschrikkelijk, en de ander kan niet zonder. Ik denk dat het een kwestie van wennen is. Ik had zelf nog nooit een Android toestel gehad voor de SGS2, dus het wennen was voor mij simpel. Ik raakte snel gewend aan de gestures en hoe het eruit zag, en toen ik na een maand of iets langer een andere launcher uitprobeerde, begon ik TouchWiz toch wel erg te missen. Zeker toen ik iets later Cyanogenmod uitprobeerde, was ik eigenlijk alleen maar aan het opmerken wat er allemaal beter was in TouchWiz. Daarom ben ik uiteindelijk ook teruggegaan naar een custom ROM gebaseerd op TouchWiz met Gingerbread 2.3.6. Tot een paar dagen geleden. Ik zag op XDA dat er nogal wat ICS ROMs (Android 4.0) uit waren gekomen dus ik dacht, laat ik eens een kijkje nemen. Alles gebackupt, een ICS ROM erop gezet en naar mijn verwondering werkt het allemaal snel en prima. Op de ROM die ik gebruik staat geen TouchWiz launcher, maar dat is geen ramp. Het is allemaal goed te doen, en ik ben dan ook benieuwd naar de reacties als Samsung de officile ICS update uitbrengt.

Ik vind het een geweldig toestel. Wat aan de dure kant, maar dan heb je ook wat. Ik heb er na een aantal maanden nog steeds geen spijt van en ik raak er ook niet op uitgekeken. Ik ben ook van plan om er een aardige tijd mee te doen, want volgens mij kan hij zijn tijd voorlopig wel vooruit. Ik zou mensen dit toestel nog steeds aanraden, ook al is hij al bijna een jaar oud. Want het blijft een zeer goed apparaat.

Heb jij ook een Samsung Galaxy S II i9100 Zwart?

Mooie review, welke hier en daar wat uitgebreider gemogen had van mij, maar al met al toch een dikke voldoende.

Ik ben zelf sinds half november in het bezit van dit toestel en ben er ook erg tevreden over. Toch zijn er wel wat minpuntjes die ik niet tegenkom in je review, daarover zo meer (en graag je reactie daarop).

De camera vind ik aardig, en maakt overdag leuke platen. Zelf was ik erg in mijn nopjes toen ik door Brive liep, en voor de verandering niet eens mijn DSLR bij me had, dat ik mijn telefoon in mijn zak had:
Echter op het moment dat je foto's gaat maken onder slechtere lichtomstandigheden laat de camera het flink afweten. De WB klopt voor geen meter meer en de ruis knalt je om je oren. Kom ik gelijk bij het punt dat je nagenoeg niets in kunt stellen aan je camera, een gemiste kans in mijn ogen. Dus om je compact direct aan de wilgen te hangen, gaat voor mij echt te ver, tenzij je compact.....

Wat ik echt slecht vind is de editor. Dit bericht zou nauwelijks op de SII in te typen zijn, zeker als je wijzigingen aan gaat brengen. Vaak is je veld waar je aan het invoeren bent buiten beeld en je krijgt dat niet goed. Zodra je begint te typen springt hij weer buiten beeld als je hem goed gezet hebt. De plaats van de cursorpositionering is maar zozo. Je krijgt een hulpje in de vorm van een pijltje, maar dat ding is ook zo eigenwijs als wat. Springt naar andere regels, gaat niet op de plaats staan waar je de cursor wilt hebben, enz. Dat levert bij mij veel ergernis op.

De luidsprekers vind ik het niet halen bij mijn vorige toestel, de Nokia N95. Maar gewoon telefoneren gaat erg goed, je bent goed verstaanbaar en de andere kun je goed verstaan. Daar is niets op aan te merken.

Ik heb Simple Spreasheet gedownload. Dat is ook een beetje erg vreemd appje. Open ik het programma en vraag naar bestanden dan is er niets...... (kan ook niet zoeken op mijn phone). Ga ik naar "Mijn bestanden" en vervolgens downloads, dan staat daar bijv. een spreadsheet die ik vervolgens gewoon kan openen met de spreadsheet...... Of dat aan de app ligt of aan de phone weet ik niet, maar weird is het wel.

Tot slot de knopjes aan de zijkant... Iets waar ik ook niet gelukkig mee ben, die knopjes worden nog wel eens ongewild ingedrukt. Ik had ze liever op een iets andere plaats gezien.

Maar toch.... het is een goed toestel. Het is razendsnel en merk geen enkele teruggang na de afgelopen maanden (ik hoor wel eens anders, maar mijn ervaring is zeer positief). De market biedt een groot scala aan apps, die wel typisch Android zijn.... het ziet er allemaal maar matig uit, maar werkt wel. De reviews zijn een goed hulp bij je keuzes.

Ik vind het toestel wel behoorlijk intutief. Ik was totaal onbekend met Android, maar vond er zeer snel mijn weg op. Ik was natuurlijk niet erg verwent met mijn Nokia :p.
De 7 pagina's met meest gebruikte apps is mooi en voor mij meer dan voldoende. Ik heb ze absoluut niet vol, maar als dat wel zo zou zijn, kun je makkelijk naar de apps die je daar niet hebt kunnen plaatsen.

Hetgeen ik ook erg waardeer is mijn afstandsbediening voor mijn Samsung TV. Ook All share, waarmee ik direct verbinding met mijn televisie kan maken om video, foto's en muziek te tonen/laten horen werkt erg comfortabel.

Email en Internet is tadeloos en het scherm is inderdaad prachtig, maar mist toch wel de nuances van een normaal beeldscherm.

Verder kan ik me heel goed vinden in je review. Je geeft de bedenkingen over het dunne plastic weer en weerlegt het, precies mijn ervaring. Ik schrok me aanvankelijk rot, toen ik hem de eerste keer openmaakte (wat al een zoektocht op zich was).

Bedankt voor je review.
Bedankt voor je reactie.

Over de camera, ik ben zelf geen fanatieke fotograaf, niet eens in de buurt. Ik maak af en toe plaatjes van muffins die ik gebakken heb of van vrienden, maar verder dan dat gaat het niet. Daarom heb ik mijn compact camera weggedaan, want de SGS2 voldoet prima voor dat soort foto's. ;) Als je echt mooie foto's wilt maken snap ik inderdaad dat het niet voldoet, maar meer heb ik gewoon niet nodig.

De editor heb ik niet zo veel problemen mee. Werkt bij mij vrij goed, niet zo vlekkeloos als op mijn iPad, maar toch heb ik er weinig problemen mee. Niks wat je meldt, in ieder geval.

Luidsprekers heb ik eigenlijk niet veel om mee te vergelijken, ik gebruik ze eigenlijk ook niet zo heel veel. Muziek luister ik via oordopjes, en dingen als beltoon heb ik meestal op stil staan. Ik gebruik het vrijwel alleen voor mn wekker en game geluiden, welke prima te horen zijn.

De knopjes aan de zijkant heb ik ook geen problemen mee, behalve het gepiep. Ik denk dat je ervaring ermee meer een combinatie van hoe je het toestel vasthoudt, en hoe groot je handen zijn is.

En ik had zelf ook geen problemen met het gebruiksgemak, maar in de praktijk is het voor minder technisch ingestelde mensen toch echt wat moeilijker. Met als levend bewijs mijn moeder ;)

Combinatie met TV heb ik ook geen ervaring mee, daarom geen vernoeming in mijn review. Ik heb niet eens een TV meer :P

[Reactie gewijzigd door PurpleMadness op 5 maart 2012 08:47]

Interessante informatie over je ervaringen met TouchWiz en custom roms. Dat soort ervaringen zijn voor mij belangrijk omdat ik zelf niet de mogelijkheid heb om voor aanschaf dat soort dingen uit te proberen. Vooral je positieve ervaring met ICS helpt me. Bedankt voor het schrijven van je review.
Nette review hoor! Ik zou dat stukje over het AMOLED scherm wat uitbreiden en in een aparte alinea zetten, dus niet onder Featureset. Een paar extra plaatjes zou het helemaal af maken.
Hallo,
Ik heb ook sinds begin dit jaar een SII en ben zeer tevreden over de geluidskwaliteiten. Want het bellen mis ik nog in je review.
Door mijn werk zit ik vaak in een lawaaierige omgeving (serverruimte). Diegene die ik bel hoort mij zonder achtergrondruis of andere 'stoorzenders' alsof ik niet in die ruimte ben.
Verder kan ik maximaal 1 dag met de batterij en het opladen middels USB aansluiting op de PC duurt ook langer dan met de standaard 220-lader.

Moest vooral wennen aan touch-screen, omdat ik hiervoor veel Nokia's heb gehad die niet intelligent waren.
Verder goede review en overzichtelijk.
Bedankt voor je reactie.

Ik bel zelf vrijwel nooit vanwege de hoge kosten en heb hier dus ook bijna geen ervaring mee. Wel is het inderdaad zo dat de keren dt ik gebeld heb, de kwaliteit prima was en niks op aan te merken is. Opladen via USB duurt inderdaad wat langer.