Specificaties 6" E-Paper touchscreen met 2GB opslag - Bekijk alle specificaties

Sony Reader PRS-T1 Wit Review

Not_Disclosed 29 november 2011, laatste update op 29 november 2011, 382 views

Sony Reader PRS-T1 Wit

Pluspunten

• laag gewicht
  • goed leesbaar

Minpunten

• lezen van magazines werkt niet prettig
  • DRM-vrije boeken worden toch beperkt
  • vertraagde reactie op de touch knoppen

Veelzijdigheid Score: 3
Mijn eerste indruk van de PRS-T1 is positief. De PRS-T1 ziet er mooi uit, licht lekker in de hand en het scherm is goed leesbaar.

Ik heb de PRS-T1 nu een paar weken kunnen gebruiken en daarin is mijn oordeel wel licht bijgesteld. Hieronder volgen enkele onderwerpen waarvan ik vind dat ze wat meer uitleg behoeven. Ik vind het van belang om op te merken dat ik geen andere eReader heb kunnen gebruiken om de Sony PRS-T1 mee te vergelijken.

Het scherm: De letters op het scherm zijn gestoken scherp. Voor reguliere boeken is het scherm dan ook prettig in gebruik. Maar als IT'er heb ik ook gekeken naar niet regulier gebruik door het te gebruiken om vakbladen te lezen. Als voorbeeld neem ik het downloadbare Microsoft MSDN Magazine in pdf formaat. En hier merk je dat de resolutie toch nog niet ideaal is en het scherm waarschijnlijk ook te klein. Het is mogelijk dat een magazine samengesteld voor gebruik op een eReader hierbij beter werkt maar dat heb ik niet kunnen testen.

DRM: In basis ben ik negatief over DRM voor particulier gebruik. Desondanks wilde ik de eReader een kans geven me aan te tonen dat het allemaal wel meevalt. Ik heb daarom een mix van rechtenvrij en DRM beveiligde boeken gebruikt. Enkele van de met DRM beveiligde boeken zijn geleend van de Bibliotheek. In mijn geval was de selectie beschikbaar via de Bibliotheek niet erg uitgebreid en zijn de boeken maar 1 week te lenen waarna ze automatisch verlopen en je ze niet meer kunt lezen. Dit voldoet aardig aan de gedachte van DRM. Tot mijn verbazing moest ik wel constateren dat niet alle boeken welke beschikbaar waren ook gedownload konden worden. Sommige boeken waren reeds 'uitgeleend'. Dit is iets wat ik niet begrijp in een digitale wereld. Naast de DRM beveiligde boeken heb ik ook DRM-vrije boeken op de eReader gezet. Dit gebeurde via PC1. Op PC 2 heb ik vervolgens de eReader aangesloten om de boeken op de eReader over te zetten naar de bibliotheek van PC 2. Ondanks dat het om DRM vrije boeken ging mocht ik maar maximaal 3 boeken op PC 2 zetten via de eReader waaronder altijd de 2 introductiehoofdstukken reeds aanwezig op de eReader. Blijkbaar tast het gebruik van de eReader de vrije rechten op de geladen boeken aan.

Snelheid: Je kunt je afvragen of snelheid bij een eReader van groot belang is en eerlijk gezegd is het ook niet erg belangrijk. Desondanks merkte ik dat als je de virtuele knoppen op de eReader gebruikt dat deze iets vertraagd reageren. Het is niet veel maar wel genoeg dat het opvalt. De sneldheid van schermopbouw na het omslaan van een bladzijde is niet erg hoog maar ook niet vervelend bij het lezen van een boek.

Heb jij ook een Sony Reader PRS-T1 Wit?

Je zegt bij negatieve eigenschappen het volgende:
- reactiesnelheid op de touch knoppen is laag

Maar dat is dan juist een positieve eigenschap. Als het negatief is dan moet het juist hoog of traag zijn.
Ik heb de eigenschap verduidelijkt. :)