Specificaties 3,7" display, 3G-support, geen geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Nokia Lumia 800 Zwart Review

ElectroDonker 30 november 2011, laatste update op 30 november 2011, 3.115 views

Nokia Lumia 800 Zwart

Pluspunten

• Design: hardware & software
  • Out-of-the-box functionaliteit

Minpunten

• gebrek aan NFC, microSD storage
  • Suboptimale camera prestaties
  • App aanbod

Key Features
- Unibody design met gebold Gorilla Glass
- ClearBlack AMOLED WVGA display 3,7"
- Windows Phone
- Carl Zeiss 8 MP camera

Gebruik in combinatie met:
- (Thuis) Windows 7 PC
- (Werk) Exchange 2007
- Gmail
- Ipad2

Hardware & Design
Zoals vast bij velen al bekend heeft de Nokia Lumia 800 een polycarbonaat unibody, dat door en door gekleurd is - daarmee is de telefoon in ieder geval goed beschermt tegen krassen in het kunststof. Het metalen plaatje aan de achterkant is dat helaas absoluut niet: na enkele dagen zijn daar de eerste krasjes op te bekennen. De interne hardware, batterij en het clearblack WVGA scherm telefoon zijn in de unibody geplaatst; het polycarbonaat geheel heeft dus geen naden. Wel aanwezig zijn enkele uitsparingen voor de metalen twee-weg volumeknop, de lock- & power-knop en de fotoknop met dual action: focus/foto.

Door het bolle krasvaste glas dat over een groot deel van de voorkant van de telefoon ligt wordt de illusie gewekt dat het scherm met een diameter van van 3,7 Inch groter is dan het daadwerkelijk is. Dit komt doordat de achtergrond van de Metro-interface van Windows Phone standaard zwart is, en ziet er erg mooi uit. Als je echter analytischer gaat kijken zie je dat de bezel (ruimte tussen scherm en rand telefoon) aan de grote kant is; wellicht dat er in de toekomst een Nokia komt met dezelfde fysieke maten, dat bijvoorbeeld een 4,0 Inch scherm kan huisvesten.

Het op diverse fora en in vele reviews besproken klepje om de micro-USB ingang af te dekken is naar mijn menig een prima oplossing. Het oogt mooi, sluit goed af middels een magneet en is niet zo fragiel als velen beweren. Aan de andere kant heb ik mijn Lumia 800 wel ingeruild wegen een rammelend foto-knopje, dus wellicht dat de vroege telefoons een minder goed klepje gebruikten? Over het algemeen zijn de bouwkwaliteit en het design erg goed, met als enige minpunt het krasgevoelige metalen plaatje aan de achterkant.

Connectiviteit & Bereikbaarheid
De connectiviteit is op draadloos vlak erg compleet: Bluetooth 2.1, WiFi tot en met 802.11n, en de diverse GSM/UMTS standaarden op 5 frequentiebanden worden ondersteund. Ik heb geen tests gedraaid met bijvoorbeeld speedtest, dus over de snelheid van de netwerken heb ik alleen de gevoelsmatige indruk dat het ruim voldoende is - uiteraard is dat voor ieder verschillend, afhankelijk van je locatie en abonnement. Wat er draadloos 'mist' is Near Field Commication (NFC), een vreemde omissie van Nokia aangezien het wel in de N9 zit, en vermoedelijk relatief simpel in het Lumia 800 design in te bouwen moet zijn geweest. Of NFC zijn belofte waar gaat maken (bv gaming, digitale portomonne) zal nog moeten blijken - daarom til ik niet zwaar aan het gemis.

Qua fysieke connectiviteit zijn er wel wat afwijkende zaken te vermelden, namelijk het gebruik van micro-SIM's en de afwezigheid van een microSD slot. Het gebruik van micro-SIM is wat mij betreft prima: kunnen ze effectiever de ruimte vullen met, bv, een extra stukje batterij om wat meer mAh eruit te persen. Het overzetten van contacten van een 'grote' SIM naar deze nieuwe lumia kan prima via de cloud of via bluetooth. Het gemis van een micro-SD slot is een iets groter gebrek: waar ik eerder nog wel eens een seizoen family guy in mijn binnenzak had zal dat nu minder snel gebeuren: 10GB muziek en een aantal apps, dan past een seizoen er lastig bij (aangezien er van de opgegeven 16GB helaas maar 13.86GB beschikbaar is). Voor mij net genoeg, dus een voldoende. De SkyDrive van 25GB maakt dat je in ieder geval voor documenten altijd plek hebt - nu nog iets meer flexibiliteit (dit is een goede stap) zoals bv sync'en met DropBox, zou daar verder aan bijdragen. De optie om via een minimale register-hack de SkyDrive als netwerkschijf bereikbaar te maken in windows helpt ook, hoewel het uiteraard klantvriendelijker is als dat out-of-the-box mogelijk is.

De bereikbaarheid / ontvangst is door het plastic unibody erg goed: geen metalen delen die radio-signalen op wat voor manier dan ook negatief beinvloeden, geen death-grip - niets! Wat een verademing; zeker coniststent één of twee streepjes meer bereik dan met mijn HTC Desire - hoewel de omzetting signaal > streepjes nog wel een van invloed is uiteraard.

Scherm
3,7 Inch AMOLED ClearBlack 800*480 met polarisatiefilter - veel woorden om een mooi scherm te beschrijven. Helaas wel een PenTile opbouw (RBRG) in plaats van reguleer RGB, wat een lagere subpixel density geeft en soms de bekende artefacten en 'rafelige' randen aan onder meer kleine tekst. Het ziet er niet uit zoals een goed afgedrukt A4'tje (vergelijking die vaak wordt gemaakt met het Retina display van de iPhone 4(s), maar voor mij goed genoeg. FYI: Ik kom van een HTC Desire, die een vergelijkbaar scherm heeft. Waarschijnlijk halen mensen die een retina, danwel modern 720p scherm gewend zijn á la Galaxy Nexus wel hun neus op voor dit scherm :)

Camera
De 8MP sensor en Carl Zeiss lensjes doen aardig hun best, maar er zijn wel kleurafwijkingen (soms te blauw) op te merken. Er schijnt een update aan te komen van Nokia die hier iets aan gaat doen. De fotokwaliteit van de N9, met dezelfde zensor en lenzen, is namelijk aanzienlijk beter. Dit moet dus ook haalbaar zijn voor de Lumia 800, tenzijn de Windows Phone API's roet in het eten gooien.

Windows Phone OS & Apps
Ik ga ervan uit dat iedereen inmiddels bekend in met WP7.5 Mango, de interface en het 'Hub'-idee. Zo niet, zie hier een stukje op tweakers, en google is je vriend als je meer info wenst.

Ik ben van mening dat de belangrijkste verschillen tussen dee mobiele operating systems, met name iOS, Android, en WP, op de volgende aspecten zijn gebaseerd: Eco-systeem / Apps, Touch-interface, en out-of-the-box functionaliteit. Daarbij ga ik ervan uit dat de systemen ondertussen in de basisonderdelen niet signiificant meer verschillen, bv op het vlak van browsers en foto- en videomogelijkheden. Zoals bekend is het WP ecosysteem nog niet op het niveau van de Appstore of de Android Market, maar het begint er te komen. Wanneer WhatsApp een keer goed wordt geoptimaliseerd, en WordFeud uitkomt (ontwikkeling is gaande), zijn de momenteel meest bekende apps goed beschikbaar. Zelf gebruik ik o.a. Endomondo, Nu.nl, IMDB, AppFlow, XKCD, en diverse games, en dat gaat goed. De interfaces zijn ook vaak goed in Metro-stijl, wat erg mooi is. Bovendien zullen de goede verkopen van de Lumia 800 hopelijk genoeg developer interest genereren dat toekomstige apps ook (zo goed als) direct voor WP beschikbaar komen.

De out-of-the-box functionaliteit noem ik expliciet omdat deze zeer compleet is. Dit is het resultaat van een goede basisuitrusting van WP, en de moeite die Nokia heeft gedaan om er zaken aan toe te voegen. Bijvoorbeeld de mobiele MS Office icm SkyDrive, Nokia Drive en Nokia Music voegen echt zaken toe. Zo kan je bij Nokia Music podcast-achtige uitzendingen beluisteren, zowel over een stream, of over je WiFi downloaden later beluisteren als je disconnected bent. Nokia Drive is een navigatieapplicatie voor in de auto met gesproken navigatie en een up-to-date kaarten aanbod.

De touch-ervaring van WP7 is ook erg goed. De live tiles doen leuk mee, geven up-to-date informatie en er zijn veel creatieve mogelijkheden om er (tijdelijk) gebruik van te maken. Bijvoorbeeld door, als je naar een (werk-)afspraak gaat, het contact en/of de locatie in Nokia Maps even als live-tile op jet startscherm vast te prikken. Daarbij is de interface erg vloeiend, met mooie overgangen en een functioneel design - alleen de grote menu-koppen nemen soms wat veel ruimte in, en laten minder ruimte over voor daadwerkelijk gebruik.

Als oud-Android gebruiker wil ik hier nog wel kwijt dat ik me soms wat irriteer aan het gebrek aan controle over diverse instellingen. Bijvoorbeeld, op werk gebruiken we een afwijkend certificaat en user profile instellingen op de (extern beheerde) exchange server, die niet worden geaccepteerd op mijn Lumia. Bij Android wordt dit 1) wel geaccepteerd of 2) heb je de mogelijkheid om de foutmelding te negeren. Ten tweede heb je geen beheeroverzicht van je apps. Nu sommige apps nog een beetje buggy zijn (Facebook die even raar doet, IMDB die opent en direct weer sluit - na een herstart weer ok) ben ik dan toch benieuwd om daar even naar te kijken. Zodra alles zonder problemen gaat werken is er uiteraard geen noodzaak meer om met deze instellingen te klooien, maar is wel even wennen.

In mijn beoordeling neem ik uiteraard ook de prijs en de bijgeleverde accessoires mee. Om met het eerste te beginnen: bij een verleninging bij Hi koste de Lumia 800 mij 386 Euro, dus een stuk minder dan de losse toestelprijzen bij onlineshops die rond de 450 Euro hangen. Ik vind dit een zeer scherpe prijs voor een telefoon met dit mooie design en goede materiaalkeuze en afwerking. Technisch gezien is de Galaxy SII beter, maar dat ding ziet er niet uit... :) De bijgeleverde accessoires bestaan uit een heel kleine lader en kabel die dubbelt als laadkabel en als datakabel, een matig presterende headset, en een rubber hoesje. Dit laatste is een leuke toevoeging voor de mensen die dat gebruiken - ikzelf niet, reserveer altijd een zak puur voor de mobiel, dus geen krasproblemen :)

Tenslotte kan ik stellen dat de Nokia Lumia 800 voor mij als ex Android gebruiker goed voldoet. De meestgebruikte apps zijn aanwezig, MS Office, Nokia Music & Drive voegen echt wat toe, en de interface werkt lekker soepel. Ook het goede bereik en het mooie uiterlijk resulteren in pluspunten. Het gebrek daarentegen aan NFC, microSD, en sub-optimale camerasoftware zijn minpunten. Ook het niet goed werken met MS Exchange en nog te vaak crashende apps zijn minpunten.

Disclaimer
Eerste review, uit losse pols: be kind :) foto's komen wellicht nog hoewel ik de tekst als standalone heb geschreven. Ik ben overigens aan mijn tweede toestel - de eerste had een los camera-knopje en een brom tijdens het bellen, een soort resonantie als ik zelf sprak. Dat is nu weg; ook geen batterij problemen wat je vaak leest. Ik ga ervan uit dat dit start-up problemen zijn die je tegenwoordig vaak ziet bij de steeds complexere GSM's. Het soepele inruil-beleid vangt dat m.i. goed op.

Heb jij ook een Nokia Lumia 800 Zwart?

Goede review, heb 'm ook net binnen.

Alleen een ding: is het bij jou ook zo dat het hoesje de verkeerde uitsparingen heeft?
Nette Review :) Heb je ook last van de korte accu duur?

@ Sir Hennep, heb zelf ook een Lumia 800 mijn uitsparingen passen perfect.
Heb ik nog kort genoemd in de disclaimer, maar nee, geen problemen. Heb nu dus een nieuwe, na het inruilen van de rammelknop, en heb hem vandaag voor de eerste keer volledig opgeladen en het ziet ernaar uit dat ik de dag prima doorkom :)
Je bent snel erbij, staat krap 10 minuten online :) Ik heb het hoesje niet eens uitgepakt, ik heb totaal geen interesse daarin. Ik zal het thuis nog eens voor je nagaan, als hij goed past kan je hem wat mij betreft in Utrecht komen ophalen :)

[Reactie gewijzigd door ElectroDonker op 30 november 2011 17:13]

Je mag 'm in dat geval wel verzenden :P (DM anders).
Mijne past prima. Alles is netjes op de juiste plaats uitgesneden? Bedoel je dat op de plek van b.v. de volumerocker geen uitsparing is? Misschien heb je hem op de kop? ;) [j/k]. Als hij echt verkeerd is wil ik wel een foto zien :P. Heb zoiets ook nog bij geen enkele andere review van de Lumia gelezen?

@ Reviewer wat ik me afvraag, is waarom je micro sd en nfc als nadeel ziet? Als je dat wel had gewild waarom heb je dan niet een andere telefoon met die functies gekocht?

[Reactie gewijzigd door T.Struik op 30 november 2011 17:19]

Dat het gebrek aan deze functies objectief gezien nadelig is staat niet ter discussie neem ik aan? Zoals ik in de review toelicht zijn het aan voor mij wel relatief kleine nadelen: de toepassingen voor NFC zijn er nog niet, en ik heb voorlopig genoeg aan de 13.86 GB. Maar dat neem niet weg dat meer functies wat mij betreft altijd beter is, en het gemis van functies dan ook altijd een nadeel is.
Omdat die telefoons misschien ook nog belangrijke nadelen heeft dan deze twee.
Zo kun je wel blijven kijken naar een andere telefoon en kom je nooit tot 'n keuze.
Beetje domme vraag vind ik.
Ze hebben er een N9 hoes bijgeleverd :P.

Is heel interessant. Kun je aangeven hoe het na een paar dagen is?

Als je dan nog steeds geen brom hebt, weet ik dat ik naar de winkel kan voor een 2de poging. De eerste heb ik namelijk vanwege de brom terug gebracht.
Ik de review updaten als het weer een keer voorkomt. Ik heb de nieuwe unit nu pas een dag, en nog niet heel veel mee gebeld. Bij het vorige apparaat kwam het ook niet altijd voor, dus kan best zijn dat ik het alsnog tegen ga komen. Zoals gezegd, dan update ik mijn verhaal :)
Mooi.
Kan je ook updaten wanneer je, na een paar dagen tot en week, nog steeds geen brom gehoord hebt? Dat heb ik nog liever ;)

[Reactie gewijzigd door 614 op 30 november 2011 22:28]

Inmiddels is er een week voorbij. Nog steeds bromloos?
is er in mindere mate nog wel, zo even de updates installeren :)
Dat je certificaat niet door de telefoon geaccepteerd wordt is niet het probleem van de telefoon. Verkeerde bezuiniging heet zoiets.
Probleem van het OS, en dat maakt het helaas ook een probleem van de telefoon...
Als je het certificaat middels een email (attachment) naar je Windows Phone stuurt, kan je 'm dan niet installeren? Deze methode werkt namelijk wel volgens XDA. Kan de desbetreffende topic even niet terugvinden, maar zelf heb ik dit geprobeerd en dat werkte.
Heb ik geprobeerd, maar werkte niet. Ik heb ook op diverse fora, en ook hier op tweakers, gelezen dat ook enkele instellingen op de Exchange server van invloed zijn. Aangezien deze extern wordt beheerd loopt het contact met de admins wat lastig. Bovendien stappen we komende week over op Exchange 2010, welke naar verluidt prima moet werken met WP7, dus ik ga er verder niet achteraan :)
Dank voor je review.

Ik ben ook een kersverse Lumia 800 gebruiker en heb de afgelopen week veel gespeeld cq gewerkt ermee. Helaas valt mij op dat de accu niet zo lang meegaat. Moet wel toegeven dat er veel 'aan' staat: Outlook (met Exchange 2010), privé mail, Linkedin (via Live), Facebook (via Live), Twitter en de app Buienradar (1x per uur). Oh ja, batterijbesparing staat uit. 's Morgen komt het toestel van de lader af en aan het eind van de (werk)dag sputtert 'ie al over opladen. En dan heb ik er niet eens veel mee gebeld! Ik heb ergens gelezen dat Nokia bezig is met een update hiervoor.

Vandaag werd ik enigzins teleurgesteld door het toestel. De Twitter app hing en dus had ik het toestel uit gezet. Daarna wilde 'ie met geen mogelijkheid aan. Aan de (USB)prik gehangen en enkele keren kort het aan/uit knopje ingedrukt, en toen kwam hij weer tot leven. Moet er niet aan denken dat dit vaker gaat gebeuren, maar ben blij dat het allemaal weer werkt.

Als ik de reviewer goed begrijp, zal ik ook een omruil actie moeten doen in de hoop dat het beter gaat. En wellicht zijn er meerdere die dit meegemaakt hebben.

Tot dusver ben ik wél zeer tevreden over het gebruik en het gemak.
Wat ik ervan weet zijn er enkele fixes in de maak, zowel door Microsoft en Nokia, die zowel de batterijduur, het enkele uren niet meer willen opstarten na een lege batterij, en de fotokwaliteit aanpakken. De Microsoft update (firmware 7740) wordt momenteel uitgerold, en de Nokia updates komen Q1 2012.

Een omruil-actie kan je overwegen als de batterij echt afwijkend presteert; zie hiervoor ook het forum; er is een code (iets van ##694# ofzo, wederom: zie forum) waarna je toegang krijgt tot een Diagnostics app, die ook info over je batterij geeft (bv mbt voltage, verbruik in mA, en max laadcapaciteit).

Succes ermee!
Ik kan als kersverse Lumia gebruiker, en als ex android gebruiker, zeggen dat ik zeer tevreden ben over m'n Lumia toestel en de Windows 7.5 software. Naar mijn oordeel een uitstekende telefoon. Software loopt zeer soepel. De belangrijkste apps zijn er en vele andere komen er binnenkort aan. Hoewel je de telefoon via usb moet syncen met de pc of mac, werkt dit buitengewoon goed op m'n iMac. De sync-software (Windows Phone 7 Connector) werkt vrijwel identiek aan iTunes en linkt daar ook mee. Had niet verwacht dat dit op m'n iMac zo soepel zou werken. De Skydrive integratie werkt ook prima, zeker na de laatste updates. Daarnaast ben ik ook tevreden over de camera. Geen iPhone kwaliteit, maar goed genoeg (zie deze 2 voorbeelden, op m'n Flickr pagina)
Beste,

Ik ben van plan me vandaag de Lumia aan te schaffen.
Echter, ik ben zelf afkomstig uit België (waar de telefoon nog niet voor handen is, wel de N9)
Werkt de telefoon gewoon 'normaal' in België of zijn er complicaties bekend?

Bedankt!
Volgens mij zijn er wel wat problemen wanneer je met een Belgische Windows Live account inlogt, dwz dat er weinig apps beschikbaar zijn en dergelijke, omdat de telefoon officiceel niet in België wordt ondersteund. Echter, als je je landeninstelling van je Windows Live Account naar bv Nederlands, of het Verenigd Koninkrijk zet, werkt het naar behoren.

Een en ander kan je ook nalezen op het Nokia Lumia 800 forum op deze site. Als ik het me goed herinner is er rong pagina 50 van deze thread informatie te vinden over jouw vragen.

Succes met je beslissing!