Hitachi Deskstar 7K2000, 2TB Review

roy-t 28 november 2011, laatste update op 28 november 2011, 1.371 views

Hitachi Deskstar 7K2000, 2TB

Pluspunten

• 2e hands voor een goede prijs zelfs nu 2TB in je PC
  • Hoge doorvoersnelheid
  • Fluisterstil met AAM aan in silent modus

Minpunten

• Met AAM uit of in high-performance modus maakt het ding een vreselijk geluid

Intro
De reviews bij dit product zijn heel divers, nu is dat niet meer een heel groot probleem sinds deze hardeschijven niet nieuw meer worden verkocht, maar op V&A duikt er vaak nog eentje op. Zoals ook die ik heb gekocht, vooral nu de hardeschijven zo duur zijn wegens de crisis in Thailand is het interessant om een 2e hands hardeschijf te kopen met een capaciteit van 2TB.

Ik gebruik de hardeschijf nu in mijn nieuwe systeem voor zowel het OS als de data, ik heb de hardeschijf ook nog even in een oude computer gebruikt en vergeleken met een WDC WD5000AAKS-00YGA0 500GB, hierover later meer.

Specs
Even in het kort de specificaties:
Capaciteit: 2TB (1.863 TiB)
Buffer: 32MB (30.7 MiB)
Rotatatiesnelheid: 7200RPM
Aansluiting: SATA-II, UDMA Mode 6

Verder worden alle standaard hardeschijf features zoals NCQ, AAM, APM etc.. ondersteund.

Performance
Om uit te vinden hoe snel deze hardeschijf is heb ik hem vergeleken met een 4 jaar oude WDC WD5000AAKS-00YGA0 500GB in HD Tune, nog in mijn oude computer. Wel is het belangrijk dat de WDC voor 50% vol zat en de Hitachi nog helemaal leeg was. Deze test is interessant omdat het ook laat zien hoeveel sneller hardeschijven nu nog eigenlijk worden, zoals te zien is er een groot verschil.

De Hitachi:

De WDC als vergelijkingsmateriaal:

Zoals af te lezen heeft de oude trouwe Western Digital hardeschijf een access time van 12.9ms en een gemiddelde doorvoer van 64MB/s. De wat nieuwere Hitachi heeft ondanks mijn verwachting een lagere acces time, van 11.3ms. De gemiddelde doorvoersnelheid is met 101.6MB/s een stuk hoger, dat is 58% verschil in doorvoer snelheid.

Geluidsproductie en AAM
De meeste hardeschijven maken tegenwoordig weinig geluid, maar zoals in de andere reviews te lezen is deze hardeschijf daar echt een vreselijke uitzondering op. Een van de reviews is nog redelijk positief maar deze Hitachi klinkt echt ontzettend vreselijk! Ik heb nog nooit een hardeschijf gehad die zo ontzettend veel lawaai maakt. Het is ook een erg vervelend kabaal, namelijk heel onregelmatig en het klinkt als krassen. Vooral als Windows terwijl je niets aan het doen bent ineens besluit om wat bestanden te gaan lezen schrik je je dood en vraag je je af of de hardeschijf het nu gewoon gaat begeven. Dit vond ik echt een heel erg groot probleem met deze hardeschijf.

Om nogmaals te vergelijken met de oude WD schijf, deze hoorde je eigenlijk niet en viel in ieder geval niet vervelend op.

Om de pijn te verzachten ben ik naar oplossingen gaan zoeken om de hardeschijf stiller te maken. Gelukkig ondersteund de Hitachi Acoustic Account Management (AAM). Met een programma als HD-Tune Pro kun je deze instellen.

Met een waarde van 254 is de performance het beste, met een waarde van 128 wordt er zo min mogelijk geluid gemaakt. Ik heb uitvoerig veel waardes geprobeerd maar volgens mij heeft deze hardeschijf maar twee opties: low noise of high performance. Bij een waarde boven de 191 maakt de hardeschijf altijd even veel lawaai. Bij een waarde van 191 of lager is de hardeschijf ineens totaal onhoorbaar. Van de meest luidruchtige hardeschijf die ik ooit gehoord heb wordt het ineens een ontzettend stille schijf. Dit was voor mij echt een ontzettende opluchting!

Natuurlijk is AAM een afweging tussen performance en geluid. In performance modus zal de hardeschijf een gemiddelde access time hebben van +- 13MS, in low-noise modus wordt dit 19MS, dat is dus wel bijna 50% langzamer, de doorvoersnelheden blijven wel ongeveer gelijk. Nu klinkt een performance verlies van 50% echt desastreus maar tot nu toe heb ik in real-life toepassing nog niets gemerkt van dit verlies. Een voorbeeld zijn de laadtijden in Skyrim, die zijn hierdoor niet langer geworden. Ik kan dus ook iedereen aanraden om bij deze hardeschijf AAM aan te zetten. Ik denk dat vooral de agressieve SuperFetching van Windows 7 hier bij helpt. Er wordt toch snel 4GB of meer aan data in RAM opgeslagen om te voorkomen dat er te vaak van de hardeschijf gelezen moet worden en dit komt natuurlijk de performance ten goede.

Betrouwbaarheid
De hardeschijf die ik heb is bijna 2 jaar oud maar alle SMART health waarden waren nog ruim binnen de marges en er was nog geen enkele kapotte sector te vinden op de schijf, zelfs niet met een intensieve scan van 6 uur. Ik verwacht dan ook geen verdere problemen met deze schijf.

Heb jij ook een Hitachi Deskstar 7K2000, 2TB?