LG 50PV250 Zwart Review

MartijnGP 28 november 2011, laatste update op 28 november 2011, 2.640 views

LG 50PV250 Zwart

Pluspunten

• Beeldkwaliteit is prima
  • Zwartwaardes na wat geklooi met instellingen lekker diep
  • Dunne bezel heeft een luxe uitstraling
  • Uitgebreid menu met 'total control'
  • Zuinig en niet bijzonder warm
  • Goedkoop!

Minpunten

• Moeite met contrast
  • Ingebouwde speakers stellen niets voor
  • Inbrandgevoelig
  • Standaard instellingen erg slecht

Inbrandgevoeligheid Score: 3
Ik had bij de aanschaf van de TV geen idee wat te verwachten. Als (een van) de goedkoopste 50" plasma toch een riskante keuze. Vanwege de vele informatie die mijn XBMC mediacenter op het scherm pompt wilde ik toch minimaal een 50" TV hebben en op deze grootte is plasma beter te betalen dan LCD. Dat ik sowieso een voorkeur heb voor de diepere kleuren van plasma is alleen maar gunstig dus.

Verpakking
De televisie is niet extreem zwaar. Met twee mensen prima een trap op te tillen in ieder geval. De doos is niets bijzonders behalve loeigroot. De televisie zit verpakt en meerdere foam lagen en wordt op zijn plek gehouden door stukken piepschuim. In de doos zit verder nog de losse voet van de TV en een stroomkabel (geen HDMI kabel!). Een dikke handleiding, wat schroefjes en verbindingsstukken voor de voet of VESA mount. Als laatste natuurlijk een dikke handleiding en afstandsbediening, een microvezeldoekje om het scherm schoon te maken en de één of andere DVD.

Het opbouwen van de TV gaat vrij simpel. Het tussenstuk zet je met drie schroeven vast in de voet, schuift het geheel in de TV en zet het met vier schroeven vast. Bij het vervolgens recht zetten van de TV buigt de voet door, maar als de TV eenmaal staat, staat die ook stevig. Het scherm kan overigens zo'n 30 graden naar links en naar rechts draaien.

Looks
Ook niet onbelangrijk in de woonkamer. De televisie heeft een 'razor-frame' wat erop neer komt dat de bezel links, boven en rechts zo'n 2 cm breed is. Ziet er luxe uit. Het onderste deel is logischerwijs wat dikker met zo'n 5cm. Hierop staat het LG logo (hoeft van mij niet, maar oke) en wat subtiele touch knoppen om de TV te besturen. Het lampje op de TV brandt alleen als deze in standby staat of een signaal van de remote ontvangt. Niet storend dus, gelukkig. Bij mijn vorige TV moest ik met isolatietape aan de gang om fatsoenlijk TV te kunnen kijken.

De TV is redelijk dun, ik schat een centimeter of 6, 7. Dat is op zich vrij dik maar valt volledig weg tegen de grootte van het scherm. De voet is mooi plat en de steun is niet noemenswaardig breed. Een nadeel vind ik overigens wel dat de aansluitingen van de TV helemaal rechts achterop zitten. Je kunt de kabels dus niet netjes langs de voet laten lopen, ze moeten eerst achter langs de TV. Zie je het scherm van de zijkant, ziet dit er niet bijzonder mooi uit.

Featureset
De televisie heeft twee HDMI ingangen, een component aansluiting, een composite aansluiting, een VGA aansluiting en natuurlijk de tuner. Verder kan de TV worden aangestuurd via de RS-232 verbinding en is er nog een S/PDIF out poort zodat je je audio systeem kunt aansluiten. De tweede HDMI en composite ingangen zitten overigens aan de zijkant van de TV (uit het zicht) waardoor je snel apparaten kunt aansluiten. De televisie beschikt dus niet over internetverbinding of erg veel aansluitingen. Het is maar net wat je ermee wilt. Ik gebruik hem aan mijn mediacenter via HDMI, de rest van de poorten gebruik ik niet. Het mediacenter neemt de verschillende content sources voor zijn rekening.

Qua instellingen zijn er erg veel mogelijkheden. Natuurlijk zijn er contrast, brightness, gama, etc. Ook is het mogelijk om deze instellingen voor alle kleuren apart instellen. Het directe nut hiervan zie ik niet zo, maar het is wellicht handig om afwijkende kleuren van het scherm wat bij te stellen. Verder heb je nog de controle over dynamic contrast (meteen uitzetten! Verschrikkelijk), sharpness, edge enhanchement, gamut, etc, etc. De meeste van deze opties kun je het beste gewoon uit laten staan is mijn ervaring. Standaard staat de TV op de zwaar over-saturated Vivid mode, echter zijn er meerdere voorgeinstalleerde opties waarvan met name de Game instelling een goede is om vanuit te gaan. In de expert mode heb je echt volledige controle.

Er is een ingebouwde calibratie module, maar die gaat nergens over. Je kunt het beste via een PC een fatsoenlijk programma doorlopen, iets waar ik nog geen tijd voor heb gehad.

Beeldkwaliteit
De beeldkwaliteit is bijzonder goed zeker kijkend naar de prijs. Hoewel de zwartwaardes erg mooi en lekker diep liggen heeft de TV toch nog wat moeite met het contrast. Details vallen enigszins weg in het diepe zwart terwijl wit soms een beetje grijs overkomt met name als het gehele scherm wit is. Ik ben echter nog aan het spelen met de contrast en helderheidswaardes, en ik denk dat ik er nog wel meer uit kan krijgen.

Kleuren zijn heerlijk levendig en in eerste instantie nogal oversaturated. Stel je de color waarde echter terug van 50 naar 40 blijven de kleuren levendig en knallen ze nog steeds van het scherm af, maar gras bijvoorbeeld heeft geen neongroene kleur meer. De televisie geeft de mogelijkheid kleuren individueel aan en uit te zetten zodat je elke kleur afzonderlijk goed kan kalibreren. Weer iets waar ik niet aan toegekomen ben, maar ik denk dat je met zo'n functie een bijzonder goede kleurafstelling kunt organiseren. In ieder geval heb ik over kleuren helemaal niets te klagen.

Ik heb de TV nog niet kunnen betrappen op pixel misfires. Wel zijn de groene en rode verdwaalde pixels zichtbaar tot op een afstand van zo'n 75cm. Geen weldenkend mens gaat zo dicht bij een 50" scherm zitten en vanaf de bank, zo'n 4 meter verder, zie ik er niets van. Het beeld was aanvankelijk wat onrustig maar werd na enkele uren stukken beter. Vooral wanneer je de bijgeleverde ballasten (?) om de stroomkabel heen klikt. De rode en groene pixels worden dan ook iets minder wild. Pixel mapping gaat zoals het hoort één-op-één wat duidelijk te zien is bij het bekijken van wat pixel-precies materiaal via de PC.

Ghosting heb je als gevolg van het plasma scherm geen last van. Bewegingen zijn heerlijk vloeiend als je de refresh ratio synchroniseert met de source. Waar ik echter wel last van had was het grote nadeel van plasma, de inbrandgevoeligheid. Na het aansluiten van het scherm heb ik eerst in Catalyst Control Center de oude TV uit het profiel gedonderd en een nieuw profiel gemaakt met default waardes. Laten we zeggen, vijf minuten werk. Ik schrok me dan ook kapot toen ik een film startte en de taskbar leesbaar in beeld bleef. Ik heb een film opgezet en na een paar minuten was het weg, maar wel iets om rekening mee te houden. Inmiddels staat de TV er een weekje en de gevoeligheid voor inbranden is sterk minder geworden. Na 20 minuten weergave van het menu begint inbranding een probleem te worden. Het is echter vrij snel weer weg als je iets anders speelt. Warmte afgifte valt heel erg mee, de TV neemt dan ook maar maximaal 190 Watt op. Erg weinig voor een plasma van dit formaat.

Bottomline: Een zeer goede koop! Ik kan de TV iedereen aanraden die een groot scherm wil voor weinig geld en niet wil inboeten op beeldkwaliteit. Natuurlijk haalt ie het niet bij de dure Panasonics of de oude Pioneers. Het scherm kost dan ook maar 500 euro en de beeldkwaliteit is één van de beste in dit segment.

Heb jij ook een LG 50PV250 Zwart?

Dat "inbranden" heet retentie

Is normaal voor plasma's
Inbranden of retentie komt gewoon op hetzelfde neer natuurlijk. Overigens geef ik in mijn review ook aan dat het een bekend nadeel van plasmaschermen is alleen is het bij dit scherm wat ernstiger dan bij andere schermen, zeker in de eerste paar uur extreem aanwezig. Vandaar de waarschuwing om meteen een paar uur dynamisch materiaal op het scherm te toveren en niet eerst te gaan klooien met instellingen zoals bij de meeste plasmaschermen geen probleem is.
Inbranden is blijvend, retentie is tijdelijk. Toch een redelijk verschil.
Je kunt ook gewoon de juiste bewoording gebruiken, Maar goed het is jouw review :)
Daar heb je gelijk in, maar zoals ik zeg komt het op hetzelfde neer en ik geef nog aan dat het wel weer weg gaat. Je hebt gelijk wat betreft terminologie, maar de review is gewoon duidelijk en iedereen kan bedenken wat er aan de hand is.
Wat iedereen zou kunnen weten als je een plasma koopt; vooral de eerste 200u ofzo kan je beter wat voorzichtiger mee omgaan, bijv. door pixel shifting wat hoger en sneller te laten werken. Daarna zal je van inbranden amper last hebben, retentie wel.Retentie heb je altijd. Maar inbranden? Nee. Kan ik rustig zeggen, als ik soms 8 uur of langer een stilstaand beeld heb gehad. Geen blijvende inbranding!
heeft dit dvb-c en ci+ en werkt ziggo digitale tv daar op ?
welke firmware staat op de tv?
kun je de voet vast schroeven aan de tafel?

[Reactie gewijzigd door silverfaustx op 28 november 2011 13:18]

De tuner trekt DVB-C en DVB-T. Even Googlen leert mij dat de tuner Ziggo gecertificeerd is. Ik heb zelf geen Ziggo dus ik kan het niet testen, eventueel kan ik wel eens met de DVB tuner kijken om te zien of de kwaliteit van de tuner acceptabel is, al is DVB-T wel een stuk minder dan via de kabel natuurlijk. Er zit inderdaad ook een CI+ slot op.

De firmware zou ik zo snel niet weten. Als ik thuis ben zal ik even kijken.
ik had moeite met vinden van info over welke tuner deze tv heeft, bij de franse lg site stond die info er wel , maar bij de nl staat deze tv er niet meer
het heeft dus wel dvb-c, en ci+? dat is mooi, ziggo site geeft aan dat die certified is maar na n bepaalde firmware, dus wist ff niet zeker, thx voor info

en had je deze toevallig bij de wehkamp gekocht ?

[Reactie gewijzigd door silverfaustx op 28 november 2011 13:35]

De TV heeft het wel steeds over DVB-C, maar nogmaals, ik kan het dus niet testen want ik heb geen Ziggo. Vanavond zal ik de kabel er eens aangooien, want het signaal zit er wel op. Even kijken of hij er wat mee kan. Firmware zal ik dan ook meteen even bekijken.

Ik heb hem inderdaad bij Wehkamp gescoord! 21:00 besteld, volgende dag om 17:00 geleverd. Netjes. Hij was maar 499 euro, maar dat is een aanbieding en ik zie dat ze hem inmiddels niet meer op voorraad hebben.
ik wilde deze ook bij de wehkamp halen, ivm die aanbieding maar staat nu op 2 weken levertijd
30euro verzendkosten vind ik wel veel, maar 530 voor n 50 inch is idd netjes

[Reactie gewijzigd door silverfaustx op 28 november 2011 13:56]

Ik heb nog even voor je gekeken, de TV heeft out-of-the-box 03.37.12 en het exacte type is LG 50PV250-ZA. De tuner ondersteund DVB-C en de interface is inderdaad CI+. Digitenne werkt er in ieder geval prima in. Van TV functionaliteit kan ik echter niet veel beoordelen omdat ik hem uitsluitend bij de HTPC gebruikte.
3.37.12 ? mooi ! want ziggo vraagt 3.28.13
dan kan die gelijk op ziggo als het zo is :)

thx

[Reactie gewijzigd door silverfaustx op 28 november 2011 23:35]

bij pricewatch staat die binnen 12 dagen, maar tis binnen 24 uur

beperkt leverbaar, aktie tot sinterklaas

[Reactie gewijzigd door silverfaustx op 29 november 2011 16:23]

Gisteren besteld, stond direct leverbaar. Nu staat ie op een week. Mijn levering staat op vandaag dus wachten!!! Ga dus van een 32' hd ready lcd naar een 50' plasma full hd... Zal het verzchil wel merken denk ik hahaha
Hij wisselt constant. Zal wel storm lopen bij Wehkamp. Ook niet vreemd als je naar de prijs kijkt. Veel 'huis-, tuin- en keukenmenen' zullen gewoon de bste prijs/formaat verhouding kiezen. Gelukkig is de TV ook qua beeldkwaliteit wezenlijk beter dan veel plasma schermen in dit segment en een stukje daar boven :) Veel plezier ermee.

Overigens heb ik gisterenavond even een kwartiertje uitgetrokken voor fatsoenlijke kalibratie. Het contrast is er flink op vooruit gegaan door het contrast van mijn HTPC lager te leggen en van de TV hoger.

[Reactie gewijzigd door MartijnGP op 30 november 2011 08:43]

ik kan bevestigen dat ziggo het doet op deze tv
cam+ module van smit en smart card in de hdtv
het heeft dus dvb-c en ci+

de hd is echt heel goed, super deal deze 50 inch plasma voor 500, geen wonder dat de steeds uitverkocht is

[Reactie gewijzigd door silverfaustx op 30 november 2011 22:44]

let op deze tv heeft n glas laag over het scherm heen als n beschermfunctie, op zich leuk bedacht maar maakt n mat scherm glimmend, let daar op ivm plaatsing van je tv en licht van buiten af
niet extreeem erg maar toch n reflectie als er n lamp op schijnt

[Reactie gewijzigd door silverfaustx op 1 december 2011 13:30]

Klopt. Maar ik heb hem recht naast het raam staan en als de TV uit staat is het inderdaad een spiegel, maar de helderheid is groot genoeg om daar overheen te komen. Ook met de zon erop is het beeld nog goed te doen.

De intelligente sensor kan overigens de helderheid aanpassen aan omgevingslicht. Handig in deze gevallen. Dit is overigens wezenlijk anders dan intelligent contrast wat bloedirritant is.