Sony Ericsson Xperia Pro MK16i Zwart Review

SRI 12 december 2011, laatste update op 24 oktober 2012, 7.170 views

Sony Ericsson Xperia Pro MK16i Zwart

Pluspunten

• Fysiek toetsenbord
  • Goede camera
  • Mooi scherm
  • Goede prijs
  • 8 GB geheugenkaartje
  • Goed genoege batterij duur (wat is tegenwoordig nog goed genoeg? Meer dan één dag op één lading)

Minpunten

• Fysieke toetsen onder het scherm
  • Ledjes onder deze toetsen
  • SE shell minder goed dan Sense
  • Veel rommel apps
  • Update naar 4.0 maakt hem verschrikkelijk langzaam

Goedendag beste lezers,

Even in het kort, voor deze telefoon had ik een HTC Wildfire en daarvoor een SE Xperia x1. Ik zal op deze twee nog wel een terugkomen om mijn mening te onderbouwen. Dit is een kritisch review omdat ik het belangrijk vind dat je voor de aanschaf moet weten op welke minpunten je moet letten.

Als je wat mist of feedback hebt laat het dan weten.

Algemene beoordeling
Als eerste zou ik ik willen zeggen dat ik zelf zeer tevreden ben met deze mobiel, hij is snel, mooi scherm, goede camera, toetsenbord typt ook lekker.

Bouw en uitstraling
De telefoon voelt lekker aan in de hand. Hij ziet er mooi en heeft een goede strakke uitstraling.
De achterkant is van glad spiegelend plastic en is heel erg vingerafdruk gevoelig (het scherm ook, maar ja een touchscreen heeft daar meestal wel last van).

Voor mij is het weer even wennen om weer fysieke knoppen te hebben in plaats van aanraakgevoelige. Wellicht is het even wennen maar ik denk dat aanraakgevoelige beter zijn qua betrouwbaarheid en stof en andere ongewenste spullen buiten te houden. Ook zitten er ledjes tussen de toetsen. Deze schijven precies tussen de drie toetsen door wat vooral in het donker hinderlijk kan zijn.
De achterkant moet je soort van krom trekken om het los te maken. Het is vast goed getest maar ik vind het enigszins eng dat het nog eens gaat breken.

Iets opmerkelijks is dat de aan/uit knop linksboven op zit, in plaats van bovenop. Rechtsonderop zit een camera knop. De knopjes zijn erg klein. Als je er goed opdrukt werkt het prima. Echter omdat ze zo klein zijn, zijn ze soms lastig te vinden of druk je er half op waardoor je hard moet drukken. Ietsje grotere toetsen hadden wel gemogen. Ook wilt het nog wel snel gebeuren dat als je hem niet goed vasthoudt bij een foto maken je hem openduwt in plaats van de cameraknop indrukt.

Scherm
Ik vind het scherm van goede kwaliteit. Niet het beste zwart of het mooiste rood maar het is ook geen topmodel. Voor de prijs is het een prima mooi, helder, groot en scherp scherm. Hier heb ik dan ook niks op aan te merken.

Ook heeft de software (voor zover ik kan vinden) geen automatische helderheidsfunctie. Dit werkt ook niet altijd even goed maar het helemaal afwezig laten van deze functie vind ik wel een gemis.

Onscreen toetsenbord
Over het onscreen toetsenbord ben ik zelf niet zo te spreken. Hij blijft niet hangen zoals ik wel af en toe had met mijn Wildfire. Echter bij duurdere htc's ben ik dat probleem niet tegengekomen.

Het grote gemis bij het onscreen toetsenbord is dat het aantal extra opties onder een toets erg laag is. Bij HTC kon je simpel even snel een getal invoeren of een apart symbool waarbij SE je hiervoor speciaal naar de symboolpad moet gaan. Iets wat voor mij toch vaak een paar extra handelingen vraagt/tijd kost. De oplossing van htc is hierin aanzienlijk beter.

Ook heb ik het idee dat hij vaker de verkeerde toets pakt dan bij mijn htc. Hij heeft echter ook een versie van Swype die ik nog niet getest heb. Wellicht later hier meer over.

Fysiek toetsenbord
Het fysieke toetsenbord typt lekker. De toetsen voelen fijn aan en laten zich gemakkelijk indrukken. Wel vind ik de layout iets minder. De toetsen zijn allemaal recht boven elkaar geplaatst. Bij mijn X1 waren ze telkens een halve toets opzij geschoven ten opzichte van elkaar. Persoonlijk vind ik dat lekkerder typen maar misschien moet ik hier nog aan wennen.
Verder ben ik erg te spreken over het toetsenbord. Ik wou een fysiek toetsenbord en moet zeggen, het werkt prima.

Accuduur
Eerst was ik nog wat huiverig voor een 'snellere' mobiel dan me htc wildfire omdat ik bang was dat deze dan niet meer een dag mee zou gaan. In de paar dagen dat ik hem nu heb doet hij het prima. Heb hem nog niet erg intensief gebruikt maar aan het einde van de dag is hij nu telkens boven de 50%. Als ik hem intensiever gebruik denk ik dat hij alsnog de hele dag mee zou moeten gaan. Wellicht hier later meer over.

Camera
De camera maakt prachtige foto's en is ook snel. Na dat een foto gemaakt is kun je er gelijk weer een maken. Zoomen is ook mogelijk (digitaal) maar levert nog steeds prima afbeeldingen op.
Filmen gaat ook prima (720p).
De front camera is zoals de meeste front camera's, niet erg goede kwaliteit maar goed genoeg.

Software
Zoals ik zei ben ik van HTC overgestapt naar SE. Dit is vooral omdat ik een fysiek toetsenbord wou en de desire z alweer wat verouderd is. Deze telefoon krijgt als het goed is een upgrade naar Android 4.0 en de desire z waarschijnlijk niet.

Het home screen is gewoon zoals elk ander, het voordeel ten opzichte van HTC sense is vooral dat er onderaan een balk is waar je de meest gebruikte dingen kan plaatsen. Hierdoor kun je vanuit elk homescreen er snel bij. Het is ook mogelijk om een 'map' in plaats van een icontje aan te maken waardoor je vier snelkoppelingen kwijt kan in plaats van één. Een erg handige functie.

Een groot minpunt is de dialer. Als ik deze open kom ik op een nummeriek toetsenbord. Als ik echter ga typen komt er geen pop up met telefoonnummers of namen die matchen aan wat ik typ. Dit is bij sense wel het geval en vind ik een zwaar gemis. Ik heb dan ook gelijk een andere dialer geïnstalleerd.

Nog een nadeel is dat er veel rommel is geïnstalleerd. Dit schijnt steeds normaler te worden maar ik vind het toch erg zonde en veel zinloze apps willen telkens op de achtergrond draaien. Vier apps die niet echt iets toevoegen op de android market vind ik echt overkill. Helaas kun je deze rommelapps ook niet verwijderen tenzij je hem gaat rooten (ga ik wellicht nog doen).

Voor de rest lijkt alles snel en mooi te lopen. Zijn wat standaard apps voor email, smsjes agenda etc aanwezig en deze werken allemaal snel. Over het algemeen voelt het toestel erg snel aan.

De opstarttijd is ook aanzienlijk beter dan die van mijn wildfire. Niet getimed maar ruim binnen acceptabele marges naar mijn gevoel.

Ik kende iemand met de Xperia x10 mini pro, moet zeggen dat ten opzichte van die mobiel SE aanzienlijk vooruit is gegaan qua software. Echter af en toe mis ik van die dingetjes waarbij ik het gevoel heb dat HTC met sense de boel net iets beter op orde heeft/verder is dan SE.

Werkgeheugen
De grote hoeveelheid rommelapps heeft zijn weerslag op het vrije werkgeheugen. Advanced task killer geeft vaak rond de 50 MB vrij werkgeheugen aan (als ik alles kill soms net tegen de 100 aan). Een groot nadeel is ook dat veel van deze apps zich niet laten killen (beter gezegd telkens opnieuw opstarten).

Het gevolg hiervan is dat soms na het draaien van één of meerdere zware apps je af en toe tegenkomt dat hij bijvoorbeeld de gebruikersinterface moet herladen.

Voor de prijs die ik betaald heb krijg je prima waar voor je geld vind ik. Ik heb hem gekocht voor 275 euro. Hierbij kreeg ik gewoon de standaard dingen bij een telefoon (geheugenkaartje, oplader, oordopjes). De telefoon zelf vind ik aanzienlijk beter dan mijn wildfire (mag ook wel natuurlijk). Maar ook zonder hem te vergelijken met mijn htc denk ik dat het een prima prijs is voor de specs.

Stabiliteit en betrouwbaarheid
Tot zover nog geen crashes of andere problemen ondervonden. Hij start snel op en voelt erg soepel aan.

Laatste opmerkingen
Ik heb wellicht de slechte punten wat meer benadrukt dat de sterke punten. Dit heb ik gedaan omdat de negatieve dingen vaak belangrijker zijn bij de overweging om een mobiel aan te schaffen dan de goede punten. Ik had geen zin om alles te gaan vertellen wat gewoon goed werkt zoals op elke Android telefoon.

Ik denk dat mijn mening het beste uitgedrukt kan worden op als een antwoord op deze vraag:
Zou jij iemand anders deze telefoon aanraden?
Ja, ik ben er meer dan tevreden over.

Zal ik dezelfde telefoon maar dan met Sense eerder aanraden?
Ja, dus wil je niet per se een fysiek toetsenbord en wel iets nieuws dan zou ik zeggen htc,
Wil je fysiek toetsenbord en iets oudere mobiel dan zou de desire z misschien de betere keuze zijn

Wellicht later nog meer als ik nog ergens op kom. Vragen zijn natuurlijk ook welkom (als ik eraan denk ze te lezen).

Update 28-11-11
Stom genoeg liet ik hem vandaag al vallen, op de fiets nog wel. Het enige wat hij heeft is een klein krasje op een hoek. Hij viel niet uit elkaar in tig stukjes of andere rare ongein. Dus hij is blijkbaar wel enigszins stevig =)

update 6-12-11
Na wat gebruik heb ik nog de volgende dingen opgemerkt aan de software:
*Meldingen zoals een email ontvangen, facebook bericht of smsje worden niet verwijderd als deze via een andere app of extern worden gelezen. Zo staat er dat ik bijvoorbeeld vijf mailtjes heb en als ik de mailclient open heb ik geen nieuwe mailtjes omdat ik ze al heb gelezen op mijn computer.
*Bij sense had je mooi een timer, wekker, countdown en tijd staan in een mooie app. Bij SE staat dit los van elkaar, beter gezegd heb niet eens een countdown of stopwatch kunnen vinden. Sense blijft vind ik toch aanzienlijk beter

Update 9-12-11
Featureset verlaagd van 4 naar 3 sterren. Vind dat de sheel van SE toch echt wat tekortkomingen heeft ten opzichte van sense. De muziek app lijkt geen repeat of random functie te hebben (blijkbaar wel, maar beetje weggestopt,.. naar mijn mening te ver weg en alleen van toepassing als je een nieuwe lijst begint af te spelen), geen stopwatch en timer, matige dialer en meer beperkingen die aangeven dat in mijn mening HTC sense aanzienlijk volwassener/beter is dan de shell van SE

update 12-12-11
Het weinige beschikbare geheugen begint nu best wel te irriteren. Het hoofdscherm moet vaak opnieuw laden en als ik even opera minimaliseer wordt het gelijk gekilled en ben ik al mijn tabbladen kwijt. Ook als ik win amp even pauzeer via me bluetooth headset en dan weer op play drukt opent hij de standaard muziek applicatie in plaats van win amp.

Heb ook een ander onscreen toetsenbord erop gezet, smart keyboard (trial). werkt stukken beter dan hun eigen oplossing. Denk dat ik na een weekje testen en dan nog steeds tevreden ben hem ga kopen.

Update 24-10-2012
Er draait nu al een tijdje Android 4.0 op mijn telefoon. Hij is officieel nog niet voor mijn model beschikbaar gesteld maar de officiele SE rom is vrij te downloaden. Het tekort aan geheugen en/of rekenvermogen doet hem nu echt de das om. Hij is langzaam, blijft vaak hangen en apps starten duurt echt onacceptabel lang.

Android 4 is wel een enorme vooruitgang qua uiterlijk maar voor iedereen die deze telefoon heeft met nog 2.3 raad ik aan om niet te upgraden! Wellicht ga ik binnenkort een custom rom proberen kijken of dat betere resultaten geeft.

Heb jij ook een Sony Ericsson Xperia Pro MK16i Zwart?

Nog even een kritische noot van iemand die zelf sense heeft gebruikt voor een jaar (HTC desire). Als na een aantal maanden de fancyheid eraf is vind ik het vooral een groot,lomp en traag stuk software worden. Bij Sense zitten ongelofelijk veel bloatware ingebakken en je krijgt veel dubbele functies. Daarnaast neemt het veel appruimte op, dus ik heb toen vrij snel mijn desire geroot en een naakte Android erop gezet, voor mij geen sense weer.

Punt hiervan: launchers en bloatware zijn heel persoonlijk.
Bij die van mij viel het nog wel mee, maar het wordt de laatste tijd steeds meer helaas. Ook had ik standaard iets van 150 MB vrij op mijn wildfire waar ik op de SE pro vaak tussen de 40 en 50 vrije ruimte zit...

Denk dat het ook deels komt door het hoge resolutiescherm in vergelijking met die van de wildfire... maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen.
Hallo SRI,

Dank voor je kritische review. Ook ik overweeg deze telefoon aan te schaffen, vandaar enkele vragen:
1) Heb je deze zonder abbo aangeschaft? Zo ja, kun je verklappen waar, want de prijs die je noemt lijkt erg scherp in vergelijking met de prijzen die nu gelden.
2) Zou je ook foto's kunnen plaatsen? Met name de aan/uit en camera knopjes zou ik wel willen zien. (voor de rest zwerven er al erg veel foto's op het net natuurlijk)
3) Kun je wat zeggen over het volume van de speaker (b.v voor belsignaal)? Ik had nl ergens gelezen dat het volume van deze telefoon niet al te hoog was.
4) Welke dialer gebruik je nu?
Goedendag,

Ja ach ik ben geen verkoper dus vertel netjes wat naar mijn idee belangrijke punten zijn om te overwegen voordat je hem koopt.

1, zonder abo ja, heb hem via de site van Phone house. Als je student bent en ingeschreven staat bij studenten.net krijg je 15% (~45 euro) korting.

2. Ze staan er, de knopjes zijn circa 2mm bij 6mm (half rond) voor de camera en aan uit knop. De volumeknop is circa 2mm hoog en 16mm lang.

3. Bellen gaat prima, nog geen problemen mee gehad, beltoon is naar mijn mening ook nog hard genoeg, maar misschien dat je hem op een drukke locatie net niet of pas na tien seconden zult opmerken. De speaker (voor muziek e.d.)zelf geeft vind ik voor een mobiel goed geluid. Maar natuurlijk lang niet goed genoeg om van goede muziek te genieten.

4. TouchPal Dialer (en er zijn er vast nog honderden te vinden)

[Reactie gewijzigd door SRI op 29 november 2011 15:10]

Featureset verlaagd van 4 naar 3 sterren. Vind dat de sheel van SE toch echt wat tekortkomingen heeft ten opzichte van sense. De muziek app lijkt geen repeat of random functie te hebben, geen stopwatch en timer, matige dialer en meer beperkingen die aangeven dat in mijn mening HTC sense aanzienlijk volwassener/beter is dan de shell van SE
Random functie in de muziekspeler is wel aanwezig, druk linksonder op het nootje, druk op tracks en helemaal bovenaan staat shuffle alles :).

De dialer van SE vind ik zelf beter dan die van HTC, die mij veel te fancy is. Maar goed, ik hou dan ook van een kale Android :)
Wow en het staat ook bij de playlists en artiesten en nog meer... maar vind het nog steeds omslachtig dat het daar te vinden is en niet direct vanuit het hoofdscherm gekozen kan worden.
Als je wilt kan je ook een andere muziekspeler installeren, MixZing heb ik een lange tijd gebruikt en PowerAmp is ook geen slechte. Bovendien kan je er ook nog een andere dialer op zetten :)
Heb ik ook al :P andere dialer, winamp en ander toetsenbord ^^
Ik heb mini pro, 2011 niet x10.
Gebruik zelf andere software voor wat ik niet fijn vind.

Tot nu toe, 3 spelletjes, whatssapp en dan andere software.
kamarush kernel (1.9 ghz stable overclock na uur teste en geen meltdown)

Voor de rest alles er af gegooit met titanium backup en wat veranderingen in build.prop en hij gaat als een geslijpte speer.

Heb jij je pro geroot, rommel verwijdert wat je niet gebruikt ?
Nog niet gedaan, ben het nog wel van plan om het te gaan unlocken, rooten en op te ruimen of eventueel een andere rom erop te gooien. Als je een goede site voor me hebt waar een leuke root handleiding staat,.. ehm ja dan heb je mijn dank voor het delen :P
SRI, ik heb nog een vraagje voor je over deze telefoon. Gebruik je zelf ooit Skype? Ik zou graag weten hoe dit werkt op de telefoon (over wifi is al voldoende, 3g begrijp ik indien dat niet goed werkt). Dit omdat op mijn Desire Skype af en toe toch wat hickups vertoont als een andere app plots iets vernieuwt of ik net veel aan het doen was als men mij belt. Enkel als ik alles heb gekilled met een app dan draait dit perfect. Hoe gaat dit op de SE?
Ik heb hier geen ervaring mee. Mocht ik het nog eens gebruiken dan laat ik het nog weten.
SRI, kan je op deze telefoon de volgende apps gebruiken?, ik wil dit graag weten omdat ik hem dan als vervanger koop van de telefoon die ik nu heb.
dus hier de apps:
flitsmeister,
whatsapp,
minecraft pocket edition,
fruit ninja,
spotify,
mx video speler deze laatste gebruikt best wel wat geheugen en wil weten graag weten of deze telefoon deze apps aankan.

gr. vestervester
Whatsapp doet het, de rest vast ook wel
In je laatste update (die van 24-oct) adviseer je om bij de oorspronkelijke 2.3 ROM te blijven. Stel je doet dat, zijn er dan nog beperkingen in het gebruik?

=====
Hoe staat het met het batterij verbruik na de Android upgrade?

=====
Ik overweeg mijn BlackBerry te vervangen door dit model. Een veelgebruikte functie is de push voor e-mail, agenda, contacten, notes, Facebook, Twitter en LinkedIn.

Om zeker te stellen dat we elkaar goed (gaan) begrijpen:
De push functie voor e-mail, agenda, contacten en notes gebruik ik om nieuwe/gewijzigde berichten, afspraken, contact gegevens en notes naar me toe te laten sturen - alles afkomstig van de Google apps.
De push functie voor Facebook, Twitter en LinkedIn gebruik ik om een signaaltje te krijgen als er nieuwe reacties zijn geplaatst.
Bij een BlackBerry met BIS service werkt dit zowel over een wifi- als over een 3G netwerk.

Werkt dat op deze Android phone precies zo?
Zowel in versie 2.3 als in versie 4?
Zijn er in deze context verder nog zaken waar ik rekening mee moet houden?
1. Android 4.0 biedt voor mij in het dagelijkse gebruik niet echt iets nieuws. Email, whatsapp etc doet het gewoon allemaal, de meerderheid van de Android draait ook nog steeds 2.3.x dus waarschijnlijk (ik ben niet aansprakelijk voor deze uitspraak ;)) blijft de ondersteuning van de meeste apps ook in orde.

2. Het batterij verbruik bij 2.3 was makkelijk een dag, nu met moeite een dag, dus achteruitgang (kan ook liggen aan dat hij vervangen is bij een reparatie, hij had problemen met de microfoon en er kwam stof achter het scherm, bij de nieuwe geen problemen)

3. push email zit geloof ik standaard in gmail. voor andere hosts wordt het geloof ik niet standaard ondersteund. Maar dan kun je gewoon een app downloaden zoals k9 mail die het wel ondersteund. Qua notificaties (gebruik geen twitter of linkedin op mobiel) heb ik geen problemen op zowel 3g als wifi (voor beide versies).

Mijn persoonlijke advies is als je per se eentje wilt met fysiek toetsenbord is deze denk ik het beste wat Android nu te bieden heeft. Zou je kunnen leven met een onscreen toetsenbord dan raad ik je aan om te kijken naar een nieuwer model.
Bedankt voor de snelle reactie! _/-\o_

Een vraag nog:
Werkt die push ook bij contacten en afspraken?

Leven met een on-screen toetsenbord gaat prima. 8-)
Maar ik kan op mijn BB sneller en nauwkeuriger tikken dan op mijn tablet. :)
Dus - tja - dat heeft dan toch mijn vovoorkeur.