Specificaties 6" E-Paper touchscreen met 2GB opslag - Bekijk alle specificaties

Sony Reader PRS-T1 Rood Review

ribbekassie 27 november 2011, laatste update op 27 november 2011, 2.218 views

Sony Reader PRS-T1 Rood

Pluspunten

• Uitstekend leesbaar scherm
  • Stevig en licht van gewicht
  • Wifi internet browser

Minpunten

• Geen netstroom lader bijgeleverd
  • Reflectie pianolak
  • Firmware problemen

Veelzijdigheid Score: 4
Ook ik ben een van de prijswinnaars van deze Sony e-reader en zal proberen een gebruikersreview te plaatsen. Ben onbekend met het maken van reviews en dit is dan ook de eerste.

Uiterlijk en indruk van de Sony PRS-T1
Bij de ereader in de doos zaten een usbkabel, een plastic stylus en een snelstartgids in tien verschillende talen meeverpakt. De gebruiksaanwijzing, hoe kan het ook anders, is te lezen op de ereader zelf. Een hoesje of lader zouden apart moeten worden aangeschaft en zijn niet meegeleverd. Het bleek dat wij een rood exemplaar hadden gekregen. Zelf zou ik nooit zo snel deze kleur kiezen maar mijn vrouw was hier dol enthousiast over en vind het prachtig. Ongetwijfeld heeft Sony ook voor deze kleur gekozen om het voor het damespubliek aantrekkelijk te maken. De ereader is gemaakt van kunstof met uitzondering van het stukje boven de knoppen, dit is van aluminium . Het geheel voelt stevig en robuust, de naden sluiten goed aan en geeft een solide indruk. De buitenste randen van de ereader zijn vrij smal en ondanks dat ik geen grote handen heb zou je verwachten dat je tijdens het vasthouden snel het touchscreen zou aanraken. Niets is minder waar. Het scherm ligt net wat lager dan de rand, genoeg om ongewenst het omslaan van de bladzijden te voorkomen. De voorkant is uitgevoerd in een soort pianolak met uitzondering van het metalen plaatje boven de knoppen deze is mat glanzend, de merknaam Sony is hier op aangebracht en prominent aanwezig. De achterkant is eveneens van rood kunstof maar mat en stroef uitgevoerd dusdanig dat de vingers niet wegglijden. Het gebruik van pianolak op de ereader geeft een luxe uitstraling maar spiegelt ook het lamp of zonlicht en maakt het totaal beeld iets onrustiger tijdens het lezen. Persoonlijk lijkt mij het fijner als de kleur met minder glans zou zijn uitgevoerd. De vijf knoppen onder het scherm zijn verchroomd en laten zich makkelijk bedienen. De linker twee dienen voor het omslaan van de bladzijden de middelste als homeknop en de rechter twee als terug knop en menu knop. Door het gebruik van kunststof is de ereader erg licht van gewicht en kan makkelijk met één hand worden vastgehouden. Zelfs met enige lichte oefening is het mogelijk om de bladzijden met één hand om te slaan. Onderaan de ereader zit de aan/uit knop met indicatieled, een hoofdtelefoon aansluiting, een (micro)usb aansluiting en een klein gaatje voor een reset. Aan de achterkant zit een klein klepje waar achter een micro sd kaartje kan worden gestoken. Vooral het lage gewicht vind ik verrassend en de ereader is langdurig makkelijk vast te houden.

Het lezen van de eerste boeken.
Bol.com leverde bij de Sony ereader een extra uitleg voor het installeren van de software op de pc en het aankopen van boeken.De uitleg was vrij duidelijk en binnen korte tijd had ik mijn eerste boek gekocht en kon ik deze lezen op de reader. Zelf had ik al wat boeken klaar staan om deze te gaan proberen welke ik had gevonden op het Gutenborg project. Het lezen zelf vind ik makkelijker dan verwacht. Nu moet ik zeggen dat ik vrijwel nog weinig ervaring heb met ereaders maar het gebruik ervan went snel. De gedachte dat er verschillende boeken op één apparaatje kan worden gelezen en makkelijk meegenomen vind ik opwindend.
Het leesbaarheid van de letters is uitstekend en bij wat minder licht in de avond of in bed vergroot ik het lettertype om toch gemakkelijk te kunnen blijven lezen. Het contrast en lettertype kan ook worden veranderd of bijgesteld maar daar heb ik geen behoefte aan gehad.Het omslaan van de bladzijden gaat soepel men heeft de keuze om met de vinger, in mijn geval gebruik ik mijn duim, met een klein veegje de bladzijde om te slaan of gebruik te maken van de twee linker knoppen. Last van ongewenst omslaan van de bladzijden door het vast houden van de reader had ik niet. Zoals eerder vermeld ligt het scherm net iets onder de rand waardoor het zelden onbedoeld wordt geactiveerd. Door het aanraken van het scherm met de vingers vervuild het scherm wel licht maar niet hinderlijk. Eigenlijk is het alleen maar zichtbaar in de fel zon of lamplicht en met een zacht doekje of brillen tissue makkelijk schoon te houden. Mocht je het scherm willen ontzien kun je ook de linker knoppen gebruiken voor het omslaan.

De accu
De gebruiksduur van de accu heb ik niet voldoende kunnen testen aangezien ik verscheidene malen de ereader aan mijn laptop heb gehangen om het een en ander te proberen en bekijken waardoor de accu steeds werd bij geladen. Bij enkele dagen gebruik heb ik nauwlijks enige terugloop van de accustatus kunnen ontdekken maar dit is natuurlijk geen standaard Jammer is dat de reader, mocht je niet in het bezit zijn van een pc of laptop, er een lader extra moet worden aangeschaft en deze is vrij prijzig . Tegenwoordig is er in vrijwel ieder huishouden wel een computer aanwezig maar voor mijn bejaarde moeder die weinig of niets van computers wil weten maakt het de aanschaf van deze ereader toch wel flink duurder. Tevens zou men genoodzaakt zijn op vakantie een laptop mee te nemen of een lader te kopen.

De micro sd kaart.
De ereader heeft aan de achterkant een sleuf waarin een micro sd kaart kan worden geplaatst. Nu leek mij dat in de eerste instantie erg handig maar bij nader inzien heeft het intern geheugen voldoende ruimte (1.4 GB) om een imposante hoeveelheid boeken te bevatten. Om toch een de functie van het micro sd slot te proberen heb ik een 8GB class 4 kaartje gebruikt en deze voor de helft gevuld met allerlei data zoals muziek, foto's, boeken en tekst. Vond het opvallend dat het navigeren in de inhoudsopgave (home scherm) wat trager ging dan voordien. Stel mij zo voor dat bij gebruik van nog grotere kaarten, men kan kaarten gebruiken tot 32 GB, met een dito grote hoeveelheid aan data het niet prettig meer werkt. Tevens vraag ik mij dan af wat het nut van het sd kaartje dan behelst behalve dan misschien het dragen van muziek of foto's. Het hoofdgeheugen van de ereader heeft een dusdanig formaat om een hoeveelheid boeken te kunnen herbergen om een halfjaarlijkse overwintering literrair te kunnen overleven. Het lezen van boeken ging wel uitstekend en er was geen vertaging in het omslaan van de bladzijden waar te nemen.

De extra's
Buiten het pure lezen heeft de Sony nog wat extra mogelijkheden aan boord. Zoals een eenvoudige mp3 speler voor een luisterboek of om tijdens het lezen een muziekje af te spelen. Er zijn wel oordopjes of een koptelefoon noodzakelijk want de ereader heeft zelf geen speaker(s). De speler is simpel maar klonk goed door mijn koptelefoon. Tevens is er een kladblok om enige hersenspinsel op papier.... ahum scherm te zetten, dat is misschien aardig voor onderweg maar thuis gebruik ik wel wat anders. Zelfde geld voor het tekenblok genaamd handschrift. Het kan natuurlijk aan mij liggen maar een beetje fatsoenlijke schets kreeg ik er niet op. Ook niet met het bijgeleverde pennetje die al snel een zwervend bestaan in huis heeft opgebouwd wegens het ontbreken van een eigen opberg plekje. Als we toch een beetje aan het knutselen zijn meneer of mevrouw Sony waarom dan geen agenda en dan nog het liefst één die ik kan synchroniseren met mijn laptop. Zo zijn er natuurlijk nog wel meer nuttige dingen te bedenken uiteraard heel persoonlijk. Het fotoalbum ook aardig maar niet alle foto's presenteren goed in zwart wit. Met de webbrowser is gezien het formaat scherm een beetje behelpen maar ruim voldoende voor onderweg of op vakantie om wat op te zoeken of een email te lezen, mits er wifi voor handen is natuurlijk. Een serie woordenboeken is prettig op een ereader daar zijn geen klachten over alhoewel een Nederlands woordenboek zou ook heel fijn zijn de nadruk ligt nu meer op het vertalen en het Engels.

Firmware problemen.
Er zijn als we de vele fora's mogen geloven veel gebruikers die problemen hebben met de Sony PRS-T1. Vastlopen en ongewild doorbladeren zijn de meest gemelde problemen. Zelf hebben we in de tijd dat we de ereader gebruiken maar één keer mogen meemaken dat de reader vast liep en dat was tijdens het gebruik van de het micro sd kaartje. De ereader was alleen nog te benaderen door het met een paperclip te resetten. Mochten dit soort problemen vaker voorkomen dan is dat natuurlijk slordig van Sony en zouden ze hun producten beter moeten testen voordat ze het uitbrengen. Mijn verwachting is dan ook dat ze dit in de toekomst gaan oplossen.

Conclusie.
De Sony PRS-T1 is een fijne ereader bij gebruik om puur alleen boeken te lezen.
De ereader zit deugdelijk in elkaar de knoppen reageren prima en het aanraakscherm functioneert goed. Zelf heb ik vrijwel geen last gehad van onbedoeld omslaan van de bladzijden bij het vasthouden van de reader. Daarbij heb je nog de keus om de bladzijden om te slaan met het aanraakscherm of de knoppen, als je bijvoorbeeld het scherm met vegen wilt ontzien. Het scherm leest heerlijk en het lijkt wel hoe meer licht hoe beter en dat is zeker fijn bij het gebruik buiten in de zomer. Jammer van de pianolak het staat heel mooi maar het reflecteert. Bij schemer vind ik het gemakkelijk om het lettertype iets te kunnen vergroten voor nog een prettige lees ervaring. Spijtig dat er geen lader wordt bijgeleverd ook al zijn er in vele huishoudens voldoende usb poorten te vinden De extra functies zijn persoonlijk, wat de een als handig of belangrijk acht vind de ander onnodig. Zelf vind ik de webbrowser gezien het formaat van het scherm wat beperkt maar onder bepaalde omstandigheden zoals vakantie en onderweg zeker handig evenals de mp3 speler. De woordenboeken behoren bij een ereader waarvan ik graag ook nog een Nederlands woordenboek zou zien bijgeleverd. Zo moet ieder uitmaken of deze extra's meewegen in de beslissing om een Sony PRS-T1 apparaat aan te schaffen. Voor het puur lezen, waar dit apparaat hoofdzakelijk voor is gemaakt, vind ik het zeer aanbevelingswaardig. Uiteraard zouden de firmware problemen moeten worden opgelost.

Heb jij ook een Sony Reader PRS-T1 Rood?

Ik lees nu je review pas; apart, ik heb 'm ook via Tweakers gewonnen en kreeg de zwarte :-) de firmwareproblemen lijken al een poosje opgelost te zijn.