Logitech R400 Wireless Presenter Review

ShitHappens 27 november 2011, laatste update op 13 november 2013, 4.415 views

Logitech R400 Wireless Presenter

Pluspunten

• Doet precies wat je ervan verwacht
  • Ziet er strak en professioneel uit
  • Absoluut geen gedoe met drivers
  • Laserpointer

Minpunten

• Onderste knopjes aan de kleine kant
  • Geen exacte indicatie batterijniveau
  • Ontvanger had een stukje kleiner mogen zijn

Voor school ging ik steeds meer presentaties doen, geef inmiddels ook lessen, en wilde dit een beetje goed laten overkomen. Een presenter stond al langer op mijn wensenlijkstje, en een paar weken geleden deze dus ook daadwerkelijk gehaald. Daarover ook meer bij het laatste puntje.
In deze review ga ik even uitgebreider in op de beoordelingscriteria.

Algemene beoordeling: zeer goed
Dit omdat het apparaatje gewoon precies doet wat je ervan verwacht, ziet er leuk uit en is zeer makkelijk te bedienen. Zit stevig in elkaar en werkt probleemloos op verschillende apparaten.
Wat verder meetelt in deze score:

Ergonomie: zeer goed
De R400 ligt, bij mij althans, lekker in de hand, en alle knoppen zijn goed te bereiken. Hij is zowel met de linker- als de rechter hand te gebruiken, De holling in de toetsen zorgt er ook voor dat je er met je duim niet zomaar vanaf gaat, en comfortabel te bedienen zijn.

Functionaliteit: goed
Deze persenter doet exact wat je ervan zou mogen verwachten: door een presentatie heen lopen. Hij bevat knoppen voor vorige sheet, volgende sheet, fullscreen en zwart scherm (wordt niet door alle applicaties ondersteund). Verder mag een laserpointer uiteraard niet ontbreken. Deze is sterk genoeg om de overkant van de straat te halen. Sterker nog: meer dan 50 meter in het donker. Ook geen probleem in zeer verlichte klaslokalen.
De R400 mist, in vergelijking met grote broer de R800 een gedetailleerde batterijniveau-indicator, timer en ontvangt-indicator. Echter, daar betaal je ongeveer 15 euro meer voor.

Vormgeving: goed
Het geheel is van zwart plastic, de behuizing zelf is uitgevoerd met een rubber coating, terwijl de knoppen glanzend zijn. Een ruimte om de USB-ontvanger in op te bergen is weggewerkt aan de onderkant. Naar mijn eigen mening hadden ook de knoppen zelf mat mogen zijn, maar goed, dat is persoonlijk.
De icoontjes op de knoppen spreken voor zich, behalve die voor "zwart scherm". De onderste twee knopjes hadden voor mij wel wat groter mogen zijn, heb een vrij dikke duim dus heb daar nog wel eens issues mee.
Bijgeleverd is ook een hoesje om 'm in op te bergen. Deze komt best ok over.

Bouwkwaliteit: goed
OK, het is plasic, maar wat anders? Het geheel voelt wel solide aan, echter heb ik het nog niet aangedurfd 'm op de grond te kletteren. De toetsen geven een zacht tikje als ze ingedrukt worden, wat ik wel kan waarderen. Het schuifje om het apparaatje aan en uit te zetten, komt echter een beetje fragiel over. Vandaar een goed.
Toevoeging 13-11-2013: Na 2 jaar gebruik geen enkele spoor van gebruiksschade. Alleen een onverklaarbaar vlekje op het hoesje. Enkele malen op harde vloeren laten kletteren (laminaat, linoleum, steen) en geen schammetje. Aan/uit schuifje is door gebruiksslijtage wel stroever gaan lopen, echter niet storend.

Drivers en ondersteuning: zeer goed
Het werkt gewoon. Zowel op m'n eigen PC en laptop (beide voorzien van Windows 7), als op een school-pc met studenten-account (beperkte rechten!) en - last but not least - op m'n Nokia E7. Verder is het zo'n simpel dingetje, dat een handleiding niet nodig zijn, en drivers kennelijk geen issue.
Toevoeging 13-11-2013: Werkt tevens probleemloos op PC's zonder toegang tot C:/.
Ook getest op de Microsoft Surface RT, bij eerste gebruik duurt het even tot 'ie werkt.
In de tijd dat ik deze inmiddels gebruik heb ik 3x de batterijtjes moeten vervangen.

Prijs: goed
¤35 betaald bij de Mediamarkt, waar ook de R800 (¤50) en Trust (¤30) hingen. Zit dus mooi overal tussenin.
En voor een leuk hebbedingetje is dit ook wel een leuke prijs.
Toevoeging 13-11-2013: De prijs is amper gezakt, maar is nog steeds volop verkrijgbaar.

Dé oplossing voor iedereen die regelmatig een presentatie houdt, en gek wordt van het heen-en-weer lopen naar bijvoorbeeld de muis, of gewoon iets professioneler over wilt komen. Controleer dan thuis wel of de batterijen nog in orde zijn, of neem een reservesetje mee. Voor 2 tientjes meer heb je al een uitgebreidere versie.
En de laserpointer... leuk meegenomen voor de katten-eigenaren :)

Hieronder staan nog 2 foto's, bij de eerste ligt een visitekaartje op creditcard-formaat, ter vergelijking voor de maat.

• Microsoft Surface RT
  • Windows 7 Enterprise
  • Windows 8 Pro
  • Windows XP Professional
  • Windows 7

Heb jij ook een Logitech R400 Wireless Presenter?

Installeren de drivers zichzelf op een Windows XP machine, waarbij het onmogelijk is om zelf exe's of msi's te installeren?

Ik wil hem ook graag gebruiken voor presentaties op school, maar dan moet 'ie wel 100% plug and play met Powerpoint 2007 en Windows XP zijn.
Het leek niet alsof er bestanden voor werden uitgevoerd. Heb 'm ook op school gebruikt: Windows XP met een studentenaccount (= dus beperkte rechten)