HP W2216V Zwart Review

Peter.Verberne 27 november 2011, laatste update op 27 november 2011, 431 views

HP W2216V Zwart

Pluspunten

• meerdere resoluties worden goed weergegeven
  • kleuren zijn helder
  • zwart is mooi zwart
  • hij is prachtig als ie uit staat

Minpunten

• beeldkwaliteit vooral bij hoge resoluties is onvoldoende
  • userinterface

Uiterlijk
Mijn keuze viel aanvankelijk op deze HP monitor omdat ik ook op mijn werk goede ervaringen heb met HP. Dit was voor mij echter de eerste keer dat ik een monitor kocht in het consumentenmarktsegment. Hij was 2 jaar geleden niet duur en paste qua vormgeving mooi bij mijn Pavilion. Mat zilver en glanzend zwart. Nog steeds is het een prachtige monitor, maar behalve zijn mooie uiterlijk heeft deze monitor niet zo heel veel te bieden. Wat redelijk is zijn de kleuren en contrastverhoudingen.Zwart is echt gitzwart de kleuren zijn helder.

Bling(k) is niet fijn...
De contrastverhoudingen worden versterkt door het glanzende scherm. Deze monitor heeft echter ook nadelen. Door het glanzende scherm wordt in een lichte omgeving veel gespiegeld en dit maakt werken bij daglicht ronduit vermoeiend. Ook lampen worden te fel weerspiegeld in het glanzende scherm en dit komt ten nadele van het kijkplezier.

Userinterface
Niet zo best. Er zijn vier knoppen onder op de monitor die toegang bieden tot de userinterface. Daarbij zijn de plus en de min verwisseld. + is omhoog en - is omlaag. Mijn intuitieve verwachting is andersom en je vergist je dus steeds als je at en toe weer eens in de userinterface moet zijn.

Beeldkwaliteit
Ondanks dat de kleuren goed zijn heeft deze monitor een soort scan drag... Dat houd in dat aan de rechterzijde van de objecten een uitvagend spoor zichtbaar is, als of de kleuren naar rechts worden uitgesmeerd. Dat komt de scherpte niet ten goede. Bij gamen is een beetje gostng zichtbaar. De leesbaarheid is ook slechter dan ik gewend ben. En dat is jammer. De aanbevolen resolutie 1680x1050 levert daarmee uiteindelijk een matige beeldkwaliteit op. De niet aanbevolen resolutie: 1280x768 geeft een iets beter resultaat.

Duurzaamheid
Nu komt mijn grootste frustratie. Ik heb deze monitor net twee jaar en hij geeft de geest! Af en toe stopt hij er mee. Aanvankelijk dacht ik aan een defecte videokaart, maar een andere pc en een andere kabel gaven hetzelfde resultaat. De monitor laat eerst rare kleuren zien en vervolgens vervaagt alles en verdwijnt het beeld tot een grijze pixelbrei. Ondertussen gaat je pc gewoon door, dus besturing van je computer kun vanaf dan vergeten. Na een ferme tik doet hij het weer even normaal, maar na zo'n 30 minuten verschijnen er weer kleurartefacten. Je kunt deze monitor niet zelf openen dus controle op stof of schoonmaken van de techinische onderdelen is onmogelijk.

Audio
De audio van deze monitor heb ik niet getest.

Heb jij ook een HP W2216V Zwart?