Specificaties Mini-pc / HTPC met Ci5-2415M en 2GB ram - Bekijk alle specificaties

Apple Mac Mini 2.3 GHz 2011 Review

Uruk-Hai 30 september 2012, 13.080 views

Apple Mac Mini 2.3 GHz 2011

Pluspunten

• Mooi vormgegegeven, zowel extern als intern
  • Snel en stil
  • Valt in de huiskamer nauwelijks op, dus niet storend aanwezig
  • Net zo klein als een mediaspeler, maar met alle mogelijkheden van een desktop computer

Minpunten

• Geen optische drive ingebouwd (maar dat is iets persoonlijks)
  • Geen installatie dvd voor OSX Lion bijgeleverd (algemeen bekend)
  • Onderklep laat zich nogal stroef verwijderen

Features Score: 3
Updates 27-11-2011:
Gewijzigd: koop informatie
Toegevoegd: motieven voor aankoop
Toegevoegd: informatie over de verpakking onder "Algemene beoordeling".
Toegevoegd: informatie onder "Features" toegevoegd n.a.v. een reactie op deze review en mijn eigen ervaringen n.a.v. mijn witte Macbook die ook toepasbaar zijn op deze Mac Mini.
Toegevoegd: vier foto's met kanttekeningen erin verwerkt.
Gewijzigd: populair taalgebruik hier en daar vervangen door algemeen bekend Nederlands taalgebruik.

Updates 30-09-2012:
Verwijderd:
Gewijzigd: opmerkingen over bluetooth toetsenbord en muis set.
Toegevoegd: ervaring met Snow Leopard installatie dvd in externe dvd-drive.
Toegevoegd: verhaal over ondersteuning in de iCentre winkel in Groningen.

Dit is mijn eerste review hier op tweakers.net. Ik hoop dat hij bevalt.

Waar gekocht
Ik heb deze Mac Mini voor 599 euro - onderwijskorting gekocht bij iCentre in Groningen (voorheen heette deze winkel MaxMe, daarvoor MacMe en daarvoor Bossina) en sinds een paar weken in bezit. Hij staat nu in mijn zelfbouw TV meubel onder mijn TV.

Motieven voor aankoop
Ik heb hem niet alleen gekocht voor entertainment doeleinden, maar ook voor zelfstudie en server doeleinden. De Mac Mini is voor al die dingen werkelijk ideaal. Ik kan er zonder veel moeite een triple boot GNU Linux server + OSX Lion Server + Windows server van maken als ik dat wil.

Algemene beoordeling
De verpakking is wat je van Apple mag verwachten, die is net zo stevig en net zo mooi als het product dat er in zit. De Mac Mini zit netjes verpakt in een dun velletje plastic dat je makkelijk zonder gedoe kunt verwijderen. Er onder zitten de boekjes en de bekende sticker met het witte Apple logo.

Een installatie cd of dvd wordt niet meer bijgeleverd. Dat komt omdat deze Mac Mini wordt geleverd met OSX Lion, de eerste versie van OSX die alleen als download wordt aangeboden in de App Store.

Update 27-11-2011:
Wat opvalt aan de verpakking ten opzichte van de verpakkingen van andere fabrikanten, is dat Apple niet alle kanten ervan bedrukt. Van de zes kanten van de doos zijn er maar drie bedrukt. De andere drie kanten zijn gewoon effen wit.

Op de voorzijde van de doos staat de naam van de inhoud, "Mac Mini" met daar onder een afbeelding van de voorzijde en bovenzijde (met het Apple logo) van de Mac Mini. De twee puntjes rechts voorop de behuizing zijn van de infrarood ontvanger (de grootste) en de power-led (dat gat is zo klein als de punt van een speld).

Op de achterzijde / onderkant van de doos staat een afbeelding van de achterzijde van de Mac Mini, waarop duidelijk staat aangegeven welke poorten zich aan de achterzijde bevinden: Power, Gigabit ethernet, FireWire 800, HDMI, Thunderbolt, USB 2.0 (4 poorten), SD card slot en Audio in/out. Het staat er allemaal heel erg duidelijk op.

In de handleiding die bij de Mac Mini geleverd wordt staan de meest noodzakelijke instructies voor het snel kunnen oplossen van praktische problemen.

Dat boekje kwam meteen van pas toen ik de resolutie van OSX iets te hoog had ingesteld. Het beeldscherm was te oud om die resolutie aan te kunnen en ging op zwart. Dat bleef ook zo na een herstart van het systeem. Gelukkig waren de oorspronkelijke instellingen te herstellen met een handige sneltoetscombinatie die achterin de handleiding vermeld stond.

Ik vind de specificaties op de zijkant van de doos erg slecht leesbaar. De letters zijn niet alleen heel erg klein, ze zijn ook nog eens lichtgrijs en dat op een witte achtergrond. Daar staat dan wel weer tegenover dat de echt belangrijke informatie, zoals het serienummer van de Mac Mini, op een aparte sticker ernaast staan afgebeeld. De letters op deze sticker zijn iets groter en zwart op een witte ondergrond, waardoor het goed leesbaar is, mits je over het algemeen geen leesbril nodig hebt.

Features
De features ten opzichte van een goedkopere minipc of HTPC zijn wat mij betreft voldoende, maar ook niet meer dan dat. Apple heeft er voor gekozen om deze generatie Mac Mini te leveren zonder een ingebouwde optische drive en dat beschouw ik persoonlijk toch wel als een gemis.

Om OSX te herstellen naar zijn oorspronkelijke staat doe je er goed aan er direct een externe harde schijf of een grote USB stick bij te kopen. Hierop is de volledige inhoud van de harde schijf te backuppen, waarna je de externe drive eventueel kunt gebruiken om de Mac Mini mee op te starten (ALT indrukken bij het opstarten en je krijg hiervoor een keuze menu te zien).

Wil je ook Windows 7 (oudere versies zoals Windows XP en Vista worden niet ondersteund) installeren, dan kun je er voor 79 euro een externe superdrive bij kopen. Deze wordt in de Apple stores verkocht als Apple MacBook Air SuperDrive, maar je kunt hem probleemloos op de Mac Mini aansluiten.

Naar het schijnt is het ook mogelijk om Windows 7 vanaf USB stick en middels de opensource en gratis tool rEFIt te installeren, maar dat is een kwestie van voorkennis en van keuzes maken. Als ik dit vooraf had geweten had ik er wellicht voor gekozen om er geen optische drive bij te kopen.

Daar staat wel tegenover dat rEFIt een steilere leercurve vereist dan Bootcamp. Daarbij... je moet rEFIT eerst los downloaden en bestuderen. Bootcamp heb je daarentegen direct tot je beschikking. Als je bij voorkeur zoveel mogelijk volgens het "out of the box" principe van Apple wilt werken en jezelf zoveel mogelijk moeite wilt besparen tijdens de installatie van Windows, kies dan voor de superdrive.

Als ik als een echte tweaker mijn Mac Mini wat features betreft helemaal "binnenste buiten" wil keren, zodat ik alle unieke eigenschappen ervan leert doorgronden, kan ik altijd nog voor rEFIt kiezen.

Ik ken rEFIt overigens als van experimenten op mijn witte Macbook. Als je rEFIt hebt, heb je Bootcamp niet meer nodig. Afgezien van rEFIt moet je leren hoe je via de terminal van OSX de harde schijf partioneert, maar daar staan genoeg voorbeeld van op internet.

Het is overigens niet mogelijk om via een externe via USB aangesloten dvd-drive een OSX installatie dvd op te starten. Ik heb een poging ondernomen met een dvd van OSX Snow Leopard en dat lukte niet, die dvd bleef maar doorgaan met booten...

Front row
Wat op zich het mooiste is op een TV is de Mac Mini gebruiken als Media Center, door middel van bijvoorbeeld Front Row.

Apple heeft er weliswaar voor gekozen om Front Row uit OSX Lion te verwijderen, maar dat kun je zelf oplossen door Front Row van OSX Snow Leopard los te downloaden en te installeren. De meeste koppelingen binnen Front Row werken dan niet meer, maar de bekende Apple movie trailers kon ik er moeiteloos in bekijken.

Design
Over het design van de Mac Mini heb ik nauwelijks iets te klagen. Het ziet er allemaal zoals je van Apple mag verwachten lekker strak vormgegeven uit. Ik ben op mijn werk de witte Mac Mini's van de voorgaande generaties gewend en daarvan vind ik de gleuf voor een optische drive absoluut niet storend. Dus wat het design betreft had zo'n optische drive er in deze generatie Mac Mini van mij ook wel in mogen zitten.

Verder valt hij in mijn huiskamer eigenlijk nauwelijks op. Iemand die niet weet dat het een volwaardige desktop computer is, ziet hem niet eens staan. Verder is hij net zo klein als een mediaspeler, maar met alle mogelijkheden van een desktop computer.

De losse optische drive die ik er bij gekocht heb kun je zowel op als naast de Mac Mini plaatsen, al zit er een wel erg kort USB kabeltje bij, die vast aan de behuizing zit.

Bij mij staat de optische drive er boven op. Net als de behuizing van de Mac Mini bestaat de optische drive uit een unibody aluminium behuizing. Qua kleur pas het allemaal perfect bij elkaar, maar ik vind het jammer dat de grootte van het oppervlak afwijkt.

De optische drive is qua oppervlakte veel kleiner dan de Mac Mini. Hierdoor valt het, als je de drive bovenop de Mac Mini plaatst, direct op dat dit een los apparaat is.

Prestaties
Over prestaties kan ik niet zoveel zeggen, behalve dan dat hij doet wat hij moet doen. Hij is tot zover ik hem heb gebruikt lekker snel en fluisterstil.

Wat mij in elk geval heel erg opviel was de beeldkwaliteit op mijn Panasonic Full HD TV. Ik heb een Sony Blu-Ray speler die al indrukwekkend scherpe beelden op mijn TV tovert, maar de Mac Mini doet daar nog een schepje bovenop. De eerste keer dat ik naar de desktop van OSX op mijn TV keek deden mijn ogen pijn van de scherpte en de helderheid.

Omdat ik geen stress tests e.d. heb uitgevoerd durf ik hier geen "zeer goed" als beoordeling te geven.

Bouwkwaliteit en afwerking
De Mac Mini voelt in je handen aan als een soort luxe baksteen, al durf ik er niet mee te gooien om uit testen of hij net zo stevig is ;)

Ergonomie
Hier heb ik toch wel een puntje van kritiek. Aan de onderkant van de Mac Mini bevind zich een ronde draaischijf. Dat is het deksel dat je rond moet draaien om bij het werkgeheugen te komen.

Om te kunnen draaien moet je je vingers in twee niet al te ergonomisch vormgegeven ronde gaten steken en op die manier heb je grip om de schijf rond te draaien. Dat gaat vervolgens vrij stroef. Naar mijn idee had Apple beter een uitklapbare ring kunnen gebruiken zoals je dat weleens onder op de voet van een monitor ziet.

Het geheugen laat zich vrij makkelijk verwijderen en vervangen. De harde schijf vervangen is iets lastiger heb ik begrepen, maar dat heb ik zelf niet geprobeerd.

Stabiliteit & betrouwbaarheid
Hier kan ik dit product alleen maar als "zeer goed" beoordelen. Het was een kwestie van snel uitpakken, installeren en ik had er daarna geen omkijken meer naar. Voor een volslagen digibeet met twee linker handen is dat volgens mij net zo makkelijk.

Ondersteuning
Die heb ik tot op heden niet nodig gehad. Alles dat je moet weten staat of al in de applicatie zelf aangegeven of op de website van Apple.

Als je bijvoorbeeld wilt weten waar je de drivers voor Windows 7 vandaan kunt halen, dan start je gewoon de Bootcamp applicatie op, waarna die meteen aangeeft dat je drie opties hebt, waaronder een optie om een speciale driver cd of dvd te branden.

Ondersteuning in de iCentre winkel in Groningen is slecht qua know-how. Het heeft er veel van weg dat de mensen die daar de verkoop doen zelf thuis een Windows pc hebben staan.

Ik kreeg bijvoorbeeld de onzin-opmerking dat ik in 1x over kon stappen van Lion Server naar Mountain Lion Server. Dat bleek niet te kloppen: je moet eerst het OS zelf geheel opnieuw en kaal installeren (dus alleen Lion). Dan koop je Mountain Lion via de App Store. En als je dat er eenmaal op hebt staan koop je de nieuwste OSX Server voor Mountain Lion / OSX 10.8. Wil je dus deskundig advies, dan ben je beter af met enig speurwerk op internet en logisch nadenken.

Voor je ontwikkeling als tweaker zijnde is down-to-earth werken met allerlei budget en selfmade hardware best goed hoor, maar ik merk dat het net zo werkt als bij gamen: dat vond ik jarenlang ook helemaal te gek, maar op een gegeven moment was ik er toch wel redelijk klaar mee.

Door een Bluetooth toetsenbord en muis setje te nemen bespaar je op USB poorten, aangezien de Mac Mini een ingebouwde Bluetooth ontvanger heeft.

Pas op voor de bluetooth toetsenborden in Apple design stijl van de Albert Heijn, die voor 25 euro per stuk verkocht worden. Ik heb er eentje gehaald die het nieuw uit de doos het gelijk al niet deed. Het is dus goedkoop, maar je krijgt ook goedkoop.

• Apple Mini DisplayPort to VGA Adapter (MB527)
  • Apple Wired Keyboard (MB110N/B)
  • MacBook Air Superdrive (MC684)
  • macOS

Heb jij ook een Apple Mac Mini 2.3 GHz 2011?

rEFIt laat je Windows installeren vanaf USB stick:

De instlalatie-DVD van Lion is niet nodig. Er staat op de harde schijf een kleine image die de volledige Lion-installatie kan downloaden en installeren.

De bedoeling van de Mac Mini is BYOKDM - Bring Your Own Keyboard, Display, and Mouse. Dus dat die er niet bij zitten lijkt me dan logisch - al is het wel jammer dat er geen Apple-desktop is die niet een all-in-one is, wel dit soort dingen erbij heeft, en minder dan 2000 euro kost. Dat is specifiek, maar toch redelijk wijdverspreid.

Dealextreme.com is trouwens je vriend voor verloopkabeltjes - VGA, DVI en HDMI (al zit die laatste er ook al los op) zijn allemaal voor weinig te vinden.

Buiten dat, een goeie review. Niet erg diep, maar zeker niet te kort, plus het is duidelijk een mening en niet alleen een opsomming van feiten.
Een image op de harde schijf voor het downloaden en installeren van Lion wordt echter waardeloos als die harde schijf fysiek crasht. Als je dan niet ergens een externe drive of USB stick met een drive backup bij de hand hebt, baal je als een stekker.

Ongeveer een derde van de Nederlanders maakt nog steeds geen privé backups las ik onlangs op tweakers.net. Voor zulke mensen zijn een los installatie medium zoals een dvd en een ingebouwde optische drive dus wel degelijk erg handig.
Je kan in de Mac Store toch gewoon je eigen maat cinema display, toetsenbord indeling en muis kiezen?

Sterker nog bij mij gaan vaak beeldschermen, muizen en toetsenborden mee over verschillende kasten/hardware samenstellingen.
Lion kun je op een USB stick plaatsen om te installeren. Zijn genoeg pagina's voor met uitleg.
Voor Windows 7 kun je ook een USB stick gebruiken, maar hoe Bootcamp er mee om gaat durf ik even niet te zeggen.
Zat er niet een optie in om Bootcamp niet met een CD/DVD te laten herstarten, maar gewoon te sluiten nadat de partitie is aan gemaakt enzo?
De Bootcamp installer leest de windows7.iso en zet deze voor je op een USB stick.
Deze .iso kan je via een USB stick eerst op je mac zetten.
Wat een verwennerij qua installatie opties tegenwoordig :P

Ik zal daar zeker eens mee gaan stoeien en de resultaten daarvan in deze review verwerken.
Lijkt me een redelijk eerlijke review. Het zou inderdaad handig zijn moest er al van de eerste keer een toetsenbord en muis bij zitten, maar sommigen hebben al een muis en toetsenbord en zitten dan met twee toetsenborden en muizen.

Ook vind ik het raar dat je design een voldoende geeft maar dat je nadien verteld dat je het eigenlijk strak vind, lekker onopvallend,... enzo.

[Reactie gewijzigd door Scrabblebook op 26 november 2011 20:09]

Ik heb vandaag mijn review hier en daar flink aangepast.

[Reactie gewijzigd door Uruk-Hai op 27 november 2011 17:23]

Hoe gaat het afspelen van HD content? En output op een versterker?
Dat gaat uitstekend. Ik heb hem aan een Linn versterker gekoppeld via een glas interface. Maar volledigheidshalve kan ik melden dat de analoge (koptelefoon) aansluiting ook een prima weergave heeft.
Het afspelen van HD content is ook buitengewoon goed. Ik gebruik hier VLC voor. Ik download alles en heb nog geen "niet werkende" content gehad. Je sleept de content er naar toe incl. ISO's en het werkt direct.

Plex is een ander verhaal, dit krijg ik niet goed geconfigureerd. De beelden lopen niet helemaal vloeiend. Ik moet wel zeggen dat ik wat dit betreft een muggenzifter ben, vrouw en kinderen valt het niet op.
Vreemde negatieve eigenschappen...

Geen ingebouwde optische drive kan ik me nog voorstellen als persoonlijke preference, maar geen tobo en muis? Hoe kan dat nu een negatieve eigenschap van een computer zijn? Of bedoel je dat je die vergeten bent aan te vinken bij je bestelling? Zo niet, dan mis ik ook nog de "negatieve eigenschappen": Geen monitor, Geen printer, etc.

Dat er geen installatie-DVD bij zit, lijkt mij gezien het ontbreken van een optische drive nogal logisch. Een installatie-USB is overigens zo te maken en anders kun je altijd nog "Internet Recovery" gebruiken (ook als je HD overleden is, het is een firmware feature).
Over aansluiten op een versterker ga ik geen uitspraken doen. In de review staat namelijk duidelijk aangegeven dat deze Mac Mini bedoeld is als server en niet voor entertainment doeleinden, ook al staat hij bij mij in de huiskamer.

De opmerking van Herko_ter_Horst is vandaag verwerkt in mijn review.

[Reactie gewijzigd door Uruk-Hai op 30 september 2012 12:23]

k vind dat je wel iets te gemakkelijk door de revieuw heen gaat. Je betaald namelijk de hoofdprijs voor iets wat je met een popcorn of een apple TV ook zou kunnen doen.
Gelieve eerst mijn review lezen en dan pas een reactie geven, zie:
Motieven voor aankoop
Verder verwar je van alles met elkaar.

Een Mac Mini is geen media center, het ding is door Apple bedoeld als desktop computer, dus als vervanger van een meestal grote en lelijke pc kast en is eventueel te upgraden naar een Apple server.

Dus wat het standaard ontbreken van media center software als Front Row betreft: so what? Daar lig ik echt niet wakker van. Zoals in mijn review is te lezen weet ik dat probleem zelf prima op te lossen en dat kan ik nog lekker simpel doen ook. Volg de link in mijn review maar...

Een digibeet die nog nooit iets van Apple heeft gebruikt weet niet eens dat Front Row bestaat, dus laat staan dat die er last van zou hebben.

Dat ik hem onder mijn TV heb geplaatst in de huiskamer, is omdat de vormgeving dat toe laat, hij is immers lekker klein en mooi vormgegeven.

De Apple TV is wel bedoeld als puur een media center. Die is dan ook meteen een stuk goedkoper dan een Mac Mini.

Aangaande je opmerking over de beroerde ondersteuning van video en audio codecs in OSX: dat is inderdaad beroerd geregeld door Apple. Dat probleem is echter makkelijk op te lossen met Perian en VLC en dat zal ik t.z.t. nog even aan mijn review toevoegen.

[Reactie gewijzigd door Uruk-Hai op 27 november 2011 19:04]