ASRock 4CoreDual-VSTA Review

Murk 2 augustus 2007, 1.800 views

ASRock 4CoreDual-VSTA

Pluspunten

• Installatiegemak
  • Uitrustingsmogelijkheden
  • Rotsstabiel als je net onder de fsb-wall zit
  • Goede BIOS-ondersteuning van Asrock: zit inmiddels op 2.00

Minpunten

• Overclockmogelijkheden
  • Verder geen nadelen!

Layout Score: 3
Hopeloos verouderd systeem kon niet langer...
Ik ging over naar een nieuwe pc, want ik kon mijn P4 bijna hóren kraken op Battlefield2 High Res. Het laden van 1 map duurde al 5 minuten... Anyway, dat heeft hier niets mee te doen.

Ik wilde een goedkope overstap maken naar Core 2 Duo, zonder mijn net nieuwe grafische kaart in te leveren. Om het goedkoop te houden is een beetje mislukt omdat ik nogal wat extra stuff erbij heb gekocht, maar dat kan ik langer gebruiken dan 1 moederbord. Hoe dan ook, mijn oog viel op de asrock 4coredual-vsta omdat deze een uitstekende prijs had, AGP/PCI-Xpress aan boord had, alsook DDR en DDR2 (heb alsnog DDR2 gekocht) en natuurlijk Core 2 Duo ondersteuning.

Daar is-tie!
Ik heb het moederbord bij Cool-Prices besteld, waarna 2 dagen later de TNT voor de deur stond. De doos zat goed stevig verpakt in een omdoos, schokbestendig.

Bij het uitpakken kwam ik het volgende tegen:

- Het moederbord
- Een S-ATA data kabel
- Een verloopstekker van s-ata power connector naar 4-pins molex
- Handleiding
- CD met drivers
- Nog een aantal spulletjes, maar dat ben ik even vergeten :P

Bouwen
Het moederbord in een mATX kast installeren viel even tegen. Sterker nog: het lukte totaal niet! Deze jongen hier had niet in de gaten dat dit een gewoon ATX bord was :) (of beter gezegd: dat ik het in een kast van mATX formaat wilde plaatsen). Ik naar een pcwinkel dus en een fraaie nieuwe kast en dikke voeding gehaald. Daarin paste het perfect, alleen de ophoogboutjes die zorgen dat het moederbord niet de kast raakt moet je goed vastdraaien, anders is het later lastig om de schroeven los te draaien; de ophoogboutjes gaan daan meedraaien en dat veroorzaakt het nodige geklooi, en zo ook beschadigingen aan je moederbord.
Processor installeren was een eitje, en mijn Zalman CNPS9500 cpu-koeler ook. Niet veel op aan te merken verder, alles paste gewoon goed op het bord. Enige nadeel was dat de FDD aansluiting op een onhandige plaats zit, onder het onderste PCI slot.

Afgezien van het feit dat dit mijn allereerste zelfbouwcomputer is, deed mijn setup het in 1 keer goed! Windows XP erop gezet en hij liep gelijk als een trein! Had alleen nog geen geluid, maar dat was simpel opgelost door even de driver cd van asrock erbij te pakken en alles te installeren wat ik daarop kon vinden.

Overclocken
Ik zal maar eerlijk zijn: dit is geen overclockbord. Mijn Intel Core 2 Duo E4400, standaard 10x200mhz krijg ik maximaal op 10x297mhz. Daarboven kom ik niet voorbij POST-screen. Dit moederbord heeft een vervelende FSB-wall, waar tot nu toe nog geen hack oid voor is gevonden, maar we zijn er mee bezig (zie het ervaringen topic in PMG).

Maar goed:
Samenvattend kan ik wel zeggen dat ik reuze tevreden ben over dit tussenbord. Ik kon nu nog mooi mijn AGP kaart behouden, en er goedkoop 2 gig DDR2 opprikken alsook een E4400. Op deze manier was ik teminste weer bij de tijd, maar had ik toch een mooie kast met inhoud. Over een jaar maak ik de overstap naar een nieuw moederbord met een goede PCI-E kaart en DDR3 geheugen, maar voor nu is dit de ideale oplossing. Een goed moederbord, wat niet voor hevig overclocken geschikt is, maar wat desalniettemin Rotsstabiel en betrouwbaar is. Top!

Heb jij ook een ASRock 4CoreDual-VSTA?

Heb hetzelfde bordje, om dezelfde reden. Ik kan hem naar 305mhz FSB krijgen. Op 310 kom ik wel langs post, maar kan ik maar 2 uurtjes orthos knallen. Volgens mij moet je dus een beetje geluk hebben met dit bord, en zeker alleen de e4300 procesorrs kopen (want van 200 naar 300 is toch 50%, terwijl van 266 naar 300 maar 15 % is...). Overigens: op internet waard er een beta (versie c of d ) bios rond waarmee je in ieder geval speedstep kunt inschakelen... (weet niet of je all inclusive huurt, maar scheelt toch een paar watjes.)

[Reactie gewijzigd door masteriiz op 2 augustus 2007 16:14]

Mjah, goeie survey !

maar de reden waarom je niet hoger geraakt met je fsb is omdat je geheugen niet meekan. Das het enige. Zodra je de timings wat hoger zet , of beter geheugen erin prikt kan je echt veel verder. Ik had hetzelfde met m'n P5B. Ik ko tot 2,8 Ghz overclocken ( van 2,13 origineel ) en toen ik de timings 1tje omhoog zette, raakte ik vlotjes aan 3,2 Ghz, wat ik nu draai :)
Nee C-Gate, dat heb je fout... Het geheugen had ik lager geklokt (266 ipv 333) en het loopt dan synchroon aan fsb, en als ik fsb verhoog gaat het geheugen even snel mee. Ik blijf echter onder fsb van 300 hangen, hoger kom ik gewoon niet. Maar ik ben niet de enige, iedereen heeft dit probleem, en niemand is zelfs nog maar stabiel de 300 gepasseerd, wat voor geheugen ook.. Er kan trouwens maximaal PC5300 in ;) (hoger ondersteunt de 4CoreDual niet)