Specificaties 2.1-set met een totaal vermogen van 165 Watt RMS - Bekijk alle specificaties

Logitech Z623 Review

Thomassino 26 november 2011, laatste update op 26 november 2011, 9.373 views

Logitech Z623

Pluspunten

• Goede weergave alle tonen
  • De set gaat precies hard genoeg voor alles wat hij moet doen
  • Goede prijs-kwaliteitverhouding

Minpunten

• Geen afstandsbediening

Mid- en hoogweergave Score: 5
Basweergave Score: 5
Film/gameweergave Score: 5
Muziekweergave Score: 5
Pasgeleden ben ik op kamers gegaan en was op zoek naar een nieuw geluidssetje voor op mijn kamer. Mijn oude 5.1 set van het merk Qware was toch wel erg aan vervanging toe. Het nieuwe setje ging gebruikt worden voor films en muziek en hooguit 150 euro. Dit Logitech setje leek mij de beste keus, want het had goede reviews en voldeed aan alle eisen. Kosten waren ongeveer 127,- euro. Ik heb, op het moment van schrijven, het setje ongeveer een maand in gebruik gehad.
Ik heb de set "getest" via mijn computer (muziek en films) en muziek van mobiele telefoons via de tweede ingang. In mijn computer zit een geluidskaart die mij een half jaar geleden zo'n 40 euro heeft gekost (ik zal de specificaties posten zodra ik weer op die computer ben :/ ). Tevens heb ik de SRS Sound plug in voor Windows Media Player. De telefoons waren een LG Optimus 2x, iPhone 4s en HTC Sensation. Alleen de LG is van mij 8)7. De set heeft gestaan op mijn kamer (circa 14m2 en in de gezamenlijke woonkamer (ongeveer 25m2). Tevens stond de subwoofer op de grond in een 'hoekje'.

Featureset
Er zitten twee ingangen op het setje (in de subwoofer en op de rechter satelliet speaker), waarvan er eentje standaard bezet is door mijn computer, de andere ingang is ook aardig wat gebruikt. Een derde ingang is waarvoor ik hem gebruik, niet nodig, want twee ingangen zijn er precies genoeg.
Het eerste wat de speakerset voor z'n kiezen kreeg, was een een film. Eerst hoorde ik geen stemmen, maar na een kleine aanpassing van de instellingen van de geluidskaart (5.1 output naar 2.1) werd alles afgespeeld. Hierbij merkte ik al gelijk op dat de subwoofer sterk genoeg was om tenminste mijn kamer vol bas te krijgen, zonder hem te hard te moeten zetten.
Het enige wat ik echt mis is een kleine afstandbediening. Deze had mijn vorige set wel en ik gebruikte het toch wel erg vaak.

Bouwkwaliteit en uiterlijk
Desondanks dat de speakers en de subwoofer geen dure houten behuizing hebben (wat verwacht je ook anders?), voelt de set toch wel een beetje goedkoop aan. Het lijkt mij echter niet de bedoeling van een speakerset dat je hem gaat strelen, maar dat er goed geluid uit komt. Mij maakt het helemaal niet uit of deze nou goedkoop of duur aanvoelt. Eigenlijk zoals alle speakers, wint deze geen prijzen voor schoonheid. Naar mijn mening ziet deze set er goed uit. Ik vind het eigenlijk wel fijn, zo'n 2.1 set. Ten eerste ook minder draden, maar ook geen boxen overal, wat toch een wel wat heeft.

Geluidskwaliteit
Het geluid dat deze set kan voortbrengen heeft me toch wel verrast, want ik kom van een goedkope set en had het niet ingeschat dat het dit kon voortbrengen qua kwaliteit en kwantiteit. De subwoofer geeft in combinatie met mijn PC een zeer zuivere bas. Muziek via een telefoon geeft nog steeds een een zuivere bas, maar er is wel een klein verschil. De subwoofer is merkbaar in het hele huis, als het geluid maar goed hard staat. Ik heb de zolderkamer en als je de set op ongeveer 3/4 van het totaal zet, dan is het in de woonkamer te merken. Je moet niet verwachten dat alles staat te trillen of iets dergelijks. Tevens kan je niet verwachten dat alles op je eigen kamer staat te schudden als de set op 1/10de staat, maar mijn bureau trilt enigzins wel als staat het geluid niet al te hard. Wat mij opviel is dat zelfs als je de set hard zet, het geluid niet schel wordt of gaat vervormen.
Muziek die met de set beluisterd is onder andere house, hardstyle, hiphop en dubstep. Een aanwezige bas bij die muziek is zowat vereist. Deze set kan daaraan voldoen. Wel moet ik opmerken dat deze subwoofer niet overrompelend is, maar dat komt eerder doordat hij wel een zuivere bas produceert. Op de set zelf kan je alleen de bas veranderen, maar op een computer kan je vaak aardig wat veranderen. Na wat experimenteren, had ik alles ingesteld zo ik het wilde horen. Weergave van hoge, midden of lage tonen waren hierdoor goed. Dat je dit niet op de set zelf kan doen, kan je zien als een minpunt, maar ik denk dat als je zoiets van een dergelijke set verwacht, dan kan je beter in een hogere prijsklasse gaan zoeken. Zelfs zonder deze aanpassing, werden alle tonen naar mijn mening goed weergegeven. Dit was te merken toen ik alle geluidseffecten uit zette. Ik heb een goede geluidskaart en die plug in gekocht om het geluid meer naar mijn smaak te laten klinken, maar het is niet nodig. De set klinkt goed genoeg uit zichzelf, alleen alle kleine beetjes kunnen helpen om het nog beter te laten klinken.

Samen met mijn huisgenoten waren wij eerst op zoek naar een set voor in de woonkamer die iets meer mocht kosten. De set moest lekker hard kunnen, voor het geval er ooit een feestje was bij ons. Er was natuurlijk een house-warming-party bij ons en toen is mijn set gebruikt. De woonkamer was gevuld met geluid/ bas, terwijl er aardig wat lawaaierige mensen binnen stonden. Muziek op een dergelijk feestje is niet bedoeld om iedereen weg te blazen of om ze nog harder te laten praten, maar gewoon als achtergrond muziekje. Deze set was daar geschikt voor. Wij zijn nu niet op zoek naar een nieuwe set speciaal voor zulke gelegenheden. Aangezien hij al vaker goed hard heeft gestaan voor langere tijden, is er voorlopig nog weinig geluidskwaliteit verloren gegaan.

Ook films klinken goed met deze set. Misschien dat dat THX- certificaatje ermee te maken heeft, maar stemmen worden duidelijk geproduceerd. Komt er iets spannends in een film, dan voel je dat ook wel met de bas (als die aanwezig is in de desbetreffende geluidsfragment). Als er zacht gepraat werd in een film, dan is het nog wel duidelijk verstaanbaar. Dit was niet zo bij mijn oude set en ik kon dit waarderen, aangezien ik niet aan ondertiteling doe.

Rekening gehouden met de prijsklasse waarin deze speakerset zich bevindt, doet hij alles wat hij moet doen. Het is ook in deze prijsklasse wel de set die het meeste Watt erdoorheen kan jagen. Hij gaat luid genoeg voor hetgeen wat hij moet doen. Geluidskwaliteit en uiterlijk zijn dik in orde. Dus al met al is het een goede deal.

Je krijgt hetgeen wat je waarschijnlijk zoekt als je deze set koopt. Nee, het hele huis laten schudden zal er niet inzitten, trillen wel. Een film klinkt zoals hij hoort te klinken met deze set. Je kamer met deze set vullen met geluid en bijbehorende bas doet deze set ook. Het geluid klinkt netjes, iets wat je niet altijd kan verwachten. Tuurlijk klinkt het niet als een set die vijf keer zoveel kost, maar alle toonhoogtes zijn prettig om aan te horen. Het voortgebrachte geluid van de set is tiptop. Kortom, ik ben zeer tevreden met deze set, omdat hij alles doet wat ik wil dat hij doet.

Heb jij ook een Logitech Z623?

Bedankt voor je review!

Ik heb hem sinds een maand ook en zonder te liegen voor 58 euro....
Zelf ben ik ook zeer tevreden over het geluid!
De combi met de bluetooth adapter is ook aan te raden, even mijn iphone connecten en ik kan de muziek aanzetten vanuit de keuken of zo.
Waar heb jij 58 euro betaald??
Ik wil de set ook aanschaffen, maar liever voor helft vd prijs :-) :*)
Was toen op de logitech website een actie.
Het was toen zo druk dat de servers het niet aan konden. Vervolgens kon ik ook nog een 50% kortings bon gebruiken. Dit kan normaal niet maar ik had blijkbaar geluk :)

Late reactie i know :)

Rechter speaker kraakt nu als ik hem aanzet. Net logitech gebeld en ik krijg 2 nieuwe speakers!
zal we 2e hands zijn denk ik.. heb hem ook al ff ben er echt super blij mee :D
Hoe handig werkt zo'n setje eigenlijk om deze aangesloten op je TV te gebruiken?
Omdat het eigenlijk is ontworpen voor gebruik met de PC.

Omdat je geen afstandsbediening er bij hebt kan je dan toch het volume nog (voldoende) instellen met de volume regeling van je TV? (zonder de knoppen op je speaker te gebruiken)

Hangt dan het geluidskwaliteit niet nog te veel van mijn TV af wat er uit z'n audio-out komt?

[Reactie gewijzigd door SpitfireNL op 3 augustus 2012 20:42]

-Late reactie-

Zelf gebruik ik gewoon de uitgang voor de hoofdtelefoon van de TV in het geval als ik lui doe. Via de achterkant geeft iets beter geluid bij mijn TV, maar daarvoor had ik een andere kabel nodig.

De kwalitieit van het geluid hangt wel af van je TV, maar naar mijn ervaring is het altijd wel helder. Ik zou hem aanraden om deze aan te sluiten op bijvoorbeeld de DVD speler als deze bij films Dolby aansluit.

Het volume kan inderdaad ook wel geregeld worden met de TV. Ik doe het altijd door de volume van de set hoger te zetten dan ik daadwerkelijk zou willen en het geluid van de TV zachter dan normaal. Vanaf daar zet je de TV harder tot het gewenste geluidsniveau.
WTF!?? De review van Sorivel is voor een groot deel letter voor letter hetzelfde als jouw review!
Ik neem aan dat jullie voor Logitech werken!? :r
Scherp opgemerkt, maar nee, ik werk niet voor Logitech. Sorivel heeft mijn review gewoonweg gekopieerd. Ik zal kijken wat ik hieraan kan doen. Dank!