Zalman CNPS9700 LED Review

Psych7763 6 januari 2008, 1.791 views

Zalman CNPS9700 LED

Pluspunten

• Koelpasta meegeleverd
  • Extreem stil bij lage toerentallen.
  • Zeer goede koeling tov boxed cooler van Intel. (-15C stressed, -20C idle)

Minpunten

• Veel ruimte nodig in case.
  • Moederbord uit case verwijderen voor monteren op socket 775.
  • Nogal veel herrie op max toerental.

Geluidsproductie (min) Score: 5
Geluidsproductie (max) Score: 3
Koelvermogen Score: 5
Onlangs een nieuwe high end pc gekocht.
Asus P5B-E moederbord, Intel Core 2 duo E6600 (266x9 = 2.4GHz), 2GB ram, XFX Geforge 8800GTS 320 MB, CoolerMaster Mystique 631case.

Ik heb deze PC nu een kleine twee maanden, en heb hem een beetje overclocked (300x9 = 2.7GHz).
Met de Intel boxed cooler bereikte mijn CPU stressed een temp van 65C. Volgens de specs mag een E6600 max 61C hebben. Dus hoog tijd voor een nieuwe en betere cooling solution!!

Na het lezen van enkele reviews en wat raad van de lokale PC-boer heb ik dan maar een Zalman CPN9700-LED aangechaft.

Wat me meteen opviel in de winkel was het duizelingwekkende formaat van deze cooler (zelfs tov andere coolers in de winkel).
Dat moest hem worden!

Eens thuisgekomen, mijn investering van 59 meteen uitgepakt.
Er zitten bij deze cooler onderdelen voor bijna alle gangbare CPU sockets. Een fan controller, een duidelijke handleiding, een tube koelpasta en wat schroefjes etc.
Groot pluspunt dus!

Vervolgens de handleiding overlopen en meteen begonnen met de installatie.
Om het gewicht van deze cooler te dragen moet er aan de onderzijde van het moederbord een steunbeugel aangebracht worden waarop de beugel rond de CPU vastgebout wordt.
Nadeel hiervan is dat het hele moederbord uit de case gehaald moet worden. Voordeel is wel dat de cooler gegarandeerd stevig staat op je MB!!
Nog een klein nadeel voor sommige systemen misschien is de ruimte die je nodig hebt om deze cooler te plaatsen. Maar ik heb meer dan voldoende ruimte in mijn CoolerMaster Mystique case.

Dan koelpasta aanbrengen en de cooler op de CPU plaatsen. Met de S-klem vastzetten en aansluiten. Het aanbrengen van het eerste schroefje op de S-klem vergt wel enige handigheid omdat je een beetje schuin moet werken. Eens het eerste schroefje erin is de rest een makkie.

Op een klein half uurtje was ik dan ook klaar met de installatie en kon ik beginnen testen.

Alle onderstaande resultaten zijn gemeten op FSB 300 en multiplier 9 met stock voltages. (2.7Ghz)
De CPU is minstens een half uur stressed met BOINC, zodat beide cores 100% gebruikt worden.

Eerst op laagste toerental (+- 1250 rpm).
Wat me meteen opviel was de zalige stilte die opeens heerste in mijn case! De twee 120mm case fans op 800rpm kwamen er loeihard bovenuit.

Missie geslaagd: de temperatuur komt uit op een 50C, dit is zo'n 15C lager dan de stock cooler en alles is stil.

Op hoge snelheid ook maar eens getest, hoewel de lage toerentallen al veelbelovend zijn en ik meestal deze zal gebruiken.
De fan op maximum haalt nu een 2600 rpm en de CPU wordt nog een dikke 5C kouder! 45C stressed dus, niet slecht he!
Nadeel is wel dat de Zalman nu een herrie van jewelste maakt! Zelfs met mijn 2 case fans op 1500rpm komt hij er nog bovenuit!

Al met al zeer tevreden van dit product. Redelijke prijs voor een topkwaliteit koeler met uitstekende prestaties.
Een aanrader voor elke tweaker die het niet zo op water heeft in zijn PC case, maar toch een goede koeling wil.

Heb jij ook een Zalman CNPS9700 LED?

Nette review weinig op aan te merken maar heb je misschien een fototje erbij dat is altijd wel mooi voor de vele ruimte die hij vereist zodat we ons allemaal in kunnen beelden hoe het staat.

ps hier een foto van de cooler op internet zo wil ik em ook wel :D
Ik zal vanavond een foto'ke maken en posten.

Edit: Voila se, een drietal foto's. Zoals je kan zien heb ik net genoeg plaats naast mijn Northbridge om deze koeler te zetten. Aan de bovenkant heb ik nog een 2-tal centimeter tussen de cooler en de voeding en een kleine 5 centimeter tussen de cooler en de achterste fan.
Al een geluk dat ik geen heatpipes op mijn moederbord heb, of hij had niet meer gepast waarschijnlijk!

[Reactie gewijzigd door Psych7763 op 4 augustus 2007 14:21]

Ikkkes, dood linkje ;).

strange ik gooi de link los en hij werkt wel maar goed...
zo herkansing dus
hoe heb je de thermal grease aangebracht?
en kan jij heb door heb vast te nemen draaien,

ik kan hem heel makkelijk draaien over mijn cpu uit. schroefjes staan betonvast
je doet 't goed ;) Ik vind die kast die je heb echt geweldig! (kwa uiterlijk) Kwa cooling doet hij niet giga veel maar 't is goed te doen!

Ga je je kast nog een beetje tweaken nu dat je een fanled erin heb? :P Dan heb je wel een mooie zwart,oranje, blauw combi 8-)

ga zo door!
Pff ledjes en dingetjes, is voor kinderen :) Mooie strakke design kast (EN STIL) is toch voor de meeste mensen belangrijk, vooral als hij in de woonkamer staat! Deze review heeft me overgehaald om de Zalman CNPS9700 te kopen. Ik had hiervoor de boxed koeler erop staan die kwa prestatie's redelijk werkte. Maar omdat mijn mobo de fancontroller in handen heeft en met games volop gaat draaien is het toch wel een grote nadeel zo'n boxed koeler. Nu deze Zalman CNPS9700 erin en hij is muis stil (ook via mobo fan controlled).

Mooie review!

Groeten,