Specificaties 6" E-Paper touchscreen met 2GB opslag - Bekijk alle specificaties

Sony Reader PRS-T1 Wit Review

Koekje 25 november 2011, laatste update op 26 november 2011, 451 views

Sony Reader PRS-T1 Wit

Pluspunten

• batterijduur
  • design
  • scherm
  • ebook support en opties

Minpunten

• prijs
  • pdf leesbaarheid
  • meegeleverde software
  • slecht uitvoerde audio & foto functies

Veelzijdigheid Score: 4
Aanleiding

Twee weken terug heb ik een e-reader ontvangen als prijs voor de prijsvraag. Ik had een ontwerp in gemaakt Adobe Photoshop en heb deze vervolgens ingestuurd. Tot mijn verbazing ben ik uitgekozen. Ik ben dol op nieuwe gadgets en deze e-reader was dan ook goed besteed aan mij. Als bedankje schrijf dan ook graag mijn gebruikerservaring. Bedankt tweakers.net & bol.com !

Methode

Omdat ik vrij weinig romans e.d. lees en eigenlijk alleen harde wetenschappelijke artikels voor mijn studie lees heb ik ook vooral getest met de leesbaarheid van deze pdfjes. Mijn Ebook-collectie beperkt zich dan ook tot het abstract dat standaard meegeleverd is. als extra materiaal heb ik gebruikt wat ik kon vinden: wetenschappelijke artikels formaat en een boek over schaken beide formaat *.pdf. Getest is op het meegeleverde firmware.

Ik besteed aandacht aan de verschillende functies van de e-reader die ik belangrijk vind:

-lezen van pdf
-lezen van ebook
-muziek
-browser
-foto
-de tekenfunctie

verder is voor mij van belang:

-de bediening
-het scherm
-layout van menu
-meegeleverde software
-design
-batterijduur

Dingen die ik bewust overgeslagen heb zijn : periodieken en de store applicatie.

Resultaten

Algemene indruk

Meegeleverde software

Het kopieren van een pdfje gaat zeer makkelijk via de bijgeleverde applicatie. Deze ondersteund een drag to copy functie en heeft een duidelijke synchronize knop. Digibeet vriendelijk doet het geheel aan. Ebooks heb ik niet getest, maar ik ga er vanuit dat dit hetzelfde werkt. Ik vraag me wel altijd af waarom er software bij moet. Liever niet zeg ik maar bij zoiets.

Het scherm

Het scherm is ook zeer duidelijk. Natuurlijk kan ik me met scrollen wel aan de traagheid ergeren maar dit ligt gewoon aan het e-ink scherm. Het scherm vind ik echter wel wat klein om op te lezen, ik ben zelf bijziend, maar ik kan me voorstellen als men verziend is dat zo'n reader "verre" van ideaal is.
Soms had ik met het touchscreen wel dat het niet altijd even gevoelig aandeed. Zeker als ik vergelijk met een iPhone 4. Maar dit zou ook door mijn grote dikke vingers kunnen komen.

De layout van menu

het werkt zeer intu´tief. Ik kon alles direct vinden en mij bejaarde moeder en jongere neefje ook. Het is niet nodig om in detail te treden aangezien de functies prima werken. Het enige nadeel vind ik het menu. Ik vind de kopjes niet duidelijk ingedeeld bij instellingen. Het is muggenziften, maar dat zit gewoon niet logisch in elkaar.

Design

Ik heb een witte glossy e-reader en hij ziet er zeer mooi uit. Ik ben ook geattendeerd door medetweakers op mooie skins. De mogelijkheden zijn er dus om de e-reader nog meer naar je behoefte te stylen. Zelf vind ik wit prima en ziet hij er verder mooi uit. Foto's genoeg online.

Batterijduur

Ge-wel-dig! Ik heb hem aan het begin opgeladen en hij is nog niet leeg. Hij zo een maand door kunnen gaan. Volgens mij gaat hij wel wat sneller leeg door wifi, maar heb dit niet goed getest.

Verschillende functies

lezen van pdf

Lezen van pdf gaat soepel. Echter werken de mooie functies zoals bijvoorbeeld "woordenboek" en "zoeken" niet voor pdf. Ook is het lettertype standaard te klein. Ik heb gehoord dat je ook in kolomen tekst kan verdelen qua weergave. Dit heb ik niet zelf geprobeerd maar de beperking hiervan is dat figuren in het wetenschappelijke artikel niet duidelijk weergegeven kunnen worden in een oogopslag. Ik had gehoopt dat de e-reader mijn excessieve printgedrag kon verhinderen, maar helaas. voor het lezen van pdfjes scoort deze e-reader een dikke onvoldoende. De schaakbordjes met de diverse posities waren niet duidelijk en konden alleen door druk scrollen in de juiste positie gezet worden, jammer!

Lezen van ebook

Fijn dat dit ding zo goed is ontworpen voor het lezen van het ebook. Alle functies werken en zijn nuttig, zoeken op google/wikipedia/woordenboek/tekst zoeken/markeren. Het omzetten van mijn pdfjes in ebooks met behulp van een programma leed tot veel ellende. Dit is niet de schuld van de e-reader dus ik zal daar ook niet verder over uitwijden. Als iemand hier tips voor heeft, laat me dit vooral even weten. :)

Tekenen

Dit is erg leuk om te doen. Wat het praktisch nut er van is weet ik niet. Maar ik heb al wat krabbels gemaakt en heb ze opgeslagen op het interne geheugen. Mijn neefje en moeder vonden het ook mooi. De gevoeligheid kan beter al is met een stylus dit zo verholpen.

Audio

Ik heb getest met 2 verschillende dopjes beide rond de 20euro van Sennheiser en een logitecsetje. Het klonk schel en "ver weg". Ik snap dat je deze feature wil aanbieden. Maar al het luisterplezier is voor mij bedorven door de geluidskwaliteit. De muziekfuncties qua playlists e.d. laten ook te wensen over, al maakt dit niet echt uit want het geluid is nogmaals enorm slecht.

Foto
Nog zo'n functie waarvan ik snap dat je deze wil aanbieden, maar de uitvoering laat te weer te wensen over. Het scherm is niet toegerust voor foto's en het menu is niet handig. Zo worden alle foto's in een grote map weergegeven; onhandig.

Browser
Mijn oordeel is: prima voor een e-reader. Het kan beter, maar gezien de beperkte middelen van de e-reader is het goed gedaan. Met beter bedoel ik overigens vooral sneller en hogere compatabiliteit. Sommige sites werken niet zo denderend door missende ondersteuning, maar wat verwacht je van een e-reader. :)

Prima e-reader. De toegevoegde functies zijn niet heel interessant. Mijn cijfer is een 7.

Heb jij ook een Sony Reader PRS-T1 Wit?

Ik heb deze reader ook in mijn bezit, en ik lees er ook veel papers op (in PDF). Als je de weergave aanpast naar 2-koloms (zo zien de meeste papers eruit) dan is het in mijn ervaring zeer leesbaar, bij uitgebreide figuren kan je het 'papier' ook kantelen. In mijn ervaring is het lastig om een PDF om te zetten naar een eBook, maar als je de instellingen goed zet dan zijn PDF's goed leesbaar.