Specificaties 15,6" (1366x768), 640GB (hdd) - Bekijk alle specificaties

Asus K53SV-SX838V Review

Shanquish 25 november 2011, laatste update op 30 november 2011, 8.158 views

Asus K53SV-SX838V

Pluspunten

• redelijk uithoudingsvermogen v/d accu. bij simpele taken ruim 4 uur.
  • bij zware taken loopt dit terug naar anderhalf á 2 uur
  • tóch USB3.0

Minpunten

• ontbreken van bluetooth
  • resolutie en inkijkhoek scherm
  • de voedingsaansluiting links in het midden.
  • Asus levert een hoop bloatware mee, een format en los de drivers installeren is eigenlijk wel een must.

grammaticaal gezien ben ik geen held, dus fouten daarover hoor ik graag via DM O-)

Omdat mijn oude Laptop, een Asus F3Jc uit 2006 wat kuren begon te vertonen, was het tijd voor wat nieuws.

de laptop wordt voornamelijk ingezet voor zakelijk gebruik, aangezien ik systeembeheerder ben moet de laptop ook geschikt zijn voor de wat zwaardere taken.
en daar bedoel ik voornamelijk het draaien van VMware en/of virtual PC , waarbij meerdere virtual machines naast elkaar voor testdoeleinden enz. alsook met Acronis true image home om images op te slaan cq. weg te schrijven.
het spreekt natuurlijk voor zich dat er ook met Office gewerkt wordt, evenals tig andere programma's natuurlijk. (welke systeembeheerder herkent dat niet ;) )
maar de laptop moet ook voor wat vertier kunnen zorgen, voor mijn werk werk ik door het hele land en moet dus wel eens overnachten in hotels, dan vind ik het prettig als ik dan een game kan spelen. dus een goeie videokaart zou zeker geen overbodige luxe zijn.
echter is de accuduur ook van wezenlijk belang, je blijft met zulke diverse eisen eigenlijk altijd concessies doen (prestatie vs. verbruik)
de laptop wordt dus overal heen gesleept, op zeer diverse plekken.

Met bovenstaande wensen wist ik voordat ik tot aanschaf overging dat er in elk geval een model met een stevigere processor en een redelijke hoeveelheid geheugen moest komen, maar zeker niet te zwaar.
na wat merken en types met elkaar vergeleken te hebben kwam ik uiteindelijk uit bij de Asus K43SV-SX838V, deze heeft de volgende specificaties:
  • i7 2670QM processor, geklokt op 2,2 GHz met een Turbo Boost naar 3,1GHz
  • Intel HM65 express chipset
  • 8 GB DDR3 geheugen draaiend op 1333MHz ( 2 slots SODIMM)
  • nVidia GeForce GT540M
  • 640GB HDD
  • Super-Multi DVD tray
  • afmetingen: 37.8 x 25.3 x 2.83 ~3.49 cm (WxDxH)
  • gewicht: 2,6 KG (incl. Batterij)
Al met al best behoorlijk dus, natuurlijk is het gras aan de overkant altijd groener, maar ik denk dat het een goede verzameling hardware is. en dus heb ik deze laptop 21-11-2011 aangeschaft bij Informatique in Berschenhoek Berkel en Rodenrijs. (natuurlijk gesponsord door mijn werkgever, maar dat mag duidelijk zijn O-) )

ik zal in deze review de diverse aspecten van de laptop onder de loep nemen, ik beperk me hierbij zoveel mogelijk tot de hardware.

ik heb voor deze review de bijgeleverde Windows 7 x64 gebruikt, echter gebruik ik de laptop ook icm. andere OSen om dingen te testen (technet subscriptie) hiervoor monteer ik dan simpelweg een andere HDD om deze installatie zoveel mogelijk te ontzien..

Eerste indruk
De K53SV heeft een sjieke uitstraling en het geheel voelt solide aan, het deksel heeft een soort relief die voelbaar is, het is dus geen glad plastic.
om de laptop open te klappen hoef je geen knopjes in te drukken om het scherm te ontgrendelen.
dit werkt tot op heden goed aangezien de scharnieren een zekere weerstand bieden bij het openklappen.
en zal dus niet zomaar open kunnen vallen.
de omlijsting van het scherm is glimmend zwart, door het openen en sluiten heb je dus ook al snelle vette vingers op die rand zitten.
Dit kan hinderlijk zijn voor diegene die van smetteloos houden zoals ik, ik probeer daarom het deksel telkens op hetzelfde punt beet te pakken zodat de vlekken maar op 1 plek zit.

De bovenkant van de laptop is voorzien van een aluminium cover wat een luxe uitstraling geeft, de kleur is een beetje rood/bruin. niet echt mijn smaak maar het stoort me niet.
de zij en onderkant is van zwart plastic, waarbij er wederom een soort relief is ingedrukt, maar een stuk minder aanwezig dan in bijv. het deksel.

met het deksel dicht.

opengeklapt, vanaf de zijkant gezien.

Toetsenbord en muispad
het toetsenbord is een alom bekende QWERTY toetsenbord, van het type chiclet waarbij Asus claimt dat het stofafstotend zou moeten zijn, de tijd zal het leren :)

Het gemonteerde touchpad is de Elan Smart-pad.
het doet alles wat je van een touchpad mag verwachten, een drukgevoelig plaatje voorzien van 2 aparte knoppen die voor linker en rechtermuisknop spelen.
wat er echter 'smart'aan is, is dat het multi-touch kan herkennen en als zodanig ook commando's kan uitvoeren, bijv, met 2 vingers tegelijk naar beneden bewegen is 'scrollen'. 2 vingers uit elkaar bewegen is uitzoomen en met 3 vingers tegelijkertijd naar links of rechts bewegen is door een pagina (bijv. een grote PDF) heen bladeren.

Scherm
het beeld is heel helder, het betreft hier een TN paneel met een LED edge backlight en een glimmende finish.
opzich prima te doen, maar verwacht geen wonderen.
de glimmende finish kan hinderlijk zijn met veel licht en reflecties, in de praktijk valt dit reuze mee
de maximale resolutie is 1366x768.
de inkijkhoek is best droevig te noemen, de normale inkijkhoeken zijn prima te doen maar staat de laptop in een extreme hoek dan lijkt het alsof je naar een negatief zit te kijken.

normale inkijkhoek

dit wordt al een stuk vervelender.

geluid
geluid uit een laptop is meestal niet om over naar huis te schrijven, vaak blikkerig of alsof iemand in een plastic bekertje praat. maar met de Altec-lansing speakers komt er best een fijn geluidje uit.
Het is best zuiver en voor wat *pling* *plong* geluiden goed te doen. een laptop hoeft immers ook geen concertzaal geluid te geven, alhoewel de Realtek HD audio software het wel kan simuleren (lees: een vervelende echo kan creëren)

aansluitingen
de K53SV beschikt over de normale hoeveelheid aansluitingen, waarbij de grote afwezige toch wel Bluetooth is, erg jammer want er zijn zat bluetooth peripherals te bedenken die handig zijn icm. een laptop (muis, telefoonsync)
ik zal ze opsommen:
  • 1x Gigabit LAN RJ45
  • 1x WiFi 802.11 b/g/n
  • 1x HDMI
  • 1x D-Sub
  • 3x2x USB 2.0
  • 1x USB 3.0 (whait...whut :? )
  • 1x microfoon
  • 1x koptelefoon
  • 1x AC adapter
  • een 4-in-1 kaartlezer (SD/ MS/ MS Pro/ MMC)
ondanks dat overal in de specificaties de USB3.0 voor de SX838V keihard op NEE staat, zit die er toch mooi in. :D
dat is een leuk extraatje _/-\o_

Natuurlijk wordt die poort niet aangestuurd door de Intel HM65 chipset, die heeft daar immers geen ondersteuning voor.
Asus heeft de ASMedia ASM1042 controller daarvoor gemonteerd.

wat ik als een enorm nadeel ervaar, is de plek van de voedings en RJ45 aansluiting, deze zit links pontificaal in het midden.
eigenlijk moet die aansluiting zoveel mogelijk naar achteren zitten, maar omdat Asus aan de achterzijde de koeluitgang heeft bedacht vanwege de IceCool technologie, komen die aansluitingen eigenlijk te ver naar voren toe, waardoor ik als linkshandige regelmatig in de knoei komt met de aansluitingen.

Prestaties
de laptop krijgt van Windows een 5.4 uitgereikt, waarbij dit de laagste score is voor de prestaties voor aero.

ik heb tevens een tweetal benchmarks gedraaid

schroeven!
natuurlijk kan ik het niet laten om de binnenzijde even te bekijken.
links zit de HDD in een bracket gemonteerd, ernaast de draadloze WiFi adapter, dan volgen de 2 SODIMM bankjes en tenslotte de kaartlezer.

laatste indruk

al met al ben ik tevreden over deze laptop, qua kracht en uithoudingsvermogen kan ie goed mee voor de komende jaren, ook is ie niet al te gek zwaar dus makkelijk mee te slepen naar de diverse locaties.

het paneel met statusled's (v.l.n.r. power, batterij, HDD activity, Wifi, num-lock, caps-lock)

met de diverse randapparatuur die ik regelmatig er op aansluit.

[http://i177.photobucket.com/albums/w221/shameete/K53SV/IMG_20111125_083547.jpg
de powerknop

diverse badges

dicht!

Heb jij ook een Asus K53SV-SX838V?

mooie review iemand die mij een beter inhoud kan geven over bloatware ?

mvg,
Calvin
Bloatware:

Bloatware of fatware is een uitdrukking die gebruikt wordt voor software die veel overbodige functionaliteit heeft en/of onnodig veel ruimte op de harde schijf inneemt. Een en ander kan voortkomen uit slordig programmeerwerk, of marketingredenen.

Sommige consumenten ergeren zich aan deze vorm van bloatware, omdat de software ongewild en ongevraagd met hun gekochte pc meegeleverd wordt. Bovendien moeten ze geld neertellen om een licentie van de uitgebreidere versie van de bloatware te verkrijgen en/of om de licentieduur te verlengen, terwijl er vaak ook gratis alternatieven zijn.

Ik heb hem nu een maand, en hij bevalt prima. Vooral het multitouch touchpad bevalt goed. Ik heb echter een minpuntje. Het toetsenbord hapert nogal. Geregeld moet ik terug naar reeds ingetypte woorden omdat er weer eens letters zijn overgeslagen. Best wel irritant, meer mensen hier ervaring mee?
ja klopt dit viel mij ook al op je moet de toetsen echt echt in drukken
Geweldig uitgebreide review, veel dank! XD
Hey,

Ik ben zelf ook aan het zoeken naar een nieuwe Notebook en was al erg verrast door de Prijs van deze Asus. Na deze review is er een grote kans dat dit hem gaat worden. Bedankt!
Bedankt voor je goede review
Ik wil deze ook gaan halen , kan je nog een beetje op game op nor
Ale instellingen med/high ? Op de resente games?
En hoe is de accu ?

Alvast bedankt
Mvg bas
games zijn geen probleem, spellen die ik speel lopen meer dan prima (Dirt2, GTA-IV)

Accu is zoals ik in de review al vermeld redelijk, 4 uur voor simpel tekstverwerken of internetten en anderhalf a 2 uur bij zwaardere toepassingen zoals virtual machines draaien. bij games loopt het terug tot ongeveer een uurtje.
bedankt voor je reactie, ik ga hem ook hallen :D
Laptop besteld!!! De 2Gb grafische kaart van de K53sv 380 kon mij niet overtuigen t.o.v. de usb 3 (redelijk standaard aan het worden...), 2*4Gb RAM van deze laptop!
Ik heb hem sinds vandaag! Geweldige laptop, games als GTA 4 speelt hij met maximale settings vloeiend. Ik heb echte wel een paar nadelen. Zo zijn de cursortoetsen erg klein en lopen ze naadloos over in het numeriek eiland. Verder zit mijn oplaadkabel niet vast in de laptop maar steek hij een stukje naar buiten. Ohja, op de nieuwste doos zit wel keurig vermeld dat er USB 3.0 in zit.
blij dat ie bevalt. :)
de oplaadplug steekt inderdaad een milimeter of wat eruit, maar goed.. ik vind het kwalijker dat ie middenop zit, veel beter zou in een hoekje zitten ofzo.

op de doos van deze laptop staat ook netjes USB3, maar ik bedoelde meer de specificaties op de diverse (vergelijking)sites, inmiddels is het meeste wel aangepast, incl. de specs pagina hier op tweakers.
Mooie review! Ik heb hem ook sinds een week.
Ik heb bij de prestatie index van windows wel een iets andere uitkomst.
Grafisch 5.9 en primaire hdd 5.8.
Geen idee hoe dat kan. Over bloatware is ook niet gelogen, na het een en ander te verwijderen werd het systeem onstabiel. Nieuwe schone installatie van windows was idd nodig.

[Reactie gewijzigd door Slammz op 1 januari 2012 01:10]

dank je wel voor je uitleg shameete

heb je nog schik mee ik ben ook van plan om deze laptop aan te schaffen
is deze laptop ook geschikt om recente games te spelen van 2011 en blue ray films te kijken zonder hakkelende beelden ?
jahoor, geen enkel probleem. BF3 draait prima :)
blu-ray films weet ik niet, aangezien er geen BR drive in zit.
maar losse HD films (MKV's van 10 ~12 Gig ) spelen zonder problemen.
Op welke instellingen draai jij BF3? En vindt je het beeld wel mooi? Ik vind het beeld namelijk een beetje "vaag"..