Specificaties 3,5" display, 3G-support, geen geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Apple iPhone 4 16GB Zwart Review

Bart_K 2 december 2011, laatste update op 2 december 2011, 3.966 views

Apple iPhone 4 16GB Zwart

Pluspunten

• Gemakkelijk toestel
  • Erg betrouwbaar
  • Snel en compact
  • Design
  • Batterijduur

Minpunten

• Updates nemen geheugen in
  • Prijs accessoires

11. Camera en Geluidsopname
12. Apple?!
13. Prijs

1. Inleiding
Nu iets meer dan een half jaar geleden begon ik te merken dat mijn oude toestel, de LG KP500 (Cookie), niet meer met de tijd mee ging. Hij werd me te langzaam en sommige dingen eraan begonnen na te laten zoals het touch pennetje. Ik had toen wat geld gekregen voor mijn verjaardag. Ik ben toen met dat geld en wat geld wat ik bij elkaar gespaart had voor een nieuwe telefoon en een nieuwe mp3 speler naar de winkel gegaan. Van alle toestellen kwam ik thuis met een Iphone 4, waarschijnlijk de telefoon waarvan ik toch wel het laatste verwacht had dat ik hem ooit zou kopen.

2. Waarom een Iphone?
Ik was op zoek naar een nieuwe mp3 speler, en wou daarvoor de redelijk betaalbare Ipod voor kopen. Toen heb ik me na een heleboel zoeken en denken gerealiseerd dat ik ook een goede telefoon kon kopen die ook een goede muziekspeler was. Zo kwam ik dus bij de iphone 4. De echte beslissing voor een iphone kwam toen ik bij een vriend was en hij me wat dingen liet zien van hoe het toestel werkte en wat je er allemaal mee kon doen. Ik was nogal onder de indruk. En ja hoor, niet veel later had ik een iphone 4 16GB

3. Unbox & Aanschaf
Ik heb de iphone gekocht bij een Apple dealer. De prijs was daar een stuk goedkoper dan bij mijn provider (vodafone) en bovendien is hij nu ook nog eens simlock vrij. Het is een klein doosje waar de iphone perfect, netjes en veilig in past. In het doosje zit uiteraard de Iphone 4, een gereedschapje om de simkaart lade te openen, Apple oortjes, oplader snoer + adaptertje en de gebruiksaanwijzing. Om eerlijk te zijn heb ik de gebruiksaanwijzing nog nooit open gehad. Zo simpel is het om aan de slag te gaan met een Iphone.

4. Kwaliteit extra's
De kwalitiet van de Apple oortjes is naar mijn mening zeer goed. Er zit een regelaartje op voor de volume, een pauze knop en ook kan hij gebruikt worden voor de stembediening functie. Het geluid kan dan misschien wel wat beter maar ik vind het zeker niet slecht. Het adaptertje van de Iphone 4 is heel klein en handig. Ik gebruik hem ook voor eigenlijk al mijn andere apparatuur wat kan worden opgeladen via USB. De oplaad draad valt verder weinig over te vertellen aangezien er weinig speciaal aan is.

5. Zelf gekochte accessoires
Zelf heb ik direct een pakje screenprotectors en een bumper gekocht. Ja op het moment dat ik de bumper kocht was ik bewust van het feit dat een bumper kleine krasjes maakt. Maar ik dacht anders, liever een paar kleine krasjes op de plek waar je bumper zit en dus niet zit dan krasjes op de voor of achterkant die je dus wel degelijk ziet. Een bumper beschermd je Iphone vooral tegen het neerleggen op oppervlaktes. Dankzij de rand van de bumper raakt het achter of voor paneeltje van de iphone nooit direct de ondergrond. Dus je hebt minder snel krassen op je scherm of achterkant doordat je hem ergens op gelegd hebt. Een bumper beschermt niet echt tegen het laten vallen van je Iphone. Maar naar mijn mening moet je gewoon oppassen dat je hem niet laat vallen. De screen protectors werken ook zeer goed. Je moet er wel op letten dat je niet de aller goedkoopste koopt omdat deze niet erg gemakkelijk aan te brengen zijn. …ťn screenprotector gaat ongeveer 3 maanden mee. Waarschijnlijk nog wel langer maar na 3 maanden vervang ik hem gewoon.

6. Installeren en klaarmaken voor gebruik
Het klaar maken voor gebruik is heel simpel. Je stopt je Iphone via het USB kabeltje in je computer, je download itunes en je kunt direct je iphone installeren/instellen. Het enige wat je hoeft te doen is de instructies op je scherm te volgen. Nadat je dit allemaal gedaan hebt kun je al meteen beginnen met het erop zetten van muziek, video's, apps en zo voort. Ook dit gaat heel gemakkelijk.

7. IOS
Ik ben heel erg tevreden met het besturingssysteem van de Iphone 4. Toen ik heb gekocht heb was het nog IOS4, ondertussen is dit al IOS5. Alles werkt erg gemakkelijk en je hoeft helemaal niet goed met computers of wat dan ook te zijn om het te gebruiken. Zelfs mijn moeder kon het begrijpen, terwijl ze normaal toch wel erg lang ergens om doet om de "nieuwe technologiŽn" te begrijpen en te gebruiken. Zoals we allemaal wel weten heeft Apple veel apps die beschikbaar zijn voor de Iphone. Hier ga ik verder niet op in aangezien dit een review is over de telefoon, niet over bepaalde apps. Een nadeel van de nieuwe update (IOS5) is het batterij probleem. Mijn Iphone is nu opeens heel snel leeg. Maarja, Apple is bezig met een nieuwe update om dit op te lossen. Dus nog even afwachten dan maar.

8. 16GB genoeg?
Is 16Gb genoeg, nou ja en nee. Het ligt er maar aan wat je wilt. Ik heb redelijk veel muziek op de Iphone staan en daarbij ook veel (zware) apps. Films daar doe ik niet aan. Als je wel graag films kijkt raad ik je de 32Gb of de 64Gb aan. Een nadeel van het geheugen is wel dan de updates ook opgenomen worden in het geheugen. Zo heb ik nu met IOS5 maar 13,7Gb inplaats van de 16Gb die Apple beweert. Ik vind dat ze daar een aparte plaats voor moeten zoeken waar het wordt opgeslagen. Want zo blijft het natuurlijk geen Iphone 4 16Gb...

9. Design
Het design van de Iphone 4 vind ik een hele grote verbetering vergeleken met de Iphone 3. Ik vind namelijk die ronde rand aan de achterzijde verschrikkelijk lelijk.

De Iphone 4 heeft dat niet. Het is natuurlijk een mening van mij maar ik vind het design erg mooi. Het design zorgt er ook voor dat de telefoon lekker in de hand ligt en goed te bedienen is dankzij zijn 3,5" beeldscherm (wat ik overigens meer dan groot genoeg vind).

10. Betrouwbaarheid
De betrouwbaarheid van dit toestel is erg goed. Ik heb nog nooit gehad dat de Iphone bleef vasthangen of wat dan ook.

11. Camera en Geluidsopname
De kwaliteit van de camera is goed. Het is een 5 megapixel camera. Dat lijkt niet erg veel vergeleken met de meeste foto toestellen. Maar als ik zo kijk naar de kwaliteit van de foto's dan denk ik dat het niet raar is om te zeggen dat het resultaat vele malen hoger is dan 5 megapixel. Foto's worden gemaakt in een grote resolutie en video's worden opgenomen in 720p. De microfoon die is ingebouwd in de telefoon is ook goed. Een mooi zuiver geluid wordt er opgenomen. Handig voor als je gitaar speelt en net een mooie combinatie van akkoorden gevonden hebt en die wilt bewaren.

Een foto gemaakt met de iphone:
Mijn vakantie foto's, allemaal gemaakt met mijn iphone 4.
Ik had ook een andere camera bij me, maar die heb ik totaal niet gebruikt.

12. Apple?!
Veel mensen die zelf nog nooit een Iphone hebben gehad zijn erg negatief over de Iphone en Apple. Waarom? Heel simpel. Ze hebben er geen. Ik zelf ben geen Apple fan boy, helemaal niet zelfs. Ik heb een mac gehad en heb die ook weer verkocht. Doe mij maar gewoon een windows pc. Maar terug naar de Iphone, Zoals ik hierboven wel al duidelijk heb gemaakt is het gewoon een heerlijk toestel om te gebruiken. DAt het een Apple is heeft voor mij geen enkele toegepaste waarde. Het had net zo goed een samsung kunnen zijn geweest. Echter nu ik de kwaliteit van Apple in mijn bezit heb ben ik denk ik wel van plan om na dit toestel weer een Iphone te kopen.

13. Prijs
De prijs... Tja wat gaan we hier nou neerzetten. Ja hij is duur. Voor mij is hij het geld wel waard maar ik had hem ook graag wat goedkoper gezien. Jammer van de "fanboy belasting" die je erop betaald.

Morgen ook foto's van de iphone!

Heb jij ook een Apple iPhone 4 16GB Zwart?

Meer advertenties

Hoe kun je als je last hebt van de batterij bug, de duur van de batterij noemen als plus punt? Verder vrij nette update overigens.

[Reactie gewijzigd door kramerty88 op 2 december 2011 07:21]

Omdat de batterij ook een groot plus punt is. Echter door een software update is dat nu even slecht. Dat heeft niets met de hardware te maken en zal dan ook weer opgelost worden.
Hoe weet je dat de batterij een pluspunt is, als er nu een bug is? Je hebt er nog niet volledig gebruik van kunnen maken.

Voor de rest overigens een zeer nette review. Objectief. Dat is ook wel eens anders.

[Reactie gewijzigd door DwightKSchrute op 2 december 2011 11:37]

Als je goed gelezen had, had je gezien dat ik er bij IOS4 wel erg tevreden mee was. Alleen door een bug in IOS5 is dat nu een nadeel. Maar, volgens Apple wordt daar aan gewerkt. Dus dat is dan maar even afwachten.
Excuus. Mijn fout. Dat stuk had ik niet goed gelezen.
Ag dat is geen probleem hoor :)
Je hebt dan wel veel vertrouwen in de update.
Tuurlijk, het is de taak van Apple om de oude batterij tijden weer te gebruiken. Anders gaan ze in tegen hun eigen woorden :')
Een nette en behoorlijk objectieve review. Je schrijft dat je een iPhone van een vriend hebt bestudeerd, en daarvan zodanig onder de indruk raakte dat je hem hebt gekocht. Heb je nog meer vooronderzoek gedaan? Als ik het zo lees, dan ging het vooral om de muziekspeler en daarna alle apps, maar er zijn ook genoeg Androidtelefoons die dat ook goed kunnen. Je was al objectief, dus ik ben benieuwd of je dit ook objectief kunt motiveren :)

Ik heb zelf een Androidtelefoon, en ga vaak genoeg met de iPhone van familie om. Er zitten aan allebei eigen voor- en nadelen. Dit zeg ik even voor ik word beschuldigd van anti-Apple-fanboyism ;)
Zoals ik aangeef in het kopje 12:

Ik heb de iphone hiervoor ook vergeleken met de android van mijn broer. Echter vond ik android op zijn telefoon nogal langzaam en een samsung die toch al wat sneller is komt toch in de buurt van de prijs voor een Iphone. En op dat moment was de doorslag gewoon heel simpel voor me aangezien ik al veel gedaan had met de Iphone van een vriend en ik hem erg fijn vind.

Ik heb hem overigens niet gejailbreaked, dit heb ik extra niet gedaan ivm respect voor de makers van de apps en apple zelf maar ook voor het bang zijn dat er iets mis gaat met het toestel bij het doen van een onbedoelde update.

En laten we eerlijk zijn, wat is 0,79 cent nou voor een degelijke app?