WD Caviar RE WD3200YS, 320GB Review
Ik heb sinds een tijdje een van deze rakkers in m'n nieuwe systeem hangen. Ik hoorde van meerdere mensen dat ze snel en stil zijn en ook buiten RAID opstellingen goed werken. De prijs is ook nog eens gunstig. In mijn systeem is de schijf momenteel de enige schijf, met in de planning nog de aanschaf voor enkele andere schijven. Ik heb hem opgedeeld in een C (50 GB) en een D partitie (de rest). Prestaties Deze schijf presteert vrij goed. De sequentiële leessnelheid piekt op 67MB/s en heeft een gemiddelde van 56,4MB/s de burstrate is 200,1MB/s. Dit alles volgens HD Tach. Volgens mij allemaal wel nette getallen. HD Tune laat vrijwel hetzelfde zien, alleen die geeft een burstrate van 121MB/s aan. dit zal wel te maken hebben met de grootte...
Pluspunten
tot nu betrouwbaar en stabiel gebleken. presteert degelijk
Minpunten
tikkeltje warm er zijn stillere schijven
Eindoordeel
In mijn systeem is de schijf momenteel de enige schijf, met in de planning nog de aanschaf voor enkele andere schijven. Ik heb hem opgedeeld in een C (50 GB) en een D partitie (de rest).
Prestaties
Deze schijf presteert vrij goed. De sequentiële leessnelheid piekt op 67MB/s en heeft een gemiddelde van 56,4MB/s de burstrate is 200,1MB/s. Dit alles volgens HD Tach. Volgens mij allemaal wel nette getallen.
HD Tune laat vrijwel hetzelfde zien, alleen die geeft een burstrate van 121MB/s aan. dit zal wel te maken hebben met de grootte van de burst die de programma's hanteren.
[img=620]hWZUJWyY[/img]
Een vergelijking tussen de drie HD's die ik in m'n bezit heb, waarvan de 320GB ca. anderhalf jaar oud is en de andere 2 zo goed als nieuw.
Featureset
Deze schijf heeft geloof ik als enige uit de RE lijn geen NCQ ondersteuning, maar wat dat nou precies inhoudt weet ik niet eens, dus ik ga me er niet echt druk om maken. Verder heeft de schijf 16MB cache, een standaard toerental van 7200rpm en zit ie in een 3,5" behuizing; niets schokkends dus.
Stabiliteit & Betrouwbaarheid
Op dit punt heb ik gelukkig nog geen problemen gehad.
Compatibiliteit
In single disk mode is de compatibiliteit voor alsnog perfect. De schijf is gewoon op m'n moederbord aangsloten. Hoe de compatibiliteit in een RAID array is weet ik niet. Tot nu toe geen problemen ondervonden, behalve dan dat een versie van HD Tune de schijf niet meer herkende (terwijl diezelfde versie dat eerst wel deed). Een nieuwe versie van HD Tune heeft dat probleem inmiddels verholpen.
Ondersteuning door fabrikant
Tot nu toe nog niet mee te maken gehad
Geluidsproductie
Als de computer aan gaat hoor je wel vrij duidelijk dat de schijf opstart en ook lees- en schrijfacties zijn vrij duidelijk te horen, maar als ik dit vergelijk met een paar oude schijven uit m'n oude pc is dit op zich wel in orde. De Maxtor schijf in de computer van mijn zus maakt bijvoorbeeld veel meer herrie (en ook nog eens op een irritantere frequentie). Mijn WD Velociraptor die op 10.000rpm z'n werk doet maakt in idle modus wellicht iets meer geluid dan deze schijf, maar is tijdens lees- en schrijfacties wel stiller. Ook is mijn WD Caviar Blue van 500GB een stuk stiller dan deze schijf, maar de beide laatst genoemde schijven zijn dan ook nieuwer.
Warmteproductie
Volgens HD Tune wordt deze schijf 37 graden, hetzelfde als m'n Caviar Blue 500GB. Ik vind dat wel redelijk aan dehoge kant, want m'n Velociraptor wordt bijvoorbeeld maar 27 graden. Overigens zit de schijf voor in m'n TT Armor gemonteerd in een iCage, met een Scythe S-Flex 120mm fan ervoor. Hij krijgt dus genoeg frisse lucht.
Prijs
De schijf was destijds wel wat duurder dan bijvoorbeeld de concurrerende Seagate 7200.10, maar de prijs was zeker wel acceptabel.
Heb jij ook een WD Caviar RE WD3200YS, 320GB?
Deel je ervaringen en help andere tweakers!
Reacties (5)
verder weinig op je review aan te merken het is alleen jammer dat je geen raid hebt kunnen testen daar dit toch een raid variant is. maar wat dat betreft ik heb zelf 2x wd 500 gig raid edition 2 versies op dit moment ook nog zonder raid maar daar komt vanaf komende week verandering in
wat je wel kan vermelden is of je het als windows schijf gebruikt of als opslagschijf, dan weten we namelijk een beetje wat je gebruik is en of je snelheidsverschil kan merken door deze schijf. Als het je windows schijf is merk je dan dat de computer voor je gevoel sneller reageert of niet? dit is namelijk in mijn ervaring toch iets wat je zeker wel aanmerkt.
In het eerste scherm krijg ik waardes voor : CPU, System, Aux, Core 0 en Core 1.
Onder S.M.A.R.T. ziet ie niets.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn