Specificaties 120mm diameter met 17dB geluidsproductie - Bekijk alle specificaties

Zalman CNPS10X Performa Review

AG-Arno 24 november 2011, 1.063 views

Zalman CNPS10X Performa

Pluspunten

• Erg goede prijs-kwaliteit verhouding
  • Weinig geluid
  • Erg goede prestaties

Minpunten

• Installatie best veel gedoe(mij kostte het rond de 3 uren)

Geluidsproductie (min) Score: 4
Geluidsproductie (max) Score: 4
Koelvermogen Score: 4
In 1 woord: wauw. Na 3 uur gesleuteld te hebben omdat letterlijk alles uit mijn PC kast moest worden gehaald, zoals de videokaart en de processor, is er geen stank voor dank situatie. Totaal niet.

Dit is mijn eerste koeler die ik apart heb gekocht. Ik heb deze koeler aangeschaft omdat ik mijn stock cooler niet kon gebruiken bij een overclockte Q9400 3.2Ghz Quad (Socket 775).
Van tevoren heb ik met Prime95 stresstesten gedaan. Bij alledrie de testen(Costum niet gedaan) kreeg ik rond de 80 graden Celsius met mijn stock cooler. Best gevaarlijk dus.

Er is wel degelijk één minpuntje aan deze koeler, en dat is het installatiegemak. De User Manual legt alles goed genoeg uit, maar het is allemaal zo omstreden en kans op beschadiging van apparatuur in de PC is aanwezig als je niet weet wat je doet.
Naja, je hoeft je geen zorgen te maken: ik heb nog nooit een koeler gemonteerd, en het is mij ook gelukt! Alhoewel, wel met een persoon erbij, want soms is het wel fijn als iemand het moederbord vast kan houden als jij de backpart erop drukt.

Afin, na alles geregeld te hebben heb ik de PC weer aangesloten op internet en stroom. Ik liet de PC een half uurtje aanstaan om 'warm gedraaid' te worden en deed opnieuw de Prime95 testen. Mijn hoogste temperatuur is 49 graden Celsius! 30 Graden Celsius verschil dus! Geen idee of het mogelijk is, zo niet, dan ik ben het levende bewijs van het onmogelijke.

Ofterwijl: voor een koeler van rond de ¤35,- is het de moeite zeker waard! Ik ben zeer verrast!

• Intel Core 2 Quad Q9400 3.2Ghz
  • Gigabyte GA-EP43-DS3L

Heb jij ook een Zalman CNPS10X Performa?

Reviews door de redactie

Zit er toevallig thermalpaste bij deze koeler? :)