Specificaties 3,7" display, 3G-support, geen geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Nokia Lumia 800 Zwart Review

houtsma 27 november 2011, laatste update op 4 december 2011, 2.025 views

Nokia Lumia 800 Zwart

Pluspunten

• Design
  • Gebruiksgemak
  • Social media Integratie met adresboek (hubs)
  • Geluidskwaliteit stem tijdens bellen
  • Uitgebreide e-mail mogelijkheden
  • Zeer snelle A-GPS fix (binnen paar seconden)
  • Gelikte interface

Minpunten

• Kortere batterijduur dan bij Symbian phones
  • Geen notificatie led
  • Geen front camera
  • Fragiel klepje voor opladen
  • Beperkte instel mogelijkheden voor herhalende agenda items

Mijn eerste indruk:
Wat een verheerlijking na een jaar N8 - Symbian. Die levende tegeltjes zien er erg leuk uit en het werkt best handig. Soms open ik een applicatie geeneens meer, want op het tegeltje staat al wat er nieuw is.

E-mail, exchange, agenda:
Alleen al het feit dat ik nu eindelijk meerdere exchange accounts kan koppelen + imap accounts etc... Bij Symbian kon ik maar één enkele exchange koppelen en die gebruikte ik al voor Google Agenda en kon dus daarna niet meer met mijn werk exchange syncen. Waardeloos was dat in Symbian. Nu heerlijk al mijn exchange accounts op mijn telefoon. Tevens worden alle agenda items van al die e-mail accounts automatisch na acceptatie gemerged in mijn agenda met verschillende kleuren voor ieder account. Alles geheel automatisch en werkt foutloos! Alleen in de agenda geen weekview. Hopelijk wordt dit nog toegevoegd later. Er zijn wel apps voor. Ook zou ik wat meer in willen kunnen stellen wat betreft herhalende afspraken. Zoals iedere 2 weken en zo. Ongeveer zoals in Thunderbird. De huidige mogelijkheden voor herhalingen zijn wat beperkt.

Social media en adresboek:
Ook de integratie van facebook, twitter, linkedin, personal address book etc.. wordt / kan allemaal aan elkaar gekoppeld worden. Dus als ik 1 persoon kies uit mijn adresboek heb ik alle mogelijke info direct bij de hand inclusief automatisch profile foto's waarvan ik er zelf 1 kan kiezen als "hoofd" foto voor die persoon. Fantastisch!

Apps:
Tevens alle apps die voor mij minimaal van belang zijn werken fantastisch mooi. Teletekst, Subnet calculator, Calc Pro, Nokia Drive, FIles/Flitsers etc... Voor de echte apps die hards is de WIndows Market misschien te klein, maar voor mij meer dan voldoende.

Text Messaging, MSN & Facebook chat:
Ook ziet de software automatisch of iemand die ik een txt bericht wil sturen of deze online is. Zo ja dan gebruikt hij automatisch dat medium, zoals msn, of facebook chat. Is de persoon offline, dan wordt het bericht automatisch per sms verstuurd. En dat allemaal vanuit de zelfde interface. Geweldig.

Allemaal dingen die ik dus mis bij Symbian!

Minpuntjes:
  • De lumia 800 ondersteunt (nog) geen timed phone profiles. De N8 kon ik tussen 22:00 en 08:00 bijv. de mond snoeren. Bij de Lumia moet ik dat handmatig doen. Heb hier ook nog geen app voor gevonden.
  • Ook heeft de Lumia geen notification LED en front camera (laatste gebruik ik zelf toch nooit).
  • Leuk zou de feature USB host nog zijn zoals bij de N8 zodat je rechtstreeks een USB stick op je telefoon kan aansluiten. Niet dat ik dat vaak gebruikte op mijn N8 maar soms is dat handig.
  • Om op te laden moet je altijd een klepje open slaan. Dit klepje kun je beter voorzichtig behandelen. Deze lijkt erg fragiel. Als je hem door buigt of zo, zou zonde zijn van je telefoon.
Batterij:
Batterij gaat na de upgrade naar OS 7.10.7740.16 nu ongeveer 17 uur mee bij mij (normaal gebruik; wifi on, BT off, en geen Nokia Drive/GPS). De lumia 800 houdt het gelukkig wat langer uit dan bijv. de Samsung S2 waarbij mijn collegae de oplader mee naar het werk moeten nemen omdat ze anders het einde van de werk dag niet halen... Met alleen af en toe bellen, wifi, beetje internetten en 3 e-mail accounts (1x imap + 2x exchange) hou ik het nu ongeveer van 8 uur 's morgens tot minimaal 12 uur 's avonds uit zonder opladen. Bij intensief gamen zal dat anders zijn denk ik. Nokia heeft inmiddels update 7.10.7740.16 uitgerold om het batterij verbruik verder te verbeteren.

Bellen/ geluid:
Tevens prima geluidskwaliteit met bellen (het blijft ten slotte wel een telefoon)... Mensen die ik bel melden een kraak helder stem geluid. Er zit geen noise cancelation op maar hoor alleen maar dat het geluid prima klinkt, ook in rumoerige ruimtes.

Muziek:
Hier is niets op aan te merken. Geluid klinkt prima. Met MS Zune kun je prima je muziek indelen in genres etc. en wordt automatisch naar je telefoon gesynchroniseerd. Lijkt erg op OVI Suite. Ook de FM radio werk zoals je zou verwachten van Nokia, prima. Jammer dat er geen FM transmittor op zit zoals bij de Nokia N8 zodat je ook via je auto radio muziek kan afspelen via de radio.

Toetsenbord:
Er zit ook nog een klein bugje in ergens. Eens in de zoveel tijd (misschien 1x per dag of zo) ben je aan het tikken en verdwijnt plots het on screen toetsenbord. 1x tikken in het tekst veld en je kunt direct weer verder tikken. Een klein dingetje wat vast wel binnenkort in een update gerepareerd zal worden. Verder werkt dit toetsenbord prima.

Software updates:
Verder zou ik wel wat meer willen weten over het upgrade pad in de toekomst naar bijv. windows phone 8? Dit is onbekend voor mij althans.

Tenslotte:
Verder de beste phone die ik tot nu toe ooit heb gehad. Had zelf hiervoor een Symbian N8 en heb vaak gespeeld met Android en Iphone. Maar wat mij betreft is dit Windows Phone 7.5 concept te samen met de looks van Lumia 800 dus echt een aanrader! Ik hoop dat Nokia / MS de batterij nog wat kan verbeteren en dat ze in de toekomst nog veel meer van deze mooie telefoons kunnen en mogen maken!

Heb jij ook een Nokia Lumia 800 Zwart?

"Nokia heeft updates aangekondigd om het batterij verbruik verder te verbeteren (begin december 2012)."

Ik hoop (en vermoed) dat je 2011 bedoelt.
Goede review trouwens!
Dank je. 2011 uiteraard. Heb het aangepast. Tevens opmerking over het fragiele klepje voor het opladen toegevoegd en de plek van het opladen zelf.
Omtrent de batterijduur: http://www.wp7.nl/6422/no...tterijduur-te-verbeteren/

Verder is dat met het verdwijnende toetsenbord inderdaad een bekende bug die waarschijnlijk te maken heeft met dat een app in de achtergrond wat informatie van het internet haalt.

Verder nette review, misschien wat plaatjes?
de Samsung S2 waarbij je de oplader mee naar je werk moet nemen omdat je anders het einde van je werk dag niet haalt...

Moet zeggen dat naar enige updates en custom roms mijn S2 het toch wel een kleine 2 dagen uithoud met middelmatig gebruik.

Verder een mooie overzichtelijke review.
Na de update van Mango van 7720 -> 7740 is de batterij duur verlengd naar minimaal 16 uur. Meer dan genoeg om de dag door te komen dus.
Eens. Dank. Je hebt gelijk. Ik heb het aangepast.
M$
Dit is kinderachtig en tien jaar geleden misschien leuk, maar nu al lang niet meer. Ze hebben dan nog net een fantastisch OS voor je telefoon gemaakt ook... Shame on you

Edit: in orde :p

Ik zit ook nog altijd met Symbian bezig, nog de oude S60v3 zelf ... Zolang hij het doet, hou ik hem wel, maar ik kan niet wachten op mijn volgende smartphone, terug mee met de moderne tijd :p

[Reactie gewijzigd door Mathieu_Hinder op 26 november 2011 06:35]

Dat heb ik niet gedaan, ik heb tot op heden nog geen beoordeling gegeven.