Sapphire HD6950 Dual Fan 1GB GDDR5 PCI-E Review

ChrissieOne 24 november 2011, laatste update op 24 november 2011, 1.384 views

Sapphire HD6950 Dual Fan 1GB GDDR5 PCI-E

Pluspunten

• Goede prijs.
  • Up-to-date drivers.
  • Gratis Dirt3.
  • Bijna onhoorbaar.
  • 3 aansluitingen

Minpunten

• Geen VGA

Drivers en compatibiliteit Score: 5
Deze videokaart heb ik sinds 2 weken in bezit.
Gebruikt onder Ubuntu en Windows 7, 64 bit.

Featureset
De videokaart heeft 4 aansluitingen, 1 display port, 2x DVI, en 1x HDMI. VGA klopt dus niet, zoals de specs hier wel zeggen.
Ik heb mijn monitor erop aangesloten via HDMI, ik had geen Display port kabel liggen. Ik vond het jammer dat er geen VGA aansluiting op zit om een 2e beeldscherm aan te sluiten, maar so be it. Daarom een 8.

Prestaties
Ik heb het nog niet onder zware games getest, maar over het algemeen presteert hij goed. Minecraft/TF2 heb ik er tot nu toe alleen nog mee gespeeld. Die draaien natuurlijk makkelijk met de hoogste settings.
Er is wel een probleem icm Windows, ik heb een dikke border van 1cm aan alle kanten van het scherm.. Als ik een spel speel valt die rand weg en gaat hij gewoon fullscreen. Ik weet niet waar het probleem aan ligt, een search hier op GoT gaf me niet de gewenste resultaten (driver sweep & opnieuw installeren hielp niet).
In ATI Catalyst staat er al '1080p' ingesteld en de Windows schermresolutie is ook op 1920*1080 ingesteld...

Beeldkwaliteit
Niets op aan te merken

Drivers
Ik heb de drivers op de CD overgeslagen en heb gelijk van de AMD site de laatste drivers (16 november oid toen) gedownload. Nog geen problemen mee gehad, dus dat zit wel snor.

Warmteproductie
Ik hou het systeem al vanaf het begin in de gaten met Speedfan, en het draait constant op 32 graden bij webbrowsen.
Bij een Youtube filmpje gaat hij wel opeens naar 42 graden. (hoewel, meerdere filmpjes achter elkaar.)
De fan draait hier standaard op 1196 RPM. In my opinion onhoorbaar, want de CPU fan draait hier op 1500 RPM dus die gaat toch altijd het hardst ;)
Verder zitten er nog 2 fans op het mijn systeem, die ongeveer even hard draaien. ;)
Je hoort het geluid een klein beetje, maar niet storend.

Warmte onder games
Bij Team Fortress 2;
Full HD enzo, alles high of ultra als dat kan, hoe ze het ook noemen;
+- 48 graden na 2 uur spelen. (onmiddelijk erna in Speedfan gekeken)
Minecraft:
+- 45 graden

Nog nooit boven de 50 graden uitgekomen ook.
De videokaart daalt daarna ook snel in temperatuur, na 1 minuut oid is de temperatuur alweer op +-35 graden te vinden.

Prijs/kwaliteit
De Sapphire 1GB HD6950 is de goedkoopste HD6950 in de Pricewatch, door het 1GB aan gddr5 geheugen. (+20 euro voor de 2GB versie)
Voor deze prijs presteert hij zeer goed, daarom ook de algemene beoordeling.
(Ik werd tevens aangenaam verrast met een voucher voor Dirt3, die standaard bij de videokaart zit! :*) )
(aanbod geldig tot 31/12/2011)

Benchmarksrequests? aangezien dit mijn eerste echte gamepc is, heb ik nooit een benchmark nog gedraaid.
Dus vertel me het programma, en ik zal kijken of ik er wat tijd voor over heb :)

Overigens schrijf ik nooit reviews, dus een beetje coulance svp. ;)

afbeeldingen volgen :)

Heb jij ook een Sapphire HD6950 Dual Fan 1GB GDDR5 PCI-E?

Uw underscan staat aan: dat is de reden voor de balken. Het forum had u daarbij geholpen.
Ik heb dezelfde kaart steken en ben er zeer tevreden over.
Maar de review zelf is een beetje gefocused op warmte.
Hoe presteert die onder linux, zijn de drivers daar in orde?
Drivers heb ik nooit geinstalleerd onder Ubuntu :P het werkte gewoon :)
Ik heb dan ook maar een paar dagen Ubuntu gebruikt en daarna weer op Windows verder gegaan.

Verder heb ik bijna alleen maar naar de warmte ed gekeken, omdat dat het makkelijkste is :) Ik ben een beetje lui dus ik wou maar een indruk geven omdat er nog een geen reviews waren.

Thanks voor de Underscan tip btw! Ik had niets gevonden maar verkeerd gezocht dus :)