Scythe S-Flex SFF21E, 120mm Review

Bartjebart 13 december 2008, 2.859 views

Scythe S-Flex SFF21E, 120mm

Pluspunten

• Stil
  • Simpel design
  • goede luchtverplaatsing.
  • Molex-stekker los aan adapter

Minpunten

• niet echt goedkoop, maarja, voor kwaliteit betaal je.

Geluid (min) Score: 5
Geluid (max) Score: 5
Luchtverplaatsing (min) Score: 3
Luchtverplaatsing (max) Score: 4
Ik heb in totaal 3 van deze fans aangesloten op een Zalman FC1plus fancontroller. Ik heb ze gekocht ter vervanging van de fans op m'n 2 Thermaltake iCages en 1 als fan op m'n Thermalright ultra 120 eXtreme. Ik ben gegaan voor een van de middelste varianten van de S-Flex familie, die volgens specificaties 20,1dB produceert. De familie bestaat uit 4 smaken (D, E, F en G); de langzaamste (D) produceert 8,7dB en de snelste (G) 35dB.

Featureset
De fans zijn erg simpel van design en dat juich ik toe. Geen leds en gewoon ouderwets zwart kunststoffen bladen. Ze worden geleverd in een simpele kunststoffen verpakking en er wordt een 4 pins molex-adapter bijgeleverd. Het snoertje aan de fans zelf heeft een 3 pins aansluiting die op de fancontroller past. De adapter gebruik ik dus niet en kan in het doosje blijven. Dit vind ik persoonlijk een erg groot voordeel. In een andere kast van me gebruik ik Nexus fans, waar de molex-stekkers aan vast zitten. Als je dan alleen de 3-pins gebruikt, hangen de Molex stekkers er maar een beetje bij, wat resulteert in een onoverzichtelijke kabelbende.

Luchtverplaatsing
Op de laagste stand van de fancontroller (5V) produceren de fans een merkbare luchtverplaatsing, maar een stormkracht is het zeker niet. Op de hoogste stand (12V) is dit al behoorlijk wat meer. Het is in ieder geval genoeg om wat extra airflow in je kast te creëeren.

Geluidsproducite
Een belangrijk punt om voor 120mm fans te gaan is voor veel mensen dat je met minder rpm (en dus minder geluid) dezelfde lucht kunt verplaatsen. Deze fans produceren op de minimale stand nauwlijks geluid. Je hoort ze alleen als je ze zo ongeveer recht in je oor laat blazen. Op 12V maken ze wel wat geluid, maar nog steeds is het zéér acceptabel. Het geluid is bovendien niet onprettig van aard. Het is geen snerpend gezoem ofzo, maar eerder een rustgevende zoem die makkelijk in de achtergrondgeluiden 'verdrinkt'.

Goedkoop zijn deze fans niet, maar ze zijn nog altijd goedkoper dan bijvoorbeeld de Noctua-fans

Achteraf had ik eigenlijk voor de snelste variant moeten gaan, omdat ik toch een fancontroller heb. Dus heb je een fancontroller; koop dan de snelste variant, die zal op 5V ook nauwlijks geluid maken, maar mocht je het even nodig hebben op een warme dag ofzo, dan kan die net wat meer lucht verplaatsen op 12V dan deze fan.

Update 13 dec 2008
Inmiddels heb ik de snelste variant (G) ingebouwd en die is op 5V nauwlijks hoorbaar. Op 12V is de fan wel zeer aanwezig, maar dan produceert ie ook een flinke blaaskracht. Ik heb 2 fans van de G-variant aan geschaft; één als rear-exhaust en één als processor koeler. Verder heb ik nog steeds 2 van deze fans op m'n iCages gemonteerd voor een fris windje over m'n HD's.

Heb jij ook een Scythe S-Flex SFF21E, 120mm?

Heb de F versie van deze en het zijn inderdaad degelijke fans die zeer stil zijn en toch nog best wat lucht kunnen verzetten.
heb hem hier voor 14 euro gekocht wat ik toch wel vind meevallen.
nette review verder :)
Ik heb juist de F versie op een Ultra 120 eXtreme geklemd, en de E versies als casefans. Omdat de CPU fan zich dieper in de kast bevindt zal je daar minder van merken dan van een casefan die zich tegen de zijkant(en) van de behuizing bevindt, en is het verschil in geluidsproductie dus niet meer relevant, maar wel de luchtverplaatsing. Misschien iets om als upgrade over na te denken?
Ja, dat is inderdaad een goed punt. Bovendien biedt een heatsink wat meer weerstand dan een opening in een kast denk ik, waardoor iets meer vermogen (en dus ook iets meer statische druk) goed uit kan komen. Maar de Scythe Slipstreams lijken ook zeer aardige fans, dus die zouden daar ook voor in aanmerking kunnen komen.
Maar die hebben een gewone sleeve bearing, wat betekend dat ze al redelijk snel dusdanig versleten zullen zijn dat ze wel herrie gaan maken. De S-FDB bearing die de S-Flex serie heeft is wat dat betreft veel robuuster, en maakt ook niet zoveel herrie als een ball bearing.
goed punt :) Had ik nog niet over nagedacht. Maar idd, zie net dat de Slipstreams een life-expectancy van 30.000 uur hebben tegenover 150.000 van de s-flexen. Dat is wel een aanzienlijk verschil.