Microsoft Optical Desktop with Fingerprint Reader Review

Bartjebart 1 augustus 2007, 1.244 views

Microsoft Optical Desktop with Fingerprint Reader

Pluspunten

• ziet er leuk uit
  • op zich niet heel duur
  • fingerprint reader werkt goed onder XP

Minpunten

• fingerprint reader werkt niet onder Vista

De set bestaat uit:
- Microsoft Keyboard with fingerprint reader
- Wireless Optical Mouse 2.0 + ontvanger

Ergonomie
De ergonomie van de set is goed te noemen. Bij het toetsenbord zit een steun voor de polsen en de muis is zo vormgegeven dat ie fijn in de hand ligt. De knoppen van het toetsenbord slaan prettig aan en geven voldoende tactiele feedback.

Functionaliteit
De muis heeft twee knoppen, een scrollwiel (die ook zijdelings kan scrollen) en een meegeleverde draadloze ontvanger (die voor moderne begrippen wel aardig groot is). Verder zit er op zowel de muis als op de ontvanger een knopje waarmee ze elkaar kunnen vinden. Dat is het wel zo'n beetje.

Het toetsenbord heeft volumeknoppen ( +, - en mute) mediabediening, 5 favorieten (en een knop voor my favorites) en nog wat windwos knoppen, zoals my music, mail en messenger.

Voor de fingerprint reader wordt een softwarepakketje meegeleverd met een password manager. Je kunt dan van elke vinger je vingerafdrukken scannen (dat doe je per vinger 3 keer om een goede scan te krijgen). Vervolgens kun je op elke site waar een wachtwoord gevraagd wordt op de scanner drukken waarna een venster opent waar je de logingegevens voor die specifieke site kunt invoeren en opslaan. De volgende keer dat je de site bezoekt is een scan voldoende om toegang te krijgen tot de site.

Vormgeving
Het setje is vormgegeven met afwisselend metallic silver en zwarte kleur en doet zo modern aan zonder bijzonder opzichtig te zijn. De fingerprint reader licht rood op.

Bouwkwaliteit
De bouwkwaliteit is voldoende, maar niet echt geweldig. Het spul valt niet uit elkaar, maar de polssteun van het toetsenbord, bijvoorbeeld, is wel van erg rammelig plastic. Niet echt hoogstaande kwaliteit, maar ook niet zo slap dat het kapot gaat.

Drivers en ondersteuning
Onder XP geen problemen, maar in Vista kan de software voor de fingerprint reader niet worden geļnstalleerd. Dikke min voor Microsoft dus, aangezien hun apparatuur niet eens samenwerkt met hun eigen OS. In Vista gebruik ik dus alleen het toetsenbord gedeelte en de functie-knoppen.

Ik betaalde destijds iets vn ¤65,- voor dit setje geloof ik, wat niet echt duur is. De precisie van de muis is echter zo bout dat ik die wegens grote ergernis nooit gebruikt heb. In plaats daarvan werk ik met een Logitech G5 en dat werkt prima.

Heb jij ook een Microsoft Optical Desktop with Fingerprint Reader?

Dat die fingerprintreader niet werkt onder Vista, is dat niet een kwestie van drivers?
Dat wordt veroorzaakt door het feit dat de meegeleverde software niet werkt. Ook de drivers werken niet (en kunnen ook niet via internet worden ge-update).
Ik vind het een iets te positieve beoordeling voor een set waarvan je de muis niet eens gebruikt. Gemiddeld genomen is de muis toch minstens de helft van de prijs in een setje. (misschien dat het door de fingerprint reader in dit geval iets anders ligt..)