Asus Transformer Pad 16GB Brons Review

Reley 24 november 2011, 3.038 views

Asus Transformer Pad 16GB Brons

Pluspunten

• Docking en bijbehorende accu
  • Vormgeving
  • snelheid

Minpunten

• Korte oplaad kabel
  • Niet kunnen opladen via USB connectie
  • snel vette vingers op het scherm

Ik liep al een tijdje met het idee in mijn achterhoofd om een tablet te kopen.
Dan volgt automatisch de vraag, welke?

En dus ging ik op zoek.
Na wat speurwerk op Ze InterWebz en uiteraard Tweakers.net had ik een shortlist opgezet:
-Samsung Galaxy Tab 10.1
-Asus Transformer TF101
-HTC Flyer
Een Ipad zou het niet worden. Dit wegens persoonlijke voorkeuren om het maar even politiek correct te houden :+

Nu bleek dat ik een collega had die de HTC Flyer had gekocht. Gelukkig mocht ik daar mee spelen. Een andere collega bleek de Samsung te hebben aangeschaft en zodoende kon ik die Tablets even in mijn handen houden om mee te klooien.

Op een verjaardag bleek mijn neefje de Transformer te hebben. Na hem even lief aangekeken te hebben heb ik dus ook met de Transformer gespeeld.
Wat mij vanaf het begin trok tot de Transformer was het dock en dus de mogelijkheid om er een "Android-Laptop" van te maken.

Ik vond ook de Transformer het lekker in de hand liggen. De Flyer won dit deel uiteraard, maar na het spelen ermee vond ik het scherm toch echt te klein en viel deze van mijn shortlist.
De Galaxy vond ik wat te glad aanvoelen en mistte wat aansluitingen (Mini-HDMI) en uiteraard het dock. Qua werking maken ze niet veel verschil.
Toen uiteindelijk Asus ook nog eens 50 cashback gaf heb ik de knoop doorgehakt en naar de Mediamarkt gerend waar ik toevallig nog een substantieel bedrag aan cadeaukaarten van had liggen. Uiteraard nog even de laagste prijs garantie erbij geregeld en snel weer naar kantoor om mijn goodie uit te pakken.

Na het uitpakken en het laten bewonderen door de collega’s eerst maar aan de oplader.
Een uurtje later kon ik het niet meer houden en toch maar de Transformer aangezet.

Na een simpele Setup waarin hij onder andere om de taalkeuze en verbindingen met de buiten wereld vroeg kon ik eindelijk aan de gang.
Erg blij ben ik met de snelheid van het systeem. Als GSm heb ik de Desire HD, die vond ik al vlot (vooral toen hij nieuw was) maar de Transformer is toch echt een ander verhaal.
Een mooi helder scherm waarmee ik inmiddels ook even in het zonnetje heb gezeten om te kijken of ik nog wat kon zien. Dat viel mee gelukkig.

Ik had nog een 8gb Micro SD die ik kon gebruiken. De Transformer herkende hem netjes en in je taakbalk krijg je keurig een icoontje waarmee je naar de inhoud van de kaart kan navigeren.

De standaard apps die er op staan zijn handige apps. De webstore word inmiddels goed gebruikt, evenals de Splashtop software om PC’s mee over te nemen.

Ook de E-book reader die er op staat vind ik zeer netjes. Alle boeken die ik erop zette werden direct ingeladen en waren leesbaar.
Inmiddels heb ik ook het dock gekocht en een sleeve om de Transformer netjes in houden.

De accuduur heb ik nog niet echt kunnen testen. Ik heb de Transformer pas enkele dagen en ben vooral aan het spelen. “Normaal” gebruik zal toch anders worden. Maar ondanks dat ben ik tot op heden niet ontevreden over het verbruik.

De ingebouwde camera’s zijn aardig. Aangezien ik die hooguit zal gebruiken voor wat videobellen en niet voor het betere fotografeer werk vind ik dat ook niet interessant. Naar mijn mening zijn de ook daarvoor ontworpen en niet als vervanger voor een echt fototoestel. En hun taak doen ze netjes. Wel is de Transformer lekker snel met het afdrukken en klaar staan voor de volgende afdruk.

De microfoon is ook niet van superkwaliteit, maar als ik ga videobellen pak ik waarschijnlijk toch een headsetje.

Al met al ben ik tevreden met mijn TF101!

Heb jij ook een Asus Transformer Pad 16GB Brons?

zeer nette review alleen de "snel vette vingers op het scherm eigenschap" is in feite niet alleen bij de asus eee pad transformer.

dat heb je ook bij de samsung en ipad etc.
Klopt. Maar ik ervaar het wel als een nadeeltje. Gelukkig heb je er doekjes voor ;)
Mooi ding inderdaad. Je moet de eerste keer wel 8 uur opladen hoor. :) Nu nog rooten en een custom rom erop zetten en je bent nog meer dan tevreden, als je dat al niet had gedaan. Revolver rom is een aanrader en ICS ligt in het vooruitzicht. Supertablet!

De nadelen die je noemt zijn tot nu toe ook de enige die ik heb kunnen vinden.

[Reactie gewijzigd door F0nz0 op 24 november 2011 14:13]

Is het toetsenbord echt een meerwaarde volgens jou? En dan vooral als ramplank of als extra battery pack? Qua tablet trekken de Asus en Samsung mij ook het meest. Bij de samsung kan je ook een toetsenbord/dock aansluiten volgens mij, maar dat zal eerder extra stroom gebruiken dan opleveren.
Een meerwaarde zou ik het niet noemen. Wel verrekte handig....
Daarbij integreert het erg netjes binnen Android, ook de USB poorten en SD kaart.

Rooten en custom roms wacht ik nog mee. Ik wacht tot er meer zekerheid is van Asus zelf m.b.t. de upgrade naar ICS.
Je kan wel opladen via USB, maar dan moet je de tablet echt helemaal uitschakelen. De USB heeft namelijk niet genoeg capaciteit om de tablet te laden terwijl hij in gebruik is, of zelfs standby staat. Het kan dus wel, maar is verre van ideaal. Je moet het echt niet willen.

Het idioot korte oplaadkabeltje is waarschijnlijk een hersenspinsel van 1 van de engineers geweest die niet zo'n goeie dag had, of de avond ervoor nogal hard gefeest heeft.
Ik heb nergens een alternatief kabeltje gezien die wat meer lengte heeft. Voor de connectie met PC is wel een verlengkabel bruikbaar, maar voor het opladen niet. En dat is toch wel bijzonder jammer.

Voor foto's moet je inderdaad niet bij de Transformer zijn. Overigens bij geen enkele tablet. En eigenlijk ook niet bij een telefoon, maar daar moet je gewoon een normale camera voor nemen. Het is leuk dat je snel even een plaatje kan schieten in een situatie waar je niks anders hebt om te fotograferen, maar het is niet superkwaliteit. Mijn LG O2X maakt veel betere foto's.

Het punt wat mij overstag heeft geholpen om de Asus te nemen en geen Tab 10.1 of andere Android tablet is de prijs en de mogelijkheid om uit te breiden met micro SD kaartjes. Ik heb hem jammergenoeg een week voor de cashback actie gekocht en geregistreerd. Kan hem dan wel terugbrengen en bij een andere winkel weer aanschaffen, maar dat is me teveel gedoe.

Mijn Transformer heeft wel een klein beetje backlight bleeding, maar niet serieus genoeg om de garantie voor aan te spreken. Bij normaal gebruik valt het me niet op, dus dan is het wel best.

Mijn versie is de 16GB zonder dock. Ondanks dat het dock nog eens over een aantal USB poorten beschikt en een extra accu, ben ik toch niet zo gecharmeerd van het ding. De tablet verliest direct zijn Tablet karakter (persoonlijke mening) en is dan een netbook met touchscreen geworden.

Ik heb wel de originele Sleeve gekocht. De uitsparingen bieden alle toegang tot de knoppen en de cameras + lichtsensor zijn ook onbedekt. Nadeel van de sleeve, wat mij betreft, is dat de flap met een piepklein stukje klitteband wordt dichtgehouden. Ik had liever een soort van magneetsluiting gezien. Ook vind ik de flap nogal.... dunnetjes. Ik vind het lastig om die flap te vertrouwen wanneer het op goede bescherming van mijn scherm aan komt. Het is in ieder geval beter dan niets. De sleeve geeft mijn tablet overigens net dat ene beetje meer volume waardoor ik het iets prettiger vind vasthouden. Vooral als ik in portrait een item aan het lezen ben. Dan pakt het net wat lekkerder vast dan de kale tablet.

Tsja, vingervlekken is bijna niet te vermijden op een tablet. Je kan dan wel een screenprotector gebruiken die wat minder greasy spots achterlaat, maar daar gaat je contrast weer een beetje mee achteruit. Je gaat dus scherpte missen en dat vind ik geen goede concessie meer. Dan maar regelmatig de poetslap eroverheen.

De nieuwe firmware is OTA geinstalleerd en daarmee is het gebruik van Google Earth gestopt...... Die crashed nu naar de desktop, of het reboot mijn tablet gewoon totaal. Jammer, want het is een app die ik eigenlijk niet wil missen. Andere apps hebben geen problemen gegeven en werken nog prima.

Voor de rest is het absoluut een super tablet. Ik kan qua prestaties echt maar heel weinig verschil merken ten opzichte van een Tab 10.1.
De Tab 10.1 heeft wat betere kleuren en lijkt ook meer helderheid te hebben dan de Asus. Maarja, daarentegen mag je ook 80 euro extra ophoesten en dan mis je weer een micro SD. En die mis je echt!
Ik heb ook de Asus Transformer Pad (TF300T) in bezit.
Heerlijk apparaat, werkt conform verwachting.

Ik kan de Asus echter niet via USB opladen en ook niet met een andere lader als de originele bijgeleverde.
Heeft iemand daar al een oplossing voor.
Ik wilde een andere oplader kopen, maar weet dus niet of deze werkt?
klopt, de tf101 kan alleen opladen aan zijn eigen lader. aan de Usb doet hij het alleen als je hem volledig uischakeld. Maar dan is het wel retetraag...
Voor die vette vingers kan je toch gewoon een folie over het scherm plakken ?
Ik heb voor de HTC One X ook een folie erover een half matte dan en het scheelt enorm .