Microsoft Touch Mouse Review

Earv 8 december 2011, 2.413 views

Microsoft Touch Mouse

Pluspunten

• Hoogwaardige uitstraling.
  • Innovatief concept.
  • Veegbewegingen met wijs-, middel- en ringvinger werken goed.
  • Geschikt voor links- en rechtshandigen.
  • Goede drivers en software.

Minpunten

• Veegbeweging met de duim werkt onhandig.
  • Klikken moet vrij nadrukkelijk, anders werkt het soms niet.
  • Rechtsklikken wordt te vaak 'vertaald' naar linksklikken.
  • Schuiven van de muis gaat zwaar en verschilt per richting.
  • Irritant randje waar je duim ligt.

Disclaimer: de review beschrijft zuiver mijn ervaringen en mening op basis van een week intensief gebruik, en juist met zoiets als een muis is dat heel persoonlijk en deels subjecief! Ik heb vrij grote handen, wat mijn mening over de muis zou kunnen beïnvloeden. Mijn vrouw is ook niet enthousiast over de muis, maar veel minder negatief dan ik en gebruikt hem inmiddels al een tijdje.

Dan de echte review.

Ik beging de vergissing deze muis 'blind' via internet te kopen, nog voordat deze in de diverse 'echte' winkels lag. Ik was op papier verleid door de featureset, die een combinatie van een klassieke muis en een touchpad is. De muis heeft een aanraakgevoelig oppervlak en herkent bepaalde bewegingen van je vingers, waarmee het makkelijker zou moeten zijn te navigeren.

Dit maakt de muis grotendeels waar. De veegbewegingen met wijs-, middel- en ringvinger werken vrijwel in alle gevallen goed. Met één vinger simuleer je het scrollwieltje (omhoog en omlaag en van links naar rechts), met twee vingers tegelijk vegen beïnvloed je een venster (minimaliseren, maximaliseren, rechts of links vastzetten), en met drie vingers tegelijk vegen maximaliseer of minimaliseer je alle vensters tegelijk. Die laatste functie gebruikte ik zelf vrijwel nooit, alle andere regelmatig.

Er zijn twee dingen die niet goed werken en het gebruik van deze muis bij mij tot een grote frustratie maakten.

In de eerste plaats de veegbeweging met de duim, die werkt als terug- of vooruit-knop. In heel veel gevallen werkte vooral de terug-functie niet, omdat ik mijn duim aan de zijkant van de muis heb liggen en de functie alleen werkt als je bovenop de muis begint met je veegbeweging en dan naar beneden veegt. Ik moest de stand van mijn hand op de muis steeds eerst veranderen om bovenop de muis plaats te maken voor mijn duim, als ik de veegbeweging 'terug' wilde starten.

Grootste frustratie betrof echter het rechtsklikken. De muis heeft geen aparte knoppen, er lijkt maar één 'klik' onder de voorkant te zitten (waarmee hij wel wat weg heeft van Apple-muizen). De muis zou moeten detecteren dat je aan de rechterkant drukt, zodat de software dat vertaalt als rechtsklik. Echter, pas als je vrij hard en echt helemaal aan de rechterkant van de muis drukt, registreert de muis dit als rechtsklik. Zeker driekwart van het oppervlak aan de voorkant van de muis is linksklik. Resultaat: in zeker een kwart van de gevallen wordt een rechtsklik onbedoeld een linksklik. Enorm irritiant. (* zie de opmerking onderaan, en de reacties van xtlauke en Libido onder deze productreview)

Het gebeurde ook regelmatig dat de muis wel klikte, maar dat er niets gebeurde op het scherm. Nog een keer, harder/nadrukkelijker klikken loste dat dan op. Het klikken gaat sowieso nogal zwaar en geeft een vrij hard geluid.

De muis is geschikt voor links- en rechtshandigen, want hij is symmetrisch van vorm en tijdens de installatie moet je aangeven of je hem links- of rechtshandig gaat gebruiken. Dat kan dus een nadeel zijn als je de pc met z'n tweeën gebruikt en de één is linkshandig en en de ander is rechtshandig. De muis is niet zo groot en met name aan de voorkant is hij erg slank. Ik heb grote handen en kan de muis helemaal omvatten. Mijn duim lag permanent tegen een vrij breed spleetje aan de zijkant, wat na een dag werken tot een licht geïrriteerd rood randje op mijn duim leidde. Echt een onbegrijpelijke ergonomische misser, mijns inziens.

Iets anders wat me opviel: hij glijdt goed op een glad en hard oppervlak, maar met een enigszins ruwe muismat heeft hij problemen. Mijn oude Logitech Cordless Click Plus glijdt daar heel soepel overheen, de Microsoft Touch Mouse ondervindt veel weerstand. Dat komt deels door de vorm van de glijpads aan de onderkant: dat zijn twee strookjes die over de hele breedte lopen. Naar voren schuiven van de muis is dan ook veel moeizamer dan opzij. Mijn Logitech heeft vier kleine, ovale pads, die ervoor zorgen dat de glijbeweging a) in alle richtingen evenveel weerstand heeft, en b) heel licht gaat. Veel handiger.

Los van de werking heb ik overigens niets dan lof over de muis. De verpakking is prima, hij ziet er hoogwaardig uit, de drivers en muisaanwijsicoontjes (die verschijnen kort als je een veegfunctie activeert) zien er goed uit en zijn nuttig, de drivers lieten zich probleemloos installeren en Microsoft heeft zijn best gedaan op een fraai introductiefilmpje om met de muis te leren werken.

Toch zou ik deze muis niemand aanraden, wat ik heel jammer vindt, want het concept is mooi en innovatief. Maar alle begin is moeilijk, misschien dat versie 2 beter is.

* Aanpassing op 8 december: xtlauke en Libido wijzen er in de reacties hieronder op, dat het rechtsklikken wel goed gaat als je eerst je vingers op de linkerhelft van de muis optilt. Ik heb dit geverifieerd en het klopt inderdaad. Niettemin laat ik het staan als negatief punt, want ik vind het erg gebruiksonvriendelijk om dat eerst te moeten doen voordat rechtsklikken überhaupt werkt.

** Aanpassing op 8 december: terecht wees iemand me erop dat het feit dat de muis alleen werkt onder Windows 7, niet echt een negatief punt is, maar gewoon een gevolg van de functionaliteit. Ik heb dit dus verwijderd.

Heb jij ook een Microsoft Touch Mouse?

Ze schijnen gemaakt te hebben als een 'handige' feature. Het is geen foutje van de makers. Omdat je vaker de linkermuisknop gebruikt hebben ze de mogelijkheid ingebouwd om met je middelvinger (die op het rechter vlak rust) te klikken, en zo toch de muis links te laten klikken.

Het lijkt mij -als buitenstaander (want ik heb deze muis zelf niet)- dat je dit in de settings uit zou moeten kunnen zetten. Dat zou wel zo gebruikersvriendelijk zijn.

Ik weet niet hoe jullie het ervaren, maar ik denk dat ik het wel handig zou vinden. Ik heb zelf 3 schermen (4480 px breed) en als je je muis helemaal naar rechts doet om even één klikje te doen, verplaats je je muis niet, dan beweeg je je hand gewoon zó krom dat de muis er ook wel komt (maar dat je je hand scheef erop houdt). Dan kun je (als je naar de linkerkant van het scherm gaat) makkelijker met je rechter vinger klikken dan met je linker vinger.

Nu verwacht ik niet dat zij deze 'feature' gemaakt hebben omdat er ook 'mensen met meerdere schermen' bestaan. ;)

Ik denk dat het bedoeld is als innovativiteit, maar dat het niet helemaal uit de verf komt doordat niemand hieraan gewend is.
De muizen van Apple (die touch muizen) heb je ook niet meteen door. Daar moet je ook aan wennen. Bij verschillende muizen van heb je gewoon géén keus. Rechtsklik bestaat niet. (Naar mijn mening onhandig, maar ik kan mij voorstellen dat mensen het handig vinden aan beide kanten van de muis te kunnen klikken.)

Mijn conclusie: Goed idee, maar zorg dat het niet zo kan zijn dat je deze muis kunt kopen zonder te weten dat hij alleen een rechtsklik doorvoert als je geen contact maakt met de linker helft.

@Earv Zoals je zelf al zei, is het niet slim iets 'blind' te kopen. Toch kun je het jou niet helemaal kwalijk nemen, want ze hadden er op z'n minst meer aan moeten doen om duidelijk te maken dat de muis deze 'feature' had.

[Reactie gewijzigd door WySeguy op 8 december 2011 16:02]

@ xtlauke en Libido: ik heb naar aanleiding van jullie opmerkingen de review een beetje aangepast. Bedankt!
Graag gedaan Earv. De Apple Magic Mouse heeft overigens exact hetzelfde probleem dat ik noemde (rechtermuisklik registreert niet indien tevens contact op linkermuisknopgebied). Blijkbaar ligt dezelfde techniek/hardware eraan ten grondslag.

Natuurlijk blijft het teleurstellend. Zoiets hoort gewoon niet, maakt de ervaring minder relaxed (er komt een aparte leercurve bij die je misschien wel nooit helemaal onder controle krijgt) en het is ook helemaal niet bevorderend voor ergonomie.

Ben jij hier ondertussen al aan gewend Earv?
Ik heb deze muis nu ook een week en had ook wat moeite met rechts klikken. Ik laat graag mijn vingers op de knoppen liggen en (zoals het filmpje laat zien) mag dat dus niet. Even wennen dus, maar voor mij niet onoverkomenlijk. Ook geen last van rode randjes in mijn duim of dat de duimfunctie buiten bereik van duim ligt.

Maar nu je weet dat je je linker vinger moet optillen als je rechts wilt klikken moet je misschien de negatieve punten aanpassen.
Microsoft stopt Windows7-touch-functionaliteit in een muis, is het dan een negatief punt dat dat alleen werkt onder Windows7?

Wel vind ik dat ik best hard moet drukken voor een klik. Ik snap dat er wat weerstand moet zijn om te voorkomen dat je klikt terwijl je wilt vegen, maar toch.
@ nuri197 Beetje onzin om dat te zeggen, vind je niet? Ik schrijf alleen mijn ervaringen met de muis op, geen verzinsels, zoals je insinueert. Ik waarschuw daarmee medetweakers om de muis niet 'blind' te kopen, maar eerst te proberen. Ik heb zelfs een uitgebreide disclaimer aan het begin gezet.

Kijk ook maar eens verder op internet, of in een recente uitgave van een bekend Nederlands computerblad. Daar staan vergelijkbare bezwaren in. Maar die zullen ook wel allemaal betaald worden door Logitech, net als ik 8)7
Niks van aantrekken hoor, Nuri197 zal wel aandelen in Microsoft-muizen hebben:
Aantal reacties: 3 (3,00 per dag)
Registratiedatum: Donderdag 8 december 2011
Prima review verder, eventueel zou je nog wat foto's/afbeeldingen of kopjes kunnen invoegen zodat het wat minder 'wall of text' uitziet.

[Reactie gewijzigd door SirNobax op 8 december 2011 14:29]

Ik had de muis zojuist een tijdje in de winkel geprobeerd. Na zo'n 10 minuutjes merkte ik ook het probleem met de rechtermuis klik. Misschien is dit de correcte beschrijving van het probleem: http://www.youtube.com/wa...9fbkcl_RQ&feature=related

Het komt er volgens de maker van het filmpje op neer dat de muis alleen een rechtermuisklik registreert wanneer er geen contact is op de linkerknop van de muis. De muis zou namelijk kijken of er aanraking is met het oppervlak aan de linkerkant om een muisklik te registreren. Een beetje raar...

Wellicht is dat hetgene je ervaart met grote handen die juist erg gekromd zijn en altijd in aanraking zijn met het oppervlak.
Hm, goed punt! Ik denk dat dat inderdaad het probleem is. Ik zal het zo even testen. Wel dwaas, natuurlijk, dat je eerst je wijsvinger van de muis moet halen voordat je kunt rechtsklikken. Allemaal onnodige bewegingen van de hand die RSI in de hand kunnen werken.