Cooler Master Cavalier Ergostand Review

Kevjoe 24 november 2011, laatste update op 25 november 2011, 1.608 views

Cooler Master Cavalier Ergostand

Pluspunten

• Van hoge kwaliteit
  • Ingebouwde USB hub
  • Mogelijkheid adapter aan te sluiten

Minpunten

• Geen adapter meegeleverd
  • Steunvoeten voor laptop kan je kwijtraken

Kwaliteit Score: 5
Nadat ik al een drietal koelpads versleten had, dacht ik eraan om een nieuw koelpad te kopen, tesamen met mijn nieuwe laptop, en de keuze is toen gevallen op deze koeler, mede omdat het van een 'betrouwbaarder' merk is dan mijn vorige koelers.

Toen ik het koelpad ontving was ik verbaasd over de kwaliteit ervan, want de screenshots van het koelpad zagen er eerder fragiel uit en niet zo stevig, maar integendeel: het koelpad is van uitstekende kwaliteit. De ijzeren bar die je gebruikt om je koelpad te verstellen is zeer stevig en dat is ook de indruk die het volledige koelpad geeft: een stevige, kwaliteitsvolle indruk. Het ijzeren rooster, de fan, zelfs aan de USB kabel zie je dat het kwaliteit is.
Een klein nadeel is echter dat er een poort voorzien is voor een stroom adapter (zodat de ingebouwde USB hub, maar daarover later meer, self powered is), maar deze niet meegeleverd is. Maar met de meegeleverde USB kabel gaat het ook perfect.

Nog een punt waaraan je ziet dat het kwaliteit is, is de ingebouwde USB hub. Je moet altijd 1 USB-poort opgeven om het koelpad aan te sluiten, maar in ruil krijg je er 3 extra (4 in totaal dus). Over de USB-hub geen klachten, zelfs met meerdere veeleisende stuff werkte het perfect. Enig nadeel is wel dat het een USB2 hub is, en geen USB3, maar dat is het einde van de wereld natuurlijk niet.

Ook heel handig is dat je de snelheid van de fan goed kunt bijstellen, en je hem amper hoort. Je merkt het wel als je de fan uitzet, maar als hij aanstaat merk je het amper, en hij koelt nog bijzonder goed ook. Zelfs het wieltje, waarmee je de snelheid aanpast, voelt heel stevig aan. Het enige waarmee je misschien moet opletten is dat je de steunvoeten voor je laptop niet kwijtraakt, deze moet je in een gleuf onderaan het toestel vastschuiven. Ook deze geven goede, stevige indruk, en je kan ze zo plaatsten dat zelfs de kleinste netbooks op het koelpad passen. Maar het feit dat je ze kan losmaken, kan je ze ook kwijtraken, en dat is een van de weinige minpunten van dit koelpad.

• MSI GE620DX

Heb jij ook een Cooler Master Cavalier Ergostand?

Korte review, maar geeft wel een redelijk duidelijk indruk.

Op de tweede afbeelding zie ik de USB hub met daarboven een mini-USB aansluiting. Is dat de aansluiting waarmee je de USB hub self-powered maakt?

Kan je misschien een foto uploaden waarmee je de laptop op het standaard hebt staan? Ik heb zelf ook interesse in deze laptopstandaard maar ben benieuwd naar 'echte' gebruikersfoto's.

Tot slot: Je zegt de laptopvoetjes kwijt te kunnen raken. Ik neem aan dat wanneer de laptop niet op het standaard staat, deze nog wel vast zitten?
Je gebruikt de mini-USB aansluiting om het aan te sluiten op de PC, de meegeleverde kabel daarvoor is ook goede kwaliteit (bij de andere koelingpads die ik had was dat van abominabele kwaliteit). De aansluiting voor een adapter zit aan de andere kant, samen met de regeling van de fan. Het is een gewone aansluiting, dus een universele adapter past er zeker in.

Ik ga zeker ook een paar foto's proberen te uploaden, maar ik heb niet echt een goede camera, dus mijn GSM zal moeten voldoen. Ga ze zo snel mogelijk proberen te maken.

En de laptopvoetjes schuif je eigenlijk in een gleuf, die heeft in het midden een grotere opening. Je kan ze verschuiven, maar zolang je ze niet in het midden laat, zijn ze goed verankerd. Ik doel eerder op het feit dat ze los kunnen en als je het bv. vervoerd kan je ze daardoor wel kwijt raken.
Heb je niet wat informatie over het effectieve koelen? wanneer hij op of afstaat etc...
Want vraag mij eigenlijk af of zo een koeler wel iets kan koelen :)
Thanks voor de review. Heeft mij goed geholpen met het uitzoeken van een nieuwe laptop standaard (ondanks dat je review omlaag is gemod; ok, je tekst is geen hoogvlieger, maar er staat voldoende info in om een goede indruk van de standaard te krijgen)