Specificaties 2TB 3.5" HDD met USB 2.0, eSATA, FW800 - Bekijk alle specificaties

LaCie 2big Quadra 2TB Zilver Review

rolfi 24 november 2011, laatste update op 24 november 2011, 851 views

LaCie 2big Quadra 2TB Zilver

Pluspunten

• Snelle schijf
  • Mogelijkheid tot RAID1 veiligheid. Wel aan te bevelen voor belangrijke data die echt niet kwijt mag raken.
  • Open design, dat je weet hoe de schijf werkt en je het kan aanraken.

Minpunten

• Hoog design, waardoor gevaar onstaat tot omvallen. Maar als je hem veilig ergens op een bureau op tafelpoot zet is er niets aan de hand.
  • Redelijk hoge prijs als je nagaat dat 2x1TB 160 euro kost.

Mobiliteit Score: 3
Ik heb veel van deze harde schijven in gebruik en moet zeggen dat het de meest handige RAID schijven zijn die er te krijgen zijn met duidelijke led indicaties. Ze zijn er ook van andere merken maar dan zit alles in een design weggewerkt. Bij deze lacie heb je in ieder geval het gevoel dat je overal bij kunt en zit wat er gebeurd met duidelijke led op de achterkant van de harde schijf. Zet je hem bijvoorbeeld in RAID 1 modus dan zie je bij het schrijven de 2 leds op de achterkant aan het werk. Doe je bijvoorbeeld alleen lezen, dan zie je dat daar maar één led gaat knipperen.

Gaat er een schijf stuk dan gaat er een rood ledje branden en zul je de schijf naar lacie terug moeten sturen voor reparatie en dan ben je hem 2 weken kwijt ongeveer. Ik heb series gehad waarbij de een naar de ander stuk ging, maar vooralsnog doen ze het nu prima.

Dan wat betreft de lees en schrijfsnelheden.

Bij RAID0 is dat via de ESATA port 120MB/s en via de USB en Firewire400 aansluiting 30MB/s maximaal. Firewire800 zal denk ik daar tussen in gaan zitten, maar deze heb ik niet kunnen testen, omdat ik niet zo'n aansluting heb.

Bij RAID1 is de snelheid van USB en Firewire400 ook 30MB/s. De ESATA heb ik hierbij nog niet getest en zal ik nog doen.

Over de compatibiliteit van de schijf. Ik heb hem op alle soorten systemen gehad en overal deed hij het al een tierelier.

Conclusie:
Deze schijf is een echte must voor een professionele gebruiker die zijn data veilig wil opslaan of snel wil werken. Je kunt net pech hebben dat je een rotte schijf koopt die snel stuk is, maar dat heb je tegenwoordig met alle mechanische schijven die je koopt.

Heb jij ook een LaCie 2big Quadra 2TB Zilver?