Bekijk alle uitvoeringen
Specificaties 120GB 2.5" (SATA-300) @ 270/130MB/s - Bekijk alle specificaties

Intel 320 Boxed 120GB Review

Herr Roedy 23 november 2011, laatste update op 28 november 2011, 1.462 views

Intel 320 Boxed 120GB

Pluspunten

• Snelheid

Minpunten

• Weinig melding over AHCI

Intro
Zojuist op mijn deurmat: een Intel 320 series SSD 120GB
Ik werd moe van de lange laadtijden van BF3, normale harde schijven waren vrij duur en ik had gewoon zin een upgrade in mn pc te stoppen :)

Levering
De ssd wordt geleverd met een metalen frame om hem in een 3.5" bay te hangen. Dit installeren ging mij niet helemaal vlekkeloos af, maar dat kan ook liggen aan mijn vrij goedkope case.
Tevens werd er een satakabel en een voedingkabel bijgeleverd evenals een aantal schroefjes.
Er zat ook een CD bij met daarop een handleiding in meerdere talen (Nederlands onbreekt) en een garantiebepaling (Nederlands ontbreekt eveneens)

De SSD is gekocht bij Alternate voor een bedrag van 150 euro en ik kreeg er gratis BF3 bij. Daarmee komt de prijs in mijn ogen op een acceptabel niveau. Ik heb de prijs echter 2 sterren gegeven omdat het hier een aanbieding betreft.

Keuze
Ik heb gekozen voor de intel omdat ik slechte verhalen over OCZ hoorde en deze daarna, met de aanbieding, het goedkoopst was.

Benchmarks
Ik heb gelijk een nieuwe install van windows gedaan om het maximale uit mn systeem te halen.
Voor mijn gevoel is het systeem gelijk al veel sneller, maar dit kan natuurlijk ook komen vanwege de clean install.
Daarom hieronder 2 benchmarks om mn gevoel te ondersteunen:

Crystalmark van de SSD

Crystalmark van de HDD (spinpoint F3 1TB) ter vergelijking

Windows Experience Index

Tot zover ruimschoots tevreden, zowel over de prijs als prestaties. Ik wacht nog af wat de betrouwbaarheid in petto heeft maar ik zou deze schijf zonder twijfel aanraden.

Het is wel sterk aan te raden AHCI in te stellen
Hier een link met een uitleg hoe je AHCI instelt na installatie van Windows.

• Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB
  • AMD Athlon II X3 450
  • Kingston 4GB 1333 DDR3 Non-ECC CL9 DIMM
  • 880GM-LE RAID Gb-LAN VGA Sound ATX
  • Sapphire HD 5670 1GB
  • Windows 7 x64

Heb jij ook een Intel 320 Boxed 120GB?

Dik Beknopte review,maar i.i.g. wel met een benchmark.
Joh, ik wist niet dat die F3 140 kon scoren.
En dat hoor ik vaker, gewoon een nieuwe install ipv Windows migreren, maar dat is dan wel weer Uren werk voordat je alle progjes en instellingen weer voor de bakker hebt.
Ik vind de prijs kaal trouwens wel ok.En dat je er zomaar BF3 bij kreeg? Dan is het een koopje, wat mij betreft dan.Zijn ook mensen die niks met zo,n shooter hebben,maar God, das een mazzel.Nog geen punten,denk dat er wel meer bij mag.
Ik heb hem ook sinds gisteren maar ik moet nog even uitzoeken om welke versie van BF3 het gaat. Is dat alleen de pc versie of ook de xbox ?

Verder gewoon een net schijfje en inderdaad compleet met sata kabel en power verloop
Ik kreeg de PC versie, niet limited, erbij.
De review is idd beknopt, ik ga wel even kijken naar andere ssd-reviews om te kijken wat ik er zoal bij kan zetten
Vind het oa een beetje magertjes, omdat je niets zegt over je sysspecs, behalve Windows 7 64 bit, etc.
En ik snap raymonvdm ff niet, alsof je een schijf koopt en dan een xbox versie van een game gratis krijgt???
Waarom zou dat niet kunnen :) Kan een SSD niet in een XBOX :+ Ik heb namelijk alleen maar een kantoor pc dus gamen moet echt op de xbox.
Slordig is wel dat in de handleiding wordt verwezen naar een specifieke philips-schroevendraaier terwijl deze niet in de doos zat. Een kleine kruiskopschroevendraaier volstaat echter, en die zal menig tweaker wel in zijn gereedschapskist hebben zitten.
Philips screwdriver = kruiskop.
Dat wou ik er ook als eerste bij zetten upje.Maar heb jij enig idee waarom dit wereldwijd/in engelstalige landen een Philips screwdriver is?
Is dat van onze Philips uitgegaan of wat? Nu we het er toch over hebben? ;)
Mag vast wel even offtopic van Herr Roedy. ( Geen familie van Carrell toch?)
Heb het stukje over die philips screwdriver weggehaald :) Ik schaam me er nu toch licht voor dat ik niet wist dat dat gewoon een andere benaming voor kruiskopschroevendraaier was :(
Dat was de strekking niet hoor, dat jij iets fouts deed Herr Roedy, voor geen meter.Jij weet dan weer meer over iets wat een ander niet weet.No worry.
Je hoeft je alleen te schamen als je op je schoonmoeder valt. Proost.
Het heeft helemaal niets met 'onze' Philips te maken, maar met Henry F. Phillips.
Hij heeft de kruiskop niet uitgevonden maar hij heeft wel de 'Phillips Screw Company' opgericht, de bekende schroef is naar hem vernoemt.

[Reactie gewijzigd door Puch-Maxi op 23 november 2011 20:58]

Heb je AHCI aangezet in je BIOS? Aan je waarden te zien bij de 4k QD32 niet ;)
Zoek even in dit topic: Het grote SSD topic ~ Deel 9
hoe je AHCI aanzet als je Windows al ge´nstalleerd hebt :)
Ik heb dezelfde SSD, waar die in het begin een 7.2 haalde in de Windows Score en na een paar dagen en nu nog steeds een 6.9. Hoe komt dat? Heb jij hetzelfde?
Nee, sterker nog: ik heb sinds ik AHCI ingesteld heb op mn moederbord een score van 7.5
leuk die gelijkenissen tussen onze reviews :D

zelfde reden om niet voor OCZ te gaan, dezelfde periode, en zelfde winkel :D

ik heb aan de mijne inmiddels ook een bench toegevoegd (had toen deze review nog niet gezien)