Specificaties 24" @ 1920x1080 (lcd, 5ms) - Bekijk alle specificaties

Philips 247E3LPHSU Zwart Review

HaseMike 23 november 2011, laatste update op 23 november 2011, 11.163 views

Philips 247E3LPHSU Zwart

Pluspunten

• Uitstekend beeld
  • Smartcontrol Software duidelijke meerwaarde
  • Perfecte Kleuren
  • Niet duur
  • 2x HDMI

Minpunten

• Voet met weinig instelmogelijkheden
  • Geen DVI aanlsuiting

Inleideing

Na enkele jaren met een hp w2228h te hebben gewerkt, en natuurlijk ook hier en daar een game gespeeld, vond ik het tijd worden voor een nieuwe monitor met wat hogere resolutie en een groter scherm.

Mijn eerste keus was gevallen op een Dell U2412M, vanwege de 1920x1200 resolutie en het IPS scherm. Van deze heb ik er 2 thuis gehad en beide bevielen niet. IPS glow, stevige AG coating en fletse kleuren. Erg jamemr want de Dell is prima afgewerkt en heeft een fantastische voet waardoor de monitor goed verstelbaar is.

Omdat mij IPS zo tegenviel, ben ik op zoek gegaan naar een, in mijn ogen, goede TN monitor. Bij toeval op de Philips 247E3LPH gestuit bij een plaatselijke mediamarkt. Hij stond in een monitor wand met zo'n 15 andere monitoren van diverse prijsklassen. Persoonlijk vond ik hem, op een Samsung van 500 Euro na, het beste beeld geven.

Hier de link naar de informatie van Philips : LINK

- Pixelafstand 0,272 x 0,272mm
- Kijkhoek 170/160
- Gewicht 4,5 kg
- W-Led belichting
- Response van 5ms en 2ms (tijdens games)
- Powersensor

Verstelbaarheid :

Tilt

Aansluitingen :

2x HDMI
1X VGA
1X Audio uit (van de HDMI)

Software :

Smartcontrol voor alle instellingen en calibratie

Algemene indruk en installatie :

De monitor zit verpakt in een handig draagkarton zoals de laatste tijd gebruikelijk is bij dit soort monitoren. Meegeleverd worden een netkabel en een VGA kabel. Waarom er geen HDMI kabel bijzit weet alleen Philips. Verder nog een CD met software en 2 kleine handleidingen. De grote handleiding staat op de CD.

Opbouwen is een kwestie van heel veel plastic weghalen, werkelijk de hele monitor, behalve het scherm zelf, zit onder het plastic en 2 stukken karton met alle info over de mogelijkheden van de monitor.

De voet wordt met een vleugelmoer bevestigt aan de monitor en zit er in een halve minuut op. Helaas, zoals gebruikelijk in de prijsklasse, is de monitor alleen in neiging verstelbaar en zit er geen Vesa 100 aansluiting op de monitor. Ook staat hij naar mijn smaak wat te hoog, ik hou van het scherm bijna op het buro, maar dat is bij deze monitor niet mogelijk.

De hele monitor is van glossy kunstof, inclusief de achterkant. De voet is ook glossy maar heeft een soort van ribbelstructuur waardoor er geen vingerafdrukken ontstaan. Langs het scherm zit een blauwe, enigzins doorzichtige rand. Dit valt nauwelijks op, tenzij je een licht bron achter de monitor hebt staan.

Precies in het midden onderaan zit Philips logo en daaronder de power led. Die laatste kan je in diverse stappen dimmen en zelfs helemaal uitzetten, wat erg prettig is, van mij mag hij uit.

Aansluiten is een kwestie van het netsnoer insteken en een HDMI kabel naar de pc. Er zijn geen mogelijkheden om de kabels weg te werken, maar ze zitten ook niet in het zicht als je achter de monitor zit.

De afwerking is zeer goed te noemen en voelt als een prijsklasse hoger. De voet is stabiel en netjes afgewerkt, de behuizing kraakt niet en de OSD bediening bestaat uit tiptoetsen rechts onder op de behuizingsrand. Prima voor elkaar.

OSD

De OSD van deze monitor is, zeker gezien de prijsklasse, behoorlijk uitgebreid. Hij is te bedienen met de tiptoetsen aan de rand van het scherm. De beschrifting daarvan is echter nogal onduidelijk en nauwelijks te zien in een redelijk verlichte kamer. Daarbij zit de "Enter" toets op 1 cm naast het aan/uit vlakje, dus uitkijken met dikke duimen, anders is de monitor uit ipv dat je de OSD te zien krijgt.

Leuk en handig is dat de OSD qua plek op het scherm is in te stellen, ook de transperantie kan je instellen naar eigen smaak. De OSD is zeer uitgebreid, maar alle opties kan je beter instellen met de Smartcontrol software.

Smartcontrol software :

Als 1 van de weinige, misschien wel de enige, consumenten monitor, wordt de philips geleverd met een prima stuk DDC/CI software waarmee je de volgende zaken kan instellen :

- Brightness, contrast en resolutie
- Kleur : Rgb waardes, Black level per RGB, White point, Calibratie*
- Smartimage : De monitor kan zelf 3 instellingen onthouden de software nog meer
- Een rits opties en Smartdesktop die waarmee je de diverse windows kan dokken

* Zowaar zit er een prima calibratie routine in die stap voor stap de monitor instelt met het juiste gamma. Via een aantal schermen met een vierkant die je met een slider probeert gelijk te maken aan de achtergrond tint. Uitstekend gedaan en met goede resultaten.

Persoonlijk vind ik deze software een grote meerwaarde geven aan de monitor, het is een semi-pro tool voor een consumenten monitor. Top!

Beeld :

Het is een Led display, hierdoor is het beeld krankzinnig helder op 100%, ik zit in een redelijk verlichte kamer en heb de helderheid op 10 staan. Bij 100% hoef je voorlopig niet meer naar de zon op vakantie. Wit is dan ook knalwit.Na het instellen van de monitor viel mij op dat de kleuren een teveel aan geel hadden. Daarbij had de windows picture viewer ineens een gele achtergrond ipv wit.

Na enig zoek op google kwam ik erachter dat de iCC profile voor deze monitor niet correct is bij sommige configs. Na het installen van de sRGB IEC61966-2.1 ICM zag alles er prima uit.

Voor de geinteresseerden, ik heb de volgende waardes bij deze monitor ingesteld :

- brightness 10, Contrast 56
- RGB : 94,88,99
- Blackleve rgb : 50,50,50
- White point : Custom door calibratie met de bijgeleverde software

De monitor heeft stevige kleuren, ik hou wel van wat verzadiging, ben tenslotte een glossy gewend. Alles ik echter zo in te stellen dat je ook "fletse" kleuren kan krijgen, als je daar meer voor voelt.

Kijkhoek, zwartwaarde, Antiglare :

De horizontale kijkhoek is goed, verticaal heb je natuurlijk de gebruikelijke effecten van TN panelen. Overigens vind ik het verschil tussen TN en IPS in de praktijk te verwaarlosen. IPS heeft last van glow, TN van kleurverschil.

De zwart waarde is fantastisch als je de brightness insteld afhankelijk van je omgevingslicht. Mijn exemplaar heeft geen lichthoven, glow of pixel problemen.

AG : De philips heeft een AG laag die alleen zichtbaar is als je met je neus bovenop het scherm zit en een wit vlak met tekst heen en weer beweegt. Een minder aanwezige AG heb ik nog niet gezien. In vergelijk met de Dell U2412M is er geen AG effect te bespeuren.

In mijn ogen is het beeld van deze philips het dichst bij het beeld van een glossy monitor, zonder glossy te zijn.

Gaming / Response

Kort en simpel : de monitor heeft een automatische overdrive functie "Smartresponse" genaamd, die een detecteerd of er een game draait. De response zou dan van 5ms naar 2ms verminderen. Een hele rits games heb ik over het scherm laten flitsen, heb geen enkel nabeeld gezien. Is ook duidelijk te merken bij het scrollen van tekst, waar de Dell 1 grote blur wordt, blijft het hier duidelijk. Ook t.o.v. mijn oude TN is dit een aardige verbetering.

Extra's :

De Philips heeft dynamische contrast mode, dit soort grappen laat ik uit.Verder is er een z.g. "powersensor" aan boord. Dit bestaat uit een infrarood straler en ontvanger, die detecteerd of er iemand voor de monitor zit. Zodra je weggaat merkt de sensor dat en dan wordt het beeld gedimmed naar van zeg 80% naar 0-10%, voor stroombesparing.

De powersensor werkt prima en is een leuke gadget. Zelf heb ik er niet al te veel aan, omdat ik de brightness al op 10 heb staan.

Als laatste kan je dan de powerled, die bestaat uit een grote blauwige streep onder het philips logo, dimmen of helemaal uit laten.

Audio uit : De philips heeft een audio-out aansluiting om het geluid wat via de HDMI kabel binnenkomt, aan boxen verder te geven. Er zijn geen luidsprekers ingebouwd.

Conclusie :

De Philips 247E3LPH is m.i. 1 van de top monitoren als je op zoek bent naar een 24 inch TN scherm. De beeldkwaliteit en instelmogelijkheden zijn stukken meer dan je voor 159 Euro kan verwachten.

Over de foto's :

- Foto 1 : Beeld is natuurlijk flets door de flits
- Foto 2 : Dun maar niet absurd dun
- Foto 3 : Aansluitingen, de vlekjes zijn lijmresten van het beschermplastic alleen mit flits te zien
- Foto 4 : Van de philips Site
- OSD foto in de review : OSD kan je overal op het scherm plaatsen en de transparantie is instelbaar
- Smartcontrol foto : De pagina met kleuren calibratie (Screenshot)

Bedankt voor het lezen !

• hd 6870
  • Windows 7 x64

Heb jij ook een Philips 247E3LPHSU Zwart?

Sinds dit weekend heb ik ook dit beeldscherm aangeschaft. Echter heb ik nogal al last van lijnen op het beeldscherm. Het lijkt wel door kleurovergangen te komen.

Als het goed is heb de drivers bijgewerkt en Smart Control geinstalleerd. Zie ook de foto's. Iemand enig idee hoe dit kan??

Dat lijkt wel of je VGA gebruikt met een verkeerde resolutie en 8 bits kleur ?
Bedankt voor je antwoord!

Wat bedoel je met VGA? Ik gebruik in ieder geval een HDMI kabel.

Had het beeldscherm net ook aangesloten op mijn XBOX, zelfde probleem. Het lijkt dus niet aan de computerinstellingen te liggen. Staat er wellicht iets fout in de instellingen in het menu van het beeldscherm?
Ik heb nog even gezocht voor je, maar ik denk dat je een defect exemplaar gevoden hebt. VGA is die ouderwetse analoge aansluiting.
Bedankt je hebt inderdaad gelijk, het ging om een defecte. Had dit inmiddels al gemeld bij de webwinkel en het beeldscherm is een dag later netjes opgehaald en omgeruild.

Alles werkt prima nu! :)
Onderaan bij conclusie hint je dat je dit scherm voor 159 euro hebt gekocht, maar het goedkoopste wat ik in de pricewatch kan zien met verzendkosten zit toch tegen de 200 euro aan. Heb je dit scherm ergens bij een lokale shop gehaald ofzo? Voor de rest mooi review ik zal binnenkort terug komen om de fotos te bekijken.
De Philips is bij de Mediamarkt in Osnabrück gekocht, ook alle Saturns in Duitsland hebben hem op het moment in de aanbieding voor 159 Euro: LINK

[Reactie gewijzigd door HaseMike op 23 november 2011 07:30]

Ik heb dit scherm gehaald op basis van deze review en heb er nog geen spijt van gekregen. Goede kleuren, goede helderheid, non-glossy en inderdaad is de calibratie software erg fijn.

Overigens heeft Mediamarkt hem sinds kort 20 euro duurder gemaakt... Geen idee waarom.
Voor de cheapskates onder u: ik heb recent de Philips E-line 247E3LSU gekocht. Dit lijkt hetzelfde panel te zijn met de volgende wijzigingen:
  • 1xDVI in plaats van 2xHDMI
  • geen bijgeleverde software
  • geen beeldsensor (of althans geen ondersteuning in de firmware)
  • zo'n 30 euro lagere prijs
Ik had geen bijzondere behoefte aan HDMI, en de bijgeleverde software werkt sowieso niet op mijn besturingssysteem naar keuze. Dan is de lagere prijs mooi meegenomen.

[Reactie gewijzigd door baafie op 29 december 2011 00:38]

Mooie review en erg helder, ik ga deze aanschaffen bij mijn volgende pc.

Dan heb ik nog twee vragen:
1) Als je kritisch bent, kun je dan deze monitor kopen en gebruiken zonder de kleuren zelf te moeten aanpassen? Of moet je echt altijd dat kleurenprofiel instellen?
2) Die overdrive modus, kun je die ook gebruiken zonder de software te installeren? Dat je deze bijvoorbeeld standaard aan zet in het OSD menu?
Dank je :)

1) Jawel dat gaat prima met de opties in de OSD, wel evvoor zorgen dat je het juiste kleuren profiel instelt mocht je problemen hebben met het wit. Het kleurenprofiel is handig en zorgt voor net de stukje extra, maar is geen must

2) Die kan je in de OSD aan en uit zetten, software is niet nodig.
Mooie review, thanks! Een paar vragen:
- Is de glossy rand niet afleidend?
- Is die software voor kalibratie ook voor Mac OS?
Zolang er geen direct licht op de glossy rand staat, valt hij totaal niet op
Op de CD staat van de Smartcontrol software alleen een PC versie. Voor osx zal je hem via het OSD menu moeten instellen.

[Reactie gewijzigd door HaseMike op 14 december 2011 10:16]

Hey Mike!

Erg prettige review! Gisteren bij de mediamarkt deze monitor gehaald. Ik had wat twijfels bij het bijzondere blauwe randje om de monitor (doet beetje speelgoedachtig aan), maar dat is in een sterk verlichte mediamarkt aanweziger dan bij mij op zolder ...

Ik ga zeker die software uitproberen, want ik ben niet meteen tevreden met de standaard instellingen. Veel te licht dat het bijna korrelig aan doet en ik "mis" gewoon wat kleur. Als ik jouw verhaal lees is er nog niet meteen man over boord en zal de software dit kunnen herstellen; ik ben benieuwd!

Verder ben ik zeer tevreden. Heerlijk grote monitor die kwaliteit uitstraalt met een zeeeer prettig prijskaartje. Eindelijk een aanbieding bij Mediamarkt dat daadwerkelijk een aanbieding is :)

Nogmaals bedankt voor uitgebreide review. Heeft mij zeker over de streep getrokken!
@derXen

thx ! Ja inderdaad, out of the box is de helderheid krankzinnig. Probeer de instellingen uit de review, ondertussen heb ik ze nog licht aangepast :

- Brightness 5, Contrast 56
- Smartresponse en smartcontrast : OFF
- RGB color 94,88,99
- Whitepoint door de software en blacklevel 50,50,50

Alleen de brightness heb ik zelf aangepast, contrast en RGB waardes worden door de software ingesteld. Maar je kan dit natuurlijk ook handmatig instellen via de OSD.

De blauwe rand valt inderdaad niet op. Ik heb ondertussen een stripje leds achter de monitor geplaatst, daardoor zie je de doorzichtige blauwe rand als een licht gloed om het scherm. Beetje kitsch maar wel aardig.

Doe de instellingen bij de "standaard" instelling van smartimage. Als je meer kleur wilt is kan je natuurlijk de saturation verhogen of de "internet" instelling gebruiken. De "Game" instelling is zwaar overdreven en m.i. niet prettig.

Laat even weten of het je gelukt is met de instellingen.

**EDIT** niet vergeten om deze icc te installen : sRGB IEC61966-2.1 ICM maakt een wereld van verschil.

[Reactie gewijzigd door HaseMike op 15 december 2011 09:22]