Specificaties Tower, 1 interne + 3 externe bays - Bekijk alle specificaties

Cooler Master Elite 360 Review

fraggertje 22 november 2011, laatste update op 22 november 2011, 808 views

Cooler Master Elite 360

Pluspunten

• Ziet er netjes uit
  • Goede koeling
  • Als desktop en tower te gebruiken (focus op desktop)
  • Redelijk veel ruimte aan de binnenkant
  • Niet duur (Pixmania)

Minpunten

• Afwerking slordig
  • Niet goed nagedacht over tweede harddisk slot
  • Voorpaneel laat los bij verwijderen usbstick/usb kabel
  • Zeer felle blauwe leds voor power en hd led

Ik heb helaas geen tijd voor een zeer uitgebreide review maar wil toch even kort mijn bevindingen vermelden zodat anderen hier voordeel mee kunnen doen.

Waarom de Elite 360

Mijn klant had een desktop behuizing nodig. Deze zijn redelijk te vinden maar niet als er 2x harddisk, 1x DVD en een mATX moederbord ingebouwd moeten worden. De meeste desktopkasten (bijv de H360A van AOpen) hebben maar 1 harddisk slot. Het diskdrive slot is daarbij zo vormgegeven dat dit niet bruikbaar is voor een tweede HD.

Uiteindelijk dus uitgekomen bij de Elite 360 van Coolermaster. De kast is als tower en als desktop te gebruiken. Aangezien de optische sloten horizontaal zijn uitgesneden is desktop gebruik het meest voor de hand liggend. Er is ruimte voor 2 harde schijven (1 achter floppydrive plaatje) en 2 optische drives. De kast was alleen bij PixMania voor een redelijke prijs te krijgen (budget was beperkt) dus daar besteld en halve week later in huis. De kast is daar echt goedkoop alleen de verzendkosten van 10 maken hem wat duurder.

Toen ik de kast uit de doos had viel hij niet tegen. Ziet er netjes uit. Matzwart met een licht glanzend plastic frontpaneel. Er zijn genoeg ventilatieopeningen aan alle kanten en ook een grote casefan (regelbaar via moederbord) is inbegrepen. Voor de montage zijn er een aantal plastic slides bijgeleverd. Deze kun je tegen de harddisk/DVD zetten om vervolgens zonder schroeven te monteren. Voor deze montage moet het voorpaneel eraf.

Assemblage

Het moederbord dat ingebouwd moest worden was de Asus P8H67-M B3, microATX dus. Dit ging zonder problemen alleen het plaatje om de moederbordaansluitingen zit tamelijk los in de kast dus moest ik handmatig wat bijbuigen. Vraag me trouwens af of er een fullsize ATX board in past zoals Coolermaster vermeldt op de site... Apart is dat de voeding aan de voorkant van de kast moet worden ingebouwd. De stroomkabel steek je aan de voorkant in de voeding en loopt door de behuizing naar de achterkant van de kast naar een socket om de stroomkabel in te pluggen. Slim bedacht.

Na het moederbord moest ik de harde schijven inbouwen. De eerste ging prima in het daarvoor bedoelde slot. Zit wel dicht bij de casefan dus een sata connector met 90graden hoek is aan te raden. De tweede schijf moest in het floppydrive slot (dat ook staat genoemd als tweede harddiskslot, tenminste op de slides zelf staan twee harddisks genoemd). De harde schijf past erin alleen zit dan bijna tegen het moederbord. Er is dus geen ruimte om een sata stroomconnector in te pluggen!! Omdat het met slides en niet met schroeven werkt kun je niet sjoemelen en de disk anders monteren om meer ruimte te krijgen. Het past gewoon niet.

Uiteindelijk heb ik de tweede harddisk in brackets gehangen zodat deze in een 5,25 slot past.

Tweede nadeel is dat het voorpaneel van de kast niet goed vast zit. Dit zit geklikt met plastic klemmetjes maar als je een usb kabel uit het de connectie op het voorpaneel trekt dan trek je het voorpaneel los... Ik heb zelfs geprobeerd een plastic klemmetje te wisselen met een andere maar zelfde probleem.

De kast ziet er aardig uit maar is qua afwerking slordig.

Meer info;

Foto's zijn van de Coolermaster site.

Heb jij ook een Cooler Master Elite 360?

Een eigen gemaakte foto van je geassembleerde systeem zou zeker gewaardeerd worden!
Dat is lastig want hij staat al bij de klant :)
Mocht ik in de gelegenheid zijn dan zal ik hem wel even toevoegen.
Tip bij deze kast: Gebruik de "kabelmanagement" gaten niet. Deze zijn totaal niet afgebraamd en dus vlijmscherp. Kreeg hierdoor kortsluiting naar de massa met de kabel voor de front-usb poorten.