Sitecom MD-254 Home Storage Center Review

GoodOnly 21 november 2011, 19.655 views

Sitecom MD-254 Home Storage Center

Pluspunten

• Mooie vormgeving en voelt degelijk.
  • Makkelijke installatie.
  • Snel te benaderen.
  • Redelijk stille koeling (na firmware update)
  • prijs

Minpunten

• Rechten op de public folder zijn niet aan te passen.
  • UPnP server maakt alleen gebruik van de public folders. (Daarom jammer dat public SAMBA rechten niet in te stellen zijn, aangezien dit wel kan bij de UPnP server.)
  • Klantenservice voor 0,50 cent p/m en na 5 minuten nog niemand aan de lijn.
  • Klantenservice mail. Je krijgt nooit antwoord.

De Sitecom MD-254 komt in een nette vierkante doos waar onduidelijk wordt aangegeven of het daadwerkelijk om de MD-254 versie gaat.
In de doos zit keurig verpakt de Sitecom MD-254 omhuld met stoot absorberend schuimkussen.
Wat me direct opviel is de 10 jaar garantie die meegeleverd wordt na dat je dit product geregistreerd hebt bij Sitecom, dat is opzich al erg netjes.
Verder treffen we een CD-Rom aan en een quick manual voor het opzetten van de NAS. En natuurlijk niet te vergeten de mode kleur witte voeding en netwerkkabel (CAT-5e) van een kleine 30 cm.

Wat hou ik in mijn hand: Een stevig aanvoelend kastje met een mooie lak kleurig plastic afwerking en bovenop een zachtere(siliconen) bovenkant. Dit is waarschijnlijk om de warmte beter weg te leiden en het geluid van de hardeschijven te reduceren. Het deurtje voelt wat goedkoop aan wanneer je het open en dicht doet, maar goed dat hoef je dan ook niet zo heel vaak te doen. Ook aan de voorkant worden met nette kleine ledjes aangegeven of de schijven correct zijn aangesloten, dat er LAN verbinding goed aangesloten is en dat er daadwerkelijk stroom op staat.
De achterkant heeft een kleine ventilator en verder LAN, Stroom en USB poort. En twee solide knoppen voor aan/uit en een automatische backup functie.

Voor deze NAS heb ik apart twee SATA-II schijven aangeschaft van 2TB. Hier ga ik niet veel over uitweiden maar het gaat om de Hitachi Deskstar 7K2000, 2TB.
Het plaatsen van de schijven ging echt zeer makkelijk. Het was letterlijk plug and play. Niks schroeven of open draaien. Gewoon schijven erin drukken en ze zaten vast. LAN kabel aangesloten aan mijn Sitecom Broadband Router 300N X3 en het apparaat opgestart.

De koeler van het apparaat maakt tijdens het opstarten en even daarna veel lawaai. Dit wordt veel minder na enige tijd en dat is prettig, anders hoor je de hele tijd dat gezoem.
Met de bijgeleverde CD-Rom heb je binnen 5 stappen je NAS aan de praat. Automatisch wordt er READ-1 toegewezen (1 schijf als opslagruimte / 2e voor actuele backups, dus niet te benaderen als opslagruimte).
Voor uitgebreidere instellingen kan er via de webbrowser naar de instellingen gegaan worden door het IP adres in te vullen of door 'sitecomnas' in te vullen.
Hier kom je op de interface voor de NAS. De interface lijkt veel op andere producten van Sitecom, zoals de routers. En is makkelijk door heen te klikken en de instellingen wijzen zich voorzich.

Kortom een prima apparaat betreffende de prijs/kwaliteit verhouding. En zeker voor mensen die niet veel willen uitgeven voor een extra netwerk opslag. Makkelijk te installeren en in enkele stappen klaar voor gebruik. UPnP tools voor het benaderen van je NAS binnen je netwerk is erg makkelijk gedaan. Zitten na mijns inzien alleen teveel nadelen aan deze optie, maar voor de 'huis, tuin en keuken' gebruiker zal dit absoluut geen probleem zijn.

Heb jij ook een Sitecom MD-254 Home Storage Center?

de firmware 2417 zorgt dat hij bij mij netjes werkt zelfs het rebuilden van raid 1
ik draai met 2 schijven van 1.5 tb samsung 154 ui
herkenning geen probleem alleen de koeler maakt herrie
ik heb de koeler vervangen voor een 60mm fan van noiseblocker wat wel een heel gedoe was nieuwe gaatjes boren stekker van de originele fan overgezet op de nieuwe fan is gewoon kleur op kleur
maar is nu perfect stil en hij staat in de woonkamer
bt downloaden werkt perfect
om het kastje open te maken moet je van de bovenkant het dekseltje verwijderen binnen de zilverkleurige rand van boven gezien want dat zit gelijmd
al met al een leuk ding voor zijn geld en heeft bij mij altijd alles gedaan wat ik wil
greetz

ps ik weet dat dit een oud topic is maar ik had op internet gelezen dat er mensen zijn die de koeler willen vervangen dus daarom

[Reactie gewijzigd door kokkie2 op 9 mei 2012 08:51]

Ik ben ook in het bezit van een MD-254. Sinds gisteren heb ik een tweede WD 2TB schijf bijgestoken. Via de webbrowser is de NAs te bereiken en ziet de tweede schijf ook. Eerst geformateerd, wat goed ging. De schijf heb ik als JBOD (just a bunch of disks) geinstalleerd.
Maar als ik naar de beschikbare schijfruimte kijk zie ik nog maar 8% beschikbaar, zoals het al was voorbat ik de tweede schijf monteerde.

Is dit normaal, zo nee wat moet ik verder nog doen?

Kan ik tevens deze schijven uitwisselen met een ander fabrikaat NAS zonder alle gegevens te kopieren. En linux schijfindeling is toch voor alle systemen gelijk?

Mijn operating systems zijn OSX mountain lion en Windows 8.
Alles is bedraad in het netwerk aangesloten op 1 switch achter mijn modem/router.
Op de windows PC draait de laatste versie van Plex server, waarmee ik mijn LG tv bedien.
Als laatste is er nog een PS3 aangesloten op het netwerk.
Misschien zijn de laatste gegevens niet relevant voor mijn probleem maar om het plaatje compleet te maken voeg ik het toe.

Superkever
Goede review.

Ik heb alleen nog drie vragen:

1. Wat is de overdracht snelheid van data via netwerkkabel van PC naar de MD-254?
2. Je schrijft dat bij het invoeren van 2 HDD's automatisch READ 1 wordt toegewezen, is dit wel te wijzigen en zo ja hoe?
3. Als de HDD's niet worden benaderd, gaan ze dan in "sleep" mode?

Op de website van Sitecom vind ik daarover ook niet veel.

[Reactie gewijzigd door Henkenator68NL op 29 november 2011 10:58]

Mijn ervaringen met dit product :

De printserver werkt niet van uit een windows XP pc. Uit de documentatie valt niet af te leiden welke tcp poort wordt gebruikt. De standaard poorten zijn volgens een portscan die ik heb uitgevoerd niet actief. Vervolgens heb ik mail naar de supportafdeling van sitecom gestuurd. Tot mijn verbazing kreeg ik A) snel een reactie waarin gevraagd werd of ik de printfunctie uberhaupt had geactiveerd B) na een 2e mail met een bevestiging van de activering hiervan werd mij doodleuk gemeld dat de printfunctie niet werkt en dat er aan gewerkt werd en in een volgende firmware update te verwachten was.

De SMB module die de files op de HD shared voor Windows pc's werkt alleen als de NAS en de client op het zelfde subnet aanwezig zijn. Uitgebreide testen gedaan met de routering waarbij bv de FTP module wel netjes gerouteerd werkt wezen steeds uit dat dit niet werkt.

Dit laatste probleem was voor mij de druppel. Deze kindziekrijke NAS heb ik geretourneerd naar COMPUTERLAND alwaar ik met enige moeite mijn geld terug kreeg.
Goede en uitgebreide review.

Ik heb dit apparaat ook gekocht en staat nu in de doos te wachten op een paar harde schijven.

Ik heb een aanbieding van Centralpoint omdat de eerder bestelde en betaalde schijven niet meer te leveren zijn. Het betreft de Seagate ST31000524AS.

Op de site van Sitecom kan ik niets vinden welke schijven er in kunnen.
De aangeboden schijven zijn voorzien van een Serial ATA/600 interface en ik weet niet of dat problemen op gaat leveren.

Iemand dit dit weet?

Alvast bedankt.
Bedankt voor deze prima review. Het is altijd prettig om dingen te lezen waarbij je zelf twijfelt of je iets fout gedaan hebt. Herken de meeste problemen.
Heb dit apparaat voor de kerst gekocht. Was maar 50 euro. Had nog een oude schijf en wilde eens uitproberen wat de voordelen van een NAS zijn.
Conclusies:
1) Het apparaat ziet er gelikt uit. Mooie verpakking, goed design, trendy.
2) De software is zwak. Heb altijd problemen met de Sitecom software gehad. Hun apparaten zijn standaard voorzien van 'web-based' software. Deze gaat zeker geen 10 jaar mee. Zelfs bij aanschaf is het al verouderd. Ik gebruik (uit nood) IE9, Firefox en Safari door elkaar. Zo lukt het meestal wel om alle schermen geopend te krijgen.
3) Heb de CD niet gebruikt. Is ook niet nodig.
* De fileserver werkt prima.
* De BitTorrent deed het ook. Het invoeren van een torrent was zeer onvriendelijk. De instellingen van BitTorrent verder verhoogd naar 1000kb/s en 100 connecties. Werkt prima. Helaas geen documentatie.
* Twonky werkt ook. Wel uitermate irritant dat Twonky niet in staat is om de BitTorrent downloads te verwerken. Alles moet handmatig overgezet worden. Van /BitTorrent via de PC naar /public/media.
* De printserver installeert prima (blijkt uit log files), maar doet verder helemaal niets.
4) De Sitecom documentatie is slecht.
- Twonky documentatie is versie 4.xx. Geinstalleerd is 6.xx
- BitTorrent settings worden nergens beschreven.
- In de algemene documentatie wordt verwezen naar een 'Printer Addendum'. Is er niet.
- Op de laatste pagina van algemeen wordt het verschil uitgelegd tussen JBOD, RAID0 en RAID1. Zit vol met fouten. Klopt niets van. Precies tegenovergestelde.
5) Helpdesk reageert niet op e-mails.

Conclusie:
Je hebt voor 50 euro een aardige doos om mee te spelen.
Er is Gigabit en je kunt er twee harde schijven instoppen.
Een redelijke netwerk-storage maar de server functies zijn beperkt of ontbreken.
Er wordt nergens gesproken over beveiliging. Het apparaat hangt aan het www. Er staan poorten open voor BitTorrent en Twonky. Geen idee wie er allemaal bij kan. Of hoe dit verder in te stellen.

[Reactie gewijzigd door LePoire op 20 januari 2012 13:24]

Ik heb hem onlangs gekocht, maar wat een ellende.

Schrijven niet herkend, terug naar de winkel en daar begon men te zuchten. Schrijven moesten er kennelijk van bovenaf in en niet vanaf de zijkant zoals in de hanleiding staat. Na een half uur prullen van een medewerker heb ik besloten 130 euro bij te leggen en een synology nas te kopen.

Die had ik in een half uur up and running.

Het verbaast me wel dat jij de schrijven er snel werkend inkreeg. Het lukte mij niet met verschillende merken 1 TB schrijven en in de winkel ook niet. Maar misschien was mijn exemplaar al defect vanaf het begin.

Het verder wel goede ervaringen met de sitecom router, dus ik zal wel pech gehad hebben. Al vind ik de reactie in de winkel wat vreemd, het komt ze kennelijk wel bekend voor.
Bij Paradigit verkopen ze hem ook en ze beweren op hun website dat hij niet werkt i.c.m. WD-EARS series en de Samsung-F4 series. Zie ook:http://www.paradigit.nl/Paradigit/site/Catalog/ItemDetail.aspx?ItemNo=80004801
Daar zijn ze zeker ook door schade en schande achter gekomen, want op de website van Sitecom lees je er niks over.
Heb deze NAS nu een week in gebruik en draaid erg goed , kan video en muziek draaien op mijn telefoon, tablet en tv en dat maakt dit apparaatje best wel een leuk ding voor het geld.

Ik heb wat dingen ontdekt, de schijven gaan inderdaad in "sleep mode" als deze niet aangesproken worden.

Alles draaid op een ARM 926EJ-E processor, snelheid ben ik nog niet achter kan 300 of 600mhz zijn.

Een nadeel vind ik de ventilator, bij het aanzetten van de NAS gaat deze hard draaien en
dit is niet in te stellen , alleen na een reboot gaat hij in de rustige stand.

Bij het opstarten moet Twonky Server eerst de hele schijf indexeren voor alles via wifi te zien is (weet iemand hier wat op).

Ik heb 2 schijven van 1 tb in RAID 0 staan dat werkt het snelste, heb 120 gb in twee uur gecopieerd naar de schijf, maar RAID 1 is natuurlijk veiliger, maar heb een backup op een externe schijf en die kan dan weer op de usb poort van de NAS.

Ondanks dat de ventilator lawaai maakt (ga dat nog wel eens ombouwen met een betere koeling) heb ik er veel lol van voor die 48 !

Ik draai overigens met Hitachi en Samsung schijven van 1tb.

Overigens om instellingen van RAID 0 en 1 te wijzigen ga je naar het brouwser configuratie scherm onder setup > disksettings alles wordt wel van de schijven gewist als je dit veranderd !

Er is inmiddels ook een firmware updat 2.4.17 beschikbaar.

[Reactie gewijzigd door videoman op 29 februari 2012 16:37]

Na twee weken de volgende observaties: Torrents doen bij mij niets, apparaat crasht constant. Meerdere firmwares geprobeerd. Niet aan beginnen.