Icarus Reader Go Zwart Review

De Ingenieur 21 november 2011, laatste update op 21 november 2011, 1.466 views

Icarus Reader Go Zwart

Pluspunten

• Goedkoop
  • Ondersteund veel formaten
  • Reflow-mode

Minpunten

• Kan sporadisch instabiel zijn

Veelzijdigheid Score: 3
Ik zag de bijzonder negatieve reviews van deze ereader hier staan en dat verdient hij niet. Daarom hier een korte review.

Ik heb de ereader nu zo'n drie maanden in huis. Destijds heb ik hem gekocht omdat ik het concept ereader eens wilde proberen. Om die reden heb ik niet gelijk een dure variant gekocht maar deze goedkope (inmiddels nog maar 100) die bovendien veel formats ondersteund.

Deze ereader doet precies datgene wat je van een ereader verlangt, boeken weergeven. Er zit geen dataverbinding op (anders dan de usb en sd-poort), geen woordenboek, touchscreen of al die andere dingen.

Tot nu toe ben ik nog steeds tevreden met mijn aankoop en heb inmiddels al een paar boeken weggelezen. Met de Reading History zit je snel na het opstarten weer in je boek en tijdens het lezen slaan de pagina's snel om.

Een erg goede feature van deze reader is de Reflow-mode, waardoor pdf bestanden beter gelezen kunnen worden. Het pakt alle tekst uit je pdf bestand en plakt de zinnen aan elkaar, hierdoor zit je niet met grote witte blokken op je scherm.

Accu
De accu prestatie van deze reader is voor mij prima. Er wordt beweert dat een volle accu 6000 pagina's meegaat, maar dat heb ik bij lange na nog niet gehaald. Ik kom denk ik tegen de 1500 aan. Het is overigens wel zo dat de accu na vier keer opladen op zijn best zal presteren en ik hem inmiddels pas drie keer heb opgeladen. Daarnaast heb ik veel pdf gelezen in de reflow mode, want ook nog wel wat rekencapaciteit vergt.

Problemen
In de drie maanden dat ik hem heb heb ik drie keer een (klein) probleem gehad
- Nadat ik mijn boeken had overgezet liep hij vast. Met de reset knop op de achterkant deed hij het weer en mijn boeken stonden er ook nog op
- Toen ik via de Reading history naar mijn laatst gelezen pagina wilde gaan sprong hij naar lang denken naar pagina 1 waardoor ik zelf de pagina moest gaan zoeken. Gelukkig zit er een inhoudsopgave functie op
- Toen mijn accu eens leeg was, heb ik hem volledig opgeladen. Toen ik weer begon te lezen was binnen 5 uur mijn accu weer leeg. Hierna nogmaals opgeladen en inmiddels heb ik al weer 10 uur gelezen en zit op 3/4. Raar dus

Als je op zoek bent naar een ereader puur om boeken te lezen of om te kijken of het wat voor je is, neem deze ereader dan zeker in overweging. Er zijn een heel aantal ereaders op de markt die beter zijn dan de Icarus Go, dus je moet hem niet kopen als je uitgebreide features verlangt. Ik heb er in ieder geval zeker geen spijt van. Ook de drie probleempjes die ik er mee gehad heb staan in schril contrast met de vele uren leesplezier die ik er al voor terug heb gekregen.

Heb jij ook een Icarus Reader Go Zwart?

Kan me hier volledig bij aansluiten ; heerlijk simpele en lichte e-reader om gewoon te lezen en verder geen toeters en bellen. Al het nodige zit erop.
Overigens heb ik de Icarus Go nu zo'n 7 maanden en in al die tijd nog geen probleem gehad. Batterij werkt ook als beloofd ; ik heb 'm opgeladen voor de zomervakantie vorig jaar, in 4 weken zo'n 6 a 7 boeken (gemiddeld 400 a 500 blz) weggelezen zonder tussendoor te hoeven opladen (met bladzijden bedoelen ze waarschijnlijk page-turns en dan hangt het aantal echte blz af van je fontgrootte ?)