Specificaties 3,7" display, 3G-support, geen geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Nokia Lumia 800 Zwart Review

Fallen Angel 20 november 2011, 2.121 views

Nokia Lumia 800 Zwart

Pluspunten

• AMOLED
  • Klepjes
  • Opstarttijd
  • Geluidskwaliteit
  • Belkwaliteit
  • Curved Gorilla

Minpunten

• Accuduur
  • Microsim

Aankomst
Gisteren om 10:00 ging de deurbel. Eindelijk mijn Lumia 800 binnen.

Ik heb er nu een kleine 24 uur mee gespeeld, maar heb voor de Lumia al een HTC 7 Mozart gehad, ook met WP7. De review zal dus vooral ingaan op de verschillen tussen die twee toestellen. Voor een uitgebreide kijk op WP7 verwijs ik je graag naar een van de vele websites die dit onderwerp al uitgebreider behandeld hebben dan ik ooit zou kunnen.

Nokia V.S. HTC, hoeveel scheelt dat nou

Veel. Tenminste, vergeleken met mijn HTC 7 Mozart. Ik zal proberen in een klein lijstje de verschillen weer te geven:

Scherm: S-LCD V.S. AMOLED
Geen twijfel, AMOLED van Nokia all the way. De zwartwaarden zijn zo veel beter, en je merkt meteen dat de WP7 interface is bedacht met AMOLED in het achterhoofd. Veel velle kleuren op een zwarte achtergrond. Of het ook goed is voor de batterijduur kan ik nu nog niet beoordelen, daarvoor heb ik het toestel te kort.

Behuizing: Geen klepjes v.s. klepjes:

Noem me een azijnpisser, maar de USB poort afdekken met een klepje is iets wat veel te weinig wordt gedaan is smartphoneland. De telefoon oogt zoveel strakker met dat soort openingen netjes afgedicht. De enige opening die in het oog springt als je de telefoon bekijkt is de 3.5mm jack linksboven op het toestel. De microfoon en speakeruitgangen zitten aan de onderkant, dus die vallen niet op. Boven het scherm zit een heel klein spleetje voor tijdens het bellen.

De hardwareknoppen zijn bij de nokia allemaal aan de rechterzijkant geplaatst, van boven naar beneden: Volume up / Volume down / Screenlock & power / Cam. Ik vind de screenlock aan de zijkant in eerste instantie een prettige keuze, maar heb mijn telefoon al wel 2x per ongeluk uitgezet tijdens in bed lezen. Misschien is het wennen, misschien is de plaatsing ongelukkig, de tijd zal het leren.

CPU: 1.0 V.S 1.4 Ghz
Ik weet niet of Nokia Windows Phone 7 nou gewoon veel beter heeft geoptimaliseerd, of dat die 400Mhz qua CPU snelheid echt zo'n enorm verschil maken, maar het is een enorm verschil vergeleken met mijn Mozart. Vooral als er in de achtergrond veel gedaan wordt (updaten + spotify + een aantal apps met live-tiles die realtime info weergeven) blijft de Nokia de interface vloeiend weergeven, waar de HTC gaat haperen en duidelijk vertraagd.

Oplader v.s. oplader:
Zie foto voor de nokia oplader. Van de HTC heb ik helaas geen foto kunnen maken, maar de Nokia variant is de meest schattige en kleine lader die ik ooit onder ogen heb gehad.

GPS: Bing maps v.s. Nokia drive:
Hoeveel moet je hier nou over zeggen. Streaming maps van Bing v.s. de hele wereld aan gratis offline kaarten via Nokia Drive. Nokia Drive heeft – zelfs binnen – slechts tussen de 10 en 20 seconden nodig om een nauwkeurige fix te krijgen. Met A-GPS, zonder WIFI.

Geen STK v.s. STK:
Bij alle HTC Windows Phone 7 toestellen die ik heb gezien heb je geen toegag tot de Sim Toolkit. Dit zijn de kleine appjes van je provider die op de simkaart staan en in het menu van de meeste toestellen worden weergegeven met het symbool van een simkaart en de naam van je provider. Niet voor iedereen erg belangrijk, maar voor sommige mensen erg belangrijk. In landen als India en dergelijke kun je je abonnement vaak niet activeren zonder toegang tot de STK. En in Nederland zijn er providers die daar een extra "roaming block" optie verstoppen, zodat je vanuit de SIM je toestel kan verbieden te dataroamen.

Camera: 8Mpix v.s. 8Mpix
Hier is de Nokia slechts een twijfelachtige winnaar. De foto's zijn minder korrelig en de camera maakt veel sneller foto's dan de HTC 7 mozart, de enige Windows Phone van de eerste lichting met een 8Mpix cam. Helaas ontbreekt op de Nokia de Xenon flitser en is gekozen voor dubbel led. Leuk om in het donker te kunnen filmen, maar voor foto's is Xenon toch echt de betere keus. Ik ben snapshot georienteerd en de filmfunctie boeit me niet zo.

Geluidskwaliteit Muziek
Ook hier danst de Nokia vrolijk rondjes om de inmiddels grotendeels gekleineerde HTC. Er is dan misschien wel geen "audio enhancer" equalizer app meegeleverd, maar dat hoeft nu dan ook niet. De muziek die Spotify op High Quality streamt klinkt ook weer als zodanig, en lokaal opgeslagen mp3'tjes worden weergegeven zoals je verwacht.

Belkwaliteit
Nokia. Nuff said.

Microsim
Waarom? WAAROM? Wat is het nut. De fysieke ruimte waar de microsim in gaat is net zo groot als nodig voor een gewone sim. Het voegt niets toe, behalve een fragiel houdertje waarmee ik mijn verknipte (bedankt vodafone voor het niet leveren van de Microsim maar een gewone SIM) simmetje moet plaatsen. Nee, ik snap die keus van Nokia niet. Het klepje sluit wel heel goed en verzinkt mooi in de telefoon.

Gorilla V.S. Kromme Gorilla
De Nokia heeft een gebold scherm. De glaslaag die over het daadwerkelijke scherm ligt, loopt naar buiten toen naar beneden af. Dit zorgt op de een of andere manier voor een erg vloeiende ervaring omdat je totaal geen randen ervaart tijdens het swipen. Dit komt ook het gebruikt van de metro-interface erg ten goede. Verder moet het Gorillaglas de tand des tijds nog doorstaan. Mijn Mozart zat na 8 maanden in ieder geval compleet onder de krassen.

Accuduur en Prijs
Beide hebben 3 sterren van me gekregen. De accuduur is niet specifiek aan de Nokia, maar een klacht naar alle smartphones van heden ten dage. Totdat ik 3 volle dagen met het apparaat aan 1 stuk door kan werken krijgt deze catagorie per definitie 3 sterren.

De prijs ligt wat mij betreft wat hoog, voor een los toestel, als je kijkt naar de hardwarespecs. De gebruikerservaring is de prijs zeker waard, maar voor hetzelfde geld kunnen dual-core toestellen met een sloot meer RAM geheugen aangeschaft worden.
Nou draait zelfs "kinectanimals" op Nokia goed, waar het op de HTC duidelijk haperde. Dit is de enige game die ik tot nu toe in de marketplace heb kunnen vinden waarin de framerate onder de 30 zakte op mijn HTC. Of het nou de 400 Mhz'en van Nokia zijn, of een betere optimalisatie, dat probleem is weg.

Ik vergeet hier waarschijnlijk nog de helft, maar de Nokia weet een zeer goede eerste indruk achter te laten. Alle bovengenoemde punten zijn beter dan mijn HTC 7 Mozart was, en ook de Radar en Trophy waar ik even mee gespeeld heb waren niet veel beter. Ik kan nog alinea's meer typen waarin ik gedetailleerd in ga op snelheidsverschillen per applicatie, laadtijden en verbindingssterkte, maar dat ga ik nu niet doen. Wellicht dat ik deze review nog aanvul / update naarmate ik het toestel langer heb gebruikt.

De Nokia Lumia 800 is een absolute aanrader.

Heb jij ook een Nokia Lumia 800 Zwart?

Leuke review, eindelijk iemand die een vergelijking doet met een eerste generatie WP7 ;) Ik heb momenteel een Omnia 7, erg tevreden mee, maar helaas loopt mijn abonnement tot volgend jaar :P

Voor mijn gevoel kan je trouwens niet de " mhz" met elkaar vergelijken omdat het om verschillende generaties Qualcomm processoren gaan. Overigens zit er een Adreno 205 in die minstens 2x zo snel is als Adreno 200 (dat merk je dus zeker tijdens het gamen). En aangezien WP7 heel erg leunt op de GPU, is dat zeker mooi meegenomen ;)
Kijk eens aan, weer wat geleerd. Ik meende me te herinneren dat ze Mozart ook een Adreno 205 had, maar je hebt gelijk, het was de 200.