Silverstone Lascala LC17 Review

ONE-ONE 19 november 2011, laatste update op 22 november 2011, 1.578 views

Silverstone Lascala LC17

Pluspunten

• afwerking
  • koelingsmogelijkheden
  • plaatsingmogelijkheid tot 8 HD's
  • plaatsingmogelijkheid van 11 HD's (mod)
  • bouwkwaliteit
  • inbouwruimte

Minpunten

• veroorzaken van verwonding bij het verwijderen van een koelingsopening

Bouwkwaliteit en afwerking
Goed, de kast is zeer degelijk, het grootste deel is van staal (behoorlijke dikte) en de voorkant is van Aluminium. bij een kast vind ik de voorkant het meest belangrijk en die is zeer goed afgewerkt:
  • afwerking is een lichte brush stroke die zeer netjes verdeeld is (dus niet op 1 plek zwaarder dan op andere) de DVD drive heeft een eigen kapje en die komt behoorlijk overeen met de rest van de brushstroke
  • kieren tussen de losse onderdelen zijn amper te onderscheiden, zeer netjes dus
  • de leds zijn blauw (beetje 2008) maar heel netjes in de kast verdiept
  • de power en reset knoppen zijn ook van aluminium en zitten zeer nauwkeurig op hun plek, deze zijn afgewerkt door een hoogglans alu randje
  • eigenlijk ben ik positief verrast door de afwerking
Eigenlijk zou ik zeer goed kunnen zeggen, maar omdat ik 3 flinke sneden in mijn hand heb opgelopen met het verwijderen van een ventilatie afscherming geef ik toch maar een goed...
~[Zie foto's]

Inbouw mogelijkheden
Ik was op zoek naar een kast voor een server, micro ATX + 6-8 HD's. dit past allemaal zonder problemen.
de kast is volledig niet toolless, maar wtf de kast installeer je toch maar 1 keer en om dan een schroevendraaier te pakken lig ik niet wakker van!
alle bays (HD/DVD) zijn los te koppelen, waardoor je zeer gemakkelijk de HD's kan plaatsen.
installatie van alle onderdelen (MB/PSU/3 HD's) kostte ongeveer 45 min.

Koelingsmogelijkheden
heb ik nog niet kunnen testen aangezien ik nog niet alle te installeren fans heb, maar er is per HD-bay een fan te installeren, naast het MB zit een intake-opening (helaas maar 80mm, maar hier ga ik waarschijnlijk een 120mm plaatsen), aan de achterkant zitten twee 80mm fans geļnstalleerd (deze hoor je wel licht, dus ga ik vervangen of op een lager voltage laten draaien). tot slot zit aan de andere zijkant een losse opening voor de intake fan van de voeding, die dus verse/koele lucht van buiten aan kan zuigen.
LET OP: bij het verwijderen van de voorste twee koelingsgaten kom je erachter hoe dik het staal is, 30 keer verdraaien van de afdichting om het te verwijderen hielp bij mij niet, toen heb ik maar kracht gezet. Hierbij schoot de afdichting mijn hand in, AUW: 3 behoorlijk diepe sneden in mijn hand...
Edit: ik heb nu 5 nieuwe fans ingebouwd en tevens een fan controller (zie foto's). Hierdoor hoor ik de fans totaal niet meer, maar moet ik wat gaan doen aan het geluid dat mijn HD's produceren!

Vormgeving
zeer goed: ik wilde geen poes-pas, deze heeft helaas nog 3 losse delen aan de voorkant, maar deze kast heeft de minste tierlantijnen die ik heb kunnen vinden. aangezien de afwerking zo goed is, ben ik zeer tevreden over de vormgeving. ~[Zie foto's]

Installatiegemak
Zeer goed: de gehele bovenkant is te verwijderen, daarnaast is ook de verstevigingsbalk aan de bovenkant zeer gemakkelijk te verwijderen. de HD-bays zijn allemaal los te halen waardoor zeer veel ruimte is voor de installatie van de voeding en MB. doordat de HD-bays los zijn, kunnen de HD's ook zeer gemakkelijk te plaatsen.
Plaatsen van DVD speler was bij mij niet van toepassing.
~[Zie foto's]

Modbaarheid
Een belangrijk deel van modbaarheid is naar mijn mening een goede dikte van het staal/aluminium. dat is bij deze kast het geval. ik ben niet van plan veel mods toe te passen, op het plaatsen van 120mm fans na. door de vormgeving van deze kast, vind ik persoonlijk visuele mods totaal overbodig

Voeding
deze kast werd geleverd zonder voeding. dit in tegenstelling tot wat de website van ZERCOM aangeeft. Volgens de website van Zercom zit er een 320W voeding bij geleverd.

Prijs is goed, ik ging er vanuit dat er een voeding bij zou zitten voor deze prijs, maar aangezien ik deze toch wilde vervangen door een 80+Gold versie vond ik dit niet een zeer groot probleem.
voor een kast van deze kwaliteit en vormgeving geef ik graag iets extra uit. voor ongeveer 100¤ heb je een zeer degelijke kast met een prima vormgeving.

Eindconclusie
grote aanrader als je op zoek bent naar een HTPC of serverkast. waarschijnlijk is deze ook prima te gebruiken als game PC door de voldoende koel mogelijkheden.
deze kast is het midden segment van Silverstone, daarmee denk ik wel te kunnen stellen dat silverstone een zeer goede kastenbouwer is. Ik twijfelde tussen de lian li PC-C50 / lian li PC-C60 en silverstone LC17 / silverstone LC20. het bekijken van verschillende youtube video's en het prijsverschil heeft de doorslag gegeven. ik ben zeer tevreden met mijn keuze!

Heb jij ook een Silverstone Lascala LC17?