Specificaties Rad. HD6870 (920MHz), 1GB GDDR5 - Bekijk alle specificaties

HIS HD6870 IceQ X Turbo 1024MB GDDR5 Review

shenr 19 november 2011, laatste update op 19 november 2011, 1.620 views

HIS HD6870 IceQ X Turbo 1024MB GDDR5

Pluspunten

• Fabrieksoverclock
  • Stil
  • Koel
  • Snel

Minpunten

• Geen

Drivers en compatibiliteit Score: 5

Het was tijd om mijn 'oude' Gainward HD4850 GS 1GB te upgraden, omdat ik BF3 niet kon spelen zoals ik dat zou willen (1680x1050 op High). Zo begon mijn zoektocht naar een nieuwe videokaart. Allereerst de reden waarom ik voor een HD 6870 koos. Zoals je kan zien was mijn vorige kaart ook een ATI en dat beviel erg goed, dus de nieuwe zou ook weer een ATI worden. Ook ondersteund mijn moederbord crossfire, dus dan houd ik de mogelijkheid open om te upgraden naar een 2e videokaart. Dan komt de vraag waarom dan deze HIS? Zoals je kan zien aan mijn vorige videokaart hou ik van videokaarten met een fabrieksoverclock. Las goede dingen over HIS en ik zag op tweakers dat deze videokaart een klok zou hebben van 975 Mhz t.o.v. de standaard 900 Mhz. Volgens reviews zou dat de videokaart bijna net zo goed maken als de HD6950. Maar dat bleek niet helemaal te kloppen, want HIS blijkt 3 6870 videokaarten te hebben. De gewone HD 6870, de Turbo met een klok van 920 Mhz (deze videokaart) en de TurboX met een klok van 975 Mhz. De laatste blijkt ook een stuk duurder te zijn, logisch natuurlijk. Vond dat ik zelf niet goed genoeg onderzoek had gedaan, dus heb de videokaart gehouden. Was ook maar 10 duurder dan de standaard HD 6870. (Ondertussen staan de specs wel goed op tweakers.net)

Wat krijg je?
In de doos zitten de volgende producten:
- De videokaart (duh)
- 2 power convertor kabeltjes
- Crossfire kabel
- VGA to DVI converter
- HIS cd
- DIRT 3 activatie code
- HIS sticker + manual

Looks
De videokaart vind ik er goed uit zien. De baby blauwe kleur moet wel je ding zijn, maar ik vind het sowieso een plus punt als fabrikanten een ander design/kleur kiezen dan standaard. Hij neemt zoals te verwachten van huidige videokaarten 2 slots in je kast in. Je moet een redelijk ruime kast hebben, want hij neemt de hele lengte van je moederbord in beslag. Wat wel erg handig is dat de power aansluitingen aan de zijkant zitten.
Hierdoor krijg je niet dat je zit te friemelen achter de videokaart om je powerconnector erin te krijgen. De videokaart gebruikt net als de standaard HD 6870 2x 6pins power connectoren. Aansluitmogelijkheden zijn er in overvloed, 2x Display Port, DVI-D, DVI-I, HDMI.

Prestaties
Het belangrijkste van een videokaart, de prestaties! Deze HIS heeft standaard een gpu en memory overclock. Zie hieronder een screenshot van GPU-Z
Ik draai alle spellen in 1680x1050 (monitor max). Mijn setup is als volgt:
- Q6600 @ 2,88 Ghz
- 4GB DDR 800 geheugen

Waar ik met mijn vorige videokaart in BF3 op 1440x900 en alles in medium/low draaide met lage fps. Draait BF3 nu in 1680x1050 HIGH met vsync op gemiddeld 55 FPS. Hieronder wat gegevens (de twee grafieken zijn afkomstig uit twee verschillende potjes, eerste keer was een van de logs blijkbaar niet goed gegaan)

Ook Skyrim draait alles soepel op 1680x1050 HIGH. Heb hier nog geen benchmark op gedraait maar voelt nog soepeler aan dan BF3.

Warmte & Geluid
Zoals je kan zien in de laatste grafiek loopt warmte nooit boven de 63 graden. De koeler blijft dan nog erg stil op 50% draaien. Sowieso hoor ik de koeler niet over mijn andere koelers heen, dus daarom krijgt warmte en geluid ook 5 sterren van mij.

In ben erg tevreden met de videokaart, doet waar hij bedoelt voor is. Ik verwacht dat hij nog aardig door te clocken is doordat de koeler nog een aardige marge heeft. Daar begin ik nog niet aan, de GPU voldoet nu nog. Zodra hij niet meer mee kan ga ik hem waarschijnlijk wel overclocken.

Heb jij ook een HIS HD6870 IceQ X Turbo 1024MB GDDR5?

Ziet er tof uit. Eigen kaart net aan het trippen geslagen, GTX480. Ga geen ati halen maar wil weten wat er allemaal uitkomt. prima review. "De koeler erop lijkt ergWat wel erg handig is dat de power aansluitingen aan de zijkant zitten." geen idee wat voor zin dit had moeten worden maar overal ok.

Vergeet niet dat je PS geen 2 van dit soort schatjes aankan. 650 is wat aan de krappe kant voor 2 high end kaarten.
Thanks. Heb die zin aangepast.

Hehe ja verwacht ook niet dat die voeding het aan kan. Zie het dan wel weer, voor nu is het nog genoeg :)
Ik heb een vraagje,waarom heb je bij de koler van je cpu de fan van de sckyte mugen aan de achterkant zitten.
Heeft dit een bepaalde reden?
Zoals het er nu uitziet blaast die van dus niet tegen het koelblok maar eruit.
Ja dat had een reden geloof ik. Is alweer een tijd geleden, maar ik kwam volgens mij in de knel met mijn memory sticks. Toen er maar voor gekozen om de lucht eruit te trekken als het ware ipv erdoorheen blazen. Werkt niet optimaal en ben binnenkort van plan om het helemaal onderhanden te nemen. Wil het maximale uit de Q6600 halen. Man wat is iedereen toch scherp op tweakers.
Kort maar krachtige review. Als je je cablemanagement nog iets verbeterd denk ik dat je temps nog wel wat zullen droppen :-)
Waarom zou je nu nog een 6870 aanschaffen terwijl de 7xxx serie (van wat ik lees) op het punt staat om uit te komen? Ik zit zelf ook te twijfelen om een videokaart van rond de 150 te kopen, maar wil dus eigenlijk wachten. Of heb ik het mis?

Verder leuke review!
De 7000 serie komt begin volgend jaar en dan geb je alleen de low en midrange, dus tot de 700 serie. De high end laat altijd even op zich wachten. Dat word nog wel een keer rond februari/maart of misschien zelfs april. En dan is het nog de vraag of ze goed leverbaar zijn want iedereen wilt ze dan.
Dus het is nu nog wel verstandig in 2011 om deze kaart te halen.
dat valt wel mee hoor maar het viel me op omdat ik dezelfde koeler heb en vond het vreemd dat je er alleen aan de achterkant 1 fan heb zitten.
Ik heb zelf de q6600 ook en heb die op 3.5ghz draaien
vraagje draait deze kaart waar de review overgaat lekker met deze cpu?
Heb zelf namelijk een hd4870 512mb en die trekt BF3 ook niet op hoog,heb ingame het video gedeelte maar op auto gezet.
Kan iemand mij vertellen waarom de afbeeldingen niet in de review worden geplaatst? Gebruik de tag [afbeelding1], maar zie alleen een .