Specificaties 3G-support, met geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Nokia E65 Bruin Review

DianeKoster 28 juli 2007, 3.409 views

Nokia E65 Bruin

Pluspunten

• Prachtig ontwerp,
  • prachtig scherm,
  • mooie kleuren (rood en mocca)
  • afgewerkt met roestvrij staal.
  • Stijlvol zakelijk.
  • Alle functionaliteit die je kunt bedenken zit erop. (Alleen geen GPS). Toestel is niet te zwaar.

Minpunten

• Kleine lettertjes (op te lossen met Font Magnifier).
  • Toetsindeling is erg wennen.
  • Geen GPS
  • Camera slechts 2Mp

De Nokia E65 is een mooi ontworpen smart phone met alles wat je van een smartphone kan verwachten aan functionaliteit. Symbian versie 9.1 en een uitbreidbaar geheugen middels een micro SD kaartje. Naast surfen via UMTS kan je ook via de WiFi via je draadloze thuisnetwerk surfen. Dit is sneller, maar het blijft behelpen als je het vergelijkt met ADSL. Ik heb er Route66 op geinstalleerd en dat ziet er een stuk mooier uit dan op de N70 waar ik het ook op heb geinstalleerd. Omdat ik er een 2 Gb micro SD kaartje heb bijgekocht kan ik wel meer kaarten kwijt.

Het eerste wat opviel is de toch wel erg kleine lettertjes op het scherm. Meteen even het programmaatje Font Magnifier geinstalleerd. Hiermee kan je elk font procentueel vergroten totdat het goed leesbaar is en nog handig past in de ruimtes van het betreffende programma.

De toetsindeling van de E65 is wel even wennen. Er zijn een aantal extra snelkeuze toetsen voor telefoonboek, mute en conferentiegesprekken. Ook de correctie toets zit op een andere plek en het plak- en knip- knopje (met het potloodje) is naar de zijkant van het toestel verplaatst. Dit was even zoeken en is echt niet handig. Nu gebruik je dat toetsje niet al te vaak, maar nu waarschijnlijk helemaal niet meer. Je vingers moeten ongeveer in spagaat, omdat je dit knopje ingedrukt moet houden tijdens het selecteren van de tekst en daarna tijdens de keuze voor plakken.

Je merkt het, als je al over dit soort details hebt, valt er dus verder weinig over het toestel te mopperen.

Ik vind een camera van 2.0 Mp in verhouding tot de lens en andere beperkingen op een telefoon, goed genoeg. Hoewel er genoeg telefoons zijn met meer Mp camera's.

Wat me opvalt bij de Nokia toestellen is dat de software steeds uitgebreid wordt maar dat de structuur niet consequent gevolgd wordt. Een uitbreiding in functionaliteit is dan ineens een extra menu item geworden. Als (ooit) software ontwikkelaar krijg ik het idee dat er eens overnieuw begonnen moet worden om de structuur voor niet Nokia-gebruikers ook nog te begrijpen te houden. Vooral met de I-phone in aantocht, die juist op dit gebied zoveel gebruikersvriendelijkheid biedt.

Heb jij ook een Nokia E65 Bruin?

Heeft iemand hier ook klachten over de belichting van de keypad? Ik kan 's nachts bijna helemaal niks lezen, alleen de bediening van het bovenste slide onderdeel is goed belicht. Vaak is de keypad belichting ook gewoon uit terwijl het hartstikke donker is.

Heeft iemand hier ook last van?
Zit een sensor in, denk dat die dan kapot is :)
hoi Diane,

thanks voor de handige info. daar heb je nog s wat aan. ga de E65 waarschijnlijk kopen.
hoe vinden jullie echter de videofunctie? ik zag nl op youtube wat voorbeelden en vond dat je erg veel blokjes zag... maar goed, dat is niet t ergste.
De videofunctie is bagger :)
Je koopt ook geen telefoon om te filmen ;)
waar kan ik de Font Magnifier downloaden?
mijn ogen gaan ook achteruit.

mvg