Gigabyte GA-P35-DS3P Review

cas.fm 27 juli 2007, 5.537 views

Gigabyte GA-P35-DS3P

Pluspunten

• Goede overklokker
  • Goede koeling
  • Veel accesoires meegeleverd

Minpunten

• Geen

Layout Score: 5
Ik heb nu een aantal weken een Gigabyte GA-P35-DS3P in gebruik, en ben tot nu toe zeer tevreden.

Verpakking en toebehoren
De eerste indruk is goed: het moederbord is stevig verpakt in z'n doos, zoals je mag verwachten bij een product van 130 euro. Er is een keur aan accesoires: duidelijk handleiding, een quick-installation guide, drivers en een hoop kabeltjes. Vooral dit laatste is een aangename verassing, want bij m'n vorige moederbord moest ik zelf langs de winkel om kabels bij te kopen. Er worden vier SATA kabels geleverd, een PATA kabel en een floppydrive kabel. Voor mij minder belangrijk is dat er ook een E-SATA bracket wordt meegeleverd met alle bijbehorende kabels. Tevens zijn de gebruikelijke converters aanwezig: molex naar PCI-E, molex naar SATA.

Het moederbord
Het moederbord zelf ziet er prima uit. De Silentpipe die de northbridge koelt is zeer imposant, maar laat toch ruimte genoeg over voor de processorkoeler. Op GoT zijn een aantal van de grooste koelers op de markt getest, deze pasten allemaal. Andere pluspunten zijn het grote aantal SATA aansluitingen (acht in totaal) en aansluitingen voor extra USB poorten. Verder is de gebruikelijke PATA poort nog aanwezig, evenals een aansluiting voor een floppydrive.

De extern toegankelijke aansluitingen voldoen aan de verwachtingen. Legacy support is aanwezig (2x PS2, serieele poort, LPT poort), er zijn vier USB2 poorten, optical out en, opvallend, 1x gigabit ethernet. Het ontbreken van een tweede poort is voor mij geen minpunt.

Er zijn twee PCI-E sloten, maar SLI wordt niet ondersteund. Wel kun je Crossfire draaien.

Prestaties & Overklokken
De invloed van een moederbord op de prestaties van je systeem is niet nihil, maar het verschil is in real-life benchmarks meestal klein. Het grootste verschil wordt nog bepaald door de chipset, en de P35 doet het op dat gebied goed. Ik vind dat hier weinig zinnigs over te zeggen valt, zeker vergeleken met ander P35 moederborden, daarom heb ik dit veld leeg gelaten.

Belangrijker is wat mij betreft hoe het moederbord overklokt. Ook hier maakt de chipset een groot verschil, en de P35 is op dit moment "King of the hill", maar een P35 chipset staat niet automatisch garant voor goede resultaten. Onlangs heeft Toms Hardware hier ook een test aan besteed. Lang niet alle moederborden halen met dezelfde processor dezelfde resultaten. Zelf heb ik dit ook ondervonden: mijn vorige P35 moederbord wilde nauwelijks booten op 3GHz, met de DS3P loopt het als een zonnetje.

Daarmee zijn we direct bij het volgende punt: stabiliteit. Deze is simpelweg goed, hier valt niets op af te dingen. Ik heb, ook met een overklok van 67%, geen enkele crash gehad die aan de hardware te wijten valt.

Ondersteuning
In tegenstelling tot sommige andere mobo-bouwers lijkt Gigabyte goed te luisteren naar hun klanten. Ze hebben een support forum waar actief wordt gereageerd door de medewerkers van de technische dienst, en er wordt geprobeerd problemen met een nieuwe BIOS te verhelpen. Ook geeft Gigabyte betas van het nieuwe BIOS vrij, die je gewoon kunt flashen en gebruiken. Ik heb weinig ervaring met andere merken, maar ik was hierdoor aangenaam verrast.

Al met al heb ik geen moment spijt gehad van de aanschaf van dit moederbord en ik verwacht ook niet dat ik dat snel zal krijgen. Enige mogelijke punt van kritiek is de prijs. Ik heb ¤129 betaald, wat ik toch wel vrij prijzig vind. Als je echter kijkt naar wat je krijgt valt het heel erg mee. Mijn vorige moederbord was ¤30 goedkoper, maar daar zat maar één SATA kabel bij in plaats van vier, geen E-SATA bracket, etc. Als je dit los moet kopen ben je veel duurder uit: bij de computerboer op de hoek kost een SATA kabeltje al acht euro.

Heb jij ook een Gigabyte GA-P35-DS3P?

Mooie en intrestante review, leest lekker weg :)
Ik ga voor mijn nieuwe systeem waarscheinlijk een P35 DS3 nemen. Er komt een Core 2 duo E6750 op te liggen die ik niet over ga klokken. Is het de 30 ¤ extra echt waard voor een P35 DS3P? Ik ga namelijk niet overclocken en die 2 extra sata controllers heb ik niet nodig. Ook Raid is geen vereiste, al is Raid 0 voor de toekomst missn handig, maar volgens mij heef tde P35 DS3 dat, of niet? Verder hebben beide moederborden allebij Ultra duraboul ( hoe je het ook schrijft ) 2, dus de nieuwe soort condensatoren etc.
Dus wat is beter voor mij?

Alvast bedankt, en nogmaals goede review :)
Wat heeft overclocken ermee te maken of je een DS3 of een DS3P neemt? Alleen die heatpipes? Ik mag toch aannemen dat deze niet zo'n grote invloed heben. Voordat je chipset 70 graden wordt...

Edit: er zitten geeneens heatpipes op de "P". Wel een aantal andere zaken zoals IEEE1394, Dual PCI-e x16 slot en 2x extra sata. Maar wat heeft dit met overclocken te maken?

[Reactie gewijzigd door grizzlybeer op 31 juli 2007 23:31]

Ik heb ook dit moederbord, voornamelijk om later naar een 45nm processor te upgraden. Heb 'm nu i.c.m. met E4300 en ben er ook zeer tevreden over. Moet alleen wel 10 seconden wachten voor hij mijn schijven detecteerd voor mijn raid0.
Je kan in plaats van de (oranje) Intel SATA aansluiting de twee (paarse) Gigabyte (jmicon) aansluitingen nemen. Desbetreffende bios entry op 'RAID' zetten en de zaak speelt als een lier, zonder die vertraging die die P35 RAID oplevert. (Wel beperkt tot 2 schijven)
Ik had dit juist expres gedaan omdat ik gelezen had dat de Jmicron nogal kuren vertoond.

Nu kan ik trouwens ook de write-cache inschakelen en dit levert aardig wat performance winst op.
@ rickyy,

De DS3P heeft ook de ICH9R ipv ICH9R. Ook heeft de DS3P dual bios. Dus twee bios chips als er iets mis gaat met flashen.

Ook heeft die hogere voltage opties voor oc'en.

Ik heb de DS3P zelf ook. Leuk bord :)
ICH9R ipv ICH9R, verwacht wordt verschil?
DS3 heeft een ICH8R, een DS3P een ICH9R zo uit mn hoofd, daar zit het verschil hem in :)
Dat lijkt een leuk overzicht maar de echte zaken staan er niet bij. Ga de DS3 en de DS3P maar eens vergelijken met die tabel. Dan vind je bijna niets.
Om even alle verwarring de wereld uit te helpen: De DS3 heeft de ICH9, de DS3R en DS3P hebben de ICH9R, de eerste ondersteund geen RAID, de tweede wel. Vandaar de R ;) De DS3 heeft overigens wel Gigabyte RAID, maar dat is niet op alle kanalen en die ondersteund ook alleen 0 en 1, terwijl je met de ICH9R veel meer mogelijkheden hebt.

Voor mensen die geen Crossfire gaan draaien, niet gaan overklokken en geen RAID willen lijkt de DS3 me net zo geschikt als de DS3P. Eigenlijk voldoet elk moederbord wel in deze gevallen, en met de P35 chipset ben je in ieder geval voorbereid op de toekomst (1333MHz FSB ondersteuning).
Wat heeft overclocken hiermee te maken? De DS3P toch alleen maar wat extra features zoals extra SATA?
@Ocguru en Cas.fm;

Bedankt voor de info :)
Ik heb alleen iets raars ontdekt. http://tweakers.net/price...nd-LAN-SATA-II-RAID).html
Dit zijn surveys van de DS3, maar ik zie dat daar een kleine heatsink op zit, en als ik dan kijk naar deze http://www.alternate.nl/h...Details.html?artno=GPEG55 , die heb wel dezelfde heatsink als op de DS3R :S , Als ik dit moederbord bestel krijg ik hem dan met die kleine of grote heatsink?
Alvast bedankt :)
Check hier maar eens, officiëler kun je het niet krijgen:

Ondersteunt deze kaart nou net als de DS3R ook DDR3 geheugen? Dat kon ik zo snel niet vinden en als hij het inderdaad ondersteunt, weet ik welk moederbord ik ga kopen. :P
nee
en de ds3r ondersteunt ook geen ddr3 geheugen, tenzij je de p35cds3r hebt
dit bord heeft 2 EXTRA geheugensloten die bedoeld zijn voor ddr3 modules.
borden die ddr3 ondersteunen kan je dus herkennen op het plaatje, want die hebben 6 gleuven voor geheugen. ddr2 en 3 is ook niet gelijktijdig te gebruiken
Kaart?

[Reactie gewijzigd door P_W_W op 21 oktober 2007 02:25]

Kun je dit board ook "undervolten"? Ik bedoel dus, kun je het voltage van de componenten verlagen t.o.v. de standaard ipv alleen verhogen?
Mij is het gelukt de processor (Intel Core 2 Duo 2.4 GHz) van 1.34 naar 1.10V te undervolten, maar lager wil hij niet. Dit heeft verder geen stabiliteitsproblemen opgeleverd. I.c.m. een Arctic Freezer 7 Pro wordt hij nu niet warmer dan 45 graden.