Specificaties 16MP, Full HD filmen, 24x optische zoom - Bekijk alle specificaties

Olympus Stylus Traveller SZ-30MR Zwart Review

jeroenalberts 21 november 2011, 3.034 views

Olympus Stylus Traveller SZ-30MR Zwart

Pluspunten

• ongekende zoom (24x, 25-600mm)
  • voldoende groothoek (25mm)
  • goede HD-video en foto-kwaliteit
  • fantastisch uiterlijk (over smaak valt niet te twisten)

Minpunten

• Niet altijd goede fotokwaliteit op standaard (iAuto)-instelling.
  • (te) korte batterijduur => koop een extra batterij
  • afsluitklepjes zien er niet al te solide uit.
  • geen manuele instelling sluitertijd en diafragma.

Snelheid en automatiek Score: 4
Batterijduur Score: 2
Update:
Ik heb er weer 3 dagen intensief fotos meegemaakt en wil een aanvulling geven op mijn review van 18.11.2011.

In de meeste gevallen worden er met de automatische instelling (iAuto) technisch goede fotos gemaakt.
Onder "moeilijke" licht omstandigheden kan het wel zo zijn dat de camera andere keuzes maakt dan je zelf zou willen (ander kleurbeeld van de foto (WB-keuze), foto iets te licht of iets te donker naar je eigen smaak).
In dat geval kun je met program-mode je eigen voorkeuren instellen.
Voor de meeste gebruikers kan de camera in de auto-mode acceptabele tot goede fotos geven als "point-en-shoot" camera zonder problemen gebruikt worden.
Op iAuto worden er wel vaak hogere ISO-getallen gebruikt wat er toe leidt dat er iets meer ruis op de foto zichtbaar is bij uitvergroten.
Dit is geen probleem voor fotos op het PC/TV-scherm of bij standaard fotoprints. Je moet dit wel in het achterhoofd houden voor het geval je ooit uitvergrotingen zou willen maken.
Bij sterke tele-fotos worden de fotos wat minder scherp (iets softer), maar ik vind ze nog steeds erg mooi. (Volgens test-berichten ligt dat aan de processing software van de Olympus).
Ik ben onder de indruk van de goede fotos die ik krijg onder slechte lichtomstandigheden.
Ondanks het feit dat de laagste diafragma-opening F3 is krijg je toch nog uitstekende fotos binnen met weinig licht en dat zonder flits!
De Magic effecten zijn wel aardig maar ik zou ze toch eerder met nabwerkingsprogrammas op de PC maken.

Voor degene die niet zo goed met handmatige instellingen (program-mode) overweg kunnen loont het absoluut de moeite om het toestel op de Scene (SCN) instelling te zetten. Deze geeft goede fotos voor deze meestal wat lastigere licht-omstandigheden.

Ik ben, tot nu toe, erg tevreden over de camera en hij overtreft mijn verwachtingen, op één punt na, de teleurstellende batterij-duur. Met een extra batterij hoop ik dit te hebben opgelost.

Ik kan de camera absoluut aanraden, waarbij ik natuurlijk niet zeker weet of ik een andere camera niet nog fijner zou vinden, omdat ik die niet heb uitgeprobeerd, maar puur op basis van testberichten en gebruikerservaringen mijn keuze heb gemaakt.

--------------------

Ik heb de camera sinds een paar dagen im mijn bezit maar ben bij de keuze daarvan niet over één nacht ijs gegaan.

Hoe goed een camera is wordt bepaald door wat je er mee van plan bent en wat je referentie is (DSLR of "point en shoot"?).

Ik heb zelf een DSLR (Olympus E-410) en een zeer kleine "point-en shoot"de Canon Ixus 85IS en daarnaast een digitale videocamera.

De E-410 heeft uitgebreide mogelijkheden en een tweevoudige lenskit maar heeft daardoor beperkte draagbaarheid. Deze combi neem ik mee als ik zeker weet dat ik de maximale fotokwaliteit en instelmogelijkheden nodig heb.

De Canon IXUS 85IS is superklein, past in je broekzak of borstzakje, geeft goede fotos voor standaard prints maar heeft beperkte (instel-)mogelijkheden.

Ik zocht een toestel dat redelijke kwaliteit HD-Video kan opnemen, goed draagbaar is (past eventueel zonder draagtas in de broek- of jaszak), een ruim zoom-bereik heeft, redelijke groothoek en fotokwaliteit, voldoende voor standaard prints (11x15) of eventueel iets groter, maar met de mogelijkheid tot A4 met behoud van goede kwaliteit. Maw een toestel dat heel redelijk tegelijkertijd zowel mijn DSLR als mijn digitale videocamera kan vervangen in één toestel, ideaal voor op reis.

(In al mijn jaren dat ik fotografeer is het aantal fotos dat ik heb geprint groter dan 11x15 of 13x18 op één hand te tellen!)

Uitgebreide testen/forums vergeleken en voor mij uitgekomen op 5 potentiele cameras: Sony DSC-HX9V, Nikon Coolpix S9100, Canon SX220/230HS, Fuiji F550/600EXR en Olympus SZ-30MR.

De Nikon viel af ook omdat er meerdere klachten zijn/waren over het na een tijdje uitvallen van de camera. De Fuiji is, met de juiste instellingen, een uitstekende camera, maar het videogedeelte is matig.
De Canon is een goede allrounder maar heeft nauwelijks groothoek en een wat beperkter zoombereik.
De Sony leek voor mij de beste keuze ook omdat de Olympus SZ-30MR er in de testen heel wisselend van af kwam.

Laat je echter niet misleiden door de testen en ik heb er vele verzameld en uigebreid bekeken. Let daarnaast ook op de forums waarin de gebruikers nuttige info geven.Cameras worden vaak getest op de standaard mode (iAuto voor de Olympus) en dan kun je met de Olympus soms matige fotos krijgen.Op de standaard instelling presteert de Sony veel gelijkmatiger heb ik het idee (veel uniformere beoordeling in de testen op de fotokwaliteit).
De Olympus heeft in sommige testen ook een zeer goede beoordeling gekregen, ook wat betreft de fotokwaliteit, en dat zijn vaak de testen waarin er in de "program-mode", met de juiste instellingen, fotos zijn gemaakt.
Ook de video-kwaliteit wordt als erg goed beoordeeld.

De combinatie van redelijke groothoek (25mm), ongekende zoom (24x to 600mm), goede videokwaliteit, redelijke goede draagbaarheid (nauwelijks groter dan de Sony) en, wat mij betreft, fantastische looks, hebben voor mij de doorslag gegeven om de Olympus te kiezen.

Ik heb hem nu een aantal dagen en al wat dingen kunnen uitproberen.
Ik kan bevestigen dat onder "moeilijke" licht omstandigheden de "iAuto"-stand niet altijd een kwalititatief goede foto oplevert.
Ik heb hem daarom standaard staan op de "program-mode" met op het LCD scherm de "info-mode"met het histogram.
Door te spelen met De ISO-stand (tot 800 redelijk ruisvrij), De EV-compensatie (-2 to +2)en de stand van het type licht (zonnig/bewolkt/gloeilamp/TL) krijg ik onder de meeste omstandigheden (ook bij weinig licht) goede tot prima fotos. Daarnaast lichtmeting en focus op "spot" staan. Dit geeft genoeg mogelijkheden om de foto met de gewenste belichting op het onderwerp te kunnen verkrijgen.
De stabilisatie werkt goed ook bij tele stand (maar dan moet er wel voldoende licht zijn voor een korte sluitertijd).

De Flits, met een voor zo'n kleine camera relatief groot bereik, geeft wat mij betreft iets overbelichte en te "harde" fotos, vandaar dat ik liever met genoemde instellingen speel om een zachtere belichting zonder flits te krijgen.

Ook even de panorama-stand voor fotos uitgeprobeerd, heel makkelijk en geeft in één keer een wijdse panorama-foto.

Zijn er beperkingen?
Jazeker, dat zijn de beperkingen die vrijwel alle compactcameras hebben:
- Geen manuele instellingen van diafragma en sluitertijden
- een (zeer) beperkte batterij-duur.

Daarnaast specifiek voor de Olympus:
- Je kunt hem zo instellen dat het LCD-scherm na ca. 10 sec uitgaat om de batterij te sparen. Dat is in de praktijk wat mij betreft echter veel te snel, dus dat heb ik uitgeschakeld.
- Afsluitklepjes (batterij/ uigangen) lijken wat aan de kwetsbare kant.
- LCD-scherm is TN, wat als nadeel heeft dat de kijkhoek heel beperkt is
(Als voorbeeld: een foto maken met je camera boven je hoofd waarbij je van onderen naar het scherm boven je kijkt is nauwelijks mogelijk, je ziet dan een zwart scherm)

Ik heb er meteen een batterijlader en extra batterij bij gekocht.
Het had mooi geweest als je diafragma/sluitertijd ook nog manueel kon instellen, maar ja daar gebruik ik dan wel mijn spiegelreflex voor.

De bouwdegelijkheid vind ik goed genoeg en ik ben verliefd op de vormgeving. Het had van mij allemaal ietsjes minder "glimmend" gemogen, maar ik vind het in zijn geheel (ik heb de zwarte uitvoering) een heel geslaagd uiterlijk.

Ook even wat video-opnames gemaakt.
Bij voldoende licht uitstekend.
Bij weinig licht wat donker, maar ik heb nog niet uigebreid de tijd gehad daarmee te spelen, dus wellicht komt dat ook nog goed.

Macro-opnames nog geen tijd voor gehad, maar gebruik ik niet zo heel veel.

O ja, ik heb een 16GB SDHC Class10-kaart erbij gekocht (ca 2o EUR) en ik vind de tijden voor het foto wegschrijven naar de SD-kaart geen probleem. Kan ook snel multiple-fotos achter elkaar nemen, schrijft ze vermoedelijk even weg naar z'n interne geheugen alvorens ze naar het kaartgeheugen te schrijven.

Mijn voorlopige conclusie:
- Prima allround (foto/video)-camera voor mijn doeleinden
- fantastisch uiterlijk
- teleurstellende batterij-duur => koop een extra batterij, kost ca EUR 20, en evt een externe batterij lader.

Heb jij ook een Olympus Stylus Traveller SZ-30MR Zwart?

beste timpel_800

Heb je die overbelichte fotos ook nadat je ze heb laten afdrukken bij een fotocentrale?
mijn ervaring is dat het scherm de fotos iets te licht weergeeft, maar dat na afdrukken, of zelfs op het PC-scherm de belichting redelijk OK is.

Ik vind hem zelf ook iets aan de lichte kant, naar mijn smaak.
Je kunt dit zelf instellen met:
pogram-mode (fototoestelsymbool) met de keuze draaiknop boven op het toestel.
Op het scherm naar het 4e symbool aan rechterkant scherm (Exposure Comp.).
richting "-" is iets onderbelichten (foto wordt donkerder) richting "+" is overbelichten.
Ik heb hem zelf op "-0.3" staan.
Dit werkt dus alleen in de program-mode niet in de iAUTO-mode.
Bedankt voor je uitgebreide review, ik heb de camera ook, en ben er tevreden over, maar als ik "point en shoot " foto's maak, zijn ze bijna allemaal overbelicht (naar mijn mening) enige suggestie op welke stand ik de camera het best kan zetten? Het gaat vaak om buitenluchtfoto's, van mensen, objecten of bijv. landschappen....
Hier hetzelfde toestel. Vanavond foto's bekeken van een vakantie (tenerife). En het is en blijft een schitterend toestel. Foto's bekeken op een full-hd TV, en zo goed als alle foto's waren perfect. Wat een camera. Ook de 3D functie werkt super! Echter haal je het beste resultaat door niet verder dan +- 10-15 meter te gaan qua 3D.

Batterijduur? Tja, kan daar niet veel over zeggen, hij is van m'n ouders. Maar die hebben van begin af aan al een 2e accu gekocht. Altijd handig een extra!